Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tips om återhämtningsdryck?


Lazer

Recommended Posts

Nu kan jag inte hålla mig längre... :)

 

På vilken nivå är frågan ställd?

Vilken träningsintensitet gäller som bakgrund?

Flera pass om dagen?

 

Jag tränar verkligen inte så intensivt, även om livet är intensivt... och har få sovtimmar...

Så i mitt fall har jag inga problem med att enbart ta vatten som återhämtningsdryck och äta när det känns rätt.

Jag kör träningspass på flera timmar likaväl som styrkepass och intervall eller snabbdistanspass. Men jag dricker enbart vatten och mest bara efter passen om det inte gäller långpass.

Jag äter sällan p g a passen utan följer måltidsschemat för dagen... familjen äter helt enkelt på kvällen och tränar jag senare (en gång i veckan blir det nattpass) så skippar jag maten utan sover istället.

 

Jag inbillar mig att 3 mål om dagen plus något/några mellanmål ser till att tarmsystemet aldrig är tomt samt att fettreserverna är snudd på oändliga ut dyngsperspektiv...

 

Så om jag hade tränat mer än ett pass om dagen hade jag satsat på "återhämtningsdryck" eller banan+mjölk för att snabbast möjligt fylla magsäcken med energi men annars.. nix bara vatten.... fettreserverna är för stora (75 odeffade kg på 175 cm) trots allt...

Jag tror det är väldigt olika för olika individer.

Jag rör mig en del i jobbet, har hästar och tränar regelbundet. Sen är det familj, hus och andra djur.

Kort sagt går det åt en del för mig, skulle jag inte äta direkt efter passet börjar jag inom kort må illa, frysa (oavsett temperatur) och känna mig allmänt dålig.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag känner igen hungerskänslorna :)

 

Men med åren har det börjat att fungera att helt enkelt vänta ut de där känslorna (individuellt helt klart) och sedan så går det hyfsat när hungersmärtorna tagit slut. Men jag är ju lite matt förstås...

Jag har testat att vara utan mat en hel dag faktiskt, lite tungt (som du beskriver det) i början men sedan gick det hyfsat, men ingen maxprestation möjlig vid "fasta"....

 

Självfallet är det individuellt, både omsättning av energi och behov i form av fysiskt arbete,

Jag har ett helt stillasittande jobb på vardagarna så det blir mycket reserver kvar när helgen kommer :)

 

Om jag vill få bort hungerskänslorna blir det dock aldrig återhämtningsdryck utan "riktig" mat efter att jag druckit.

Lite som The-Tor säger... hur gör man om man tränar 15 minuter extra? Man tar det lite lugnare helt enkelt och äter när man kan (och vill).

Fast då bör det nog vara vila efteråt och inte ny aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Man hör ju ofta typ "man måste äta en kvart efter att man tränat". Men hur gör man om man tränar en kvart längre?

Så länge du tränar spelar nog tiden ingen roll. Men då du slutar bör du få i dig något ganska kvickt. 15 minuter är för mycket. Inom 5 max 8 minuter har jag som gräns. Annars säger man väl lite schematiskt att "fönstret" stängs...

 

Om jag ska prata dryck under träning så tycker jag att vatten är helt OK. Lyxar jag lite så är svag saft lättare att få i sig, ev spetsat med en gnutt seltin.

Link to comment
Share on other sites

I senaste kadens läste jag iaf att man ska fylla på med kolhydrater under långa pass.

Tydligen så bränns kolisar i levern annars och då blir man trött utan att ha tömt sina muskellager.

 

Om just vitargo: http://www.vitargo.com/Svensk/Vitargo/vetenskapl_st.htm

Orkar inte leta på mer varför man ska dra i sig protein och kolhydrater direkt efter träning, men finns mycket att läsa för den intresserade.

 

Ni som tränat så att ni svettats och fått det i ögonen borde väl känt att det inte bara är vatten i svett? :)

Därför är det nog bra att fylla på med det där andra i vattnet som kommer ut, OM man kör långpass.

Link to comment
Share on other sites

tack alla som skrivit. får testa lite. sj brukar jag dricka vatten under alla pass långt som kort. och efteråt. fil, macka banan eller något lätt innan man börjar med maten. men brukar känna mig trött endå dagen efter därför jag frågade...
Link to comment
Share on other sites

15 minuter är för mycket. Inom 5 max 8 minuter har jag som gräns. Annars säger man väl lite schematiskt att "fönstret" stängs...

Vad är det som händer efter 5-8 minuter? Kroppen märker att:

- Shit! Jag har slutat träna. Nu ska jag ...?

 

Ett hypotetiskt resonemang:

1. Tränar 1 timme - vilar 1 timme - äter

2. Tränar 1 timme - tränar 1 timme till - äter

 

Alternativ 1 är alltså mer slitsamt för kroppen?

Link to comment
Share on other sites

15 minuter är för mycket. Inom 5 max 8 minuter har jag som gräns. Annars säger man väl lite schematiskt att "fönstret" stängs...

Vad är det som händer efter 5-8 minuter? Kroppen märker att:

- Shit! Jag har slutat träna. Nu ska jag ...?

 

Ett hypotetiskt resonemang:

1. Tränar 1 timme - vilar 1 timme - äter

2. Tränar 1 timme - tränar 1 timme till - äter

 

Alternativ 1 är alltså mer slitsamt för kroppen?

Nej eftersom 2 timmer är längre än en timme och på pass längre än en timme så fyller du ju på med energi eller hur?

Link to comment
Share on other sites

15 minuter är för mycket. Inom 5 max 8 minuter har jag som gräns. Annars säger man väl lite schematiskt att "fönstret" stängs...

Vad är det som händer efter 5-8 minuter? Kroppen märker att:

- Shit! Jag har slutat träna. Nu ska jag ...?

Ja - man säger det. Att fönstret stängs ganska fort för att ta till sig föda på ett sådant sätt att det minskar bl.a. infektionsrisk.

 

 

Ett hypotetiskt resonemang:

1. Tränar 1 timme - vilar 1 timme - äter

2. Tränar 1 timme - tränar 1 timme till - äter

 

Alternativ 1 är alltså mer slitsamt för kroppen?

Nej troligen inte mer slitsamt om du kör första allternativet i samma pulstempo som nr 2. Men i nr 1 så har du stängt det fönster som är öppet en mkt kort stund efter du tränat. Om du kör ett lugnt pass 1 timma kanske inte behovet av snabb föda är så stort.

 

Jag ska nu ut på antingen 2 eller 4 mil på rullskidor. Om jag bara kör 2 blir det väl lite hårdare tempo. Då blir det 2 bananer efter. Annars en banan efter 2 mil och en till efter 4... ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...