Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad står A1, A2 och A3 för??


Haningerox

Recommended Posts

Det måste ju dessutyom vara helt ointressant värde (vad det nu står för) det man räknar ut ovan. % av vad? Dessutom så blir det så liten förändring om man sänker sin maxouls vilket man oftast gör med åldern. Om du blir 40 år äldre och får en maxpuls på 160 teoretiskt blir ditt %-värde 61, dvs 0,4...

Således förstår jag ingetting.

1 Vad står värdet för?

2. Vad betyder det?

3. Vilken nytta har vi av detta?

 

Någon som vet?

Glöm det!

 

Osquar menade (har jag förstått för länge sedan...)

 

aktuell puls = %av HF * (maxpuls - vilopuls) / 100 + vilopuls

 

(som ev men tveksamt kan skrivas som

 

aktuell puls = % * (%av HF * (maxpuls - vilopuls)) + vilopuls )

 

Alltså om du vet vilka dina max- och vilopulsvärden och vill träna vid en given %av HF, så kan du räkna ut aktuell puls.

Link to comment
Share on other sites

Vad du menar med skol-matte vet inte jag jo

Det jag menar är ju att det är uppenbart vad Osquar vill säga med sin formel eftersom detta är ett skidforum och inte ett matte forum. Fel i formler eller felstavningar behöver ju inte göra sammanhanget obegripligt!! Tur att du inte är lärare i svensk då skulle du få mycket att rätta här på forumet :)

Link to comment
Share on other sites

Vad du menar med skol-matte vet inte jag jo

Det jag menar är ju att det är uppenbart vad Osquar vill säga med sin formel eftersom detta är ett skidforum och inte ett matte forum. Fel i formler eller felstavningar behöver ju inte göra sammanhanget obegripligt!! Tur att du inte är lärare i svensk då skulle du få mycket att rätta här på forumet :)

Jag vet personer som det inte var lika uppenbart för, därför skrev jag tillägget. Om någon skriver ord som inte heller är uppenbart att det tolkas rätt, tycker jag att en förklaring är OK.

Link to comment
Share on other sites

Vad du menar med skol-matte vet inte jag jo

Det jag menar är ju att det är uppenbart vad Osquar vill säga med sin formel eftersom detta är ett skidforum och inte ett matte forum. Fel i formler eller felstavningar behöver ju inte göra sammanhanget obegripligt!! Tur att du inte är lärare i svensk då skulle du få mycket att rätta här på forumet :)

Jag vet personer som det inte var lika uppenbart för' date=' därför skrev jag tillägget. Om någon skriver ord som inte heller är uppenbart att det tolkas rätt, tycker jag att en förklaring är OK.[/quote']

Helt rätt! Dunderklumpen du ska inte skämmas för att du säjer till/ifrån.

Jag läste också inläggen nu efteråt och kan som du konstatera att formeln är inte fullständig(obegriplig). Jag anser mig också kunna räkna. Oavsett vilken natur inläggen är av så måste man få chansen att kommentera dom. I detta forum så består ju oftast kommentarerna av egna upplevelser/erfarenheter och kan då inte bestridas med fakta. Men som det nu var så var formeln fel eller i alla fall ofullständig. Jag tror att han som skrev inlägget från början också är rätt duktig på matte men det blev fel bara. Annars var hans inlägg i tråden väldigt intressanta!!

Link to comment
Share on other sites

Annars var hans inlägg i tråden väldigt intressanta!!

Jag har också läst tråden med stort intresse. All heder åt Osquar! Dock är min pulsklocka sedan ett drygt år tillbaka på soptippen... Ska skaffa en ny när jag bestämmer mig för den nya forerunner 305... (OBS! Jag har inget egenintresse i denna produkt! Jag bara litar på min intuision och på jo.)

 

(Hu vad många inlägg i rad ... råkar vara hemma med sjukt barn...)

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite funderingar angående pulsträning generellt.

Jag tror att många har nog nytta av att träna med pulsklocka för att förbättra sig oavsett om man räknar % av maxpulsen eller % HF. Men samtidigt ska man nog inte stirra sig blind på %-satsen som regel. Min teori är att i stort stämmer de nämnda intervallen(A1,A2 osv) generellt in på de flesta utövare men skillnaden ligger nog också på individen. Då menar jag rent fysiska egenskaper hos den egna kroppen. Jag tror att man personligen har en egen %-sats när kroppen tränar bäst inom dom olika intervallen. Det är bara att se på vasaloppet ifjol när Daniel Thynell låg så mycket högre i puls hela tiden om man jämför med Jerry A t ex. Han var ju mer inne i A3 (A3+) än övriga som det mättes på.Jag vet inte vad ni tyckte men jag tänkte att han redan i ett tidigt skede var körd för att han fick slita mycket mer. Men det gick ju skapligt för han. En del kanske har ett högvarvigt hjärta som tål att slå mycket.

Link to comment
Share on other sites

...skillnaden ligger nog också på individen. Då menar jag rent fysiska egenskaper hos den egna kroppen. Jag tror att man personligen har en egen %-sats när kroppen tränar bäst inom dom olika intervallen. Det är bara att se på vasaloppet ifjol när Daniel Thynell låg så mycket högre i puls hela tiden om man jämför med Jerry A t ex. Han var ju mer inne i A3 (A3+) än övriga som det mättes på.Jag vet inte vad ni tyckte men jag tänkte att han redan i ett tidigt skede var körd för att han fick slita mycket mer. Men det gick ju skapligt för han. En del kanske har ett högvarvigt hjärta som tål att slå mycket.

Håller med. Vi människor är olika på alla möjliga sätt.

På VL var det ju ändå individuella kurvor med max-/minpuls, men om jag kommer ihåg rätt så låg väl E. Eriksson lägst längst.

 

(Själv har jag ganska hög maxpuls för min ålder, men samtidigt rätt hög vilopuls.)

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att se på vasaloppet ifjol när Daniel Thynell låg så mycket högre i puls hela tiden om man jämför med Jerry A t ex. Han var ju mer inne i A3 (A3+) än övriga som det mättes på.

Antagligen beror detta på att Daniel har högre maxpuls än Jerry A. Det kan oxå vara så att han har väldigt hög tröskelpuls jämfört med andra. För att pulsen ska blir riktigt intressant på t.ex VL så behöver man veta vilken tröskelpuls åkaren har och ange pulsen i % av max. Annars är det ju svårt att dra några slutsattser om hur mycket åkaren tar ut sig.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att se på vasaloppet ifjol när Daniel Thynell låg så mycket högre i puls hela tiden om man jämför med Jerry A t ex. Han var ju mer inne i A3 (A3+) än övriga som det mättes på.

Antagligen beror detta på att Daniel har högre maxpuls än Jerry A. Det kan oxå vara så att han har väldigt hög tröskelpuls jämfört med andra. För att pulsen ska blir riktigt intressant på t.ex VL så behöver man veta vilken tröskelpuls åkaren har och ange pulsen i % av max. Annars är det ju svårt att dra några slutsattser om hur mycket åkaren tar ut sig.

Jag har för mig att dom hade en stapel grön gul röd också och den måste väl i så fall vara beroende på åkarens egna värden(även %), men är inte säker hur det var!?

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att se på vasaloppet ifjol när Daniel Thynell låg så mycket högre i puls hela tiden om man jämför med Jerry A t ex. Han var ju mer inne i A3 (A3+) än övriga som det mättes på.

Antagligen beror detta på att Daniel har högre maxpuls än Jerry A. Det kan oxå vara så att han har väldigt hög tröskelpuls jämfört med andra. För att pulsen ska blir riktigt intressant på t.ex VL så behöver man veta vilken tröskelpuls åkaren har och ange pulsen i % av max. Annars är det ju svårt att dra några slutsattser om hur mycket åkaren tar ut sig.

Jag har för mig att dom hade en stapel grön gul röd också och den måste väl i så fall vara beroende på åkarens egna värden(även %)' date=' men är inte säker hur det var!?[/quote']

Det verkar ju som om åkarna har anget sina maxpulser. Det ser ut som om Jerry har 195 som max och Tynell 190. Gränserna för det gröna, gula och röda verkar vara generella. Men borde stämma ganska hyffsat.

Link to comment
Share on other sites

Antagligen beror detta på att Daniel har högre maxpuls än Jerry A. Det kan oxå vara så att han har väldigt hög tröskelpuls jämfört med andra. För att pulsen ska blir riktigt intressant på t.ex VL så behöver man veta vilken tröskelpuls åkaren har och ange pulsen i % av max. Annars är det ju svårt att dra några slutsattser om hur mycket åkaren tar ut sig.

Jag har för mig att dom hade en stapel grön gul röd också och den måste väl i så fall vara beroende på åkarens egna värden(även %)' date=' men är inte säker hur det var!?[/quote']

Det verkar ju som om åkarna har anget sina maxpulser. Det ser ut som om Jerry har 195 som max och Tynell 190. Gränserna för det gröna, gula och röda verkar vara generella. Men borde stämma ganska hyffsat.

%-satsen går efter maxpulsen för räknar man daniels maxpuls så är den

Enl. bild 1: 151/.0.80=188.75

Enl. bild 3: 141/0.75=188

Enl. bild 4: 176/0.93=189.25

 

 

Jerrys är

Enl. bild 2: 159/0.81=196.29

Enl. bild 4: 187/0.96=194.79

 

Men räknar man efter hf modellen så blir daniels maxpuls: 191 vilopuls: -9 !!!! (Räknat på bild 1 och 3)

jerrys maxpuls: 194.47 vilopuls: 7.8 !!!!(Räknat på bild 2 och 4)

 

 

Vilopulserna är helt orimliga enligt hf metoden därför är det nog bara % av maxpulsen som visas.

Link to comment
Share on other sites

Vilopulserna är helt orimliga enligt hf metoden därför är det nog bara % av maxpulsen som visas.

Instämmer. Jag räknade på (Daniel bild 1) och (Daniel bild 4) och fick max=199 och vilopuls= minus34 !!!

 

Dock bör man nog göra en minsta kvadraten metoden för att beräkna det bäst passande värdena på alla ingående ekvationer, men bara med (1) och (4) tillsammans kunde jag precis som Patrik också räknat ut att det är orimligt. Dvs de har angett % av maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker lägga till min fråga till denna tråd då jag tror att den passa bäst här...

 

Hur påverkas alla träningsvärden om man har högt blodtryckt kontra lågt blodtryckt och om man inte ska ha trycktet inom en "normal" intervall, vilket tryckt är det bäst att ha?

 

Betyder trycket något i sammanhang över huvudtaget?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker lägga till min fråga till denna tråd då jag tror att den passa bäst här...

 

Hur påverkas alla träningsvärden om man har högt blodtryckt kontra lågt blodtryckt och om man inte ska ha trycktet inom en "normal" intervall, vilket tryckt är det bäst att ha?

 

Betyder trycket något i sammanhang över huvudtaget?

Förklara lite bättre så ska jag föröka svara..

Link to comment
Share on other sites

Jag har kanske lite hjärnsläpp men jag ska försöka förklara vad jag fundera på.

 

Tänk dig tre personer med samma fitness-nivå som utföra samma fysisk aktivitet med samma intensitet.

 

Om en har "normalt" tryck, en högt och en lågt, kommer detta att speglas i vissa mätningar/träningsresultat eller kommer de att redovisa samma resultat. Även om de visar samma resultat kan resultatet tolkas olika för de tre individerna beroende på om denne har lågt eller högt tryckt?

 

Blev du klokare?

 

Tack iaf i förhand.

Link to comment
Share on other sites

Ok. ganska komplex fråga då blodtrycket beror på multipla faktorer, tex elasticitet i blodkärl, kroppsläge, ansträngning, hjärtats effekt, lungors funktion, njurarnas funktion mm mm. Några av dessa kan ju räknas bort då de är samma för alla personer, tex kroppsläge.

 

Jag har svårt att dra någon slutsat hur bra elelr dålig effekt man får av träningen, dvs om det är någon skillnad. Man kan ju har normal vilopuls trots att man har högt blodtryck beroende på orsaken till högt blodtryck. Det är ju också så att blodtrycket stiger kraftigt vid fysisk ansträngning.

får fundera lite mer på detta.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Kanske död tråd.. Men är lite intresserad av föregående inlägg. Främst då jag mer eller mindre tvingas gå på blodtrycks sänkande medecin för att undvika ligga i migrän stora delar av månaden. Fick höra av läkaren att läkemedlet gör att man i allmänhet har lite svårt att komma upp i puls. Men jag har lite tanken att om jag slutar med det i lagom tid inför ett lopp, och har turen att inte få migrän. Så skall jag ändå prestera bra.

Men frågan kvarstår, har medecinen någon inverkan och kanske tom sänker effekten av min träning?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att blodtryckssänkande medicin ofta är beta blockerare?

Hur påverkar det?

 

Enligt wikipedia så kan det finnas bi-effekter som försvagad hjärtverksamhet, försämrad andning, viktuppgång p g a sänkning av energiförbrukning etc.

Hur ofta uppträder dessa bi-effekter?

 

Om detta är bi-effekter av medicinen eller bi-effekter av sänkt blodtryck?

Kan då högt blodtryck ge motsatt bi-effekt? D v s starkare hjärtverksamhet (med kända bi effekter), förbättrad andning och höjd eneriförbrukning?

 

Rätt så långt OT för normal träning men lite intressant om man måste ta medicin...

Finns det annan medicin mot högt blodtryck än beta blockerare?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...