Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning VL 2011


Roller

Recommended Posts

Är det någon som haft bra glid som vallat enligt skigos rekomendation?

Jag och 3 st till som vallat efter deras rekomendation hade klart sämre glid än övriga åkare. Jag tappade 100 placeringar i nedförsbacken efter Evertsberg. Jag misstänker att skigos rekomendation inte passade till förhållandena som var.

Jag testade på lördagen bland annat det som SkiGo rekommenderade (dock utan klistergrund) och det gick bra då' date=' men jag misstänkte att spåren skulle bli lösare (som förra året) och då tycker jag att det finns bättre vallor än SkiGo HF Blå och Röd. Tycker att de går tungt i finkornig snö.

 

Var det någon som vallade enligt RS-Riller med Rode Multigrade täckt med Blå? Var sugen på det men valde Swix.[/quote']

Var ute och testade på lördag em och insåg precis som du att skulle bli mjuka spår och valde bort klister direkt.

 

Körde Rode Blå Super + Rode Multigrade och Swix Blå Extra på toppen.

Hade bra fäste hela vägen och hyggligt glid, skulle dock gått på min övertygelse om att det skulle bli mjukare än vad alla experter lovade och lagt lite grövre struktur med rillern.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Agerade serviceteam åt en prick 8-timmarsåkare:

 

Glid

BWLF

Swix HF7

Sedan en del polerborstning. Ser svarta och fina ut fortfarande.

De gled märkbart bättre än mina egna skidor trots HF80, Swix Marathon, pulver, rill och ytterligare polerborstning där. Då tackade jag för mig...

 

Fäste

1 x Toko Grön Grund (invärmt)

1 x Swix V30 (invärmt)

1 x Swix VR40

2 x Swix VR50

1 x Swix VR45

 

Sedan kompletterade jag med ett lager VR50 i Mångsbodarna.

 

Han hade bra glid över myrarna och efter extralagret i Mångsbodarna bra fäste hela vägen in i mål.

Tyvärr dåligt glid på slutet men fästvallan är kvar så tror inte det var grunden där.

Link to comment
Share on other sites

Borsta ni skidorna tillräckligt ?! Fluiden är väl ännu hårdare än pulver och ska väl borstas REJÄLT ?

 

Sen kan väl fästet ha gjort sitt? Skigo röd är väl varmvalla + klister ? hmmm

Jag fick också profshjälp av en grymt duktig kille hemma, vi vallade tillsammans och borstade rejält med maskin.

 

Fäste hade jag som sagt tunt swix VR45 med VR40 på topp, tilläckligt med fäste men klart sämre fäste än de runt ikring. I mitt fall var det inte fästet som var problemet. Jag hade inte katastrof dåligt glid, bara märkbart sämre än de runt ikring.

 

Jag hängde med bra på myrarna fram till Evertsberg, men jag fick lägga mer krut på stakningen än övriga och tog därför lite slut. När de sedan gled om i nedförsbacken var det tungt. Jag stannade extra på kontrollerna fram till Hökberg där jag hade förlorat 200 placeringar från Evertsberg. Jag fick tillbaks lite krafter efter den lugnare körningen och hängde med övriga åkare in i mål, jag tappade dock i varje utförslöpa och varje lite brantare uppförsbacke tack vare dåligt glid och dåligt fäste. Man fick jobba hårt på platten. Men det var mitt bästa vasalopp ändå med 5:22 i mål tack vare mycket träning.

Link to comment
Share on other sites

Värmde in grundvax och ett lager V40, sedan fem lager VR45. Bra fäste hela loppet, även om det inte bet fullt lika bra på slutet när det blev varmare.

 

Har hört och läst många som hållt på med klister och diverse olika blandningar med dåliga resultat. Håll det enkelt säger jag, var ju lättvallade förhållanden som man inte ska misslyckas med fästvallningen i.

Link to comment
Share on other sites

Skidor : Fischer RCS Carbonlite Plus, med fin stenslipad struktur

Glid : Toko Molybden HF, Swix HF6, Swix FC78 pulver, Toko Riller 0,75 mm rak

Fäste : Toko base invärmt, Swix blå extra invärmt, 1 lager VR40, 2 lager VR50, 4 lager VR45 + Extra i trampet. Toppning med 2 tunna lager Rode Blå Super.

 

Ganska dåligt glid i början, men det blev bättre och bättre gentemot omgivningen. I backarna efter Evertsberg gled ingen om mig. Högfartsglidet var extremt bra.

Hade fäste hela vägen. Plockade massor med placeringar i uppförsbackarna.

 

Körde in på 5:06, och för första gången sub1000.

Link to comment
Share on other sites

Blev varnad för skigos fästvallarek redan före loppet. Just pga klisterbasen. Vi provade spåren på lördagkvällen i Sälen. Polarens salomon verkade glida lite bättre än mina mjuka rcs, jag tog bort lite av min fästdel i framkanten. Skidorna gick som sagt fint men trögare på slutet. La medvetet tunnt med fäste då ju detta lopp mest är en platt resa i en lång utförsbacke.

 

Körde helt efter skigos rek:

 

Fäste:

Supertunt invärmt klister

2 lager HF röd

2 lager HF blå

 

Glid:

Grafit

50/50 HF gul och HF violett

C44/7 fluid

 

Skidor: Atomic RC

 

Alltså' date=' jag sitter här fortfarande och är super deppig. Jag har aldrig någonsin åkt på så här kassa skidor. Jag hade totalt INGET glid. Inför i år hade jag tränat 30% mer än vanligt lyckats seeda mig in i led 5 (brukar stå där) och kände mig super stark. Men direkt efter första backen blir jag från åkt. Jaha, det var värst vad alla har tränat i år då tänkte jag och tog i max för att hänga på. Men i nedförs backarna susade alla förbi mig. Det kändes som om man hade klent klister under hela skidan.

 

Har jag gått upp så mycket i vikt, tänkte jag och stannade i risberg och bad dom korta fäst zonen 3 cm. Det hjälpte inget. Stannade även i evertsberg och bad dom ta bort all fäst valla och lägga nytt men det hjälpte inte heller. Stannade sedan och tog bort all fäst valla vilket resulterade i att jag inte fick bättre glid men däremot bakhalt.

 

I backarna från högberg kom det en gubbe som inte hann byta spår och körde rätt in i mig. Fy fasen säger jag bara. Som tur var såg jag faktiskt 2 andra stackare som hade lika kasst glid. Men varför???[/quote']

Är det någon som haft bra glid som vallat enligt skigos rekomendation?

Jag och 3 st till som vallat efter deras rekomendation hade klart sämre glid än övriga åkare. Jag tappade 100 placeringar i nedförsbacken efter Evertsberg. Jag misstänker att skigos rekomendation inte passade till förhållandena som var.

Link to comment
Share on other sites

Körde helt efter skigos rek:

 

Fäste:

Supertunt invärmt klister

2 lager HF röd

2 lager HF blå

 

Glid:

Grafit

50/50 HF gul och HF violett

C44/7 fluid

 

Skidor: Atomic RC

 

Alltså' date=' jag sitter här fortfarande och är super deppig. Jag har aldrig någonsin åkt på så här kassa skidor. Jag hade totalt INGET glid. Inför i år hade jag tränat 30% mer än vanligt lyckats seeda mig in i led 5 (brukar stå där) och kände mig super stark. Men direkt efter första backen blir jag från åkt. Jaha, det var värst vad alla har tränat i år då tänkte jag och tog i max för att hänga på. Men i nedförs backarna susade alla förbi mig. Det kändes som om man hade klent klister under hela skidan.

 

Har jag gått upp så mycket i vikt, tänkte jag och stannade i risberg och bad dom korta fäst zonen 3 cm. Det hjälpte inget. Stannade även i evertsberg och bad dom ta bort all fäst valla och lägga nytt men det hjälpte inte heller. Stannade sedan och tog bort all fäst valla vilket resulterade i att jag inte fick bättre glid men däremot bakhalt.

 

I backarna från högberg kom det en gubbe som inte hann byta spår och körde rätt in i mig. Fy fasen säger jag bara. Som tur var såg jag faktiskt 2 andra stackare som hade lika kasst glid. Men varför???[/quote']

Varför klister ? Det blir alltid tjockare än tunt invärmt grundvalla, och sen hela 4 lager burk på det, hade nog max lagt två lager på det, därav tror jag du inte fick till glidet. Inget fel på skidan Globe86 hade kanonskidor AtomicWC, se ovan.

Klister lagret var extremt tunt. Inte alls så tjockt som när man lägger klister annars. Detta var för jag trodde att spåren skulle bli hårda och isiga för att på så sätt binda kallvallan bättre. Jag tror inte att fäst vallan var det som gjorde att mina skidor gick dåligt eftersom jag både provade helt utan och med swix. Märket på skidorna tror jag inte heller att det var. Då återstår glid vallning för rillning har jag aldrig sysslat med.

Link to comment
Share on other sites

SKIDOR: Atomic WC

 

GLID:

Rengjorda med flourrengöring

2lager BWLF

1lager HF4

1lager LF7

3lager HF7

1lager FC8 pulver

 

Gled fruktansvärt bra jämfört med åkare omkring mig! Åkte och putta stav i alla nedförsbackar! Kul att kunna hjälpa andra ;)

 

 

FÄSTE:

 

Basewax VG30 TUNT invärmt

2lager VR30

1lager VR40

1lager V45 SUPER TUNT

2lager Rode blå super

 

 

Hade bra bett första backen men i solbackarna endel tjuvsläpp! Vet inte om de berodde på vallningen för när jag trycker max hade jag bra fäste men de orka jag ju självklart inte!

 

Vasa kollade på min skiselector lapp och jag har tydligen "ELIT" spann och jag vallade innanför klisterzonerna så de kanske förklarar att de va jobbigt att trampa ner ;) Ska exprimentera lite och se om jag kan lägga liiiite längre hehe...

 

 

GRYMMA SKIDOR va de i alla fall! "som vanligt" Vallade av globen himself!

Gör det verkligen mer nytta med så många omgångar glidvalla? Någon som vet? När jag pratade med en vallare på Skigo tidigare på en vallakurs så sa han att det inte behövs mer än grafit-HF/LF-pulver/fluid. Ett lager av varje.

Grattis till bra skidor!

Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen många olika hypoteser om vad som orsakade dåligt glid i Vasaloppet. Själv vallade jag glid på fredagen utifrån väderprognosen om en temperatur mellan -8 och -2 grader. På mina nyaste skidor, Fischer RCS 2011, lade jag Swix Gröna paraffin i botten, samt ett lager Swix HF 7 toppat med Swix lila pulver. På mina andraskidor, Atomic WC 09 lade jag Swix gröna toppat med LF 6 utifrån en tanke om att använda dessa vid eventuellt kallare väder.

 

Som vanligt strosade vi runt i mässhallen i Mora och tog del av vallatipsen. Enligt Swix tester var LF6/HF6 klart att föredra framför LF7/HF7 vilket gjorde att jag valde att åka på mina Atomic (dvs. med Swix gröna i botten samt LF6 ovanför). Fästet vallade jag enligt Swix tips VR40 blandat med VR45. Lade dock en grön burk i botten istället för basewax.

 

Hade i likhet med en del andra ett fruktansvärt dåligt glid. Alla gled om i nerförsbackarna, tyckte också att glidet relativt gentemot övriga åkare blev än sämre ju längre loppet gick. Lämnade in skidorna för vallaservice i Hökberg, de putsade skidorna och bytte fäste. Jag frågade också vad de trodde att felet bestod av och fick svaret att jag hade för mycket paraffin på skidorna, att jag sicklat dem för dåligt. Skidorna blev klart bättre efter vallaservice, dock inte i klass med de med lite bättre glid, vilket ändå gjorde att jag kunde glida i mål i Mora en stund före klockan 2.

 

Av alla möjliga teorier av vad som orsakade mitt dåliga glid tror jag kanske att det var en riktig analys vallakillarna gjorde, dvs. att jag sicklat dem för dåligt vilket jag tänker kanske också innebär att mer saft och annat skräp från vätskekontrollerna samlas på glidytan. En annan bidragande orsak kanske var bristen på flour i vallningen. Skulle vara mycket intressant att höra er andras reflektioner om detta.

Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen många olika hypoteser om vad som orsakade dåligt glid i Vasaloppet. Själv vallade jag glid på fredagen utifrån väderprognosen om en temperatur mellan -8 och -2 grader. På mina nyaste skidor, Fischer RCS 2011, lade jag Swix Gröna paraffin i botten, samt ett lager Swix HF 7 toppat med Swix lila pulver. På mina andraskidor, Atomic WC 09 lade jag Swix gröna toppat med LF 6 utifrån en tanke om att använda dessa vid eventuellt kallare väder.

 

Som vanligt strosade vi runt i mässhallen i Mora och tog del av vallatipsen. Enligt Swix tester var LF6/HF6 klart att föredra framför LF7/HF7 vilket gjorde att jag valde att åka på mina Atomic (dvs. med Swix gröna i botten samt LF6 ovanför). Fästet vallade jag enligt Swix tips VR40 blandat med VR45. Lade dock en grön burk i botten istället för basewax.

 

Hade i likhet med en del andra ett fruktansvärt dåligt glid. Alla gled om i nerförsbackarna, tyckte också att glidet relativt gentemot övriga åkare blev än sämre ju längre loppet gick. Lämnade in skidorna för vallaservice i Hökberg, de putsade skidorna och bytte fäste. Jag frågade också vad de trodde att felet bestod av och fick svaret att jag hade för mycket paraffin på skidorna, att jag sicklat dem för dåligt. Skidorna blev klart bättre efter vallaservice, dock inte i klass med de med lite bättre glid, vilket ändå gjorde att jag kunde glida i mål i Mora en stund före klockan 2.

 

Av alla möjliga teorier av vad som orsakade mitt dåliga glid tror jag kanske att det var en riktig analys vallakillarna gjorde, dvs. att jag sicklat dem för dåligt vilket jag tänker kanske också innebär att mer saft och annat skräp från vätskekontrollerna samlas på glidytan. En annan bidragande orsak kanske var bristen på flour i vallningen. Skulle vara mycket intressant att höra er andras reflektioner om detta.

Om du hade så mycket paraffin att det gick att sickla bort något ute i spåret så var det definitivt för mycket kvar. Du ska sickla till belaget syns och sedan borsta bort vallan ut strukturen.

Link to comment
Share on other sites

SKIDOR: Atomic WC

 

GLID:

Rengjorda med flourrengöring

2lager BWLF

1lager HF4

1lager LF7

3lager HF7

1lager FC8 pulver

 

Gled fruktansvärt bra jämfört med åkare omkring mig! Åkte och putta stav i alla nedförsbackar! Kul att kunna hjälpa andra ;)

 

 

FÄSTE:

 

Basewax VG30 TUNT invärmt

2lager VR30

1lager VR40

1lager V45 SUPER TUNT

2lager Rode blå super

 

 

Hade bra bett första backen men i solbackarna endel tjuvsläpp! Vet inte om de berodde på vallningen för när jag trycker max hade jag bra fäste men de orka jag ju självklart inte!

 

Vasa kollade på min skiselector lapp och jag har tydligen "ELIT" spann och jag vallade innanför klisterzonerna så de kanske förklarar att de va jobbigt att trampa ner ;) Ska exprimentera lite och se om jag kan lägga liiiite längre hehe...

 

 

GRYMMA SKIDOR va de i alla fall! "som vanligt" Vallade av globen himself!

Gör det verkligen mer nytta med så många omgångar glidvalla? Någon som vet? När jag pratade med en vallare på Skigo tidigare på en vallakurs så sa han att det inte behövs mer än grafit-HF/LF-pulver/fluid. Ett lager av varje.

Grattis till bra skidor!

Jag kan faktiskt inte svara på det! Jag har mina "egna" procedurer och dom är krävande och tar tid! MYCKET borstning i mellan "för hand"...

MEN skidorna glider då alltid som raketer efter mina behandlingar så jag kommer inte prova något annat ! "Än så länge" i karriären!

 

Sen tror jag man får pröva sig fram lite själv! Alla säger ju olika! Ta lärdom från olika vallare och gör en "Mix" som funkar för just dig ;)

Link to comment
Share on other sites

Vallade skidorna för 1050, på SJ-event, hade hyfsat glid men för dåligt fäste fick nytt fäste hos Swix i Mångsbodarna, hade kononskidor i 5 km sedan frös det i fästvallan en jättebamse isklump, la om fästvallan ytterliggare 6-7 ggr men frös igen nästan omgående.
Link to comment
Share on other sites

Ok glid till Mångsbodarna, dåligt utför, segade upp för Risbergsbackarna utan vidare fäste. (VR40x3 + VR45x2, mkt kort fästzon)(led 8, 8.15 i mål) (trodde att glidet skulle bli sämre med mer fäste). Tittar under skidorna om något fastnat. Rengör med handsken, lite vitt bakpå, annars ser det bra ut. Stannar efter varje kontroll och rengör.

 

Alla gled om utför mycket snabbare i Evertsbergsbacken. När en lätt tant leende susar förbi utför Evertsbergsbacken (jag väger 93 kg) så är det bara att ställa sig upp och fundera vad som har fastnat under skidorna. Skidorna högg rejält när sockersnön kom. (alla andra åkte också snabbt förbi)

 

Får på lite fästvalla längst ner i backen, start mwf 0 -3 med tjära. Hjälp av Linköpingsman. Funkar bra. Inget sämre glid. Lite fäste.

 

Åker på högerkanten eller mellan spåren hela tiden. Att åka i spåren gick avsevärt trögare, glidvalla, star va6 -2-6 och racewax microfiber pulver.

 

Skidorna är ganska hårda och höga i spannet, misstänker att man skulle haft en mycket grov struktur och varm glidvalla. Eller kanske VR45 sög glid? Aldrig misslyckats så totalt med glidvallningen, riktigt surt. Känner mig som Poroma i Holmenkollen.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste få fråga, varför stålsicklar och borstar ni för att sedan på detta lägga en massa glidvalla ?

 

Blir lite fundersam då det känns för mig som att man kanske gör antingen ena eller andra, har jag missat något ?

 

Är inte finessen med stålsicklat att man slipper att få glidvalla som suger åt sig smuts och degenererar efter några mil ?

Link to comment
Share on other sites

Jag följde Swix lördags vallarekomendationer och hade helkasst fäste.

 

la grundvalla, VR 40 och VR45 i sammanlagt 7 lager.

 

Är det negativt att korka för mycket? Jämande ut så det inte fanns några "vita" fläckar utan det såg jämt och fint ut. Brukar kanske korka lite mindre i vanliga fall.

 

Kan VR45an ha frusit vid start? Och om det händer, "tinar" det aldrig upp då??

 

Körde vanlig "Blå Special" på halvvasan och hade dunderfäste men nu gick det åt pipan med VR vallorna :-(

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst igenom alla inlägg i denna förvisso mycket intressanta tråd, men vilka slutsatser kan man dra? Det framgår inget tydligt mönster för er som haft bra skidor och för er som haft dåliga. I en del fall har personer med samma eller likartad valla haft väldigt olika erfarenheter.

 

Ligger orsakerna måntro i andra skäl än just vallan? Det faktum att:

- Vasaloppet går över en lång sträcka?

- Att loppet pågår under en lång tid med förändrade förhållanden under dagen?

- Att loppet går på en bana med ganska stora höjdskillnader?

- Att man kanske startade i en grupp som var lite för bra för en själv ("blev omkörd...")

- Att man helt enkelt blev trött av en för hög fart eller för dåligt tränad?

 

Jag vet inte, jag bara undrar.

Link to comment
Share on other sites

Glid:

1 lager Start BWLF

1 lager Start HF80

2 lager Swix HF7

1 lager Swix FC7

 

Fäste:

1 invärmt lager Vauhtis nya K-Grund

2 lager Vauhti K18

3 lager Vauhti K15

2 lager Vauhti K19

 

Bra fäste hela vägen!!

Kanonglid till Evertsberg men i nedförsbackarna därefter märkte jag att jag började tappa högfartsglidet...Efter Oxberg gled jag inte från någon (tvärtom)... Fick kämpa med kraftigt sugande skidor sista 2,5mil. kollade på fästzon efter målgång och där var det "kletigt"!

Kommer aldrig använda Vauthis K-grund på ett långlopp mera! Vauhti använder tydligen klister i denna och jag är övertygad om att det var denna som kröp fram och bromsade mig!

Får bli Tokos eller Skigos grund i fortsättningen!

 

In på 5:15 och placering 1058!

Link to comment
Share on other sites

Äh, läste RS-Rillers analys om fluorfästvallorna. BS! Jag körde på VR45 täckt med VR40 och hade bäst glid av alla kring mig i led 2 och 3. FC8x på glidet. Lätt tryckt julgran, RC -5 till +15 samt rak 1 mm ovanpå. Högfartsglidet var enormt. Min analys:

1) Hade en bra dag fysiskt (och mentalt).

2) Har ett bra skidpar (Kört 4 lopp i år med toppresultat).

3) Vet hur jag ska valla just detta skidpar (utmätta zoner, tränar mkt på dom).

4) Inte krångla till det.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en här med Atomic WC' date=' vallat o rillat som många andra o kass glid särskilt efter några mil. Sög grymt, lite bättre utanför spåren, men de skidorna går fan aldrig bra i lös snö ...[/quote']

Tror inte det beror på om det står Atomic, Salomon eller Fischer på motsatta sidan belaget. För mycket fästvalla eller fel struktur var tvärnit för många. Efter 60km sög det för merparten av åkarna och fästet försämrades i de lite sockriga spåren. Svårt att göra en överlägsen vallning hela vägen.

Jag hade Atomic och de gick som raketer "som vanligt" ! Dock liten försämring sista 3 milen men fortfarande bättre än genomsnittet ;) Spåren blev ju lösare och varmare mot slutet och då är de ju uppenbart att de blir lite trögare!

Hej Globe!

 

Grattis till bra tid!

 

Vad har du för spannhöjd vid halvvikt (vasa kallade det elitspann?)?

Kan spannhöjden göra skidor för sockersnö?

 

Jag hade lika uselt glid som andra rapporterat, trots tunn och kort vallning (men inte innanför klisterzonen som du).

Nöjd med loppet ändå p g a väder och alla härliga människor man möter, det är det som gör att jag återvänder :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Globe!

 

Grattis till bra tid!

 

Vad har du för spannhöjd vid halvvikt (vasa kallade det elitspann?)?

Kan spannhöjden göra skidor för sockersnö?

 

Jag hade lika uselt glid som andra rapporterat, trots tunn och kort vallning (men inte innanför klisterzonen som du).

Nöjd med loppet ändå p g a väder och alla härliga människor man möter, det är det som gör att jag återvänder :)

Han hade 1,52 mm på halvvikt (står balanserad med lika mycket på båda skidorna) och om det var 0,86 mm på helvikt (allt på en skida utan att gå upp på tå).

Sedan vet jag inte om det går att läsa ut på Skiselectorn hur hårt man måste trycka till får att få i fästet i backen.

Jag har 1,49 mm på halv och 0,67 mm på hel men tycker ändå de är hyfsat lätta att trycka till så även om spannet är högt kan de ju vara lätta att sätta ner i backen beroende på hur styva de är.

Kan inte se någon annan skillnad än att mina lågspannare kärvar i lättare med fästvalla på, är inte lättare att diagonala med. Så för Vasan är det nog en bra idé med högt spann eftersom de fräser om spåren så tätt inpå.

Link to comment
Share on other sites

Tack knappen! Som du ser har Vasat bidragit med ett bra svar! Skulle vilja lära mig lite mera om de här med spannhöjd och grejjer för jag fattar 0 :D Får gå en snabbkurs hos Vasa i sommar på klärälvsturparkeringen !

 

Men som sagt jag kommer nog försöka kolla upp så jag kan lägga liiite längre på fästzonen, speciellt när det är blåföre som i söndags! Förstår inte varför alla blanda in massa mjuk valla och speciellt inte varför man kör med violett ytterst?!? Va ju kalla fina förhållanden! Inte konstigt att de måste sugit glid... Länge leve rode blå super ;)

 

Järförde faktiskt VR40 och Rode Blå super dagen före uppe på hundfjället... Innan de lätta snöfallet i hårda dina spår! Hade VR40 på ena skidan och Rode Blå super på den andra! Och jag tyckte hela tiden de gick bättre med Rode skidan! Sen prova jag att åka på ett ben och slutsatsen vart att Blå Supern va len mot snön och sög inge glid! Därför valde jag att köra med den på Söndagen !

Link to comment
Share on other sites

Jag följde Swix lördags vallarekomendationer och hade helkasst fäste.

 

la grundvalla, VR 40 och VR45 i sammanlagt 7 lager.

 

Är det negativt att korka för mycket? Jämande ut så det inte fanns några "vita" fläckar utan det såg jämt och fint ut. Brukar kanske korka lite mindre i vanliga fall.

 

Kan VR45an ha frusit vid start? Och om det händer, "tinar" det aldrig upp då??

 

Körde vanlig "Blå Special" på halvvasan och hade dunderfäste men nu gick det åt pipan med VR vallorna :-(

Märkligt. Jag vallade med VR45 och hade fäste hela vägen, även om det bet lite sämre på slutet när det blev varmare. Hade du verkligen inget fäste?? Om du hade "helkasst fäste" kan det kanske bero på felaktigt spann på skidorna för dig eller bristande teknik som gör att du inte orkar trycka ner spannet. Kan ju liksom inte vara fel valla när jag och andra som använt samma valla haft bra fäste.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...