Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning VL 2011


Roller

Recommended Posts

Okej, mina reflektioner..

 

Atomic World Cup vallade av VasaSvahn, de använde Swix vallatips som jag förstod det. Hade precis som någon nämnt ovan heeeeelt värdelöst glid och fick kämpa enormt mycket mer än andra hela 9-milen. De gånger det var hårt och lite isigt så gled jag bättre än andra men det var ju inte så ofta.

 

Min kompis med Madshus Nanosonic och exakt samma vallning hade super glid hela vägen, när vi testade spåren på samma valla under fredagen såg gled han bäst på förmiddagen och jag på eftermiddagen.

Mina Madshus Nanosonic var också vallade av VasaSvahn och jag fick slita ont andra halvan av loppet. "Alla" gled om mig och det sög under skidorna. Psykiskt stressande att bli omgliden.. Hade rätt bra fäste men ingen som helst nytta av det då uppförsbackarna ju var utan spår.. tänkte stanna och be om vallahjälp men tjurades på istället.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Glid:

Kuzmin orginal och stålborstning

Swix julgransriller och stålborstning + nylonborstning

 

Fäste:

Toko grundvax + Rode grön + V40 invärmt

VR55 i trampet

VR45 i klisterzonen

V40 på topp

 

Resultat:

Aldrig haft så snabba skidor. Gled ifatt det mesta och fick planera utförskörningarna så att det var rent framför i spåren för annars blev det farligt. Ren glädje jfrt med förra årets fadäs med för tjockt fäste.

Fästet började ge upp i backarna före Oxberg och jag gjorde ett stort misstag när jag bad Swix lägga på lite fäste i klisterzonen - glidet dog totalt! I Hökberg fick de ta bort nästan allt fäste igen och då såg man att fästvallan krupit en bit bakom hälen så det var ett ilsket tjockt lager de lade på. Skidorna blev bättre efter det men superglidet som jag hade innan återkom aldrig.

Sett i backspegeln skulle jag givetvis kört på med gamla vallan från Oxberg eller lagt ett lager av den medhavda fästvallan men hjärnan var inte riktigt med...

 

Har i alla fall lärt mig att jag kan få till sjukt snabba skidor och att det hittills varit fästvallningen som ställt till det för mig de gånger jag misslyckats.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag hade exakt samma mardrömsupplevelse som du andreaszzzz, Atomic World Cup vallade av Vasa Svan. Världens bästa fäste och världens sämsta glid. ALLA gled om i nerförsbackarna, jag var en trafikfara. Skulle givetvis stannat och tagit bort fästvallan omedelbart, men det är lätt att vara efterklok. Vet för övrigt inte om skidorna hade blivit så mycket bättre då heller...men klart är att fästvallan var problem nummer 1, det högg hela tiden. VasaSvahns drickaservice rekommenderas, men till nästa år måste jag tänka över vallningen.

Okej, mina reflektioner..

 

Atomic World Cup vallade av VasaSvahn, de använde Swix vallatips som jag förstod det. Hade precis som någon nämnt ovan heeeeelt värdelöst glid och fick kämpa enormt mycket mer än andra hela 9-milen. De gånger det var hårt och lite isigt så gled jag bättre än andra men det var ju inte så ofta.

 

Min kompis med Madshus Nanosonic och exakt samma vallning hade super glid hela vägen, när vi testade spåren på samma valla under fredagen såg gled han bäst på förmiddagen och jag på eftermiddagen.

 

De slutsatser jag gör är att det är olika slipningar av strukturen? Är iofs ingen expert. Har känt förut att det Atomic WC inte glider hundra när det blir lite löst och sockrigt.

 

Reflektioner?

 

Dags att använda kuzmin som jag köpt men ännu inte vågat sätta i skidan..

Link to comment
Share on other sites

Ni som lägger en väldig massa lager fästvalla, tränar ni också med så pass många lager? Jag brukar nämligen bara lägga ett lager, eller kanske två för ett längre pass. Nu la jag ju lite mera och det kändes tjockt och som om det sög lite. Börjar fundera på om inte mitt spann är för mjukt eftersom jag normalt klarar mig bra med bara ett eller ett par lager. Vad tror ni?

Du får prova ut under träning hur många lager valla du kan lägga. Om snön är sugande, som det verkade vara i söndags, så kan ett tunt lager för mycket förstöra rätt mycket.

Link to comment
Share on other sites

Primateriasicklade och rejält borstade skidor. RC 1,0 rak både fram och bak.

 

All in på Rodes fästvallor

Rode Grön invärmd (övriga lager korkade)

1 Blå Super

2 Violett

2 Violett Extra

2 Viola Multigrade

Slutligen täckt allt med Blå Super

 

Kompletterade med ett lager Violett Extra innan Oxberg.

 

Kanonskidor. Ingen gled bättre än mig där jag åkte från led 6. Jag hade snarare väldigt mycket bättre glid än många runt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Kuzimin orginal + stålborstat + rillat RedCreek julgran + nylon borstat

Borstat med RedCreek rotorborste, både stål och nylon

 

Fäste

VR35 invärmd

VR45 3 lager

VR50 2 lager

 

Kanonskidor, funkade hela dagen.

 

Gled in i Mora på plats 1966. Hann t o m se upploppet på 5 milen =)

Link to comment
Share on other sites

SKIDOR: Atomic WC

 

GLID:

Rengjorda med flourrengöring

2lager BWLF

1lager HF4

1lager LF7

3lager HF7

1lager FC8 pulver

 

Gled fruktansvärt bra jämfört med åkare omkring mig! Åkte och putta stav i alla nedförsbackar! Kul att kunna hjälpa andra ;)

 

 

FÄSTE:

 

Basewax VG30 TUNT invärmt

2lager VR30

1lager VR40

1lager V45 SUPER TUNT

2lager Rode blå super

 

 

Hade bra bett första backen men i solbackarna endel tjuvsläpp! Vet inte om de berodde på vallningen för när jag trycker max hade jag bra fäste men de orka jag ju självklart inte!

 

Vasa kollade på min skiselector lapp och jag har tydligen "ELIT" spann och jag vallade innanför klisterzonerna så de kanske förklarar att de va jobbigt att trampa ner ;) Ska exprimentera lite och se om jag kan lägga liiiite längre hehe...

 

 

GRYMMA SKIDOR va de i alla fall! "som vanligt" Vallade av globen himself!

Link to comment
Share on other sites

Körde helt efter skigos rek:

 

Fäste:

Supertunt invärmt klister

2 lager HF röd

2 lager HF blå

 

Glid:

Grafit

50/50 HF gul och HF violett

C44/7 fluid

 

Skidor: Atomic RC

 

Alltså, jag sitter här fortfarande och är super deppig. Jag har aldrig någonsin åkt på så här kassa skidor. Jag hade totalt INGET glid. Inför i år hade jag tränat 30% mer än vanligt lyckats seeda mig in i led 5 (brukar stå där) och kände mig super stark. Men direkt efter första backen blir jag från åkt. Jaha, det var värst vad alla har tränat i år då tänkte jag och tog i max för att hänga på. Men i nedförs backarna susade alla förbi mig. Det kändes som om man hade klent klister under hela skidan.

 

Har jag gått upp så mycket i vikt, tänkte jag och stannade i risberg och bad dom korta fäst zonen 3 cm. Det hjälpte inget. Stannade även i evertsberg och bad dom ta bort all fäst valla och lägga nytt men det hjälpte inte heller. Stannade sedan och tog bort all fäst valla vilket resulterade i att jag inte fick bättre glid men däremot bakhalt.

 

I backarna från högberg kom det en gubbe som inte hann byta spår och körde rätt in i mig. Fy fasen säger jag bara. Som tur var såg jag faktiskt 2 andra stackare som hade lika kasst glid. Men varför???

Link to comment
Share on other sites

Körde helt efter skigos rek:

 

Fäste:

Supertunt invärmt klister

2 lager HF röd

2 lager HF blå

 

Glid:

Grafit

50/50 HF gul och HF violett

C44/7 fluid

 

Skidor: Atomic RC

 

Alltså, jag sitter här fortfarande och är super deppig. Jag har aldrig någonsin åkt på så här kassa skidor. Jag hade totalt INGET glid. Inför i år hade jag tränat 30% mer än vanligt lyckats seeda mig in i led 5 (brukar stå där) och kände mig super stark. Men direkt efter första backen blir jag från åkt. Jaha, det var värst vad alla har tränat i år då tänkte jag och tog i max för att hänga på. Men i nedförs backarna susade alla förbi mig. Det kändes som om man hade klent klister under hela skidan.

 

Har jag gått upp så mycket i vikt, tänkte jag och stannade i risberg och bad dom korta fäst zonen 3 cm. Det hjälpte inget. Stannade även i evertsberg och bad dom ta bort all fäst valla och lägga nytt men det hjälpte inte heller. Stannade sedan och tog bort all fäst valla vilket resulterade i att jag inte fick bättre glid men däremot bakhalt.

 

I backarna från högberg kom det en gubbe som inte hann byta spår och körde rätt in i mig. Fy fasen säger jag bara. Som tur var såg jag faktiskt 2 andra stackare som hade lika kasst glid. Men varför???

Det sitter en till här med Atomic WC som föll för samma öde, så jag vet hur du känner..

Link to comment
Share on other sites

Atomic WC-09

 

Fäste:

Invärmt Toko Base (tunnt)

Invärmt Swix blåextra

2 Vauhti K18

2 Vauhti K15

1 K18

1 K15

1 Star top 5

mycket tunna lager

 

Glid:

1 Skigo LF grafit

2 BWLF

1 Star HA6

1 Skigo HF Ultima/Gul 50/50

Swix FC78 pulver invärmt 2ggr borstning

Red Creek Rill Julgran 0/-10

 

Tyckte aldrig att det var någon riktig fart på skidorna. Medelglid i början jämfört med omgivning. Sista tre milen gick riktigt trögt, kändes som skidorna dog. Fästet var bra, har inte kollat skidorna kanske var det grundvaxet som kom fram. Men jag kände mig starkare i slutet än jag gjort övriga år, förra året gick jag in i väggen sista 2 milen. I år tappade jag lika många placeringar i från Hökberg som förra året, fast jag hade krafter kvar förbannnde skidor)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på ett par Fischer RCR och tyckte det kändes lite småtrögt i början, men det släppte efter bara någon mil. Jag hade hela tiden uppfattningen att jag gled klart bättre än genomsnittet. Det var några åkare speciellt som verkade ha EXTREMT dåligt glid. Jag tror aldrig jag har upplevt så stora skillnader i glid mellan olika åkare. En del stog verkligen still i backarna nerför, i alla fall i led 8 där jag huserar. Jag fick byta spår i varje nerförsbacke och det kändes nästan farligt bitvis, men jag gillar inte att bromsa heller, utan satsar mer på att sick-sacka mig fram och hålla farten. Men känslan av att ha en "glidbuffert" och hela tiden komma ifatt folk och glida tio meter längre efter varje nerförsbacke ger förtroende. Fästet var från start super, men det mattades och i backarna upp mot Oxberg släppte det lite för mycket, så jag stannade och lade på lite mjukare valla. Fästet blev kanon, men glidet aningen sämre, i alla fall tills jag hade slitit in den nya fästvallan.

 

Glid:

Kuzmin Orginal + Swix gammal skärande rak riller. Rejält borstat med mässing/nylon-borste.

1x Swix LF4 (jo, mjuk, men jag hade inget annat vax hemma).

1x Racewax MF Grafit (kallas träningsvalla, men jag gillar den i kallföre. Går som fan.)

1x Racewax Nano och Microfiber mix.

Lätt borstning med nylon

 

Fäste:

1 Lager SkiGo Basewax

1 tunt lager SkiGo HF Racing Extra (0 till +4)

1 lager SkiGo Racing (-1 till +3)

4 lager gradvis kortat SkiGo HF Blå (-1 till -20)

1 tunt lager SkiGo HF Violett (-2 till -15) de yttersta 5 cm på burkzonen. Tanken var att täcka lite av suget från HF Blå uppe på myrarna om det hade blåst in lite snö.

Omvallning till SkiGo HF Violett vid Oxberg gav superfäste och bara en anings försämrat glid.

Link to comment
Share on other sites

Var tvungen att valla skidorna redan på fredag pga ett lång resa till Sälen.

 

Glid:

Kuzmin original,

RC mässing borsta

RC julgran

 

Fäste:

Ski-go basewax

Ski-go HF Röd -1 +3

Ski-go HF -2 -15

Swix VR40 på toppen

 

Glidet funkade utmärkt på dem få brante isiga utförsbackar. På mindre backar med socker/mjölsnö hade jag sämre glid än folk omkring mig. Var tvungen har vikten ordentlig bakåt annars sög det rejält. Hade förmodligen för tjock med fäste och basewax kom fram. Fäste var bra. Borde ha vallat lite kortare. Sen har jag typ 99% av året kallföre och är inte van med typen av snö som vi hade på VL.

 

Tiden var helt okej med 6:11 från startled 5, men det känns så att jag kunde ha åkt under 6 timmer med bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en här med Atomic WC, vallat o rillat som många andra o kass glid särskilt efter några mil. Sög grymt, lite bättre utanför spåren, men de skidorna går fan aldrig bra i lös snö ...

Tror inte det beror på om det står Atomic, Salomon eller Fischer på motsatta sidan belaget. För mycket fästvalla eller fel struktur var tvärnit för många. Efter 60km sög det för merparten av åkarna och fästet försämrades i de lite sockriga spåren. Svårt att göra en överlägsen vallning hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Körde helt efter skigos rek:

 

Fäste:

Supertunt invärmt klister

2 lager HF röd

2 lager HF blå

 

Glid:

Grafit

50/50 HF gul och HF violett

C44/7 fluid

 

Skidor: Atomic RC

 

Alltså, jag sitter här fortfarande och är super deppig. Jag har aldrig någonsin åkt på så här kassa skidor. Jag hade totalt INGET glid. Inför i år hade jag tränat 30% mer än vanligt lyckats seeda mig in i led 5 (brukar stå där) och kände mig super stark. Men direkt efter första backen blir jag från åkt. Jaha, det var värst vad alla har tränat i år då tänkte jag och tog i max för att hänga på. Men i nedförs backarna susade alla förbi mig. Det kändes som om man hade klent klister under hela skidan.

 

Har jag gått upp så mycket i vikt, tänkte jag och stannade i risberg och bad dom korta fäst zonen 3 cm. Det hjälpte inget. Stannade även i evertsberg och bad dom ta bort all fäst valla och lägga nytt men det hjälpte inte heller. Stannade sedan och tog bort all fäst valla vilket resulterade i att jag inte fick bättre glid men däremot bakhalt.

 

I backarna från högberg kom det en gubbe som inte hann byta spår och körde rätt in i mig. Fy fasen säger jag bara. Som tur var såg jag faktiskt 2 andra stackare som hade lika kasst glid. Men varför???

Varför klister ? Det blir alltid tjockare än tunt invärmt grundvalla, och sen hela 4 lager burk på det, hade nog max lagt två lager på det, därav tror jag du inte fick till glidet. Inget fel på skidan Globe86 hade kanonskidor AtomicWC, se ovan.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en här med Atomic WC' date=' vallat o rillat som många andra o kass glid särskilt efter några mil. Sög grymt, lite bättre utanför spåren, men de skidorna går fan aldrig bra i lös snö ...[/quote']

Tror inte det beror på om det står Atomic, Salomon eller Fischer på motsatta sidan belaget. För mycket fästvalla eller fel struktur var tvärnit för många. Efter 60km sög det för merparten av åkarna och fästet försämrades i de lite sockriga spåren. Svårt att göra en överlägsen vallning hela vägen.

Jag hade Atomic och de gick som raketer "som vanligt" ! Dock liten försämring sista 3 milen men fortfarande bättre än genomsnittet ;) Spåren blev ju lösare och varmare mot slutet och då är de ju uppenbart att de blir lite trögare!

Link to comment
Share on other sites

Körde också helt efter Skigo rek, hade KASST glid men superfäste, vallade ej om men slet som ett djur landade på 6:04 stod långt fram i led3

Körde helt efter skigos rek:

 

Fäste:

Supertunt invärmt klister

2 lager HF röd

2 lager HF blå

 

Glid:

Grafit

50/50 HF gul och HF violett

C44/7 fluid

 

Skidor: Atomic RC

 

Alltså, jag sitter här fortfarande och är super deppig. Jag har aldrig någonsin åkt på så här kassa skidor. Jag hade totalt INGET glid. Inför i år hade jag tränat 30% mer än vanligt lyckats seeda mig in i led 5 (brukar stå där) och kände mig super stark. Men direkt efter första backen blir jag från åkt. Jaha, det var värst vad alla har tränat i år då tänkte jag och tog i max för att hänga på. Men i nedförs backarna susade alla förbi mig. Det kändes som om man hade klent klister under hela skidan.

 

Har jag gått upp så mycket i vikt, tänkte jag och stannade i risberg och bad dom korta fäst zonen 3 cm. Det hjälpte inget. Stannade även i evertsberg och bad dom ta bort all fäst valla och lägga nytt men det hjälpte inte heller. Stannade sedan och tog bort all fäst valla vilket resulterade i att jag inte fick bättre glid men däremot bakhalt.

 

I backarna från högberg kom det en gubbe som inte hann byta spår och körde rätt in i mig. Fy fasen säger jag bara. Som tur var såg jag faktiskt 2 andra stackare som hade lika kasst glid. Men varför???

Link to comment
Share on other sites

Körde helt efter skigos rek:

 

Fäste:

Supertunt invärmt klister

2 lager HF röd

2 lager HF blå

 

Glid:

Grafit

50/50 HF gul och HF violett

C44/7 fluid

 

Skidor: Atomic RC

 

Alltså, jag sitter här fortfarande och är super deppig. Jag har aldrig någonsin åkt på så här kassa skidor. Jag hade totalt INGET glid. Inför i år hade jag tränat 30% mer än vanligt lyckats seeda mig in i led 5 (brukar stå där) och kände mig super stark. Men direkt efter första backen blir jag från åkt. Jaha, det var värst vad alla har tränat i år då tänkte jag och tog i max för att hänga på. Men i nedförs backarna susade alla förbi mig. Det kändes som om man hade klent klister under hela skidan.

 

Har jag gått upp så mycket i vikt, tänkte jag och stannade i risberg och bad dom korta fäst zonen 3 cm. Det hjälpte inget. Stannade även i evertsberg och bad dom ta bort all fäst valla och lägga nytt men det hjälpte inte heller. Stannade sedan och tog bort all fäst valla vilket resulterade i att jag inte fick bättre glid men däremot bakhalt.

 

I backarna från högberg kom det en gubbe som inte hann byta spår och körde rätt in i mig. Fy fasen säger jag bara. Som tur var såg jag faktiskt 2 andra stackare som hade lika kasst glid. Men varför???

Är det någon som haft bra glid som vallat enligt skigos rekomendation?

Jag och 3 st till som vallat efter deras rekomendation hade klart sämre glid än övriga åkare. Jag tappade 100 placeringar i nedförsbacken efter Evertsberg. Jag misstänker att skigos rekomendation inte passade till förhållandena som var.

Link to comment
Share on other sites

Borsta ni skidorna tillräckligt ?! Fluiden är väl ännu hårdare än pulver och ska väl borstas REJÄLT ?

 

Sen kan väl fästet ha gjort sitt? Skigo röd är väl varmvalla + klister ? hmmm

Hade "proffshjälp" med mina skidor, men jag tror Skigo's rek. var avsedd för grovsnö, det var ju mer eller mindre finkornigt i spåret...

Link to comment
Share on other sites

Borsta ni skidorna tillräckligt ?! Fluiden är väl ännu hårdare än pulver och ska väl borstas REJÄLT ?

 

Sen kan väl fästet ha gjort sitt? Skigo röd är väl varmvalla + klister ? hmmm

Hade "proffshjälp" med mina skidor' date=' men jag tror Skigo's rek. var avsedd för grovsnö, det var ju mer eller mindre finkornigt i spåret...[/quote']

Proffshjälp menar du alltså inlämnade till sån där vallahjälp eller menar du privat ? HAr funderat lite på sån där vallahjälp hur de kan hinna med alla skidor... Ja menar de kan ju inte hinna ge alla skidor speciellt mycket tid... Bara en tanke! Har väl kommit upp förut på formumet om att folk som lämnat in skidor inte blir nöjda... Men vad gör man om man inte kan...

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som haft bra glid som vallat enligt skigos rekomendation?

Jag och 3 st till som vallat efter deras rekomendation hade klart sämre glid än övriga åkare. Jag tappade 100 placeringar i nedförsbacken efter Evertsberg. Jag misstänker att skigos rekomendation inte passade till förhållandena som var.

Jag testade på lördagen bland annat det som SkiGo rekommenderade (dock utan klistergrund) och det gick bra då, men jag misstänkte att spåren skulle bli lösare (som förra året) och då tycker jag att det finns bättre vallor än SkiGo HF Blå och Röd. Tycker att de går tungt i finkornig snö.

 

Var det någon som vallade enligt RS-Riller med Rode Multigrade täckt med Blå? Var sugen på det men valde Swix.

Link to comment
Share on other sites

Borsta ni skidorna tillräckligt ?! Fluiden är väl ännu hårdare än pulver och ska väl borstas REJÄLT ?

 

Sen kan väl fästet ha gjort sitt? Skigo röd är väl varmvalla + klister ? hmmm

Hade "proffshjälp" med mina skidor' date=' men jag tror Skigo's rek. var avsedd för grovsnö, det var ju mer eller mindre finkornigt i spåret...[/quote']

Proffshjälp menar du alltså inlämnade till sån där vallahjälp eller menar du privat ? HAr funderat lite på sån där vallahjälp hur de kan hinna med alla skidor... Ja menar de kan ju inte hinna ge alla skidor speciellt mycket tid... Bara en tanke! Har väl kommit upp förut på formumet om att folk som lämnat in skidor inte blir nöjda... Men vad gör man om man inte kan...

Privat hjälp som normalt är grymt duktig, men som tyvärr vallade efter Skigo's rek...

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som haft bra glid som vallat enligt skigos rekomendation?

Jag och 3 st till som vallat efter deras rekomendation hade klart sämre glid än övriga åkare. Jag tappade 100 placeringar i nedförsbacken efter Evertsberg. Jag misstänker att skigos rekomendation inte passade till förhållandena som var.

Jag testade på lördagen bland annat det som SkiGo rekommenderade (dock utan klistergrund) och det gick bra då' date=' men jag misstänkte att spåren skulle bli lösare (som förra året) och då tycker jag att det finns bättre vallor än SkiGo HF Blå och Röd. Tycker att de går tungt i finkornig snö.

 

Var det någon som vallade enligt RS-Riller med Rode Multigrade täckt med Blå? Var sugen på det men valde Swix.[/quote']

Testade multigrade täckt med VR40 på lördagen, men hade inget vidare fäste i dom hårda lite isiga spåren som var runt Hemus, lade då på Skigo HF röd och hade fint fäste.

Så jag gick på Skigos rek. på söndagen (dock utan klister i grunden)

Och jag hade kanonfäste men otroligt sugande skidor så uselt glid hade jag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...