Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kan man få hjälp med en vallasamling-pulver?


2slow

Recommended Posts

Har med er hjälp fått ihop en klistersamling, ultimata burkvalla förrådet, tips om olika glidvallor.

Utan den hjälpen så hade jag nog lagt ner skidåkningen, jag har testat en del men mest gått på era rekommendationer och wow, vilken enorm skillnad det är när man får till skidorna, det känns som om det finns lite hopp såna gånger.

 

Nu funderar jag på att testa pulver och undrar om jag kan få några råd på liknande sätt?

 

Jag har inte en susning om skillnader mellan pulver, kloss, flytande. Vad använder ni till vad?

 

Finns det ngn bra o prisvärd allroundare? (som BWLF, fast pulver)

Jag antar att det är som med vallor överlag, att den tillverkaren är "bäst" på det o en annan är bra på ngt annat, vad är era favoriter på olika underlag o temperaturer?

Link to comment
Share on other sites

Lite otippad ska jag från Stålsicklingsmaffian ge några tips :)

 

Ser man på skillnader mellan Pulver, kloss eller Fluid så skulle jag säga att kloss går bort helt. Har mycket svårt att tro att det ger någon effekt längre än runt hörnet. Pulver är beprövat och med den höga temperaturen som det krävs får du vallan in i belaget, men det kräver ett riktigt bra vallajärn!!!!. Fluid tror jag kommer att komma mer och då fluider som ger hårda ytor.

 

Ska du ha 1 pulver skulle jag säga Swix Cera FC8x, möjligen FC78.

 

Ska du ha 1 fluid så skulle jag, trots att jag inte hunnit prova, välja Primaterias nya.

Link to comment
Share on other sites

Känns som en fråga för mig om ni ursäktar.

 

Pulver är det som håller bäst och du kan värma in 2 lager om du kör långlopp eller slitande före. Nackdelen är att pulver ofta går lite segt i början (behöver slitas några kilometer, vilket löses genom att du åker en bit före start eller toppar med kloss/fluid som du korkar in, man kan även korka pulver efter att ha värmt det en gång för kallfören, skidorna blir lite lenare då) samt att du inte behöver så mycket för ett kortare lopp, kloss/fluid blir billigare där.

 

Kloss är samma sak som pulver och gnuggar du på tillräckligt kan du värma in det med vallajärn också. Men om du gnuggar på en kloss och korkar så har du en billigare och lika bra vallning för ett kortare lopp. Kloss använder du också för att toppa pulver för att endera justera vallningen lite eller för att få ett ännu lite bättre glid, Jo, det ger oftast lite att toppa pulver med kloss/fluid dom första kilometerna.

 

Fluider är lite samma sak och användningsområde som kloss men hållbarheten anses vara god i endast några km (oavsätt vad Majbäck säger) Fluid är oftast bäst att toppa med i grövre snö, koss i finkornig/kall. Vid nysnö och kall snö vill man ofta ha en fetare yta (därav att man korkar in pulver i nysnö som avslutning). Tyvärr är det ofta något lösningsmedel i fluider och det är kanske det som gör att dom inte håller så bra. Men det är en enkel vallning som inte tar så mkt tid

 

Om vi talar om tävlingsvallningar så är det generellt så att pulver alltid toppas för att det dels ofta är lite segt i början, dels ger toppningen oftast lite bättre glid dom första km. Som Sand skriver så är kloss det som du ska skaffa i sista hand men samtidigt om du åker många korta distanser 5-15km så blir kostnaden för att korka in några lager kloss bra mycket mindre än att lägga på pulver. Personligen föredrar jag nog också kloss som toppning i nysnö/kallsnö.

 

Om du ska börja med pulver så ska du köpa ett som är så brett som möjligt men ändå inriktat på det jävligaste av alla fören, blöt nysnö. Swix FC8 är ett givet förslag och inte dåligt på något sätt, men det har inte ett så bra rykte som föregångaren FC200. Jag rekomenderar Vauhti Zerofox som är bland det bästa i blöt nysnö men även går att köra i kallare snö. Det är kanske inte optimalt i grov snö men då går det ju å andra sidan lätt redan från början. Blir det riktigt blött så ska man helst ha ett speciellt blötförespulver typ Skigo C22 men har du bara pulver och rillar ordentligt så kommer du långt.

 

Viktigt att komma ihåg är att det är flera pulver som behövs för att täck in alla fören, det finns inte ett som går hela tiden, så för dom allra flesta blir det en fråga om kompromisser.

 

Slutligen ha du en bra skida så spelar inte märket på pulver någon större roll så länge du använder det där det är avsett

Link to comment
Share on other sites

Känns som en fråga för mig om ni ursäktar.

 

Pulver är det som håller bäst och du kan värma in 2 lager om du kör långlopp eller slitande före. Nackdelen är att pulver ofta går lite segt i början (behöver slitas några kilometer, vilket löses genom att du åker en bit före start eller toppar med kloss/fluid som du korkar in, man kan även korka pulver efter att ha värmt det en gång för kallfören, skidorna blir lite lenare då) samt att du inte behöver så mycket för ett kortare lopp, kloss/fluid blir billigare där.

 

Kloss är samma sak som pulver och gnuggar du på tillräckligt kan du värma in det med vallajärn också. Men om du gnuggar på en kloss och korkar så har du en billigare och lika bra vallning för ett kortare lopp. Kloss använder du också för att toppa pulver för att endera justera vallningen lite eller för att få ett ännu lite bättre glid, Jo, det ger oftast lite att toppa pulver med kloss/fluid dom första kilometerna.

 

Fluider är lite samma sak och användningsområde som kloss men hållbarheten anses vara god i endast några km (oavsätt vad Majbäck säger) Fluid är oftast bäst att toppa med i grövre snö, koss i finkornig/kall. Vid nysnö och kall snö vill man ofta ha en fetare yta (därav att man korkar in pulver i nysnö som avslutning). Tyvärr är det ofta något lösningsmedel i fluider och det är kanske det som gör att dom inte håller så bra. Men det är en enkel vallning som inte tar så mkt tid

 

Om vi talar om tävlingsvallningar så är det generellt så att pulver alltid toppas för att det dels ofta är lite segt i början, dels ger toppningen oftast lite bättre glid dom första km. Som Sand skriver så är kloss det som du ska skaffa i sista hand men samtidigt om du åker många korta distanser 5-15km så blir kostnaden för att korka in några lager kloss bra mycket mindre än att lägga på pulver. Personligen föredrar jag nog också kloss som toppning i nysnö/kallsnö.

 

Om du ska börja med pulver så ska du köpa ett som är så brett som möjligt men ändå inriktat på det jävligaste av alla fören, blöt nysnö. Swix FC8 är ett givet förslag och inte dåligt på något sätt, men det har inte ett så bra rykte som föregångaren FC200. Jag rekomenderar Vauhti Zerofox som är bland det bästa i blöt nysnö men även går att köra i kallare snö. Det är kanske inte optimalt i grov snö men då går det ju å andra sidan lätt redan från början. Blir det riktigt blött så ska man helst ha ett speciellt blötförespulver typ Skigo C22 men har du bara pulver och rillar ordentligt så kommer du långt.

 

Viktigt att komma ihåg är att det är flera pulver som behövs för att täck in alla fören, det finns inte ett som går hela tiden, så för dom allra flesta blir det en fråga om kompromisser.

 

Slutligen ha du en bra skida så spelar inte märket på pulver någon större roll så länge du använder det där det är avsett

Bra inlägg, jag håller med, speciellt med din slutliga kommentar.

 

Att toppar pulvervallning med kloss eller fluid är bra om man vill har bästa glidet i början, men egenligen inte så viktig. Det händer ju inte så mycket under de första kilometer :)

Link to comment
Share on other sites

Om skidorna går bättre efter några km, är inte det bara ett symptom på dålig borstning? Själv har jag följande pulver och inbillar mig att det täcker allt, eller vad fattas Lejonet eller någon annan expert? Fc7 Fc78 gamla skigo c55 och så C22.

Jag tror inte att det är dåligt borstning. Jag fick rekommendationen att använder en rotorkork för kalla pulver (Fc7) och bara använder vallajärn för att fördeler pulver på ytan, så att den fastnar lite grann. Så skulle man kunna undvika att man får lite sämre glid under de första km. Jag tyckte att det fungerade bra och upplevde att det håller lika långt som vid användning av ett vallajärn och 'brinner' ytan vid 170C.

Din pulversammling verkar bra, jag har själv 'bara' Fc7 och Fc8.

Link to comment
Share on other sites

Om skidorna går bättre efter några km, är inte det bara ett symptom på dålig borstning? Själv har jag följande pulver och inbillar mig att det täcker allt, eller vad fattas Lejonet eller någon annan expert? Fc7 Fc78 gamla skigo c55 och så C22.

Bra uppsättning. FC7 är ju allround på kallföre. FC78 är väl inte sådär väldigt omtyckt men ska vara bäst på lite grövre kallsnö, där funkar ju FC7 bra också. C55 för nysnö runt 0 och funkar ganska långt ner. Nya C105 är bra det med även om jag håller Vauhti Zerofox som bättre. C22 när det är blött.

 

Det du kan ha nytta av är ett blötförespulver med grafit/molybdän i när det är skitig snö. Alternativt en kloss med grafit i som du värmer in samtidigt som pulvret.

 

Nej det är något med pulver som gör att det är segt i början, vilket är viktigt att veta om man jämför med LF skidor. När det är kallföre kan man efter att ha värmt i pulver rotorkorka det också så får man en lenare yta. Eller så toppar man med fluid/kloss.

Link to comment
Share on other sites

Det du kan ha nytta av är ett blötförespulver med grafit/molybdän i när det är skitig snö. Alternativt en kloss med grafit i som du värmer in samtidigt som pulvret.

Tack för informationen Lejonet! En fundering jag har innan jag springer och köper ett blötförepulver med grafit i (det är ingen arbetarsport direkt.....:)), är det inte just när det är skitig blöt snö då man ska ge tusan att glidvalla för längre lopp i alla fall. Var det inte så i Thunder bay när det enlikt rykte körde ovallat, och i tunneln går vallat bättre än ovallat en väldigt kort bit (har jag själv och andra upplevt).

Link to comment
Share on other sites

Det du kan ha nytta av är ett blötförespulver med grafit/molybdän i när det är skitig snö. Alternativt en kloss med grafit i som du värmer in samtidigt som pulvret.

Tack för informationen Lejonet! En fundering jag har innan jag springer och köper ett blötförepulver med grafit i (det är ingen arbetarsport direkt.....:))' date=' är det inte just när det är skitig blöt snö då man ska ge tusan att glidvalla för längre lopp i alla fall. Var det inte så i Thunder bay när det enlikt rykte körde ovallat, och i tunneln går vallat bättre än ovallat en väldigt kort bit (har jag själv och andra upplevt).[/quote']

Jo det är möjligtvis i riktigt skitig snö som jag också skulle köra stålsicklat men för att jag ska göra det så krävs det nog att toppåkarna börjar med det också. Min erfarenhet är ändå att en pulvervallning håller ok i 3-4 mil iaf. Och har man ett grafitpulver när det är skitigt så brukar det vara bättre än dom som har ex vanligt C22. Problemet är väl lite att jag inte åkt något lopp i usla förhållanden där det varit någon med stålsicklat med som glidit ifrån på slutet, vilket i och för sig kan bero på att ingen har provat. Däremot har jag flera gånger själv haft bäst glid (jämfört med dom jag åkt med) då jag har haft grafitpulver under skidorna. Dessa gånger har det handlat om endera Tokos (som inte har grafitpulver kvar) eller Vauhtis eller Starts. Märket tror jag dock spelar mindre roll. Det gör i alla fall att tröskeln för mig att gå över till stålsicklat är väldigt hög.

Link to comment
Share on other sites

Om vi då ska försöka sammanfatta i en "Ultimata pulversamlingen" ska det se ut så här?:

 

Swix FC7

Ski-Go C55

Vauhti Zero Fox

Ski-Go C22

Vauhti Silver G

 

Till detta skall vi sedan addera någon toppningskloss, vilken?

Lejonet2 vilken kloss tycker du är bäst för fören där pulver kan gå lite segt i början?.

Link to comment
Share on other sites

Om vi då ska försöka sammanfatta i en "Ultimata pulversamlingen" ska det se ut så här?:

 

Swix FC7

Ski-Go C55

Vauhti Zero Fox

Ski-Go C22

Vauhti Silver G

 

Till detta skall vi sedan addera någon toppningskloss' date=' vilken?[/quote']

Lejonet2 vilken kloss tycker du är bäst för fören där pulver kan gå lite segt i början?.

Jag skulle välja en Zerofoxkloss, inriktad på nysnö men funkar ner mot 10 minus också, Skigo C105 kloss blir lite samma sak.

 

Stefan S: FC7, C55/C105 och Zerofox blir väldigt mycket samma sak även om FC7 är hårdare och ingen 0 valla. Samtidigt kan du åka på C105 och Zerofox när det blir kallare så det är för en motionär bättre att ha en sådan burk.

 

Jag skulle köra följande upplägg:

 

Ett pulver: Vauhti Zerofox (Swix FC8 ok, helst gamla FC200)

 

2 pulver: Vauhti Zerofox + Skigo C22

 

Kompeltt samling:

 

Kallt och smutsig snö: Vauhti Blackfox (alt. Tokos blåa)

Kall (finkornig snö): Swix FC7

Kall finkornig snö: Swix FC7/Vauhti Zerofox mix 50/50

+1 till -8 finkornig till grov snö: Swix FC7/FC10 mix 50/50 (som gamla FC200) bredare och tål nysnö i motsats till Skigo C44

+1 till -5 nysnö/finkornig snö Vauhti Zerofox

Smutsig snö 0 till -6 Tokos molybdänpulver (som inte verkar finnas längre) / Start Blackmagic pulver

Blöt nysnö Swix FC10 eller Vauhti Wetfox

Blöt snö: Skigo C22 (eller nya CM10 klossen) alt. Starts varmaste Nanopulver (har glömt vad det heter)

Blöt smutsig snö: Vauhti Wetfox grafit / Start BM

 

Något sådant ska det se ut. Men som sagt ofta är det små skillnader mellan märken.

 

Notera att jag inte har testat Briko/Maplus nya (gamla Briko var bra universialpulver) Rexhar jag inte längre koll på. Star gillar jag inte speciellt, är kanske bättre i alperna. Samma gäller Tokos nya. Och sen finns det ju massor av blandningar + väldigt begränsade pulver som endast säljs till landslagen.

 

Slutligen, det är oftast bättre att man köper ett par skidor till, iaf när man väl har några pulver och om man känner nån bra handlare.

Link to comment
Share on other sites

Om vi då ska försöka sammanfatta i en "Ultimata pulversamlingen" ska det se ut så här?:

 

Swix FC7

Ski-Go C55

Vauhti Zero Fox

Ski-Go C22

Vauhti Silver G

 

Till detta skall vi sedan addera någon toppningskloss' date=' vilken?[/quote']

Lejonet2 vilken kloss tycker du är bäst för fören där pulver kan gå lite segt i början?.

Jag skulle välja en Zerofoxkloss, inriktad på nysnö men funkar ner mot 10 minus också, Skigo C105 kloss blir lite samma sak.

 

Stefan S: FC7, C55/C105 och Zerofox blir väldigt mycket samma sak även om FC7 är hårdare och ingen 0 valla. Samtidigt kan du åka på C105 och Zerofox när det blir kallare så det är för en motionär bättre att ha en sådan burk.

 

Jag skulle köra följande upplägg:

 

Ett pulver: Vauhti Zerofox (Swix FC8 ok, helst gamla FC200)

 

2 pulver: Vauhti Zerofox + Skigo C22

 

Kompeltt samling:

 

Kallt och smutsig snö: Vauhti Blackfox (alt. Tokos blåa)

Kall (finkornig snö): Swix FC7

Kall finkornig snö: Swix FC7/Vauhti Zerofox mix 50/50

+1 till -8 finkornig till grov snö: Swix FC7/FC10 mix 50/50 (som gamla FC200) bredare och tål nysnö i motsats till Skigo C44

+1 till -5 nysnö/finkornig snö Vauhti Zerofox

Smutsig snö 0 till -6 Tokos molybdänpulver (som inte verkar finnas längre) / Start Blackmagic pulver

Blöt nysnö Swix FC10 eller Vauhti Wetfox

Blöt snö: Skigo C22 (eller nya CM10 klossen) alt. Starts varmaste Nanopulver (har glömt vad det heter)

Blöt smutsig snö: Vauhti Wetfox grafit / Start BM

 

Något sådant ska det se ut. Men som sagt ofta är det små skillnader mellan märken.

 

Notera att jag inte har testat Briko/Maplus nya (gamla Briko var bra universialpulver) Rexhar jag inte längre koll på. Star gillar jag inte speciellt, är kanske bättre i alperna. Samma gäller Tokos nya. Och sen finns det ju massor av blandningar + väldigt begränsade pulver som endast säljs till landslagen.

 

Slutligen, det är oftast bättre att man köper ett par skidor till, iaf när man väl har några pulver och om man känner nån bra handlare.

Tokos Röda pulver då? vet att det finns en del elitåkare som är förtjust i den.

Link to comment
Share on other sites

Om vi då ska försöka sammanfatta i en "Ultimata pulversamlingen" ska det se ut så här?:

 

Swix FC7

Ski-Go C55

Vauhti Zero Fox

Ski-Go C22

Vauhti Silver G

 

Till detta skall vi sedan addera någon toppningskloss, vilken?

Absolut inte mitt val Stefan - Själv har jag mest Start och Star, säkert minst 10 olika sorter... sen några Swix.

Jag tror inte man kan hitta en "ultimata pulversamling". Lite dyrt också...

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle svara på ursprungsfrågan, så är väl pulver inget man springer till affären och köper ett helt gäng av. Pulver är väl oftast något som man köper in till en viktig tävling - typ kanske VL. Då kanske man ska hålla koll sista veckan innan, och sedan köpa det man tror passar "det året".

 

Sen håller jag verkligen med Lejonet2 - märke spelar inte så stor roll.

 

Just på VL vill jag ha en gnutta hårdare (läs kallare) pulver än vad temperaturen är. Detta för att jag inbillar mig att det är slitstarkare i längden.

 

Sen något som inte så många tar upp - pulver är ju busenkelt att blanda ihop i en tom burk. Jag blandar ofta 2 eller 3 pulver i lagom mängd för en vallning.

 

Eftersom start och star inte tas upp så mycket - skriver jag ner lite om dessa.

 

Star fw (=gamla star f2) äldre snö på båda sidorna om nollan och med större temp-intervall än som står på burken.

 

Star fm (=gamla star f1) nyare snö. Bra ner mot nollan men går ner till ca -10

 

Star fc (=gamla star f3) främst nyare kall snö. Går även på lite äldre.

 

Start n5 - det nanopulver som Lejonet2 glömt namnet på... n7 för kallare snö

 

Start SF alla typer av snö +5/-5

 

Start SFR 30 nysnö +5/-5

 

Start SFR 75 kallare snö - främst nysnö men går på båda.

 

Sen har start lite nyheter som jag inte vet så mycket om.

 

Start BM - se Lejonet2´s kommentar

 

(Sen hade Start polymerflourpulver - PF750 och PF550. Tror inte de går att få tag på idag. Polymerhögfluoret var en katastrof, men pulvren var rätt OK. Dessa var för extra hög luftfuktighet. Hårda och svåra att värma in.)

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig vallat speciellt mycket med pulver, har haft mest haft Swix pulver och någon Ski-Go. Men jag kan konstatera att det finns en djungel av pulver på samma sätt som det finns fästvallaburkar, eller kanske inte fullt så många.

 

Lejonet2 är en kille som jag har stor förtroende för så om jag räknar igenom hans kompletta samling ser det ut så här:

 

Swix FC7

Vauhti Zerofox

Start BM

Swix FC10

Ski-Go C22

Vauhti Wetfox Grafit

 

Och till detta en kloss, typ Vauhit Goldfox

 

De 2 Swixpulvrerna kan man köpa hos Pölder i paket för 1995:- och Ski-Go pulvret kostar 1295:-. Vauhti är lite svårare att få tag på men Skistart har Zerofoxen och klossen Goldfox för 820:-/st. Start BM och Wetfox grafit hittar jag inte i brådrasket men säg att de kostar 1250:- för Start och 820:- för Vauhti så landar vi in på 7000:-. Sedan ska vi ha ett bättre vallajärn än de vanliga för 600-700 så vi får gå på Star´s för 1800:-.

Vad var det Rotebrostakaren sa: "ingen arbetersport direkt..:" :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kör på Solda.?? Har själv testat HP05 med gott resultat. Blir nog även Flour 100 och HP04 om det nu blir nån snö denna säsong,

 

/Kele

hp05 är grym i 5-15minus på hårda blanka spår gammal snö eller konstsnö. körde själv vasan på skigo blåhf parrafin och hp05pulver flera ggra på mitten av 2000 då det var sånt före, hade grymt bra glid, tyvärr har jag slut på det och inte hittat det i sverige men skulle gärn köpa det om jag visste var det gick att få tag i lätt.

 

men det får inte vara nysnö eller för varmt då går det sämre.

vart har du köpt det? , köpte mitt på Falken sport men dom finns ju inte längre.

Solda S30 är bra oxå i griskyla och gneksnö om man ska ha en till solda

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig vallat speciellt mycket med pulver, har haft mest haft Swix pulver och någon Ski-Go. Men jag kan konstatera att det finns en djungel av pulver på samma sätt som det finns fästvallaburkar, eller kanske inte fullt så många.

 

Lejonet2 är en kille som jag har stor förtroende för så om jag räknar igenom hans kompletta samling ser det ut så här:

 

Swix FC7

Vauhti Zerofox

Start BM

Swix FC10

Ski-Go C22

Vauhti Wetfox Grafit

 

Och till detta en kloss, typ Vauhit Goldfox

 

De 2 Swixpulvrerna kan man köpa hos Pölder i paket för 1995:- och Ski-Go pulvret kostar 1295:-. Vauhti är lite svårare att få tag på men Skistart har Zerofoxen och klossen Goldfox för 820:-/st. Start BM och Wetfox grafit hittar jag inte i brådrasket men säg att de kostar 1250:- för Start och 820:- för Vauhti så landar vi in på 7000:-. Sedan ska vi ha ett bättre vallajärn än de vanliga för 600-700 så vi får gå på Star´s för 1800:-.

Vad var det Rotebrostakaren sa: "ingen arbetersport direkt..:" :)

Angående kostnaden. Om du inför en tävling hade möjlighet att testa en 10-15 olika pulver på en serie testskidor som är nollade och likvärdiga (dvs som landslagen) så är det fullt möjligt att dom pulver som jag skrivit upp för respektive före inte skulle komma först i testen. Det i sin tur betyder att det inte är någon större skillnad mellan olika tillverkare, det är dock fortfarande viktigt att veta i vilket före ett pulver är optimalt i.

 

Således, om du hittar pulver på nån rea så är det väl bara att passa på lika så om du känner någon leverantör eller har nån sponsor till klubben som förser er med pulver till ett mindre dyrt pris.

 

När det gäller svenska klubbar/tävlingsåkare så har många någon kontakt/sponsor som gör att dom får valla från ett märke billigare och således åker på det märket ofta men samtidigt testar mot några andra märken också. IFK Mora har kört på Toko länge vilket inte är så konstigt när dom (tidigare) sponsrade Vasan. Hudiksvall använder Swix mycket vilket kan ha något med Sportmarket att göra. På den gamla goda tiden åkte hela Stockvik på Briko vilket väl var Smirres förjänst. Allt detta visar att märke är av underordnad betydelse om än inte oviktigt.

 

Stefan S: Goldfox (kloss) är bra, lite motsvarande Swix FC7. Den går att köra i 0 före också men med en sådan bredd som det står på den så finns det bättre produkter i nästan hela spectrat. Det går helt enkelt inte att vara riktigt bra i så olika snöförhållanden. Dock en bra allround produkt om man bara ska ha en. Själv tycker jag dock att Zerofox (kloss) är ett bättre val. Funkat optimalt i 0 vilket är det svåraste men går även i kallföre. Och när det blir kallare än -10 så har du ju trots allt mindre nytta av den. Skulle säga att Goldfox är optimal i ca -6 till -10 och gärna på lite älder snö.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kör på Solda.?? Har själv testat HP05 med gott resultat. Blir nog även Flour 100 och HP04 om det nu blir nån snö denna säsong' date='

 

/Kele[/quote']

hp05 är grym i 5-15minus på hårda blanka spår gammal snö eller konstsnö. körde själv vasan på skigo blåhf parrafin och hp05pulver flera ggra på mitten av 2000 då det var sånt före, hade grymt bra glid, tyvärr har jag slut på det och inte hittat det i sverige men skulle gärn köpa det om jag visste var det gick att få tag i lätt.

 

men det får inte vara nysnö eller för varmt då går det sämre.

vart har du köpt det? , köpte mitt på Falken sport men dom finns ju inte längre.

Solda S30 är bra oxå i griskyla och gneksnö om man ska ha en till solda

Nick, Solda med flera finns här. http://www.xc-elitesports.com/index.html?cPath=73_23_28_159&sort=3a&filter_id=70

 

Har varit snabba leveranser när jag handlat.

 

/Kele

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kör på Solda.?? Har själv testat HP05 med gott resultat. Blir nog även Flour 100 och HP04 om det nu blir nån snö denna säsong' date='

 

/Kele[/quote']

hp05 är grym i 5-15minus på hårda blanka spår gammal snö eller konstsnö. körde själv vasan på skigo blåhf parrafin och hp05pulver flera ggra på mitten av 2000 då det var sånt före, hade grymt bra glid, tyvärr har jag slut på det och inte hittat det i sverige men skulle gärn köpa det om jag visste var det gick att få tag i lätt.

 

men det får inte vara nysnö eller för varmt då går det sämre.

vart har du köpt det? , köpte mitt på Falken sport men dom finns ju inte längre.

Solda S30 är bra oxå i griskyla och gneksnö om man ska ha en till solda

Nick, Solda med flera finns här. http://www.xc-elitesports.com/index.html?cPath=73_23_28_159&sort=3a&filter_id=70

 

Har varit snabba leveranser när jag handlat.

 

/Kele

köpa valla från nederländerna ?! men det har funkat bra med frakt till sverige alltså?

Link to comment
Share on other sites

Angående kostnaden. Om du inför en tävling hade möjlighet att testa en 10-15 olika pulver på en serie testskidor som är nollade och likvärdiga (dvs som landslagen) så är det fullt möjligt att dom pulver som jag skrivit upp för respektive före inte skulle komma först i testen. Det i sin tur betyder att det inte är någon större skillnad mellan olika tillverkare, det är dock fortfarande viktigt att veta i vilket före ett pulver är optimalt i.

 

Således, om du hittar pulver på nån rea så är det väl bara att passa på lika så om du känner någon leverantör eller har nån sponsor till klubben som förser er med pulver till ett mindre dyrt pris.

 

När det gäller svenska klubbar/tävlingsåkare så har många någon kontakt/sponsor som gör att dom får valla från ett märke billigare och således åker på det märket ofta men samtidigt testar mot några andra märken också. IFK Mora har kört på Toko länge vilket inte är så konstigt när dom (tidigare) sponsrade Vasan. Hudiksvall använder Swix mycket vilket kan ha något med Sportmarket att göra. På den gamla goda tiden åkte hela Stockvik på Briko vilket väl var Smirres förjänst. Allt detta visar att märke är av underordnad betydelse om än inte oviktigt.

 

Stefan S: Goldfox (kloss) är bra, lite motsvarande Swix FC7. Den går att köra i 0 före också men med en sådan bredd som det står på den så finns det bättre produkter i nästan hela spectrat. Det går helt enkelt inte att vara riktigt bra i så olika snöförhållanden. Dock en bra allround produkt om man bara ska ha en. Själv tycker jag dock att Zerofox (kloss) är ett bättre val. Funkat optimalt i 0 vilket är det svåraste men går även i kallföre. Och när det blir kallare än -10 så har du ju trots allt mindre nytta av den. Skulle säga att Goldfox är optimal i ca -6 till -10 och gärna på lite älder snö.

Visst är det så att man kanske inte rusar ut och köper på sig en komplett samling direkt utan det är något som man bygger upp under flera säsonger. På samma sätt som man bygger upp sin "skidpark" under några år.

Är dock lite överaskad över antalet pulver som behövs för att vara hyffsat komplett och med tanke på att en burk pulver kanske räcker till 6-7 vallningar så är det onekligen en rejäl utgift om man ska "hänga med".

I och med att märket verkar spela mindre roll så torde det vara mer intressant att kika på "udda märken" som är billigare.

Link to comment
Share on other sites

Angående kostnaden. Om du inför en tävling hade möjlighet att testa en 10-15 olika pulver på en serie testskidor som är nollade och likvärdiga (dvs som landslagen) så är det fullt möjligt att dom pulver som jag skrivit upp för respektive före inte skulle komma först i testen. Det i sin tur betyder att det inte är någon större skillnad mellan olika tillverkare' date=' det är dock fortfarande viktigt att veta i vilket före ett pulver är optimalt i.

 

Således, om du hittar pulver på nån rea så är det väl bara att passa på lika så om du känner någon leverantör eller har nån sponsor till klubben som förser er med pulver till ett mindre dyrt pris.

 

När det gäller svenska klubbar/tävlingsåkare så har många någon kontakt/sponsor som gör att dom får valla från ett märke billigare och således åker på det märket ofta men samtidigt testar mot några andra märken också. IFK Mora har kört på Toko länge vilket inte är så konstigt när dom (tidigare) sponsrade Vasan. Hudiksvall använder Swix mycket vilket kan ha något med Sportmarket att göra. På den gamla goda tiden åkte hela Stockvik på Briko vilket väl var Smirres förjänst. Allt detta visar att märke är av underordnad betydelse om än inte oviktigt.

 

Stefan S: Goldfox (kloss) är bra, lite motsvarande Swix FC7. Den går att köra i 0 före också men med en sådan bredd som det står på den så finns det bättre produkter i nästan hela spectrat. Det går helt enkelt inte att vara riktigt bra i så olika snöförhållanden. Dock en bra allround produkt om man bara ska ha en. Själv tycker jag dock att Zerofox (kloss) är ett bättre val. Funkat optimalt i 0 vilket är det svåraste men går även i kallföre. Och när det blir kallare än -10 så har du ju trots allt mindre nytta av den. Skulle säga att Goldfox är optimal i ca -6 till -10 och gärna på lite älder snö.[/quote']

Visst är det så att man kanske inte rusar ut och köper på sig en komplett samling direkt utan det är något som man bygger upp under flera säsonger. På samma sätt som man bygger upp sin "skidpark" under några år.

Är dock lite överaskad över antalet pulver som behövs för att vara hyffsat komplett och med tanke på att en burk pulver kanske räcker till 6-7 vallningar så är det onekligen en rejäl utgift om man ska "hänga med".

I och med att märket verkar spela mindre roll så torde det vara mer intressant att kika på "udda märken" som är billigare.

Man ska nog absolut se det som något man gör köper på lång sikt, det krävs ju att man lär sig vallorna också. Samt att det fortfarande är bra mycket viktigare att du hittar fina skidor och lägger pengarna där. Sedan få man ju faktiskt fundera om man behöver ett hårt grafitpulver (som Vauhti Blackfox) för smutsig kall snö eller om man lika gärna kan åka på Swix LF4. Vad man däremot kan spara in på som tävlingsåkare är HF-paraffinerna. Om pulver är ganska lika mellan märken så är skillnaden mellan paraffiner ännu mindre. Swix HF8, HF6 samt Start HF080 täcker ju in alla fören på ett mycket bra sätt och det handlar väl om en dryg tusenlapp med lite rabatt. Du får ju försöka lägga pengarna där dom gör mest nytta.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...