Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

seedingslopp nära stockholm


Tobbe

Recommended Posts

Vi kommer ordna det första seedningsloppet i Stockholm på ganska många år. Hemsidan är under uppbyggnad. Mer info kommer om några veckor.

http://www.varmdoloppet.se/

 

(Annars har du ju Lindmansloppet som borde vara närmst därefter. Bessemerloppet, Wadköpingsloppet eller Engelbrektsloppet går väl annars ungefär på ett ut vad gäller resväg.)

Link to comment
Share on other sites

om du någonsin har gjort nå't dumt Dunderklumpen är du föralltid förlåten:))) lysande initiativ

Jag kan bara ta år mig en liten bit av äran. Det är hela skidklubben som får ta åt sig äran, (även om jag ingår i en liten arbetsgrupp inom styrelsen). Men jag tror även många inom distriktet hoppas vi ska få snö då det inte gått ett DM-långlopp inom Stockholms gräns på jag tror 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Till Sya SK:s seedningslopp Syaslingan är det drygt 20 mil från Stockholm. E4:an söderut hela vägen till Mantorp (två mil väster om Linköping), sedan ytterligare ca 5 km. Har inte exakt datum, men troligen i början av februari. Ett av de finaste loppen jag har kört. Arrangerades förra året över 4 varv på en relativt flack 10 km-slinga, några kortare backar närmast skidstadion bara.

 

/Mvh Lasse Wistedt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

"Vilket seedinglopp till vasaloppet ligger närmast sthlm?"

 

Svaret beror nog mest på var i Stockholm man bor.

 

Räknat (av eniro) från centrala Stockholm torde restiden till Wadköpingsloppet i Örebro (19 mil motorväg) eller Engelbrektsloppet i Norberg (17 mil blandad väg, mest 90- och 70-sträckor) vara ungefär densamma.

 

Kanske något snabbare till Örebro, men starten för Wadköpingsloppet är i Nora och dit är det 211 km (ca 2 timmar) från t-centralen enligt Eniro.

 

Bland övriga etablerade långlopp borde Hornbergsloppet (Årsunda, 18 mil mindre vägar, men mycket 90-sträckor) och Bessemerloppet (i Högbo, 21 mil blandad väg) vara inom "dagstursavstånd" för de flesta i Stockholms län.

 

Förutom Engelbrektsloppet har de övriga tre nämnda genomförts årligen åtminstone sista fem åren och kan betraktas som stabila snömässigt.

 

Hornbergsloppet körs samma dag som Värmdöloppet (28 jan) och är ett alternativ om det inte finns snö i Stockholm, Wadköpings går 4 febr, Engelbrekts 11 febr och Bessemer 18 febr.

Link to comment
Share on other sites

Till Sya SK:s seedningslopp Syaslingan är det drygt 20 mil från Stockholm. E4:an söderut hela vägen till Mantorp (två mil väster om Linköping), sedan ytterligare ca 5 km. Har inte exakt datum, men troligen i början av februari. Ett av de finaste loppen jag har kört. Arrangerades förra året över 4 varv på en relativt flack 10 km-slinga, några kortare backar närmast skidstadion bara.

 

/Mvh Lasse Wistedt

Tyvärr la de loppet samtidigt som Engelbrekt förra året, hoppas de ändrar. En klubb som är så galen att man även satsar på midsommarsprint ska ha all cred. Att jag se'n körde som en nybörjare i kvalet och torskade i kvarten är väl en annan sak:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...