Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

tour de ski

• Vänligen logga in för att kunna svara
63 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 738 inlägg
Min idé när det gäller jämförelse Salomon-Rottefella är att skidskor med rottefellasula är tunnare än salomonsulor och böjer sig lättare och därmed fäster skidan lättare. Kanske det inte är någon skillnad, har inte testat salomskor.

Fö är det nån som provat Skin Tec i vallningsföre runt nollan ? Du Björn12 har väl köpt såndana Atomicskidor, testat dem än ?

Redigerat av Volevodin, 04 januari 2012 - 00:41 .

te95mne

te95mne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 77 inlägg
Helt sjukt egentligen att de andra länderna utanför Norge/sverige/Ryssland kan hänga med över huvudtaget. Eller så betstår de tre ländernas team av fler dedikerade kaffekokare? SJukt att det inte är större skillnad om man jämför med valla budget för de stora tre vs t ex Finland eller Kanada?

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
Sverige hade ju löjligt dåligt glid igår på de korta klassiska loppen. Inte bara fästet som är dåligt.

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
runt nollan och nysnö kajkar det ut för Svenska vallateamet igen!
Man blir häpen vilka skillnader det är på skidorna även på den nivån. Helt otroligt ofattbart.
Svårt tro det sitter i vallning och ruggutförandet. Skidspann JApp och strukturen japp.

mischief

mischief

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
skulle också gissa på struktur m.m.

har varit ett par gånger på besök här: http://www.sport-bauer.de/

Muck Bauer Sr är en av de som har stört respekt i skatevärlden när det gäller strukturer/slipning (i princip alla skateskidor från tyska landslaget landar hos honom)

en sådan person skulle sverige köpa över, han skulle lyfta svensk vallning till en helt ny nivå

var för övrigt riktigt intressant o se hur de jobbar (de har byggt en egen glidvaxmaskin med infraröd värme som är helt unik)

de la strukturen/slipningen på mina salomon och är fortfarande lika imponerad varje gång det är dags för tävling

Kan varmt rekommendera ett besök om någon är på genomresa / marcialonga / könig ludwig lauf etc

Team Heuschnaps - www.alpinisti.se

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg
ser man hur det varit de senaste säsongerna har svenskaarna haft bra eller kanonskidor på skate, men ofta failat på klassiskt när det varit luriga förhållanden tex Tour de ski (2011,2012) och VM (2011). Mest flagranta exemplet är ju VM förra året där man hade kanonskidor i skteloppen och usla skidor i de klassiska loppen, i OS hade man ju bättre glid än övriga nationer och den gången vann vi medajljer tack vare det. Tror inte det är gliddelen(svenska teamet har väl ansetts ligga långt fram avseende struktuer och dyl) man ligger efter på utan fästdelen vilket kan på verka glidet rejält också, det erkände man ju lite under VM förra året också. Vallateamet har missat ett flertal ggr när det varit rugg, man behärskar helt enkelt inte dessa fören klassisk stil.

Jag fattar inte hur åkarna kan accpetera att få de viktigaste tävlingara i klassisk stil förstörda av usel vallning vid så många upprepade tillfällen...köp hem Pärry nu!

Redigerat av kustlöparen, 04 januari 2012 - 22:43 .

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Jag saknar rapportering från de senaste tävlingarna, mischief; din första rapport var kanon!

mischief

mischief

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
blir nog tyvärr inte mer tour de ski live i år

val di femme hade varit grymt men det kostar ju en slant med övernattning osv, och sen är det ju det här med risken för att bli insnöad som kan hända rätt ofta i dolomiterna (damernas slalom för någon vecka sedan) det gör att jag inte vågar chansa med jobb på måndag istället blir detr tävlingspremiär i österrike istället, 30 km klassisk stil i Achensee

följer sen ett par år alltid ett par etapper på giro d italia live och tour de ski får nog bli en likadan tradition på vintern grymt intressant!

Team Heuschnaps - www.alpinisti.se

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
Kan det bli ngt annat straff än sämsta tid + 1 s för Northug efter att ha kört utanför bansträckningen? I spurten dessutom vilket gav mkt större utslag än när Rickardsson åkte utanför.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg
Kanske sämsta tid i den gruppen + 1s, tkr jag kan va rimligt. Vem vet, hoppas något i a f.

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Kan det bli ngt annat straff än sämsta tid + 1 s för Northug efter att ha kört utanför bansträckningen? I spurten dessutom vilket gav mkt större utslag än när Rickardsson åkte utanför.

Så lär det nog knappast bli men skulle det finnas någon logik så vore det inget att diskutera.

Glattnos

Glattnos

Medlem

• Members
  • Pip
  • 179 inlägg
Jag tycker inte att Northug ska få något straff, tycker inte att det ska räcka med små gran-ruskor som absolut gräns. Tycker inte att Rickardsson skulle fått något straff heller. Sätter man upp plastband eller reklamskyltar så tycker jag det kan vara gräns nog för att straffa men inte när det bara är små gran-ruskor så tycker jag att gränsen blir lite diffus.

Detta är vad JAG tycker, MEN eftersom jag även tycker att dom ska döma konsekvent och Rickardsson faktiskt fick ett jätte-straff så gör det inget för min del om Northug, Hellner, Colognia m.fl. får straff också. De åkte också utanför "banan" i så fall.

Jag blir nöjd hur det än blir :-)

Någon som vet om det finns någon film på när Rickardsson åkte utanför banan? Länka gärna :-)

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Kanske sämsta tid i den gruppen + 1s, tkr jag kan va rimligt. Vem vet, hoppas något i a f.

Varför det? Helt inkonsekvent med tidigare straff för samma sak under touren. Richardsson fick sämsta tid +1 s i ett annat lopp. Tävlingsledningen diskvalificerar sig själv om de inte ger samma straff för Northug. Northugs fusk gav ju dessutom mycket större fördel med spurt och bonussekunder i potten.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Jag tycker inte att Northug ska få något straff, tycker inte att det ska räcka med små gran-ruskor som absolut gräns. Tycker inte att Rickardsson skulle fått något straff heller. Sätter man upp plastband eller reklamskyltar så tycker jag det kan vara gräns nog för att straffa men inte när det bara är små gran-ruskor så tycker jag att gränsen blir lite diffus.

Detta är vad JAG tycker, MEN eftersom jag även tycker att dom ska döma konsekvent och Rickardsson faktiskt fick ett jätte-straff så gör det inget för min del om Northug, Hellner, Colognia m.fl. får straff också. De åkte också utanför "banan" i så fall.

Jag blir nöjd hur det än blir :-)

Någon som vet om det finns någon film på när Rickardsson åkte utanför banan? Länka gärna :-)

Det är oväsentligt vad vi tycker (håller med förstås). De har ett regelverk (tror jag...) och det ska gälla för alla åkare.

Bara Northug åkte utanför markeringen. Ingen av de andra.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
Men lol...

Gult kort...

Pinsamt.

http://www.expressen...over-bangransen

PAlex

PAlex

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Sista tiden + 1s är alldeles för hårt - det tänker antagligen ledningen/domarna. Men jag anser att Northug skulle berövas bonussekunderna för spurten, eftersom det var vid spurten som han "genade" innanför de andra genom att överskrida bangränsen. Sportsligare vore att invänta ledig plats innanför markeringen eller kanske gå om på utsidan, vilket dock vore svårare. Att bara ge "gult kort" ger intrycket av att de inte behandlar stjärnor som Northug och de vanliga elitåkarna på samma sätt.

Redigerat av PAlex, 05 januari 2012 - 15:14 .

madbear

madbear

Medlem

• Members
  • Pip
  • 340 inlägg
Frågan är varför Rickardsson inte fick gult kort.
Ös 2011: 10:16 #### Ös 2012: 07:50 #### 2013 : blentnå

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Varför det? Helt inkonsekvent med tidigare straff för samma sak under touren. Richardsson fick sämsta tid +1 s i ett annat lopp. Tävlingsledningen diskvalificerar sig själv om de inte ger samma straff för Northug. Northugs fusk gav ju dessutom mycket större fördel med spurt och bonussekunder i potten.

Det var på frågan om han skulle tänkas få något annat straff. Ja det är inkonsekvent kontra Richardssons straff - som jag också tycker är orimligt. Men eftersom han tjänade placering i den där gruppen i o m att han klev innanför, tycker jag att det är ett rimligt straff - eftersom han tappar då bonussekunderna och ytterligare någon sekund - men förmodligen inget som kommer ges. Däremot om juryn ska vara konsekvent och om reglerna så säger, ska han ju diskas men jag ser inte det som rimligt. : - )

Samtidigt kan jag tycka det är väldigt diffust med dessa "granmarkeringar". Något jag tänkte mycket på under VM, sista kurvan in till stadion.

Redigerat av Johaaan, 05 januari 2012 - 15:31 .

Plant based 

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Sista tiden + 1s är alldeles för hårt - det tänker antagligen ledningen/domarna. Men jag anser att Northug skulle berövas bonussekunderna för spurten, eftersom det var vid spurten som han "genade" innanför de andra genom att överskrida bangränsen. Sportsligare vore att invänta ledig plats innanför markeringen eller kanske gå om på utsidan, vilket dock vore svårare. Att bara ge "gult kort" ger intrycket av att de inte behandlar stjärnor som Northug och de vanliga elitåkarna på samma sätt.

Problemet är att tävlingsledningen inte tyckte det var för hårt när Rickardsson fick det straffet som innebar 7 mins tidsstraff för honom. Hur kan de plötsligt tolka reglerna annorlunda och ge ett mildare straff när Northug gör ett värre övergrepp?

Redigerat av Son Of Wassberg, 05 januari 2012 - 15:32 .

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Problemet är att tävlingsledningen inte tyckte det var för hårt när Rickardsson fick det straffet som innebar 7 mins tidsstraff för honom. Hur kan de plötsligt tolka reglerna annorlunda och ge ett mildare straff när Northug gör ett värre övergrepp?

Det tror jag du förstår själv. Det är väl inte alltför sällsynt att stora namn ev. lag får mildare straff och dyl. när man ser till övrig sport. Men ja självklart håller jag med dig om att reglerna bör följas konsekvent. Vill tycka att det är skandal att han fick ett gult kort.

Som Anders Blomkvist sa, det är väl inte första gången Italienska herrar missbrukar makt. Om det nu sitter sådana i FIS-ledningen.

Redigerat av Johaaan, 05 januari 2012 - 15:39 .

Plant based 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar