Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vinter-OS 2026 till Italien

Rullskidslandslaget rustat fr sommaren

Landslaget trnar i Torsby

Skidkare och orienterare i kamp p Orsakajtn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Lindmansloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
73 svar till detta ämne

Grizzlybrottarn

Grizzlybrottarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 198 inlägg
Då var slingan för Lindmanloppet uppsårad. GPS:en visade på 11,5km, vilket medför att Lindmanloppet blir 46km i år.

De åkare jag mötte sa att föret var mycket snabbt, eftersom spåret långa sträckor är skuret ner på isen. Samtidigt är det andra partier med rejäla drivor där snötäcket är flera decimeter, så jag tror inte rullholkar är att rekommendera.

Välkommna till Gimo på söndag!

Våga vägra att spåra dubbelklassiskt!

IndiBoy

IndiBoy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Bra jobbat! Var där idag och provade banan, kan bli intressat. Men som du säger så absolut inte rullholkar, det var alldeles för löst för det, jag kände dock att jag hade ruskigt dåligt glid idag :(

Mvh Andreas
Mvh //Andreas
1a VL 2010: 06:58, 2a VL 2011: 05:55, 3e VL 2012: Tid: 05.33

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 988 inlägg

Bra jobbat! Var där idag och provade banan, kan bli intressat. Men som du säger så absolut inte rullholkar, det var alldeles för löst för det, jag kände dock att jag hade ruskigt dåligt glid idag :(

Mvh Andreas

Åkte du med eller utan fäste?
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

IndiBoy

IndiBoy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Mvh Andreas

Jag tänkte köra utan fäste men hade kvar från föregående pass så jag orkade helt enkelt inte ta bort den, men passet bestod endå av 95% stakning i 2,2 mil. A1-A2. Tror däremot att jag kommer köra med fäste på söndag men korta ned spannet en aning så att det inte bromsar allt för mycket. Kan vara skönt när man är som tröttast att köra in något "stakning med frånskjut"

Hur kommer du göra med fäste om du kör?

Mvh Andreas
Mvh //Andreas

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 988 inlägg

Mvh Andreas

Jag tänkte köra utan fäste men hade kvar från föregående pass så jag orkade helt enkelt inte ta bort den, men passet bestod endå av 95% stakning i 2,2 mil. A1-A2. Tror däremot att jag kommer köra med fäste på söndag men korta ned spannet en aning så att det inte bromsar allt för mycket. Kan vara skönt när man är som tröttast att köra in något "stakning med frånskjut"

Mvh Andreas

Jag har inte bestämt mig ännu hur jag gör med fäste. Velar fram och tillbaka. Är egentligen ingen stakåkare men vore intressant att testa utan fäste. Samtidigt som jag håller med dig i att det vore skönt att kunna köra några frånskjut.

Svårt det här!

IndiBoy

IndiBoy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Mvh Andreas

Jag har inte bestämt mig ännu hur jag gör med fäste. Velar fram och tillbaka. Är egentligen ingen stakåkare men vore intressant att testa utan fäste. Samtidigt som jag håller med dig i att det vore skönt att kunna köra några frånskjut.

Svårt det här!

Jo det beror ju lite på hur mycket man orkar och hur stakstark man är, men har du inte provat förut att endast staka 4-6 mil så tycker jag det är dumt at prova på ett seedningslopp ;) Testa hellre det på en vanlig träning om du kör ett längre A1 pass. Då bör du få en hint om du verkligen klarar av det, för annars kan det bli tufft om du märker efter 30km att orken börjar tryta :) Sen på tävling tar man ju dessutom i ännu hårdare...

Bara min fundering, du avgör...

Mvh Andreas
Mvh //Andreas

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Det blev ju en härlig dag på sjön! Att köra utan fästvalla visade sig vara helt rätt.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 988 inlägg

Det blev ju en härlig dag på sjön! Att köra utan fästvalla visade sig vara helt rätt.

Jo det var en fin skiddag, även om jag i detta lopp hade gynnats av fäste under skidorna. Dock tror jag 46km stakning var mer gynnsamt i långa loppet. Så det får räknas som rätt val ändå.

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Jo det var en fin skiddag, även om jag i detta lopp hade gynnats av fäste under skidorna. Dock tror jag 46km stakning var mer gynnsamt i långa loppet. Så det får räknas som rätt val ändå.

Ja, det är så klart individuellt. För mig var det rätt men jag kan tänka mig att andra skulle ha tjänat på att ha lite fäste under.

När jag åkte hemifrån var jag helt inställ på att köra utan fäste, men väl på plats såg jag många som fästvallade. Dessutom rapporterades det om kärvsnö och motvind. Det var först 15 min innan start jag bestämde mig för att hålla kvar vid min plan. Kul att det resulterade i en 8:e plats i H35, en bra genomkörare samt en fin skiddag.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 988 inlägg
Då var seedningen klar

elit -
led 1 2.15
led 2 2.25
led 3 2.35
led 4 2.45
led 5 2.55
led 6 3.05
led 7 3.20
led 8 3.35
led 9 3.50

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg

Då var seedningen klar

elit -
led 1 2.15
led 2 2.25
led 3 2.35
led 4 2.45
led 5 2.55
led 6 3.05
led 7 3.20
led 8 3.35
led 9 3.50

jag stannade hemma med sjuka barn, så jag har svårt att avgöra hur lättåkt det var, men är det inte en överaskande snäll seedning jämfört med Hornbergsloppet?

kenta72

kenta72

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg
Det kan nog bara de som åkte loppet svara på men på pappret ser det snällt ut.
Besegra mig själv! :)

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Står i led 4 och blev seedad i led 4. Upplever seedningen snarare som snäll än hård.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 988 inlägg
Det lopp som borde vara lämpligt att jämföra mot torde vara Hornbergsloppet. Nu åkte jag visserligen inte Hornberg, men rent spontant känns seedningen från Lindmansloppet snäll.

IndiBoy

IndiBoy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Bra kört Tallen och Bestefar, trevligt att få snacka lite och få ett ansikte också ;) Själv hade man ingen vidare dag i spåret, kändes bara allmänt tungt i kroppen efter två varv inte likt mig! Nu är det bara att ta nya tag. Skall ni köra något i helgen?

Mvh Andreas
Mvh //Andreas

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 988 inlägg

Bra kört Tallen och Bestefar, trevligt att få snacka lite och få ett ansikte också ;) Själv hade man ingen vidare dag i spåret, kändes bara allmänt tungt i kroppen efter två varv inte likt mig! Nu är det bara att ta nya tag. Skall ni köra något i helgen?

Mvh Andreas

Tackar! Bättre att känna sig seg under en seedningstävling än första söndagen i mars.

Jag ska åka Bessemerloppet i helgen, sedan blir det inga fler tävlingar innan vasan. Du då ska du åka något i helgen?

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 988 inlägg
Hur ser utsiterna ut för lopp i Gimo 8/2? Någon med koll?

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Loppet blir av: http://www7.idrotton...mansloppet2015/

Anmälde mig nyss.

markusbeck

markusbeck

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg
Någon som vet mer om banan? Ser knixigt ut på banprofilen. Går det att staka, eller är det fästvalla som gäller?

Memel

Memel

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Har just anmält mig till loppet.

Lite info om loppet finns här: http://www.skidforum...il-för-uppland/

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar