Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tour de ski


mischief

Recommended Posts

ser man hur det varit de senaste säsongerna har svenskaarna haft bra eller kanonskidor på skate, men ofta failat på klassiskt när det varit luriga förhållanden tex Tour de ski (2011,2012) och VM (2011). Mest flagranta exemplet är ju VM förra året där man hade kanonskidor i skteloppen och usla skidor i de klassiska loppen, i OS hade man ju bättre glid än övriga nationer och den gången vann vi medajljer tack vare det. Tror inte det är gliddelen(svenska teamet har väl ansetts ligga långt fram avseende struktuer och dyl) man ligger efter på utan fästdelen vilket kan på verka glidet rejält också, det erkände man ju lite under VM förra året också. Vallateamet har missat ett flertal ggr när det varit rugg, man behärskar helt enkelt inte dessa fören klassisk stil.

 

Jag fattar inte hur åkarna kan accpetera att få de viktigaste tävlingara i klassisk stil förstörda av usel vallning vid så många upprepade tillfällen...köp hem Pärry nu!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

blir nog tyvärr inte mer tour de ski live i år

 

val di femme hade varit grymt men det kostar ju en slant med övernattning osv, och sen är det ju det här med risken för att bli insnöad som kan hända rätt ofta i dolomiterna (damernas slalom för någon vecka sedan) det gör att jag inte vågar chansa med jobb på måndag istället blir detr tävlingspremiär i österrike istället, 30 km klassisk stil i Achensee

 

följer sen ett par år alltid ett par etapper på giro d italia live och tour de ski får nog bli en likadan tradition på vintern grymt intressant!

Link to comment
Share on other sites

Kan det bli ngt annat straff än sämsta tid + 1 s för Northug efter att ha kört utanför bansträckningen? I spurten dessutom vilket gav mkt större utslag än när Rickardsson åkte utanför.

Så lär det nog knappast bli men skulle det finnas någon logik så vore det inget att diskutera.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att Northug ska få något straff, tycker inte att det ska räcka med små gran-ruskor som absolut gräns. Tycker inte att Rickardsson skulle fått något straff heller. Sätter man upp plastband eller reklamskyltar så tycker jag det kan vara gräns nog för att straffa men inte när det bara är små gran-ruskor så tycker jag att gränsen blir lite diffus.

 

Detta är vad JAG tycker, MEN eftersom jag även tycker att dom ska döma konsekvent och Rickardsson faktiskt fick ett jätte-straff så gör det inget för min del om Northug, Hellner, Colognia m.fl. får straff också. De åkte också utanför "banan" i så fall.

 

Jag blir nöjd hur det än blir :-)

 

Någon som vet om det finns någon film på när Rickardsson åkte utanför banan? Länka gärna :-)

Link to comment
Share on other sites

Kanske sämsta tid i den gruppen + 1s, tkr jag kan va rimligt. Vem vet, hoppas något i a f.

Varför det? Helt inkonsekvent med tidigare straff för samma sak under touren. Richardsson fick sämsta tid +1 s i ett annat lopp. Tävlingsledningen diskvalificerar sig själv om de inte ger samma straff för Northug. Northugs fusk gav ju dessutom mycket större fördel med spurt och bonussekunder i potten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att Northug ska få något straff, tycker inte att det ska räcka med små gran-ruskor som absolut gräns. Tycker inte att Rickardsson skulle fått något straff heller. Sätter man upp plastband eller reklamskyltar så tycker jag det kan vara gräns nog för att straffa men inte när det bara är små gran-ruskor så tycker jag att gränsen blir lite diffus.

 

Detta är vad JAG tycker, MEN eftersom jag även tycker att dom ska döma konsekvent och Rickardsson faktiskt fick ett jätte-straff så gör det inget för min del om Northug, Hellner, Colognia m.fl. får straff också. De åkte också utanför "banan" i så fall.

 

Jag blir nöjd hur det än blir :-)

 

Någon som vet om det finns någon film på när Rickardsson åkte utanför banan? Länka gärna :-)

Det är oväsentligt vad vi tycker (håller med förstås). De har ett regelverk (tror jag...) och det ska gälla för alla åkare.

 

Bara Northug åkte utanför markeringen. Ingen av de andra.

Link to comment
Share on other sites

Sista tiden + 1s är alldeles för hårt - det tänker antagligen ledningen/domarna. Men jag anser att Northug skulle berövas bonussekunderna för spurten, eftersom det var vid spurten som han "genade" innanför de andra genom att överskrida bangränsen. Sportsligare vore att invänta ledig plats innanför markeringen eller kanske gå om på utsidan, vilket dock vore svårare. Att bara ge "gult kort" ger intrycket av att de inte behandlar stjärnor som Northug och de vanliga elitåkarna på samma sätt.
Link to comment
Share on other sites

Kanske sämsta tid i den gruppen + 1s' date=' tkr jag kan va rimligt. Vem vet, hoppas något i a f.[/quote']

Varför det? Helt inkonsekvent med tidigare straff för samma sak under touren. Richardsson fick sämsta tid +1 s i ett annat lopp. Tävlingsledningen diskvalificerar sig själv om de inte ger samma straff för Northug. Northugs fusk gav ju dessutom mycket större fördel med spurt och bonussekunder i potten.

Det var på frågan om han skulle tänkas få något annat straff. Ja det är inkonsekvent kontra Richardssons straff - som jag också tycker är orimligt. Men eftersom han tjänade placering i den där gruppen i o m att han klev innanför, tycker jag att det är ett rimligt straff - eftersom han tappar då bonussekunderna och ytterligare någon sekund - men förmodligen inget som kommer ges. Däremot om juryn ska vara konsekvent och om reglerna så säger, ska han ju diskas men jag ser inte det som rimligt. : - )

 

Samtidigt kan jag tycka det är väldigt diffust med dessa "granmarkeringar". Något jag tänkte mycket på under VM, sista kurvan in till stadion.

Link to comment
Share on other sites

Sista tiden + 1s är alldeles för hårt - det tänker antagligen ledningen/domarna. Men jag anser att Northug skulle berövas bonussekunderna för spurten, eftersom det var vid spurten som han "genade" innanför de andra genom att överskrida bangränsen. Sportsligare vore att invänta ledig plats innanför markeringen eller kanske gå om på utsidan, vilket dock vore svårare. Att bara ge "gult kort" ger intrycket av att de inte behandlar stjärnor som Northug och de vanliga elitåkarna på samma sätt.

Problemet är att tävlingsledningen inte tyckte det var för hårt när Rickardsson fick det straffet som innebar 7 mins tidsstraff för honom. Hur kan de plötsligt tolka reglerna annorlunda och ge ett mildare straff när Northug gör ett värre övergrepp?

Link to comment
Share on other sites

Sista tiden + 1s är alldeles för hårt - det tänker antagligen ledningen/domarna. Men jag anser att Northug skulle berövas bonussekunderna för spurten' date=' eftersom det var vid spurten som han "genade" innanför de andra genom att överskrida bangränsen. Sportsligare vore att invänta ledig plats innanför markeringen eller kanske gå om på utsidan, vilket dock vore svårare. Att bara ge "gult kort" ger intrycket av att de inte behandlar stjärnor som Northug och de vanliga elitåkarna på samma sätt.[/quote']

Problemet är att tävlingsledningen inte tyckte det var för hårt när Rickardsson fick det straffet som innebar 7 mins tidsstraff för honom. Hur kan de plötsligt tolka reglerna annorlunda och ge ett mildare straff när Northug gör ett värre övergrepp?

Det tror jag du förstår själv. Det är väl inte alltför sällsynt att stora namn ev. lag får mildare straff och dyl. när man ser till övrig sport. Men ja självklart håller jag med dig om att reglerna bör följas konsekvent. Vill tycka att det är skandal att han fick ett gult kort.

 

Som Anders Blomkvist sa, det är väl inte första gången Italienska herrar missbrukar makt. Om det nu sitter sådana i FIS-ledningen.

Link to comment
Share on other sites

Sista tiden + 1s är alldeles för hårt - det tänker antagligen ledningen/domarna. Men jag anser att Northug skulle berövas bonussekunderna för spurten' date=' eftersom det var vid spurten som han "genade" innanför de andra genom att överskrida bangränsen. Sportsligare vore att invänta ledig plats innanför markeringen eller kanske gå om på utsidan, vilket dock vore svårare. Att bara ge "gult kort" ger intrycket av att de inte behandlar stjärnor som Northug och de vanliga elitåkarna på samma sätt.[/quote']

Problemet är att tävlingsledningen inte tyckte det var för hårt när Rickardsson fick det straffet som innebar 7 mins tidsstraff för honom. Hur kan de plötsligt tolka reglerna annorlunda och ge ett mildare straff när Northug gör ett värre övergrepp?

Det tror jag du förstår själv. Det är väl inte alltför sällsynt att stora namn ev. lag får mildare straff och dyl. när man ser till övrig sport. Men ja självklart håller jag med dig om att reglerna bör följas konsekvent. Vill tycka att det är skandal att han fick ett gult kort.

 

Som Anders Blomkvist sa, det är väl inte första gången Italienska herrar missbrukar makt. Om det nu sitter sådana i FIS-ledningen.

FIS är ett skämt. Den sämsta internationella idrottsorganisation. Inte bara det här utan även det eviga tomtandet med olika sträckor o varianter på mästerskap samt alldeles för många lopp med masstart.

Link to comment
Share on other sites

Bara Northug åkte utanför markeringen. Ingen av de andra.

Helt rätt men jag tyckte mig se Colognia vara lite bredvid tidigare i loppet och Hellner på sprinten. Naturligtvis inget att tala om, utan det var mer som exempel på att det behövs ganska klara regler för vad som är banmarkering, skylt, granruska, plogvall mm för att över huvudtaget kunna säga att någon är utanför banan. Samt, hur mycket måste vara utanför "markeringen", 10 cm av skidan, tåspetsen, hela foten. Hur många skär får ligga utanför mm?

 

Kanske finns klara regler för det men de följs i så fall ganska dåligt.

Skyltar är ganska bra markeringar tycker jag, då blir det tydligt och inte så himla enkelt att gena. Kanske en kostnadsfråga :-)

 

Spelar ju ingen roll hur dom dömer nu när dom redan straffat Rickardsson för hårt. Dom blir pajas-jury ändå :-)

Link to comment
Share on other sites

Ett problem verkar ju vara att det tydligen bara finns två möjligheter till straff och ingen av dem är spesiellt rimligt i många situationer.

 

Ett rimligt straff för Northug borde väl varit att han fick en plassering och tid några sekunder efter den sista i hans klunga.

Link to comment
Share on other sites

Håller med FredrikS. Det skulle i praktiken innebära kanske högst 3 sekunder för att läggas sist i klungan Hellner, Kanadensaren, Legkov, Manificat och han själv ingick, vilket får som effekt att han inte vann spurten (dvs inte längre 2:a i loppet) o får därför inte bonussekunder. Allt som allt mindre än 15 sekunder avdrag.
Link to comment
Share on other sites

I friidrott blir man väl diska om man trampar på linjen till banan innanför i kurvorna...

Ja och om FIS hade fått döma hade Bolt inte blivit diskad i VM-finalen i somras...

 

FIS är ett skämt och totalkorrumperat.

Va lite dit jag ville komma... Där tycker jag dom är konsekventa...

Link to comment
Share on other sites

I friidrott blir man väl diska om man trampar på linjen till banan innanför i kurvorna...

Ja och om FIS hade fått döma hade Bolt inte blivit diskad i VM-finalen i somras...

 

FIS är ett skämt och totalkorrumperat.

Va lite dit jag ville komma... Där tycker jag dom är konsekventa...

Ja, vill man verka på ett seriöst sätt måste man agera konsekvent. FIS är ett pajasförbund.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...