Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Västgötaloppet/Ulricehamnsloppet 12/2


M_Claesson

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply
Varför Vr60? Är inte det en ganska klibbig valla. Yr.no bjuder ju på -10 under hela lördagen, möjligtvis lite snö på natten och minusgrader hela söndagen. Dessutom det varit bra med minusgrader senaste veckorna. Borde inte snön vara relativt kall o torr då? Isåfall låter vr60 allt för mjuk.
Link to comment
Share on other sites

Varför Vr60? Är inte det en ganska klibbig valla. Yr.no bjuder ju på -10 under hela lördagen, möjligtvis lite snö på natten och minusgrader hela söndagen. Dessutom det varit bra med minusgrader senaste veckorna. Borde inte snön vara relativt kall o torr då? Isåfall låter vr60 allt för mjuk.

Prognosen på yr ändrades precis till -1 istället för 0/+1 som det varit innan. Vågar man tro på det så blir det ju lättare

Link to comment
Share on other sites

Kanske är det så att man ska anpassa vallningen lite efter var konstsnön resp natursnön finns.

Hur tänker ni då?

Anpassar man vallningen efter konstsnön (dvs klister) är det risk att det fryser under i natursnön, åtminstone om den är ny. Bättre i så fall att anpassa efter natursnön.

 

Nu är det ju ganska gammal natursnö, så denna gången kanse det inte är så stor risk för ifrysning.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

några vallaproffs med kommentarer till Västgötaloppets vallatips?

 

Jag har vallat med HF Violet, hoppas det funkar...

 

Motionsvallning:

Glid: Skigo LF, blanda 50/50 orange+grön.

Fäste: Skigo Base, värm in ett lager + 5 lager Skigo LF Viloett

 

Racingvallning:

Glid: Skigo, mixa 50/50 med HF orange och HF grön. Ev. maximera glidet med att toppa med C105 pulver

Fäste: Skigo Base, värm in ett lager + Skigo HF violett 4-5 lager. Alternativt 3 lager HF violett + 1 lager HF Röd, täck med HF violett.

Link to comment
Share on other sites

Jag bröt efter två varv, helt slut pga magbesvär tidigare i veckan.Men också pga att jag inte kan prestera i så dåliga spår, katastrofalt dåliga spår faktiskt, förstår inte hur man tänker när man arrngerar att lopp med så många startande på 5 cm snö, men kan det vara pengar pengar pengar ???

Skidorna fick några riktigt fula och djupa repor, på ett ställe får jag nog till och med försöka laga belget på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det var "Stråkenkänning" på gofbanedelen. Åkte med samma skidor som på Stråkenloppet och det blev minst ett rejält hack på grusunderlaget vid golfbanans klubbstuga, men de kunde ju grundpreparerat bättre på golfbanan.

Föret var lite tungt men jag hade i alla fall bra fäste nästan hela resan på bekostnad av glidet.

Fick också ont i magen och slet med det minst halva loppet. Misstänker Enervit-skit även om jag inte haft problem med det tidigare på det här sättet.

Nu hoppas vi seedningen och att man får komma upp i trean. Om de lägger Elit på 2.05 och sedan +10 per led så är jag hemma.

Link to comment
Share on other sites

Jag bröt efter två varv, helt slut pga magbesvär tidigare i veckan.Men också pga att jag inte kan prestera i så dåliga spår, katastrofalt dåliga spår faktiskt, förstår inte hur man tänker när man arrngerar att lopp med så många startande på 5 cm snö, men kan det vara pengar pengar pengar ???

Skidorna fick några riktigt fula och djupa repor, på ett ställe får jag nog till och med försöka laga belget på något sätt.

Måste faktiskt hålla med Mellerudarn i detta. Bör inte arrangörerna vara lite mer självkritiska ibland. Har man inte tillräckligt med snö för att genomföra ett lopp med god kvalitet så måste man meddela detta i förhand på något sätt eller sätta en begränsning på antal åkare. Skidåkarna lägger trots allt en hel del tid och pengar på en tävling som Ulricehamnsloppet.

 

Med ett arrangemang kommer även ett visst ansvar. Att dra runt 4000 åkare (4 varv * 1000 åkare) på ett 5 cm tjock snötäcke kallar inte jag ansvar.

 

Min kritik riktar sig enbart till bansträckningen ute på golfbanan. Konstsnöslingan var under omständigheterna i gott skick tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Fan. Jag fick kliva av efter ett varv. Vaknade hängig och med halsont, men valde att känna lite på det ändå.

 

Noterade att jag hade rätt kass skidor. Jag hade blandat SkiGo HF Röd / HF Blå på toppen, med lite HF Gul i steget. Fästet var ok utan att briljera.

 

Glidet ingen höjdare. Racewax X4 + Nano pulver. Rak rill med lätt julgran på. Borde ha funkat, men sög lite... Vad gled igår egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en äldre Toko Blå HF valla i botten, HF7 ovanpå och sedan lite FC7. Gled ifrån allt i min närhet. Förutom där det var grus, gräs, sockersnö eller en kombination av tidigare nämnda.

 

Hade ruskigt bra skidor, men orkade inte hålla uppe åkningen mer än ca 25km. Efter det blev det slitigt och jag tappade ca 15min mot min måltid (3:00) de sista 17km.

 

edit: Jag håller dock med föregående talare om att spåren bitvis var katastrof, iaf för mig som kanske normalt klassas som en "lite sämre åkare" med tider på en skidmara på runt 3timmar. Sista varvet fanns det i princip inte ok spår på golfbanan någonstans. Oftast så var de spåren som fanns inte ens originalspåren utan hade uppkommit "med tiden" allteftersom folk hade övergivit de tidigare dragna spåren p g a genomslag.

 

Arrangörerna borde givetvis ha gått ut med en varning om detta i förtid.

 

Men. Jag vill dock ändå ge arrangörerna en eloge för att de lyckades skotta ihop 10km bana hjälpligt. Det ligger mycket mantimmar och ideellt engagemang bakom det. Även om slutresultatet kanske lämnade en del att önska så fanns det tillräckligt många eldsjälar inblandade som gjorde att jag kunde åka ett seedningslopp nära hemma och slapp kuska iväg uppåt i landet för att åka. Det uppskattar jag enormt, även om jag likt många andra med mig tycker att man kan förvänta sig en bana utan grus/gräs/sand när man betalar 450:- till ett arrangemang som marknadsför sig med att ha hög spårkvalitet.

 

Nu ska det bli intressant att se seedningstabellerna för detta lopp. Någon med gissningar?

 

Placeringarna 1-4 står i elitledet redan. Kan det vara fördelaktigt tro?

Link to comment
Share on other sites

Men. Jag vill dock ändå ge arrangörerna en eloge för att de lyckades skotta ihop 10km bana hjälpligt. Det ligger mycket mantimmar och ideellt engagemang bakom det. Även om slutresultatet kanske lämnade en del att önska så fanns det tillräckligt många eldsjälar inblandade som gjorde att jag kunde åka ett seedningslopp nära hemma och slapp kuska iväg uppåt i landet för att åka. Det uppskattar jag enormt, även om jag likt många andra med mig tycker att man kan förvänta sig en bana utan grus/gräs/sand när man betalar 450:- till ett arrangemang som marknadsför sig med att ha hög spårkvalitet.

 

Nu ska det bli intressant att se seedningstabellerna för detta lopp. Någon med gissningar?

 

Placeringarna 1-4 står i elitledet redan. Kan det vara fördelaktigt tro?

Självklart har de min eloge. Hellre 4-5 varv på en 8-10 km halvbra slinga än 10 varv på bra 4 km slinga. Hade blivit snurrigt annars.

 

Seedning; hoppas, hoppas på minst 2.05 för Elit och sen +10 min per led, men det kanske är att förvänta sig för mycket. Vad säger stjärntipparn Sniperolsson?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var helt rätt att köra en lång bana och att arrangören gjort ett kanonjobb som fixat detta. Det man kunde har gjort bättre var lite mer tydligare med att påpeka att det var väldigt tunt på sina ställen. Jag hade till exempel tagit mitt andrapar om jag vetat hur det såg ut. Möjligen missbedömdes hur mycket 1200 åkare verkligen sliter?
Link to comment
Share on other sites

Håller med tidigare inlägg om att arrangement i sig var välanordnat, bra servering och trevlig personal.

Men spåren runt golfbanan var klart underkända, det var vedervärdigt att behöva åka där. 2h in på loppet fanns det bara spår kvar i nerförsbackarna..

Tur att det fanns lite konstsnöspår att se fram emot när man tog sig igenom golfbanan..

Det borde ha funnits information om att spåren var i sämre skick, så man kunde valt ett par sämre skidor och slippa repa upp sina #1.

Link to comment
Share on other sites

En del besvikna deltagare pga att det gick igenom alldeles för fort på golfbanan. själv var jag mer förbannad..

Arrangemanget förövrigt håller alltid en hög klass vilket även i år, hade inte varit för mycket begärt att ställa en person vid varje kurva som kunde slängt på snö där slitaget var som störst, hade skonat skidorna något.

De har skapat många nya kunder till de som stenslipar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...