Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hastighet rullskidor vs. vanliga skidor!


enannanman

Recommended Posts

Jag bor nere i södra Sverige och har inte haft någon snö att åka på hittills.

Köpte mina första rullskidor i höstas och tycker att jag börjar få till tekniken något nu.

 

Jag har ett par Swenor fibreglass med 2:or på.

Jag kör en mil på ca 42 minuter. Är nybörjare och har ingen aning om hur det står sig när jag ska åka vanliga skidor sen.

 

Vad har ni för uppfattning?

Kör man snabbare på rullskidorna eller är det ungefär samma?

Eller är det rent av tvärt om? Att det går snabbare på snön.

 

Jag är så klart medveten om att det har att göra med vad man har för skidor, vad det är för före och så, men generellt sett. Hur är det för er?

Link to comment
Share on other sites

Eller var det fel fråga?

 

Självfallet är det skillnad i hastighet men det betyder inte att det är onödigt med seedningslopp!

 

Fortsätt att träna och försök att köra seedningslopp. Värdefull erfarenhet när det gäller att tävla med extra puls, förberedelser, nerver etc.

Om det går bra så seedar du upp dig om det går dåligt har du haft ett sjutusan till träningspass!

 

Rullskidsträning ger effekt, snöskidor ger ännu mer erfarenhet inför ett eventuellt Vasalopp!

Jag tycker inte att snöskidor och rullskidor är samma sak, inget liknar snöskidor mer än rullskidor men det är inte samma sak.

Så träna du på rullskidor tills snön kommer och planera in så många seedningslopp som du klarar av, med tanke på tid och plånbok.

 

Det bästa för mig är att köra intervaller på tröga rullskidor och lång stakträning på Swenor 2or. Sedan lägger jag om träningen när snön kommer... och hoppas på de där glatta spåren till vasaloppet. Det jobbigaste är nysnön vid nollan, då är det inte mycket som är roligt utan mest pannbensträning. Backarna brukar också vara brantare vid snöskidor (i mina spår) så det är mycket som skiljer sig åt.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver väl inte vara i närheten av 42 min på milen för att seeda sig till led 9. En medelhastighet på 50-60 minuter per mil beroende på lopp verkar vara tillräkligt.

Jag hade tänkt köra Rallarloppet.

40 km på max 3 h och 15 min.

 

Startade i led 10 förra året och inser vikten av att komma ett startled framåt.

Hade bara fått 14 snömil i benen innan VL 2011 (0 mil på rullskidor) så tiden jag fick där räckte inte långt för seedning ;) Var mest otroligt glad att jag tog mig igenom loppet den gången.

 

Hoppades på att kunna trimma min tid ordentligt i år men vi får se vad det blir i slutändan.

Räknar med sammanlagt 35 mil i benen (rull+snö)

Oavsett startled 9 eller 10 borde man kunna göra en del på tiden.

 

Det här blev långt, och off topic ;)

Link to comment
Share on other sites

Men några rullskidspass och lite snömil fixar du lätt startled ett eller 2 :) kör hårt!

Ja det ska inte vara några problem. :)

 

En sak som gör skillnad i hastighet är terrängen.

Står du på långa raka flacka myrar och stakar går det fort medans det är jobbigt att få upp snitthastigheten på en elljusbana.

Och ofta är rullskidterrängen mer myrlik.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ni har övertygat mig ;)

Jag sticker till fjällen och tränar lite v.5. Avslutar den veckan med att försöka ta mig under 3h och 15 minuter på Rallarloppet (utanför Jönköping), på vägen hem.

Håll tummarna!!

Jag håller tummarna för att loppet blir av över huvud taget, så att du får chansen att seeda upp dig. Du har inte funderat på något lopp på snösäkrare marker, när du ändå är uppe i trakterna? den 5 februari går tex Fjällbryntloppet i östersund, Gavleloppet och Medelpad Ski classic och den 4:e Evertsbergsrännet. Om du kan tänka dig ett lopp somm inledning av tränignsveckan finns en hög till. Här är en lista: http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/loppen/seedning/vasaloppet/loppforteckning/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Grattis.

 

Men vad tyckte du själv då om skillnaden? Jag själv hade samma funderingar nyligen, tills jag åkte mina första pass på snö för två veckor sen.

 

Det var på Romeleåsens GK som ändå är kuperat och jag tycker att det är drygt samma hastighet som mina Carbonfibre med 2or. Då kör jag Atomic Vasa Race utan någon (glid)valla eller slipning eller sickling, rakt från fabrik, och tejp för fäste.

 

Mvh Henke

Link to comment
Share on other sites

Grattis.

 

Men vad tyckte du själv då om skillnaden? Jag själv hade samma funderingar nyligen, tills jag åkte mina första pass på snö för två veckor sen.

 

Det var på Romeleåsens GK som ändå är kuperat och jag tycker att det är drygt samma hastighet som mina Carbonfibre med 2or. Då kör jag Atomic Vasa Race utan någon (glid)valla eller slipning eller sickling, rakt från fabrik, och tejp för fäste.

 

Mvh Henke

Det låter som klisterföre (isiga spår)?

Link to comment
Share on other sites

Följande tider och skillnader kan jag rapportera. Enbart stakning.

 

Pro-Ski 2or varm sommarkväll, nästan helt platt - 3.05-3.10/km

Pro-Ski 2or kylig höstkväll, nästan helt platt - 3.20/km

Skidåkning på sjö, -10 grader, nysnö och lite kärvt, bra spår och stavfäste - 3.30/km.

 

Alltså är skillnaden 2-4 min/mil för jämförbar typ av åkning. Skillnaden jämfört med Swenor 2or bör vara lite större.

Link to comment
Share on other sites

Grattis.

 

Men vad tyckte du själv då om skillnaden? Jag själv hade samma funderingar nyligen' date=' tills jag åkte mina första pass på snö för två veckor sen.

 

Det var på Romeleåsens GK som ändå är kuperat och jag tycker att det är drygt samma hastighet som mina Carbonfibre med 2or. Då kör jag Atomic Vasa Race utan någon (glid)valla eller slipning eller sickling, rakt från fabrik, och tejp för fäste.

 

Mvh Henke[/quote']

Det låter som klisterföre (isiga spår)?

Nej, det var nog vanliga spår. Iofs kör jag inte så snabbt, rundt 12 km/t (5 mins/km) är et lungt tempo på båda rullskidor och skidorna. Kanske skillnaden blir större om man kör snabbare? Bör även lägge till, at jeg bara har kört rullskidor i höst / vinter, oftast i regn och kyla, og även kör diagonal och stakling lite växlande (på grusväger)

Link to comment
Share on other sites

Grattis.

 

Men vad tyckte du själv då om skillnaden? Jag själv hade samma funderingar nyligen, tills jag åkte mina första pass på snö för två veckor sen.

 

Det var på Romeleåsens GK som ändå är kuperat och jag tycker att det är drygt samma hastighet som mina Carbonfibre med 2or. Då kör jag Atomic Vasa Race utan någon (glid)valla eller slipning eller sickling, rakt från fabrik, och tejp för fäste.

 

Mvh Henke

För en nybörjare som mig var inte skillnaden SÅ stor.

Ganska precis 2 km/h

Jag hade oroat mig för ca 4 km/h eller så.

 

Det var dock mycket mer känsligt för dåliga förhållanden i snön. Mjukt/djup snö så stavarna sjönk ner, dåligt fäste vid diagonalande (dåligt vallat)

 

Men visst var det skillnad. Precis som alla här sa.

 

I sommar blir det 3:or på rullisarna :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis.

 

Men vad tyckte du själv då om skillnaden? Jag själv hade samma funderingar nyligen' date=' tills jag åkte mina första pass på snö för två veckor sen.

 

Det var på Romeleåsens GK som ändå är kuperat och jag tycker att det är drygt samma hastighet som mina Carbonfibre med 2or. Då kör jag Atomic Vasa Race utan någon (glid)valla eller slipning eller sickling, rakt från fabrik, och tejp för fäste.

 

Mvh Henke[/quote']

Det låter som klisterföre (isiga spår)?

Nej, det var nog vanliga spår. Iofs kör jag inte så snabbt, rundt 12 km/t (5 mins/km) är et lungt tempo på båda rullskidor och skidorna. Kanske skillnaden blir större om man kör snabbare? Bör även lägge till, at jeg bara har kört rullskidor i höst / vinter, oftast i regn och kyla, og även kör diagonal och stakling lite växlande (på grusväger)

Ja då blir det lite skillnad, du lär få se att det kommer gå fortare till sommaren med torra solvarma vägar.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som klisterföre (isiga spår)?

Nej' date=' det var nog vanliga spår. Iofs kör jag inte så snabbt, rundt 12 km/t (5 mins/km) är et lungt tempo på båda rullskidor och skidorna. Kanske skillnaden blir större om man kör snabbare? Bör även lägge till, at jeg bara har kört rullskidor i höst / vinter, oftast i regn och kyla, og även kör diagonal och stakling lite växlande (på grusväger)[/quote']

Ja då blir det lite skillnad, du lär få se att det kommer gå fortare till sommaren med torra solvarma vägar.

Ja, du har nog rätt. Sen började jag med skidåkning / rullåkningen först i höstas, så jag kan ju även hoppas på, at jag nå har blivit starkare och bättre och pga. detta hållar samme tempo på skidor :-)

 

Sen hadde jag en annen tanke: Jag kör tx. rundt 12 i snit, sjunkar til kanske 10 lätt uppför men kör ju lätt 18 utför (med samma lutning), vilket ju i princip blir et högra snitt än 12 da. Så man kanske i princip vinnar på kuperat terräng (om man är lätt).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...