Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälmregler


Volevodin

Recommended Posts

Om man anordnar en sanktionerad rullskidtävling är det obligatorisk med hjälm för att få deltaga.

 

Men frågan är om man anordnar en träningstävling i klubbregi, om man kan kräva att deltagarna använder hjälm. Är det upp till var och en att använda dvs deltaga på egen risk, men om en olycka skulle inträffa för en person utan hjälm, gäller Folksams idrottsförsäkring i såna fall ?

Link to comment
Share on other sites

Varför har jag aldrig sätt någon som har på sig hjälm när de åker längdskidor på snö? Borde inte det också vara en bra ide?

När bilarna börjar åka i skidspåren kommer jag att ha hjälm där oxå!

Och snön blir hård som asfalt...

Jag tycker faktiskt att det rätt ofta finns en hel del saker att skada sig på när man åker skidor i skogen. Is är rätt hårt, träd är hårda, det går nog ofta snabbare på ski och kan nog vara värre svängar också.

 

Är inte is hårdare en asfalt föresten?

Link to comment
Share on other sites

För att kommer tillbacka till den ursprungliga frågan om försäkringen. Här finns länken till Folksams 'Försäkringsvillkor Idrottsförsäkring' (http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S7691.pdf/$FILE/S7691.pdf).

 

Försäkrningen omfatta:

"Försäkringen lämnar ersättning för direkta följder av olycksfallsskada som inträffar under försäkringstiden under den verksamhet som anges i försäkringsbrevet."

 

"Vad är olycksfallsskada?

Med olycksfallsskada menas en kroppsskada som den försäkrade drabbas av genom en oförutsedd plötslig yttre händelse. Psykiska besvär betraktas inte som kroppsskada."

 

Om begränsningar skrivs att det handler om vistelse utomlands, krig utomlands, krig i Sverige, Atomkärn-olyka,...

 

Jag har inte hittat nånting som säger att försäkringen inte betaler om man utöver sin sport utan rätt skyddsutrustning. Men kanske hittar ni nånting som beskriver det. Jag är inte så van till juridisk språk, speciellt inte till den svenska.

Link to comment
Share on other sites

Frågan var inte om det var bra eller dåligt att åka utan hjälm utan om jag som föreningsledare kan vägra någon att ställa upp i en träningstävling på rullskidor utan hjälm dvs om det finns något i SSF:s tävlingsregler som reglerar detta.

Utan att ha satt mig in i hela regelverket så funderar jag så här:

Vad menar du med "Träningstävling", jag undrar om det juridiskt ens finns något som heter så. Antingen arrangerar du en tävling eller så är det ett träningstillfälle i din egen förening. Av vad du beskriver så framgår det inte om det är enbart dina egna medlemmar som skall delta eller om det är öppet för vem som helst att vara med.

 

Är det en "tävling", alltså öppen för vem som helst att vara med i, så finns tävlingsregler från Svenska Skidförbundet. Din egen förenings försäkring kommer inte att gälla de tävlande utan det är deras förenings försäkring som täcker den enskillde startande. Möjligen att det finns något form av försäkrningsskydd från förbundet för dig som arrangör, men inget jag vet.

 

Är det en "träning" så är din medlemar försäkrade genom din förenings försäkring. Vad ni sedan sätter upp för regler för att få delta i träningsverksamheten är föreningens ensak så länge ni följer de stadgar som finns. Ni kan tex inte stänga ute någon p.g.a etnisk tillhörighet osv men ni har garanterat er fulla rätt att kräva att hjälm skall bäras vid rullskidåkning och därmed er fulla rätt att inte tillåta en person som vägrar hjälm från att delta.

 

Så mitt råd: Red ut vad det är ni ska göra, träning eller tävling? Utifrån detta så läser ni på regelverket, Sv Skidförbundets tävlingsregler eller er förenings stadgar. Aggera därefter.

Link to comment
Share on other sites

Frågan var inte om det var bra eller dåligt att åka utan hjälm utan om jag som föreningsledare kan vägra någon att ställa upp i en träningstävling på rullskidor utan hjälm dvs om det finns något i SSF:s tävlingsregler som reglerar detta.

Utan att ha satt mig in i hela regelverket så funderar jag så här:

Vad menar du med "Träningstävling"' date=' jag undrar om det juridiskt ens finns något som heter så. Antingen arrangerar du en tävling eller så är det ett träningstillfälle i din egen förening. Av vad du beskriver så framgår det inte om det är enbart dina egna medlemmar som skall delta eller om det är öppet för vem som helst att vara med.

 

Är det en "tävling", alltså öppen för vem som helst att vara med i, så finns tävlingsregler från Svenska Skidförbundet. Din egen förenings försäkring kommer inte att gälla de tävlande utan det är deras förenings försäkring som täcker den enskillde startande. Möjligen att det finns något form av försäkrningsskydd från förbundet för dig som arrangör, men inget jag vet.

 

Är det en "träning" så är din medlemar försäkrade genom din förenings försäkring. Vad ni sedan sätter upp för regler för att få delta i träningsverksamheten är föreningens ensak så länge ni följer de stadgar som finns. Ni kan tex inte stänga ute någon p.g.a etnisk tillhörighet osv men ni har garanterat er fulla rätt att kräva att hjälm skall bäras vid rullskidåkning och därmed er fulla rätt att inte tillåta en person som vägrar hjälm från att delta.

 

Så mitt råd: Red ut vad det är ni ska göra, träning eller tävling? Utifrån detta så läser ni på regelverket, Sv Skidförbundets tävlingsregler eller er förenings stadgar. Aggera därefter.[/quote']

Bra svar!

Får ofta höra att vi gör ingen tävling vi gör bara en motionstävling! Ingen skillnad säger jag!

Precis som den gode Stefan ovan beskriver så bra.

Link to comment
Share on other sites

Det är en träningstävling i klubbregi öppen för deltagare från närliggande klubbar, så den bör falla inom ramen för SSF:s tävlingsregler enl Stefan Sands beskrivning. (se separat tråd)

Det vet i 17 !

 

Till att börja med måste en tävling på allmän väg ansökas om i god tid via länsstyrelsen. Sen ska polis och kommun ha möjlighet att kommentera beslutet. Har ni inte gjort detta, kan ni inte kalla det för tävling. Detta är anledningen till varför många, främst cykelklubbar, istället kallar vissa tillställningar för "träningstävling". Att SSF skulle gå in och sanktionera en tävling där tillstånd saknas har jag svårt att tro. (Att då kräva SSF´s regelverk kan väl också bli knepigt i sådana fall - jag tänker på ifall någon hellre åker i bara keps på skallen...)

 

Så det första du får ransaka dig Volevodin, är väl om ni sökt erfordliga tillstånd.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det har vi inte, detta är bara en öppen klubbtävling för att känna av om det finns något intresse i området. Info på vår hemsida, klubbannons i lokaltidningen samt några affischer vid elljusbanans infotavlor.

Skulle det visa sig att det finns ett intresse, så får vi fundera på om vi skall satsa på en riktig rullskidtävling till nästa år med tillstånd o allt.

 

Mao bör vi ligga lågt och låta var och en starta som dom är.

 

(själv kör jag rullskidor utan hjälm på träning pga nackproblem, dock har jag hjälm vid inlinesåkning)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...