Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

underhåll av rullskidor, vid regn


Pettter

Recommended Posts

Hej skidforum,

Jag har alltid lämnat rullskidorna och gett mig ut i joggingspåret när det blivit blött på asfalten. Stänkskydden på rullskidorna har på sin höjd skyddat från lite damm. För 10år sen och jag åkte inlines var det jäkligt noga med att hålla sig borta från vatten för att inte förstöra hjullagren. Jag tror det är lite det som håller mig borta, men nu har det snart regnat i en vecka.

 

Hur är det med rullskidor, hur mycket bör man hålla sig borta från regn. Och hur borde man bete sig när man åkt och man har ett par dyngsura skidor i hallen?

Link to comment
Share on other sites

Hej skidforum,

Jag har alltid lämnat rullskidorna och gett mig ut i joggingspåret när det blivit blött på asfalten. Stänkskydden på rullskidorna har på sin höjd skyddat från lite damm. För 10år sen och jag åkte inlines var det jäkligt noga med att hålla sig borta från vatten för att inte förstöra hjullagren. Jag tror det är lite det som håller mig borta, men nu har det snart regnat i en vecka.

 

Hur är det med rullskidor, hur mycket bör man hålla sig borta från regn. Och hur borde man bete sig när man åkt och man har ett par dyngsura skidor i hallen?

Om det är riktigt blött ute, så brukar jag plocka bort hjulen, och plocka isär lagren efteråt, i med lite 5-56 /wd40 om man ska låta dom ligga under natten. Eller så tar man det direkt, då gör jag rent dom i bensin och tar lufttrycken och i med nytt fett.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör inget. Bara låter dom stå till nästa gång.

I princip samma här, är de riktigt skitiga sköljer jag av dem i vatten. Tar isär dem sällan kanske 1 gång per år gör rent hjulen badar lagren i 556 blåsrent och fettarin så gott det går. Lagren är ju svåra att få riktigt täta igen om man tagit isär dem så dem tar jag aldrig isär och de klarar några hundra mil utan överdriven omsorg. Det är ju i princip bara lagren och gummit som slits på rullskidorna och nya lager kostar 25-30:-/st på Biltema.

 

Tävlingsskidorna tar jag dock isär så fort de vart ute i blött.

Link to comment
Share on other sites

När det börjar låta lite illa från lagren, tar jag isär och återfettar. Sen beror det märke också.

Swenor och Elpex är i princip underhållsfria. Men för att öka livslängden är det bra att serva dem lite.

Proski (eventuellt senaste modell undantagen) har stora problem i väta. Flera hjul/lager har skurit.

 

Hur det är med andra fabrikat i detta avseende vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Samma här, efter riktigt blöta o skitiga turer spolar jag av dem och ställer dem på en tidning. Jag har slutat med 5.56 efter inrådan här på forumet och i stället droppar jag i lite tunn cykelolja utifrån utan att ta isär.

För inlines kan det vara dödsstöten att köra i regn, lagren kan rosta fast och sen blir det inget bra rull på dem. Inlines åker jag bara i "säkert" väder, vi tveksamhet avstår jag.

Link to comment
Share on other sites

Samma här, efter riktigt blöta o skitiga turer spolar jag av dem och ställer dem på en tidning. Jag har slutat med 5.56 efter inrådan här på forumet och i stället droppar jag i lite tunn cykelolja utifrån utan att ta isär.

För inlines kan det vara dödsstöten att köra i regn, lagren kan rosta fast och sen blir det inget bra rull på dem. Inlines åker jag bara i "säkert" väder, vi tveksamhet avstår jag.

På rullskidor har man ju en täckbricka som skydd mellan lagren och utemiljön, där brukar jag knö fullt med fett sen släpper det inte igenom mycket skit, blir ofta förvånad när jag plockar isär hjulen hur bra det är på insidan.

 

Döden för rullskidor är väl annars kombinationen av flera års obefintlig skötsel och litet användande så lager och axlar rostar fast.

Link to comment
Share on other sites

En något märklig sak är att mina skaterullskidor aldrig har behövts göra något med under 4 års användande. Och då är det ändå Proski utan täckbricka. Det har fått mig att undra om inte täckbrickan gör mer skada än nytta. Inte heller tävlingsskatehjulen har krånglat trots uteblivet underhåll.
Link to comment
Share on other sites

Samma här' date=' efter riktigt blöta o skitiga turer spolar jag av dem och ställer dem på en tidning. Jag har slutat med 5.56 efter inrådan här på forumet och i stället droppar jag i lite tunn cykelolja utifrån utan att ta isär.

För inlines kan det vara dödsstöten att köra i regn, lagren kan rosta fast och sen blir det inget bra rull på dem. Inlines åker jag bara i "säkert" väder, vi tveksamhet avstår jag.[/quote']

På rullskidor har man ju en täckbricka som skydd mellan lagren och utemiljön, där brukar jag knö fullt med fett sen släpper det inte igenom mycket skit, blir ofta förvånad när jag plockar isär hjulen hur bra det är på insidan.

 

Döden för rullskidor är väl annars kombinationen av flera års obefintlig skötsel och litet användande så lager och axlar rostar fast.

Precis kör man 5-6 pass i veckan på samma skidor så kärvar dom aldrig ihop. Grejerna skall ju användas!

Link to comment
Share on other sites

Träningsrullskidor fettar jag alltid in maximalt. D.v.s. jag öppnar upp lagren (elpex) samt lite i bakaxeln. Själv använder jag billigt litiumfett från Biltema. Då behöver man aldrig bry sig utan endast se till att inte bindningen blir allt för sandig. Detta avhjälps med en diskborste och ev. vatten.

 

Dock har jag inte gjort något åt mina Marwe 610c. Men jag brukar åandra sidan inte åka skate i ösregn.

Link to comment
Share on other sites

Träningsrullskidor fettar jag alltid in maximalt. D.v.s. jag öppnar upp lagren (elpex) samt lite i bakaxeln. Själv använder jag billigt litiumfett från Biltema. Då behöver man aldrig bry sig utan endast se till att inte bindningen blir allt för sandig. Detta avhjälps med en diskborste och ev. vatten.

 

Dock har jag inte gjort något åt mina Marwe 610c. Men jag brukar åandra sidan inte åka skate i ösregn.

Inga problem med Marwe i regn. Supergrepp på asfalten trots blöt asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Sköljer alltid av dem snabbt efter varje pass, tar ingen extra tid alls.

Menar du att du sköljer av dem efter varje blött pass och att det därför inte är vattnet i sig som är problemet utan smutsen i det?

Det känns spontant som att jag skulle vilja Torka skidorna hellre än att se till att de garanterat är blöta.

 

Jag ska ta till mig att det bästa underhållsknepet är att se till att använda dom flitigt. Om inte annat så bättrar det på mina träningstimmar.

Link to comment
Share on other sites

Sköljer alltid av dem snabbt efter varje pass' date=' tar ingen extra tid alls.[/quote']

Menar du att du sköljer av dem efter varje blött pass och att det därför inte är vattnet i sig som är problemet utan smutsen i det?

Det känns spontant som att jag skulle vilja Torka skidorna hellre än att se till att de garanterat är blöta.

 

Jag ska ta till mig att det bästa underhållsknepet är att se till att använda dom flitigt. Om inte annat så bättrar det på mina träningstimmar.

My bad, jag tolkade det som lite allmänt efter pass med rullskidor :) Då sköljer jag alltid av dom och låter dom rinna av, antingen i solen eller inomhus.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...