Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spann som krymper?


2slow

Recommended Posts

Läste i ngn tråd för ett tag sedan om 2 st. som skrev att spannet krympt? Den ena med

10 cm tror jag det var, låter mkt?

Jag blev lite orolig, måste jag kolla upp mina skidor? Hur vanligt är det?

 

Jag antog att det inte var ett skämt, i stil med att kläderna krymper i garderoben över vintern...... men man vet ju inte :-)

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor ett par Atomic RC11 tappade en dryga 10cm på runt 4-5 år, lite osäker om på årsmodel men runt 05-06 var dom ifrån, blev till att köpa nya skidor 2 veckor innan Vasan.

 

Kan säga att min vikt varit oförändrad och att ett annat par RC10 som är ännu äldre och ett par Beta Race från -01 hållt spannet bra.

Link to comment
Share on other sites

Tur man har Fischer då :-)

Jag kollar nog ändå, skadar inte att övertyga sig själv....

Nja min frus fischer har fått kortare spann utan att hon blivit tyngre så det kan hända även på det märket. Själv misstänker jag att det är lika med min 8år gamla RCS men jag har inte mätt än.

Link to comment
Share on other sites

Ni kan testa att styva upp spann genom att tvinga ut dem rejält och låta skidorna stå så till nästa vinter.

Ja, man kanske får börja göra som förr, sätta en kloss emellan innan man trycker ihop dom.

Man kanske trycker ihop dom för mycket o låter dom stå så för det mesta i både kallt o varmt? Bättre att låta dom stå isär, ej ihopsatta-tryckta??

Link to comment
Share on other sites

Ni kan testa att styva upp spann genom att tvinga ut dem rejält och låta skidorna stå så till nästa vinter.

Ja' date=' man kanske får börja göra som förr, sätta en kloss emellan innan man trycker ihop dom.

Man kanske trycker ihop dom för mycket o låter dom stå så för det mesta i både kallt o varmt? Bättre att låta dom stå isär, ej ihopsatta-tryckta??[/quote']

Jag har oerhört svårt att se att du skulle få tillbaka spannet av att dom bara står, utan åtgärd.

 

Jag tvivlar på att du uppnår någon bestående effekt av att låta dom vara uppspända med kloss i mellan, men är det något som kan hjälpa är det väl i så fall det.

 

Annars får du väl epoxa dit ett pat NIS-plattor + bulta på en pilot bindning.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte än om dom "krympt", det återstår o se. Men om dom gjort det så beror det nog på att man spänner skidorna för hårt när man sätter ihop dom, det är jag helt säker på tror jag. :-)

Proffsen har inte sina skidor ihopspända när dom förvarar dom, är det av den anledningen eller bara för att det är lättare att ställa ett dussin mot väggen var för sig?

 

Måtten på mina spann är 62-66 cm (0,1) så det kanske inte gör så mkt om dom krymper, ngn skrev att 40 cm var lagom?? Tyckte det lät lite... men det kanske var 0,4?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte än om dom "krympt", det återstår o se. Men om dom gjort det så beror det nog på att man spänner skidorna för hårt när man sätter ihop dom, det är jag helt säker på tror jag. :-)

Proffsen har inte sina skidor ihopspända när dom förvarar dom, är det av den anledningen eller bara för att det är lättare att ställa ett dussin mot väggen var för sig?

 

Måtten på mina spann är 62-66 cm (0,1) så det kanske inte gör så mkt om dom krymper, ngn skrev att 40 cm var lagom?? Tyckte det lät lite... men det kanske var 0,4?

Aha, jag utgick i från att du med "spänna ihop" menade en kloss mellan fästzonerna och sedan en rem fram och bak.

 

Du ska aldrig förvara skidorna i spänn med en rem över fätzonerna, utan kloss. Om du inte vill försöka krympa ner spannet, vill säga.

 

Har du inte sett dom där snajdiga kardborre /skumgummi fodralen man trär på, som kom för några år sedan? gratis eller nån tia på närmsta sportaffär.

 

Sen är det väl inte så märkvärdigt, mörkt, svalt, inte ligga i spänn eller kläm, inte lutade över nåt element eller liknande. Jag brukar sommarförvara i ett fodral, men så känsligt är det inte, nån vår har nåt par skidor blivit stående lutande mot nån vägg i vårsolen och halva för-sommaren och inte har dom tagit nån skada av det.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har såna, och dom är väl kanske en del av anledningen till att spannet krympt....

suck, det var mina bästa. Har mätt nu, ifrån 62 till 42 cm, 0,10 spann.

Jag sätter dit dom efter varje pass o för varje säsong så kommer dom längre in på skidan,

kloss använder jag ej, kanske det som är felet??

En annan sak som kanske kan påverka, vad tror ni? Jag bytte bindning till denna säsong o det verkar ha accelererat efter det. Försvagar man skidan så mkt med det?

Tål inte skidan byte av bindning?

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har såna, och dom är väl kanske en del av anledningen till att spannet krympt....

suck, det var mina bästa. Har mätt nu, ifrån 62 till 42 cm, 0,10 spann.

Jag sätter dit dom efter varje pass o för varje säsong så kommer dom längre in på skidan,

kloss använder jag ej, kanske det som är felet??

En annan sak som kanske kan påverka, vad tror ni? Jag bytte bindning till denna säsong o det verkar ha accelererat efter det. Försvagar man skidan så mkt med det?

Tål inte skidan byte av bindning?

Jag har pga av strul med Salomon bindningar (först pilot och sedan propulse) varit tvungen att byta bindning 2 ggr denna säsong. Är orolig att spannet har krympt. Skidorna är blåa Atomic rc11.

Är det så att att spannet kan bli förstört pga av byte av bindning?

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har såna, och dom är väl kanske en del av anledningen till att spannet krympt....

suck, det var mina bästa. Har mätt nu, ifrån 62 till 42 cm, 0,10 spann.

Jag sätter dit dom efter varje pass o för varje säsong så kommer dom längre in på skidan,

kloss använder jag ej, kanske det som är felet??

En annan sak som kanske kan påverka, vad tror ni? Jag bytte bindning till denna säsong o det verkar ha accelererat efter det. Försvagar man skidan så mkt med det?

Tål inte skidan byte av bindning?

Pilotbindningen verkar kunna fungera lite som en förstyvande profil. Om det var en sådan du bytte från. Men då är det nog snarare så att du har rätt spann nu (dvs skidans egentliga) och att det pga bindningen blev styvare, tidigare.

 

Varje hål man borrar i en "konstruktion" är ju försvagande, men jag har svårt att tro att en skida skulle kollapsa så totalt att spannet krymper 20cm bara av att man borrar nya bindningshål, i alla fall har jag aldrig varit med om det.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har såna' date=' och dom är väl kanske en del av anledningen till att spannet krympt....

suck, det var mina bästa. Har mätt nu, ifrån 62 till 42 cm, 0,10 spann.

Jag sätter dit dom efter varje pass o för varje säsong så kommer dom längre in på skidan,

kloss använder jag ej, kanske det som är felet??

En annan sak som kanske kan påverka, vad tror ni? Jag bytte bindning till denna säsong o det verkar ha accelererat efter det. Försvagar man skidan så mkt med det?

Tål inte skidan byte av bindning?[/quote']

Jag har pga av strul med Salomon bindningar (först pilot och sedan propulse) varit tvungen att byta bindning 2 ggr denna säsong. Är orolig att spannet har krympt. Skidorna är blåa Atomic rc11.

Är det så att att spannet kan bli förstört pga av byte av bindning?

Samma skida som jag och min tappade över 10cm och jag hade inte bytt någon bindning så det är nog dålig konstruktion på skidan helt enkelt. Är förmodlingen fler RC11 ägare som åker med kort spann utan att veta om det.

Link to comment
Share on other sites

Ni är nog på rätt spår, bindningen är förmodligen inte boven. Jmfr med mina andra skidor så ser man att "spännsten i skidan skapas rätt långt ifrån bindningen, där den börjar tunnas ut, dvs där man trycker ihop dom med "skumgummifodralen"

 

Jag köpte nytt vallajärn, kan det vara boven?? (Toko 1200 W)

Eftersom det var så kallt så blev det vallat en del grönt glid o grafit som kräver mer värme,

kan det vara så att jag kört för varmt på skidorna?

Antar att dom pressas ihop till sin form under värme och att det på ngt sätt reverserats??

Nu spånar jag bara, men vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...