Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Super ni nå´t?


salomons son

Recommended Posts

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply
Jag utgick ifrån att ingen av er levde för 2000 år sedan helt enkelt' date=' vilket då kanske var fel av mig.[/quote']

Ja, det är nog fel eftersom det ju inte är något krav att någon av oss skulle ha levat för 2000 år sedan för att vi ska kunna ha en bra uppfattning om Jesu eventuella alkoholanvändning.

Nej, det är inget krav för att kunna ha en bra uppfattning. Det är dock brutalt stor skillnad mellan att ha en "bra uppfattning" och att "VETA", som du säger dig göra.

Link to comment
Share on other sites

Vad hade Jesus sagt om att tävla på tvåor?

Det är bra, Carl, att du bidrar med en nykter frågeställning. Vad jag vet berörde aldrig Jesus i något sammanhang rullskidåkning (Finns det förresten några belägg för att rullskidåkning existerade på hans tid?) så vi får leta efter uttalanden av honom som kanske kan ge antydningar. I Lukasevangeliet 21:19 säger Jesus: "Genom att hålla ut skall ni vinna ert liv." Anser du, Carl, att det kan ge någon vägledning i frågan om att tävla på tvåor?

Link to comment
Share on other sites

Jag utgick ifrån att ingen av er levde för 2000 år sedan helt enkelt' date=' vilket då kanske var fel av mig.[/quote']

Ja, det är nog fel eftersom det ju inte är något krav att någon av oss skulle ha levat för 2000 år sedan för att vi ska kunna ha en bra uppfattning om Jesu eventuella alkoholanvändning.

Nej, det är inget krav för att kunna ha en bra uppfattning. Det är dock brutalt stor skillnad mellan att ha en "bra uppfattning" och att "VETA", som du säger dig göra.

Jag håller med om skillnaden mellan en bra uppfattning och att veta -- även om jag kanske inte tycker den är "brutalt stor" --, men menar du att man måste ha varit samtida med Jesus även för att veta?

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' det är nog fel eftersom det ju inte är något krav att någon av oss skulle ha levat för 2000 år sedan för att vi ska kunna ha en bra uppfattning om Jesu eventuella alkoholanvändning.[/quote']

Nej, det är inget krav för att kunna ha en bra uppfattning. Det är dock brutalt stor skillnad mellan att ha en "bra uppfattning" och att "VETA", som du säger dig göra.

Jag håller med om skillnaden mellan en bra uppfattning och att veta -- även om jag kanske inte tycker den är "brutalt stor" --, men menar du att man måste ha varit samtida med Jesus även för att veta?

Ja, med tanke på att det är 2000 år sedan så är det ungefär det som behövs. Hur ska du annars kunna veta svaret? Det går ju inte att säkerhetställa på ett enda möjligt sett. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' det är inget krav för att kunna ha en bra uppfattning. Det är dock brutalt stor skillnad mellan att ha en "bra uppfattning" och att "VETA", som du säger dig göra.[/quote']

Jag håller med om skillnaden mellan en bra uppfattning och att veta -- även om jag kanske inte tycker den är "brutalt stor" --, men menar du att man måste ha varit samtida med Jesus även för att veta?

Ja, med tanke på att det är 2000 år sedan så är det ungefär det som behövs. Hur ska du annars kunna veta svaret? Det går ju inte att säkerhetställa på ett enda möjligt sett. Eller?

Antalet år är väl knappast av så stor betydelse, eller hur? De som är födda efter månlandningarna kan väl ändå veta att t.ex. den svenskättade Edwin Aldrin var andre man på månen.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om skillnaden mellan en bra uppfattning och att veta -- även om jag kanske inte tycker den är "brutalt stor" --' date=' men menar du att man måste ha varit samtida med Jesus även för att veta?[/quote']

Ja, med tanke på att det är 2000 år sedan så är det ungefär det som behövs. Hur ska du annars kunna veta svaret? Det går ju inte att säkerhetställa på ett enda möjligt sett. Eller?

Antalet år är väl knappast av så stor betydelse, eller hur? De som är födda efter månlandningarna kan väl ändå veta att t.ex. den svenskättade Edwin Aldrin var andre man på månen.

Nu jämför du ju äpplen med päron. En så stor vetenskaplig process som en månlandning och något som står i en helig skrift. Ganska markant skillnad på "bevismaterial", vilket gör att man i månlandingsfallet kan veta, medan i Jesus-fallet inte kan det.

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' med tanke på att det är 2000 år sedan så är det ungefär det som behövs. Hur ska du annars kunna veta svaret? Det går ju inte att säkerhetställa på ett enda möjligt sett. Eller?[/quote']

Antalet år är väl knappast av så stor betydelse, eller hur? De som är födda efter månlandningarna kan väl ändå veta att t.ex. den svenskättade Edwin Aldrin var andre man på månen.

Nu jämför du ju äpplen med päron. En så stor vetenskaplig process som en månlandning och något som står i en helig skrift. Ganska markant skillnad på "bevismaterial", vilket gör att man i månlandingsfallet kan veta, medan i Jesus-fallet inte kan det.

Nej, det handlar om äpplen i båda fallen. Visst finns det stora skillnader i omfattningen av dokumentationen, men vad jag vill visa är att det argument du anförde -- om tidsavståndet som tillräcklig orsak att avfärda gammal dokumentation -- inte är hållbart.

Link to comment
Share on other sites

Antalet år är väl knappast av så stor betydelse' date=' eller hur? De som är födda efter månlandningarna kan väl ändå veta att t.ex. den svenskättade Edwin Aldrin var andre man på månen.[/quote']

Nu jämför du ju äpplen med päron. En så stor vetenskaplig process som en månlandning och något som står i en helig skrift. Ganska markant skillnad på "bevismaterial", vilket gör att man i månlandingsfallet kan veta, medan i Jesus-fallet inte kan det.

Nej, det handlar om äpplen i båda fallen. Visst finns det stora skillnader i omfattningen av dokumentationen, men vad jag vill visa är att det argument du anförde -- om tidsavståndet som tillräcklig orsak att avfärda gammal dokumentation -- inte är hållbart.

Okej att det inte ensamt är hållbart. Men det handlar ju inte om enbart tiden vilket jag trodde du förstod, ursäkta min otydlighet. Då återgår vi till ursprungsfrågan som det svävats iväg från. Hur kan du 2000 år senare VETA att Jesus var nykterist?

Link to comment
Share on other sites

För att faktiskt svara på den riktiga frågan: extremt sällan, dricker gärna en öl eller två lite då och då men "mängder" blir det väl högst 3 ggr per år, och inte blir det allt för livat då heller. Hatar att vara seg dagen efter plus att jag har en sjukdom som inte gynnas av mängder med alkohol och dålig sömn.
Link to comment
Share on other sites

För att faktiskt svara på den riktiga frågan: extremt sällan, dricker gärna en öl eller två lite då och då men "mängder" blir det väl högst 3 ggr per år, och inte blir det allt för livat då heller. Hatar att vara seg dagen efter plus att jag har en sjukdom som inte gynnas av mängder med alkohol och dålig sömn.

Ser ganska lika ut med bruket för min del. Smyger väl även ner något glas vin då och då också. Ju närmare tävling jag kommer, desstå mer återhållsam blir jag.

Link to comment
Share on other sites

Vad hade Jesus sagt om att tävla på tvåor?

Antagligen att det borde förbjudas.

Han kunde ju gå på vatten' date=' så han borde varit en j..el på skidor. Som bekant: snö=vatten+minusgrader [i']Quod erat demonstrandum[/i]

 

EDIT: såg ni den ofrivilliga göteborgarn i raden ovan? /Exil-värmlänningen

Link to comment
Share on other sites

Alkoholfritt vin? Hur tillverkade de det för 2000årsen och varför blev det inte en hit?

Verkar konstigt

Bra fråga! Det tillverkades faktiskt och var en hit. Det är det som är det "goda vinet" i Bibeln, det som Jesus och lärjungarna drack, och det som alla inom judendomen föredrog. I Gamla testamentet står ju att man inte ens skall se åt det fermenterade vinet eftersom det till slut biter som en orm (Ordspråksboken 23: 29-32). Doktor Samuele Bacchiocchi har skrivit boken Wine in the Bible där han mycket grundligt studerar ämnet. Se http://biblicalperspectives.com/books/wine_in_the_bible/

Link to comment
Share on other sites

Nu jämför du ju äpplen med päron. En så stor vetenskaplig process som en månlandning och något som står i en helig skrift. Ganska markant skillnad på "bevismaterial"' date=' vilket gör att man i månlandingsfallet kan veta, medan i Jesus-fallet inte kan det.[/quote']

Nej, det handlar om äpplen i båda fallen. Visst finns det stora skillnader i omfattningen av dokumentationen, men vad jag vill visa är att det argument du anförde -- om tidsavståndet som tillräcklig orsak att avfärda gammal dokumentation -- inte är hållbart.

Okej att det inte ensamt är hållbart. Men det handlar ju inte om enbart tiden vilket jag trodde du förstod, ursäkta min otydlighet. Då återgår vi till ursprungsfrågan som det svävats iväg från. Hur kan du 2000 år senare VETA att Jesus var nykterist?

Jag har nog inte sagt att jag vet det, men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' det handlar om äpplen i båda fallen. Visst finns det stora skillnader i omfattningen av dokumentationen, men vad jag vill visa är att det argument du anförde -- om tidsavståndet som tillräcklig orsak att avfärda gammal dokumentation -- inte är hållbart.[/quote']

Okej att det inte ensamt är hållbart. Men det handlar ju inte om enbart tiden vilket jag trodde du förstod, ursäkta min otydlighet. Då återgår vi till ursprungsfrågan som det svävats iväg från. Hur kan du 2000 år senare VETA att Jesus var nykterist?

Jag har nog inte sagt att jag vet det, men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.

Tämligen säker på att de inte kunde kontrollera vinets jäsningsprocess och alkohol halten för 2000 år sedan.

bara en sådan enkel sak som saft är svår att hålla alkoholfri utan tillsattser som förhindrar jäsning.

Ända sättet att undvika alkohol intag av vin är förmodligen att inte dricka det alls.

predikan och dina tolkningar av bibeln skrämmer mig och jag tycker verkligen att du ska fundera över om du gör rätt i att uttala dig offentligt.

Inget illa menat om religion eller tro, men att sätta sin tro på andras och helt säga att den är den rätta är fel väg att gå!

Link to comment
Share on other sites

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t31.0-8/10014449_1391394981140868_3506115055458740127_o.jpg

 

Lite beslutslutsångest viken sängfösare som passar bäst för kvällen. Den 17-åriga Cragganmore´n är inte så dum… ;)

Va på Edradour i påskas! Mysigt litet destilleri! Annars hade jag valt Tallisker! Ardbeg passar bättre till ruskiga höstkvällar=)

Link to comment
Share on other sites

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t31.0-8/10014449_1391394981140868_3506115055458740127_o.jpg

 

Lite beslutslutsångest viken sängfösare som passar bäst för kvällen. Den 17-åriga Cragganmore´n är inte så dum… ;)

Nästa lika som din samling rullisar...

Ja numera är de nere i rullskide-numerär. Förr var de fler än min skidpark, 8 par klassiska, 5 par skate och 3 par turskidor. Att för dagen inte ens ha en enda Lagavulin i skåpet känns lite naket...

Link to comment
Share on other sites

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t31.0-8/10014449_1391394981140868_3506115055458740127_o.jpg

 

Lite beslutslutsångest viken sängfösare som passar bäst för kvällen. Den 17-åriga Cragganmore´n är inte så dum… ;)

Nästa lika som din samling rullisar...

Ja numera är de nere i rullskide-numerär. Förr var de fler än min skidpark' date=' 8 par klassiska, 5 par skate och 3 par turskidor. Att för dagen inte ens ha en enda Lagavulin i skåpet känns lite naket...[/quote']

Min whisky-samling är långt större än skidparken. Tror inte ens att jag kan räkna upp alla utantill; delägare i två Springbank-fat (sherry och port), Octomore, Mackmyras två första preludium, nån Bowmore, nån trippel halvflaskor (Cragganmore bl.a. tror jag) och sen är det mera fattömningar på gång från ett litet destilleri som heter Tullibardine.

Jag lär inte dö uttorkad ;)

 

EDIT: Tycker att vi döper om tråden till "Vilken är den optimala whisky-samlingen?"

Link to comment
Share on other sites

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t31.0-8/10014449_1391394981140868_3506115055458740127_o.jpg

 

Lite beslutslutsångest viken sängfösare som passar bäst för kvällen. Den 17-åriga Cragganmore´n är inte så dum… ;)

Va på Edradour i påskas! Mysigt litet destilleri! Annars hade jag valt Tallisker! Ardbeg passar bättre till ruskiga höstkvällar=)

;)

Ja nästan som ett litet museum!

 

Den 22-åriga cherryfatslagrade Edradur-en kostade nog dryga 140 pund! Skulle jag bara ha den i skåpet skulle jag nästan bli nykterist p.g.a. snålhet… ;)

 

En bok som jag tyckt varit enkel och bra när jag åkt runt lite i Skottland' date=' är boken "Single Malt Whisky - välj whisky efter smak och doft" av David Wishart. Den har en enkel och bra förteckning över vilka destillerier som tar emot besökare, samt enkel karta. Sedan har jag lite mer avancerade whisky-böcker, men denna funkar bra till en början. Den brukar ganska ofta gå på bokrean.

http://www.bokus.com/bok/9789151850092/single-malt-whisky-valj-whisky-efter-smak-och-doft/

 

[img']http://image.bokus.com/images2/9789151850092_200_single-malt-whisky-valj-whisky-efter-smak-och-doft[/img]

Link to comment
Share on other sites

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t31.0-8/10014449_1391394981140868_3506115055458740127_o.jpg

 

Lite beslutslutsångest viken sängfösare som passar bäst för kvällen. Den 17-åriga Cragganmore´n är inte så dum… ;)

Va på Edradour i påskas! Mysigt litet destilleri! Annars hade jag valt Tallisker! Ardbeg passar bättre till ruskiga höstkvällar=)

;)

Ja nästan som ett litet museum!

 

Den 22-åriga cherryfatslagrade Edradur-en kostade nog dryga 140 pund! Skulle jag bara ha den i skåpet skulle jag nästan bli nykterist p.g.a. snålhet… ;)

 

En bok som jag tyckt varit enkel och bra när jag åkt runt lite i Skottland' date=' är boken "Single Malt Whisky - välj whisky efter smak och doft" av David Wishart. Den har en enkel och bra förteckning över vilka destillerier som tar emot besökare, samt enkel karta. Sedan har jag lite mer avancerade whisky-böcker, men denna funkar bra till en början. Den brukar ganska ofta gå på bokrean.

http://www.bokus.com/bok/9789151850092/single-malt-whisky-valj-whisky-efter-smak-och-doft/

 

http://image.bokus.com/images2/9789151850092_200_single-malt-whisky-valj-whisky-efter-smak-och-doft[/quote']

Now, we are talking! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...