Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stockholm Ski Maraton 27/1 2013


Mario

Recommended Posts

Har iof bara läst som hastigast på loppsidan men får intrycket att banan är lika med svartvita 17,8an?! Förförsta ggn har man pistat runt Harbro iår mig veterligen.

Har säkert fel med svartvita men isåfallvilka delar har utelämnats?

Med hela 17,8an blir d en hel del diagonalåkning ju

Jag brukar oftast köra den utan avstickaren till Harbro, dvs direkt mellan skylt 9 och 11 på denna karta - blir cirka så långt som banan ska vara per varv. Då är det nog jämnbrett hela vägen, annars är slingan förbi Harbro väl smalare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply
Ja som jag tolkat det blir det inte Harbrospåret utan man tar direkt höger när man kommer upp på elljusspåret och sen vidare mot Brantbrink. Sen skippar man även backen över hästhagsberget(5,1an vid Brantbrink) (slipper både en rejäl uppför och ffa nedförsbacke, den utförskörningen skulle de aldrig vilja ha med i ett långlopp i Sthlm). Sen verkar det bli en liten extrasväng på gärdet vid Himmelsboda.
Link to comment
Share on other sites

Med risk att frångå tråden en aning; körde lite lugnt runt på gröna vid lunch idag och d var gammla underlaget blandat med nysnö som pistmaskinen gjort spår med. Swix vr45 gav fäste men släppte oxå lite. Undrar om Rexvallorna är optimala isådda fören? Kan man uppnå samma fästvalla med täckt klister?
Link to comment
Share on other sites

Undrar hur arrangörerna tänkt sig få till bra spår? Åkte 7,5an idag efter maskinpistning men det är rejält tunnt i skogen på sina ställen, riktiga genomslag. Klar skillnad mot ex skogs 6an i ågesta. Blir Ivf att köra med skräpskidorna...

Va trist, är det så illa alltså? Ifk Tumba har tydligen planerat att skotta en del sträckor, tror du det hjälper eller är det för dåligt?

Link to comment
Share on other sites

Pressade 17,9an precis -med isklister toppat med vr40 i 3.30min/km dvs 3kvartsfart-och måste nog säga att det ser lovande ut. -11 o nästan betongspår, läge för finskidor frånsett den delen jag nämnt tidigare innan tavla 5. Allt är draget med pistmaskin och stenhårt, även för stavarna.

spår redan dragna vid slalombacken..

Link to comment
Share on other sites

Ohh verkar lovande fin hastighet du har där blir det samma hastighet på loppet?

Tackar,Hoppas på toppning o sub 3.20 på loppet. 17,9an har ju vägövergångar 2st där jag tar d väldigt lugnt o knixiga backar som vi slipper på loppet (de är annars sköna).

Link to comment
Share on other sites

Jaha hur snabbt tror ni loppet kommer bli? om man siktar på att köra öppet spår på sub 7 hur snabbt bör man ligga då? runt 3h är min gissning. Ska fråga min teknik tränare på torsdag hur snabbt hon tror jag kan klara det på

Jag vet ju inte hur banan mm är men det beror väl på föret???

Link to comment
Share on other sites

lite fånig fråga förresten ja borde veta bättre :)

-3 och rätt svinnigt kallt dagarna innan borde kunna ge rätt fint preparerade spår. hmm lakota siktar ju på 3.20 blir per km 2h och 27 hmm. om man tittar på dem andra 40 och 42 så har led 7 varit 3-3.10 borde kanske vara runt 3.30 aja ska bli kul att köra mitt första lopp :).

Hur bör man lägga upp sin träning innan ett lopp jag har teknik träning på torsdag idag har jag kört skidor i 2h 36 min.

stryketräning imorgon tisdag intervall onsdag känna efter hur kroppen känns torsdag teknik träning +någon mil eller 2 fredag vila lördag vila

Link to comment
Share on other sites

Vila fred-lördag låter vettigt.

 

Vad gäller tider beror det ju mycket på hur lätt det går i spåren men mellan tummen och pekfingret tror jag att 3.20-3.30 ger motsvarande led 7 i ett vasalopp.

Totaltid i timmar då...Nu kör inte jag för att seeda mig iår -körde från led 3 ifjol- men en tid runt 2h35min vore ok o i paritet med led3 tror jag

Link to comment
Share on other sites

Nån som varit ute idag i Lida? Hade vr30 i 4tunna lager. Var iof länge sedan jag körde annat än burk på klister.

Hade kasst fäste! Det släppte vid minsta snedbelastning. Spåren var helt nyfrästa o jag flurar på om inte den gamla isen blandats och man ändå måste köra med isklister i botten??

Emotser gärna era dagsupplevelser i Lida!

Link to comment
Share on other sites

kan inte vr30 varit i hårdaste laget?

hur många lager lägger du generellt?

jag hade nog kört med rode multigrade i noll-zonen och sedan på det 2 lager blå super extra, eventuellt sista blå multigrade. - jag lägger dock ofta ngn grad mjukare än de flesta, men inbillar mig jag oftast ej tappar /mkt/ glid, men har riktigt bra fäste.

 

Skulle du säga det är swix eller rode-snö?

 

tänkte nog tävla 3 varv på svart/vita i morn med start ca kl 12. Häng me!

Link to comment
Share on other sites

kan inte vr30 varit i hårdaste laget?

hur många lager lägger du generellt?

jag hade nog kört med rode multigrade i noll-zonen och sedan på det 2 lager blå super extra, eventuellt sista blå multigrade. - jag lägger dock ofta ngn grad mjukare än de flesta, men inbillar mig jag oftast ej tappar /mkt/ glid, men har riktigt bra fäste.

 

Skulle du säga det är swix eller rode-snö?

 

tänkte nog tävla 3 varv på svart/vita i morn med start ca kl 12. Häng me!

Passar inte mitt upplägg denna vecka. Kör 1h pass; må skejt, idag 1varv 17,9 på 1h2min blev 99% stakning.. o på torsd 1h stak på ågesta allt på max.

Varför inte tävla på riktigt på söndag Sthlms Marcialonga!?

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt så beror det på hur rädd om skidorna man är...

Jag åkte med mina skapliga skidor igår och fick inga repor.

 

Jag åkte spåret igår kväll då fanns det grus på tre ställen vad jag såg.

På järnvägsbron.

Himmelsboda både vid logen och den plogade stigen till vedboden vid bostadshuset.

Vägövergången efter branta saxbacken efter ca 5Km från Lida (medsols).

 

Utöver dessa kända grusfläckar så finns det partier med barr och kvistrester ifrån trädknäckarsnön straxt innan jul. Det finns oxå partier där den senaste snön inte riktigt räcker till att täcka den underliggande isen i botten på själva profilerna.

 

Vi kommer att skotta järnvägsbron och vägövergångarna, vi kommer även att skotta ett parti straxt innan branta saxbacken där det är dåligt med snö och gott om barr.

 

Om någon här på forumet känner till några fläckar där det finns grus så pm mig så ska vi försöka fixa till dom under lördagen. Tyvärr är det ju inte direkt tung blötsnö som ligger efter spåret så när pistmaskinen går över så blir det inte så mycket kvar av det man slänger på. Vi tror ändå att vi kan fixa till alla nu kända grusgenomslag och en del av skräpet iallafall

 

mvh

Spårfunktionär på SSM

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om söndagens spår är uppmärkt redan så man kan ut och provåka idag?

Nej vi pilar på Lördag eftermiddag men om du kollar på SSM's hemsida så ligger det en karta där spåret sträckningen finns.

 

http://stockholmskimarathon.se/wp-content/uploads/2013/01/lidasp%C3%83%C2%A5r_web-938x1024.jpg

 

Om det är bökigt med kartor så kan man åka svartvita spåret och svänga höger vid elljusspåret i Harbro (Tavla 9 till Tavla 11)

Och efter Brantbrink vid tavla 15 hålla höger till tavla 16 därefter vänster, sedan rakt på så kommer det svartvita spåret på ifrån vänster ute vid hästhagen

 

Här kommer en förenklad karta med spåren ifrån Lidas hemsida.

http://www.lida.nu/files/16/Lida_Skylt_A2_(2).pdf

 

/Spårfunktionär SSM

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om söndagens spår är uppmärkt redan så man kan ut och provåka idag?

Nej vi pilar på Lördag eftermiddag men om du kollar på SSM's hemsida så ligger det en karta där spåret sträckningen finns.

 

http://stockholmskimarathon.se/wp-content/uploads/2013/01/lidasp%C3%83%C2%A5r_web-938x1024.jpg

 

Om det är bökigt med kartor så kan man åka svartvita spåret och svänga höger vid elljusspåret i Harbro (Tavla 9 till Tavla 11)

Och efter Brantbrink vid tavla 15 hålla höger till tavla 16 därefter vänster' date=' sedan rakt på så kommer det svartvita spåret på ifrån vänster ute vid hästhagen

 

Här kommer en förenklad karta med spåren ifrån Lidas hemsida.

http://www.lida.nu/files/16/Lida_Skylt_A2_(2).pdf

 

/Spårfunktionär SSM[/quote']

Tack! Åker och testar ikväll

Link to comment
Share on other sites

Hittade runt trots en halvstrejkande pannlampa :O bra guiding J_E!

Det blir intressant att se hur det kommer se ut i vissa av utförslöporna på söndag...det är väldigt hårt i backen och isigt i kurvorna. Jag hoppas arrangörerna ställer ut mjuka funktionärer i ytterkurvorna!

 

Mycket fina spår för övrigt, något slitna kanter på några ställen. F.ö fin räls! Stavfästet var 100%-igt. Ser fram mot söndag!

Link to comment
Share on other sites

Lägg för allt i världen inga dubbla spår i branta nedförslöpan som svänger åt höger. Tror alla vet vilken som avses, finns en varningsskylt längst uppe, det skapar bara problem o blir mkt svårare att trampa runt med 2 spår. Det kommer att ligga folk där!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...