Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor på Gran Canaria?


TT

Recommended Posts

Ön är byggd som en kon. Jag brukar åka dit och cykla - magiskt. Utmed kusten finns en del platta partier som går fint att åka på skulle jag tro - beror ju lite på vart du ska. Nere i söder blir det inga problem. Dock måste man vara beredd på en del backar hur man än gör. Stoppa skidorna i resväskan och ha ett stavkoger och låtsas som inget.
Link to comment
Share on other sites

Ok, vi ska till San Agustin. Får väl leta upp någon väg som inte är så trafikerad eller eventuellt hyra en bil och åka upp i bergen och köra backintervaller. De kör väl rätt friskt där nere? Det var inte otäckt att cykla i trafiken?
Link to comment
Share on other sites

Att cykla i spanien är en oändlig skillnad mot sverige, Alla håller undan, alla bilar väntar tills cyklisten är klar med vad han nu gör. Du behandlas som om du vore Alberto Contator -magiskt. Vad som händer när man åker rullisar vet jag inte men jag skulle definitivt rekommendera ett test. Hur geografin är på nordvästra delen vet jag dessvärre inte eftersom jag alltid bott i söder. Det går säkert fint!

 

Nåt som du INTE ska göra är att ge dig upp i bergen! Du kommer fatta vad jag menar under inflygningen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

TT jag står oxå inför en resa till gran canaria tänkte blanda rullskidor och cykling hur var det? Man borde väl ha ett par reserv stavar med sig inte så lätt att hitta där kanske

Labradoren låter ju härligt med cyklingen men som sagt rullskidor vill man inte köra nerför backarna

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
TT jag står oxå inför en resa till gran canaria tänkte blanda rullskidor och cykling hur var det? Man borde väl ha ett par reserv stavar med sig inte så lätt att hitta där kanske

Labradoren låter ju härligt med cyklingen men som sagt rullskidor vill man inte köra nerför backarna

Nej men man vill köra rullskidor uppför backarna!

 

Blev det nån rullskidåkning och hur gick det i så fall?

 

Vilken är det längsta och högsta stigningen på ön som man inte får missa om man åker dit för att staka lite? Några tips?

Link to comment
Share on other sites

TT jag står oxå inför en resa till gran canaria tänkte blanda rullskidor och cykling hur var det? Man borde väl ha ett par reserv stavar med sig inte så lätt att hitta där kanske

Labradoren låter ju härligt med cyklingen men som sagt rullskidor vill man inte köra nerför backarna

Nej men man vill köra rullskidor uppför backarna!

 

Blev det nån rullskidåkning och hur gick det i så fall?

 

Vilken är det längsta och högsta stigningen på ön som man inte får missa om man åker dit för att staka lite? Några tips?

Myhren ska ju dit nästa vecka med sitt TränaFörVasan. De ska till nv sidan tror jag. Du kan ju höra med honom Ekis, eller med nån ska dit. Jag undrar om inte v-peter ska med.

Link to comment
Share on other sites

TT jag står oxå inför en resa till gran canaria tänkte blanda rullskidor och cykling hur var det? Man borde väl ha ett par reserv stavar med sig inte så lätt att hitta där kanske

Labradoren låter ju härligt med cyklingen men som sagt rullskidor vill man inte köra nerför backarna

Nej men man vill köra rullskidor uppför backarna!

 

Blev det nån rullskidåkning och hur gick det i så fall?

 

Vilken är det längsta och högsta stigningen på ön som man inte får missa om man åker dit för att staka lite? Några tips?

Myhren ska ju dit nästa vecka med sitt TränaFörVasan. De ska till nv sidan tror jag. Du kan ju höra med honom Ekis' date=' eller med nån ska dit. Jag undrar om inte v-peter ska med.[/quote']

Japp jag ska med :)! Ska försöka komma ihåg att skriva lite om hur det var. Ska bli extremt skönt att slippa hård asfalt med stavsläpp och skitiga o blöta vägar...

Link to comment
Share on other sites

Nej men man vill köra rullskidor uppför backarna!

 

Blev det nån rullskidåkning och hur gick det i så fall?

 

Vilken är det längsta och högsta stigningen på ön som man inte får missa om man åker dit för att staka lite? Några tips?

Myhren ska ju dit nästa vecka med sitt TränaFörVasan. De ska till nv sidan tror jag. Du kan ju höra med honom Ekis' date=' eller med nån ska dit. Jag undrar om inte v-peter ska med.[/quote']

Japp jag ska med :)! Ska försöka komma ihåg att skriva lite om hur det var. Ska bli extremt skönt att slippa hård asfalt med stavsläpp och skitiga o blöta vägar...

Jag ser fram emot rapporten, hoppas ni får en riktigt fin vecka!

Jag kommer åka dit en vecka i vinter och planerar lite rullskidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Är visst inte tillåtet med rullskidor i Spanien' date=' märkligt nog.

 

http://jerrylaila.com/2013/10/27/hjemme-igjen/[/quote']

Det låter inte bra. Åker till Playitas om två veckor och ska ta med rullskidorna. Jag får kolla upp detta.

Hmm, låter lite konstigt, de måste råkat ut för en nitisk polis.

Jag skulle nog snarare låta bli att kolla upp det och köra så länge det går. :)

 

Xtra Personell och Team Tynell var ju på läger på Mallis nyligen och när vi var där i våras var det norska landslagsgrupper där och körde rullisar så på andra håll i "Spanien" verkar det i alla fall fungera bra.

Link to comment
Share on other sites

Är visst inte tillåtet med rullskidor i Spanien' date=' märkligt nog.

 

http://jerrylaila.com/2013/10/27/hjemme-igjen/[/quote']

Det låter inte bra. Åker till Playitas om två veckor och ska ta med rullskidorna. Jag får kolla upp detta.

Hmm, låter lite konstigt, de måste råkat ut för en nitisk polis.

Jag skulle nog snarare låta bli att kolla upp det och köra så länge det går. :)

 

Xtra Personell och Team Tynell var ju på läger på Mallis nyligen och när vi var där i våras var det norska landslagsgrupper där och körde rullisar så på andra håll i "Spanien" verkar det i alla fall fungera bra.

Johan Olsson har precis kommit hem från playitas och inget om något förbud. Skumt. Vore kul att be polisen visa lagboken där det står att rolleskis (spanska för rullskidor enligt google translate) inte är tillåtet :)...

Link to comment
Share on other sites

Kom hem från Mallis i förrgår. Ett större sällskap med norska ungdomar åkte rullskidor på bergsvägarna. Såg dem vid två tillfällen. Verkar mycket märkligt om det skulle vara förbjudet. Ångrar att jag inte tog med mig rullisarna. Fanns annars fina cykelvägar, men bara på platten.
Link to comment
Share on other sites

Kom hem från Mallis i förrgår. Ett större sällskap med norska ungdomar åkte rullskidor på bergsvägarna. Såg dem vid två tillfällen. Verkar mycket märkligt om det skulle vara förbjudet. Ångrar att jag inte tog med mig rullisarna. Fanns annars fina cykelvägar, men bara på platten.

Bara på platten?? Finns ju fantastiska klättringar på cykel (och rullisar) på Mallis.

Link to comment
Share on other sites

Apollo Payitas (Fuerteventura) har planer på rullskidor som tema. Om jag förstod det där med facebook och länkar å sånt skulle jag länka dit. Därför får ni hålla tillgodo med att jag saxar deras inlägg:

 

Finbesök i veckan. Playitas är Svensk Olympisk Camp inför OS i Rio 2016. Men vi tjuvstartar lite, det är ju ett vinter OS först. Svenska längdskidåkarna Johan Olsson och Daniel Richardsson har precis avslutat en veckas rullskid- och fysläger på Playitas Resort. Johan och Daniel gillade Fuerteventura och har testat varenda backe värd namnet. Snart inviger vi vår egen rullskidsväg.. Snart:-)
Link to comment
Share on other sites

Kom hem från Mallis i förrgår. Ett större sällskap med norska ungdomar åkte rullskidor på bergsvägarna. Såg dem vid två tillfällen. Verkar mycket märkligt om det skulle vara förbjudet. Ångrar att jag inte tog med mig rullisarna. Fanns annars fina cykelvägar' date=' men bara på platten.[/quote']

Bara på platten?? Finns ju fantastiska klättringar på cykel (och rullisar) på Mallis.

Ja bergsvägarna är fantastiska, men cykelvägarna går ju bara på platten.

Har aldrig sett så hög koncentration av cyklister och löpare någon annanstans. Fina vandringsleder och fina möjligheter till MTB. Träningsparadis kort och gott, men är rullskidåkning förbjudet så är det jävligt synd.

Link to comment
Share on other sites

Apollo Payitas (Fuerteventura) har planer på rullskidor som tema. Om jag förstod det där med facebook och länkar å sånt skulle jag länka dit. Därför får ni hålla tillgodo med att jag saxar deras inlägg:

 

Finbesök i veckan. Playitas är Svensk Olympisk Camp inför OS i Rio 2016. Men vi tjuvstartar lite, det är ju ett vinter OS först. Svenska längdskidåkarna Johan Olsson och Daniel Richardsson har precis avslutat en veckas rullskid- och fysläger på Playitas Resort. Johan och Daniel gillade Fuerteventura och har testat varenda backe värd namnet. Snart inviger vi vår egen rullskidsväg.. Snart:-)

Ska dit om två veckor. Det ska finnas en lämplig runda för rullskidor på ca en mil och planer på att bygga en längre bana som ska vara klar nästa år. Så säger Playitas själva och då måste det ju vara ok att åka tycker jag. Sedan kanske det är förbjudet ute på allmänna vägar?

Link to comment
Share on other sites

Ska dit om två veckor. Det ska finnas en lämplig runda för rullskidor på ca en mil och planer på att bygga en längre bana som ska vara klar nästa år. Så säger Playitas själva och då måste det ju vara ok att åka tycker jag. Sedan kanske det är förbjudet ute på allmänna vägar?

Åker dit själv nästa vecka för tredje gången så jag känner området lite grann. Den "runda" på ca en mil som de talar om är med största säkerhet den röda cykelvägen ut från hotellet till stora vägen. Enkel sträcka är omkring 5 km. Banprofilen är enkel: uppför i lite mindre än en km sen mest utför... Troligen kan man bygga på med ett par flacka km in till närmsta lilla stad/by utan allt för stora risker.

 

Vägen ut till fyren som är omnämnd har så dålig asfalt att det nästan är otäckt att bara springa där :) Lägger om ny asfalt där kommer det att bli kanon för rullskidor.

 

Har mest cyklat på ön och tycker att lokalbefolkningen är mycket hänsynsfulla i trafiken. Med tillgång till följebil finns det några backar som jag cyklat utan att se en enda bil på en timme eller två som jag skulle vilja ta på rullskidor, men det får bli nästa gång

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är nu hemma efter ett helt perfekt läger på Gran Canaria! Skrivit en artikel på vår hemsida

http://www.nvskidor.se/artikel/449/

Första passet till jobbet idag, jäklar vad tungt det rullar i 3 plus, motvind och blöt asfalt. Känns som att mina swenor 3or motsvarar 5or på Gran Canaria med 25 grader...

Lokala guide hade fått ok av lokal polis och Agaete kommungubbar med att vi skulle åka rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Är nu hemma efter ett helt perfekt läger på Gran Canaria! Skrivit en artikel på vår hemsida

http://www.nvskidor.se/artikel/449/

Första passet till jobbet idag, jäklar vad tungt det rullar i 3 plus, motvind och blöt asfalt. Känns som att mina swenor 3or motsvarar 5or på Gran Canaria med 25 grader...

Lokala guide hade fått ok av lokal polis och Agaete kommungubbar med att vi skulle åka rullskidor.

Det låter riktigt härligt!! Hoppas skrapsåren lagt sig.

Jag ser fram emot att komma dit i vinter och få lite rejäl backstakning! :)

Link to comment
Share on other sites

Är nu hemma efter ett helt perfekt läger på Gran Canaria! Skrivit en artikel på vår hemsida

http://www.nvskidor.se/artikel/449/

Första passet till jobbet idag' date=' jäklar vad tungt det rullar i 3 plus, motvind och blöt asfalt. Känns som att mina swenor 3or motsvarar 5or på Gran Canaria med 25 grader...

Lokala guide hade fått ok av lokal polis och Agaete kommungubbar med att vi skulle åka rullskidor.[/quote']

Det låter riktigt härligt!! Hoppas skrapsåren lagt sig.

Jag ser fram emot att komma dit i vinter och få lite rejäl backstakning! :)

Det lär du få! Tips är att du kör uppför någon rejäl stigning och tar reda på nummer till lokal taxi så du kommer hem helskinnad.

Link to comment
Share on other sites

Ska dit om två veckor. Det ska finnas en lämplig runda för rullskidor på ca en mil och planer på att bygga en längre bana som ska vara klar nästa år. Så säger Playitas själva och då måste det ju vara ok att åka tycker jag. Sedan kanske det är förbjudet ute på allmänna vägar?

Åker dit själv nästa vecka för tredje gången så jag känner området lite grann. Den "runda" på ca en mil som de talar om är med största säkerhet den röda cykelvägen ut från hotellet till stora vägen. Enkel sträcka är omkring 5 km. Banprofilen är enkel: uppför i lite mindre än en km sen mest utför... Troligen kan man bygga på med ett par flacka km in till närmsta lilla stad/by utan allt för stora risker.

 

Vägen ut till fyren som är omnämnd har så dålig asfalt att det nästan är otäckt att bara springa där :) Lägger om ny asfalt där kommer det att bli kanon för rullskidor.

 

Har mest cyklat på ön och tycker att lokalbefolkningen är mycket hänsynsfulla i trafiken. Med tillgång till följebil finns det några backar som jag cyklat utan att se en enda bil på en timme eller två som jag skulle vilja ta på rullskidor' date=' men det får bli nästa gång[/quote']

Har kört två dagar nu på Playitas. Röda cykelvägen är ju fin men tyvärr lite kortare än jag räknat med. Bara drygt 7 km fram och tillbaka. Har hyrt bil nu så det får bli att leta någon bra backe att köra i morgon. Vägen till fyren sprang jag delvis i dag. Inget för rullskidor precis.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...