Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsdebut-2012-tråden!


ablearcher

Recommended Posts

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Hej!

 

Ja nu börjar det verkligen dra ihop sig. Väldigt kul att det här har varit en levande tråd sedan starten för nästan ett år sen. Den här säsongen har jag skrapat ihop lite över 60 mil, och målet i signaturen har väl i mitt huvud reviderats till "under 7 timmar". Men viktigast är att ta mig i mål - fy fan vilket fiasko att behöva bryta! Står i led 6.

 

Johaaan, trådens "strong boy", känns som en klar kandidat att ta hem en medalj. Oroa dig inte för klisterföre, det är faktiskt mycket enklare än burkvalla. viktor99 verkar var i äckelbra form också.

 

Önskar alla ett stort lycka till oavsett om ni kör Öppet spår nu i helgen eller Vasaloppet nästa söndag!!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ja nu börjar det verkligen dra ihop sig. Väldigt kul att det här har varit en levande tråd sedan starten för nästan ett år sen. Den här säsongen har jag skrapat ihop lite över 60 mil, och målet i signaturen har väl i mitt huvud reviderats till "under 7 timmar". Men viktigast är att ta mig i mål - fy fan vilket fiasko att behöva bryta! Står i led 6.

 

Johaaan, trådens "strong boy", känns som en klar kandidat att ta hem en medalj. Oroa dig inte för klisterföre, det är faktiskt mycket enklare än burkvalla. viktor99 verkar var i äckelbra form också.

 

Önskar alla ett stort lycka till oavsett om ni kör Öppet spår nu i helgen eller Vasaloppet nästa söndag!!

Tror du kommer klara under sju timmar galant! :) du var ju inte många sekunder efter mig på harsa och jag har ju en måltid på sex timmar :)

Link to comment
Share on other sites

Haha, strong boy vet jag inte. Backarna är väl min starkaste del, blir intressant att se hur armarna pallar stakningen efter 5 mil...Blir nog mycket frånskjut hela vägen! Men medalj tror jag blir tufft? Under 6h?!

 

Du har ju verkat stark så tror lätt du tar 7 timmar able! Själv hoppas jag på att få vara fullt frisk och kunna köra - tidigare vintrar har jag trott det skulle vara omöjligt pga. min sjukdomsbakgrund. Men bättre nu!

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett Öppet Spår från 2010 som jag åkte på 9h utan att ta ut mig, men i år gör jag debut i riktiga vasan. Har dock inte någon seedning så det blir sista led som gäller. Har därför ingen aning om vad jag kan klara för tid men träningen i vinter har varit bra iaf. Även jag hoppas slippa använda klister. Har varken testat det innan eller har material för det.
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jaha... då skulle man vila då. Trodde aldrig jag skulle känna mig så här rastlös av att inte få träna. Jag har lyckats få ihop c:a 35-40 mil i vinter och är mycket nöjd med det mtp på snöns sena ankomst. Mitt mål är att ta mig under 8 timmar och med "rätt" före tror jag mig kunna klara under 7:30. Mycket som skall stämma dock. Startar från led 7. Vad räknar ni med att första milen tar i förhållande till de övriga åtta? Det jag tänker på är ju stoppet som oundvikligen blir i första backen. Jag intalar mig själv att jag MÅSTE ta det lugnt första delen av loppet för att sedan öka... Men det får ju inte gå FÖR lugnt. När jag pratat med rutinerade vasalöpare säger de dock att det inte går att gå FÖR lugnt första delen som debutant. När det gäller mig har de förmodligen rätt...

Link to comment
Share on other sites

Jag har uppfattat det som att start från led 5 ger en smågantid på ca 55-65min vilket inte alls är så segt med tanke på banprofilen dit! (11km och mkt uppför) Sett att led 7 startare kan ha lika bra tid som en femmare men då ska man ju ha bra flyt. Men 70-85 min? Uppskattning bara! Men kan variera mycket vad jag sett...

 

Vilar du helt nu? Jag körde igår, 31km lugnt i fina förhållanden. Och tänkte ett pass på onsdag, sen ladda...

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt första sträckan i vasastafetten, och efter första backen är det mycket lätt åkning till smågan, några nerförsbackar och platt åkning. Går att köra snabbt där om man har fritt spår.

 

Johan är du också "förstaårsdebutant", alltså första året du får åka?

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite kluven angående vilan. Jag körde 21 km i lördags, spelade inomhusfotboll 1,5 timme igår och tänkte med det vila. Kanske ett pass till, vad tycker ni? Vad bör det passet innehålla i så fall? Ger det något egentligen...?

 

Edit: klart det ger något. Frågan bör väl ställas som; Är det lönt att träna mer? Har fått den uppfattningen att många säger att det är bättre att helt vila sista veckan. Dock ser man ju i vasalöparens träningsprogram att det är schemalagt även sista veckan med intervallpass...

Link to comment
Share on other sites

Startade nästan först i led 8 förra året och då tog det 93 min till smågan.

 

Startar i led 7 på söndag så får se hur mycket snabbare det blir.

Vilken sida av backen gick du i? jag höll mig precis på vänstersidan av "ön" tog mig till smågan på 82 min upplevde inte att det stod helt still i backen mer än ett par minuter....var lite chockad över att det gick så fort bitvis som det gjorde så långt bak i leden..

Tror jag stod som c:a7-10 gubbe i mitt spår i 8:an

Link to comment
Share on other sites

Åh sköen det var snabbt det! Jag som tyckte jag flög förbi alla både i backen och efter.. Jag började näst längst till höger för att lätt kunna hitta skidorna och sen tog jag höger till ön, vilket jag tror jag tjänade på.

 

Tyckte också det flöt på bra. Ska nog försöka starta till höger i år igen men frågan är ju om man ska välja rakt fram eller höger vid ön i år..

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag summera min skidsatsning eftersom jag passerade mållinjen i Mora igår. Så här skrev jag den 2:e april förra året

 

"Har absolut ingen aning vad som är rimligt eftersom har inte stått på ett par längdskidor sedan jag gjorde lumpen för 17 år sedan. Jag skall gå en nybörjarkurs i rullskidor i slutet av maj och hoppas sedan kunna köra 2 pass på rullskidor under sommaren/hösten för att få lite muskler i överkroppen."

 

Jag fick ihop 70 mil rullskidor under sommaren och hösten. Den 22 december åkte jag mitt första pass på snö och fick ihop 30 mil. Jag siktade på att åka på 9 timmar men hade egentligen ingen aning.

 

Jag lyckades komma hyfsat långt fram i starten och hade inte några större problem i första backen och inte därefter heller. Jag är mest imponerad att jag stod på benen i 9 mil - när jag tränar brukar jag alltid vurpa av någon anledning minst en gång per mil.

 

Jag kollade inte så noga på klockan utan körde på känsla men i Hökberg sa speakern att dom som kom till kontrollen hade en sluttid på c:a 7 timmar. Jag försökte räkna ut vilket tempo jag behövde hålla för att komma under 7 timmar men hjärnan var inte intresserad av att hjälpa till för jag hade fortfarande inte kommit på svaret när jag var i Eldris. :-)

 

Då titta jag ner i snön och körde helt enkelt allt jag kunde och kom in på 7:00:47. Hade jag kört 48 sekunder snabbare hade jag varit död.

 

http://results.vasaloppet.se/2012/index.php?content=detail&fpid=search&pid=search&id=9999991678885900000CB9B9&lang=SE&event=%C3%96SS_000017167888590000000003&ageclass

Link to comment
Share on other sites

Åh sköen det var snabbt det! Jag som tyckte jag flög förbi alla både i backen och efter.. Jag började näst längst till höger för att lätt kunna hitta skidorna och sen tog jag höger till ön, vilket jag tror jag tjänade på.

 

Tyckte också det flöt på bra. Ska nog försöka starta till höger i år igen men frågan är ju om man ska välja rakt fram eller höger vid ön i år..

Jag hade inte mycket till val egentligen...har bestämt för mig att jag bara följde strömmen...

Dessutom så gick det desto långsammare för mig senare så jag tror nog du flög förbi mig om inte sen..

Fasen då stod vi inte så långt ifrån varann...jag stod i femte eller sjätte spåret från höger.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag summera min skidsatsning eftersom jag passerade mållinjen i Mora igår. Så här skrev jag den 2:e april förra året

 

"Har absolut ingen aning vad som är rimligt eftersom har inte stått på ett par längdskidor sedan jag gjorde lumpen för 17 år sedan. Jag skall gå en nybörjarkurs i rullskidor i slutet av maj och hoppas sedan kunna köra 2 pass på rullskidor under sommaren/hösten för att få lite muskler i överkroppen."

 

Jag fick ihop 70 mil rullskidor under sommaren och hösten. Den 22 december åkte jag mitt första pass på snö och fick ihop 30 mil. Jag siktade på att åka på 9 timmar men hade egentligen ingen aning.

 

Jag lyckades komma hyfsat långt fram i starten och hade inte några större problem i första backen och inte därefter heller. Jag är mest imponerad att jag stod på benen i 9 mil - när jag tränar brukar jag alltid vurpa av någon anledning minst en gång per mil.

 

Jag kollade inte så noga på klockan utan körde på känsla men i Hökberg sa speakern att dom som kom till kontrollen hade en sluttid på c:a 7 timmar. Jag försökte räkna ut vilket tempo jag behövde hålla för att komma under 7 timmar men hjärnan var inte intresserad av att hjälpa till för jag hade fortfarande inte kommit på svaret när jag var i Eldris. :-)

 

Då titta jag ner i snön och körde helt enkelt allt jag kunde och kom in på 7:00:47. Hade jag kört 48 sekunder snabbare hade jag varit död.

 

http://results.vasaloppet.se/2012/index.php?content=detail&fpid=search&pid=search&id=9999991678885900000CB9B9&lang=SE&event=%C3%96SS_000017167888590000000003&ageclass

Härligt! 70 mil rullskidor var ju bra! Jag tror jag kanske har 30 som max, men däremot 55 på snö.

 

Snopet med dem där sekunderna, men en fin tid ju och bra kämpat! Vad hade du på glid respektive fästzonen(erna)? : )

Link to comment
Share on other sites

Vad hade du på glid respektive fästzonen(erna)?

Jag lämnade in skidor och kan inte mycket när det gäller glid så allt jag vet är att det var HF-pulver. Fästet var lila klister täck med blå burk. Fästet var kanon hela vägen. Jag upplevde att ståglidet var lite sämre men i backarna när man lutade sig lite bakom var det riktigt bra. Jag tror att dom lade lite för långt med fäste för det var bortslitet både längst fram och längst bak när jag kom i mål.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag åkte Vasaloppet för första gången förra året med början från grupp 6. Det tog mig 75 minuter att komma till Smågan. Jag gick så fort som publiken skulle låta mig och avslutade loppet på drygt 8 timmar. I år börjar jag från grupp 7. I hopp om att vara snabbare än förra året!
Link to comment
Share on other sites

Har följt den här tråden 'incognito' ända sen en bit innan jul och kände att det var dags att skriva några ord nu efter att jag genomfört min Vasaloppsdebut i måndagens Öppet Spår.

 

Med totalt 20 mil rull- samt 60 mil snöskidor i benen tog jag mig till Mora på 6:20:52, vilket jag aldrig hade trott varit möjligt innan jag började min satsning i höstas. Sista månaden satte jag tidsmålet till under 6 timmar, vilket jag inte riktigt lyckades med (även om jag kan skylla lite på snöfallet ;)).

 

Har fått mycket inspiration samt nyttiga tips från den här tråden, samt från övriga skidforum såklart, och skulle vilja önska alla er som åker "stora" Vasan på söndag lycka till! Är ruggigt avundsjuk på er, njut av dagen och så ses vi förhoppningsvis på startlinjen nästa år istället!

Link to comment
Share on other sites

Richard, härligt att höra, bra tid med tanke på förutsättningarna! Vi som åker på söndag verkar få lite snabbare före...

Jag har också 6 timmar i bakhuvudet, men vet inte hur jag kommer orka efter 5-6 mil.

 

Jag längtar något fruktansvärt och jag ska försöka njuta så mycket jag kan.

 

Lycka till alla andra!!

Link to comment
Share on other sites

Richard, härligt att höra, bra tid med tanke på förutsättningarna! Vi som åker på söndag verkar få lite snabbare före...

Jag har också 6 timmar i bakhuvudet, men vet inte hur jag kommer orka efter 5-6 mil.

 

Jag längtar något fruktansvärt och jag ska försöka njuta så mycket jag kan.

 

Lycka till alla andra!!

Ja, det blir intressant hur man orkar efter halva loppet. Ska nog valla med klistergrund, toppat med burk ska försöka få det utan att ta så mycket på glidet... Då kan det bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt starkt kört Richard!

 

Jag kör nog på Johaaans linje betr. fästvallningen. Tänker mig

 

1. Swix KR30 invärmt med strykjärn, tunt, tunt

2. Start WIDE Universalklister

3. Swix V40 eller VR45 2-3 lager som täckning

 

Åker även förbi enklaresport i Mora imorgon för att optimera skidorna med rillning, ev. förbättring av stålsickling etc.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...