Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ännu en Lchf fråga kring styrketräning


bonk

Recommended Posts

För egen del handlar det om att må bra' date=' orka träna och att hålla sig frisk och för det har detta funkat utmärkt för mig, har även tappat några kilo. Grejen är ju också att det är så enkelt och att man inte behöver vara hungrig.

 

Jag ligger nog på fler kolhydrater än många andra räknar inte, men äter inte frukt,pasta, ris, flingor, bröd, potatis eller socker mer än undantagsvis vilket bara det gör att man kommer ner på ganska lite kolhydrater. Äter dock en hel del grönsaker av alla sorter, bär och nötter. Är absolut ingen fundamentalist på något sätt.

 

Varför skulle det vara farligt för njurar och lever?[/quote']

Överdrivet protien intag leder till ökat glomerulärt tryck och hyperfiltrering. Drog dock kanske förhastade slutsatser. Efter att ha läst på lite verkar det som det råder oenighet huruvida detta är skadligt för människor med normal njurfunktion. Utan gäller ffa. människor med nedsatt njurfunktion. Man är alltså inte säker på att överdriven proteinkonsumtion leder till njurskador hos friska människor.

Ska läsa på om fetterna men tror att ett överdrivet intag av fett kan leda till inlagring i levern.

Det jag egentligen ville ha fram och som du också skriver är att jag tror att man inte skall vara för extrem i sitt kost intag. Efter som jag själv äter enl GI metoden vurmar jag inte heller för ett stort kolhydrat intag. Tror dock att alla bitarna har sin plats i kosten.

Proteinintaget är ju ingen större skillnad jämfört med annan kost, det är ju mest endergintaget som omfördelas från kolhydrater till fett.

Japp, tror att protein intaget ligger på ungefär 1g/ kilo kroppsvikt vilket är en väldigt liten mängd om man frågar en muskelbyggare. Kanske normalt om man frågar någon annan.

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga jag funderar på är den. Måste man verkligen byta en energi sort mot en annan. Kunde man inte tänka sig att minska energiintaget istället?

Det vill man bara göra om man skall gå ner i vikt, vissa vill behålla sin vikt eller öka. Jag tror inte att LCHF är bra för att öka i vikt på ett hälsosamt sätt dock, men jag vet inte dock för jag ahr aldrig testat.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara berätta att jag kört på en form av lchf sen 1 1/2 v och tycker det går oväntat bra. Man var lite skeptiskt i början men efter att man har satt sig in lite i det och läst på en del var det dags att prova. Jag resonerade så här att har jag inte blivit bättre när löpar loppen går i sommar så är det väl bara att lägga tillbaka kosten som den var. För det går ju fortare att gå tillbaks till kolisar än att gå ifrån dem till fett drift eller ?

 

Jag äter allt i så naturligt form som möjligt och mest av fett och protein, grönsaker och frukt. Tänker nog fortfarande ha lite fritt under helgen där det glider ner lite smått o gott.

 

Mitt mål med det här är inte att går ner i vikt utan att om möjligt må ännu bättre och kunna prestera mer med träningen.

 

De som jag redan har märkt är :

 

Inga dippar som man fick förr efter 3-4 timmar

Piggare

 

Jag tycker det är mycket intressant det här och får tacka för alla tips och fina länkar med intressant läsning. Nu är jag ju inte lika påläst som vissa här på forumet (Kustlöparen:) ) men jag tror klart på det här upplägget och då menar jag inte som nån sorts diet utan som en livsstil. Jag kommer nog att fortsätta rapportera som ni andra som också nyligen har börjat med lchf, det är kul att dela med sig till varan om tips och tricks.

Link to comment
Share on other sites

bonk: Vad är det för dippar du menar som du inte längre upplever?

Jag blev ofta ganska grinig och låg efter ca 3-4 timmar om man inte fick något i sig, det var väl antagligen att man fick lågt blodsocker. Jag blir verkligen själv förvånad över att ha fått resultat på det så snabbt att slippa bli akut hungrig. Sen ska man väl givetvis försöka hålla så fasta tider som möjligt med maten och inte gå och vänta för länge.

 

Jag har inte hunnit med nått långpass än men det ska bli rikigt spännande att se om man dyker med blodsockret där som förr eller om det har blivit en förändring.

Link to comment
Share on other sites

bonk: Vad är det för dippar du menar som du inte längre upplever?

Jag blev ofta ganska grinig och låg efter ca 3-4 timmar om man inte fick något i sig' date=' det var väl antagligen att man fick lågt blodsocker. Jag blir verkligen själv förvånad över att ha fått resultat på det så snabbt att slippa bli akut hungrig. Sen ska man väl givetvis försöka hålla så fasta tider som möjligt med maten och inte gå och vänta för länge.

 

Jag har inte hunnit med nått långpass än men det ska bli rikigt spännande att se om man dyker med blodsockret där som förr eller om det har blivit en förändring.[/quote']

Sötsuget försvann för mig också i princip från dag ett och då var jag en riktig gottegris innan.

 

Läs artikeln som länkats till tidigare om Martin Ingvar, han menar att suget kommer när blodsockret börjar sjunka oavsett om det är från en hög eller låg nivå, alltså blodsockret behöver inte vara lågt för att suget ska komma!

 

Förbered dig att de första passen kan bli rätt jobbiga..du kör just nu en rejäl kolhydrattömning och det är inte säkert kroppen ställt om riktigt ännu!

Link to comment
Share on other sites

Förbered dig att de första passen kan bli rätt jobbiga..du kör just nu en rejäl kolhydrattömning och det är inte säkert kroppen ställt om riktigt ännu!

Jo märkte det :) var ute på en 6km sväng här igår och det var ganska segt. Vet du ungefär hur lång tid det tar innan det släpper med träningen ? En månad ?

Link to comment
Share on other sites

Förbered dig att de första passen kan bli rätt jobbiga..du kör just nu en rejäl kolhydrattömning och det är inte säkert kroppen ställt om riktigt ännu!

Jo märkte det :) var ute på en 6km sväng här igår och det var ganska segt. Vet du ungefär hur lång tid det tar innan det släpper med träningen ? En månad ?

Om jag inte minns fel så tog det ca 2-3 veckor innan jag kände att jag orkade fullfölja träningen ordentligt och sedan ytterligare någon vecka innan man sas var status quo.

 

Kan konsultera min träningsdagbok ikväll för att se om minnet är korrekt.

 

Jag tror dock att omställningsperioden är väldigt individuell, googla på "omställning lchf träning"

så tror jag du hittar en hel del andras erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...