Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stockholm Ski Maraton 27/1 2013

• Vänligen logga in för att kunna svara
108 svar till detta ämne

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Inte ens 200 anmälda än så länge. Kanske själva anmälningsproceduren är för invecklad :)

Ser med spänning fram emot säsongens första seedningslopp! Nu gäller det bara att bli frisk...

Eller så väntar folk för att det finns/funnits viss osäkerhet om loppet blir av. Nu verkar det ju som det kommer köras som planerat i alla fall. Får hoppas på att väderprognosen håller i sig!

Hoppas det jo! Hoppas också på några elit och led 0-åkare, brukar bli vettigare seedningstider då.

Kan förresten nån som brukar skida i Lida beskriva rutten?

Ganska flack bana allmänt, lite småknixar. Blir ju en rejäl springbacke vid start och varvning uppför övre delen av slalombacken och sen är det 1-2km (efter ungefär 5-6km in på banan) där det stiger på hyfsat för att vara Stockholm. Börjar med en ordentlig saxbacke och sen några hundra meter flackt som övergår i slakmota och slutar i en kort men hyfsat brant springbacke. Resten är väldigt platt. Men fin varierande bansträckning, inget harvande runt en golfbana eller skogsbilsväg.

Björn_H

Björn_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Så hur tufft tycker ni detta lopp är? Hur långa är backarna man måste springa upp för. slakmotan är det en man kan klara sig med stakning med frånskjut eller är det diagonal?

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Så hur tufft tycker ni detta lopp är? Hur långa är backarna man måste springa upp för. slakmotan är det en man kan klara sig med stakning med frånskjut eller är det diagonal?

Det är nog mest stakning med frånskjut, inte alls långa partier med diagonalåkning. Saxbackarna är väl kanske 100-200m långa och stiger gissningsvis 20-30 meter. Det är inte mycket diagonalåkning på banan, du klarar dig nog med stakning med frånskjut på de flesta ställen. Beror ju såklart på föret också.
Finns förresten en backe med lite mer åkbacke karaktär strax innan Lida och varvning där man kommer in på elljusspåret, den är väl typ 500m lång och 25-30 höjdmeter. Inte särskilt farligt men lite diagonal tar man nog till.

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

Det är nog mest stakning med frånskjut, inte alls långa partier med diagonalåkning. Saxbackarna är väl kanske 100-200m långa och stiger gissningsvis 20-30 meter. Det är inte mycket diagonalåkning på banan, du klarar dig nog med stakning med frånskjut på de flesta ställen. Beror ju såklart på föret också.
Finns förresten en backe med lite mer åkbacke karaktär strax innan Lida och varvning där man kommer in på elljusspåret, den är väl typ 500m lång och 25-30 höjdmeter. Inte särskilt farligt men lite diagonal tar man nog till.

Tack för banbeskrivningen Ekis! :)

VL10: 9h 34min (10776) | VL12: 6h 53min (6243) | VL13: 7h 3min (5131) | VL14: 6h 34min (3349) | VL15: 6h 50min (3057) | VL16: 5h 49min (2526)

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg
Har iof bara läst som hastigast på loppsidan men får intrycket att banan är lika med svartvita 17,8an?! Förförsta ggn har man pistat runt Harbro iår mig veterligen.
Har säkert fel med svartvita men isåfallvilka delar har utelämnats?
Med hela 17,8an blir d en hel del diagonalåkning ju

AndersH

AndersH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Har iof bara läst som hastigast på loppsidan men får intrycket att banan är lika med svartvita 17,8an?! Förförsta ggn har man pistat runt Harbro iår mig veterligen.
Har säkert fel med svartvita men isåfallvilka delar har utelämnats?
Med hela 17,8an blir d en hel del diagonalåkning ju

Jag brukar oftast köra den utan avstickaren till Harbro, dvs direkt mellan skylt 9 och 11 på denna karta - blir cirka så långt som banan ska vara per varv. Då är det nog jämnbrett hela vägen, annars är slingan förbi Harbro väl smalare.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg
Ja som jag tolkat det blir det inte Harbrospåret utan man tar direkt höger när man kommer upp på elljusspåret och sen vidare mot Brantbrink. Sen skippar man även backen över hästhagsberget(5,1an vid Brantbrink) (slipper både en rejäl uppför och ffa nedförsbacke, den utförskörningen skulle de aldrig vilja ha med i ett långlopp i Sthlm). Sen verkar det bli en liten extrasväng på gärdet vid Himmelsboda.

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg
Med risk att frångå tråden en aning; körde lite lugnt runt på gröna vid lunch idag och d var gammla underlaget blandat med nysnö som pistmaskinen gjort spår med. Swix vr45 gav fäste men släppte oxå lite. Undrar om Rexvallorna är optimala isådda fören? Kan man uppnå samma fästvalla med täckt klister?

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg
Undrar hur arrangörerna tänkt sig få till bra spår? Åkte 7,5an idag efter maskinpistning men det är rejält tunnt i skogen på sina ställen, riktiga genomslag. Klar skillnad mot ex skogs 6an i ågesta. Blir Ivf att köra med skräpskidorna...

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Undrar hur arrangörerna tänkt sig få till bra spår? Åkte 7,5an idag efter maskinpistning men det är rejält tunnt i skogen på sina ställen, riktiga genomslag. Klar skillnad mot ex skogs 6an i ågesta. Blir Ivf att köra med skräpskidorna...

Va trist, är det så illa alltså? Ifk Tumba har tydligen planerat att skotta en del sträckor, tror du det hjälper eller är det för dåligt?

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 414 inlägg
Snart 300 anmälningar, däribland jag själv.
Snö finns nog, men den behöver packas ihop för det som kom i veckan blåser bort om någon nyser. Hade de pistmaskin?

Redigerat av Vasa 2013, 17 januari 2013 - 22:15 .

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg
Pressade 17,9an precis -med isklister toppat med vr40 i 3.30min/km dvs 3kvartsfart-och måste nog säga att det ser lovande ut. -11 o nästan betongspår, läge för finskidor frånsett den delen jag nämnt tidigare innan tavla 5. Allt är draget med pistmaskin och stenhårt, även för stavarna.
spår redan dragna vid slalombacken..

Redigerat av Lakota, 18 januari 2013 - 15:39 .

Björn_H

Björn_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Ohh verkar lovande fin hastighet du har där blir det samma hastighet på loppet?

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg

Ohh verkar lovande fin hastighet du har där blir det samma hastighet på loppet?

Tackar,Hoppas på toppning o sub 3.20 på loppet. 17,9an har ju vägövergångar 2st där jag tar d väldigt lugnt o knixiga backar som vi slipper på loppet (de är annars sköna).

Redigerat av Lakota, 18 januari 2013 - 18:11 .

Björn_H

Björn_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Jaha hur snabbt tror ni loppet kommer bli? om man siktar på att köra öppet spår på sub 7 hur snabbt bör man ligga då? runt 3h är min gissning. Ska fråga min teknik tränare på torsdag hur snabbt hon tror jag kan klara det på

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Jaha hur snabbt tror ni loppet kommer bli? om man siktar på att köra öppet spår på sub 7 hur snabbt bör man ligga då? runt 3h är min gissning. Ska fråga min teknik tränare på torsdag hur snabbt hon tror jag kan klara det på

Jag vet ju inte hur banan mm är men det beror väl på föret???

Björn_H

Björn_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
lite fånig fråga förresten ja borde veta bättre :)
-3 och rätt svinnigt kallt dagarna innan borde kunna ge rätt fint preparerade spår. hmm lakota siktar ju på 3.20 blir per km 2h och 27 hmm. om man tittar på dem andra 40 och 42 så har led 7 varit 3-3.10 borde kanske vara runt 3.30 aja ska bli kul att köra mitt första lopp :).
Hur bör man lägga upp sin träning innan ett lopp jag har teknik träning på torsdag idag har jag kört skidor i 2h 36 min.
stryketräning imorgon tisdag intervall onsdag känna efter hur kroppen känns torsdag teknik träning +någon mil eller 2 fredag vila lördag vila

Redigerat av Björn_H, 21 januari 2013 - 20:33 .

kenta72

kenta72

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg
Vila fred-lördag låter vettigt.

Vad gäller tider beror det ju mycket på hur lätt det går i spåren men mellan tummen och pekfingret tror jag att 3.20-3.30 ger motsvarande led 7 i ett vasalopp.
Besegra mig själv! :)

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg

Vila fred-lördag låter vettigt.

Vad gäller tider beror det ju mycket på hur lätt det går i spåren men mellan tummen och pekfingret tror jag att 3.20-3.30 ger motsvarande led 7 i ett vasalopp.

Totaltid i timmar då...Nu kör inte jag för att seeda mig iår -körde från led 3 ifjol- men en tid runt 2h35min vore ok o i paritet med led3 tror jag

Redigerat av Lakota, 22 januari 2013 - 07:06 .

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg
Nån som varit ute idag i Lida? Hade vr30 i 4tunna lager. Var iof länge sedan jag körde annat än burk på klister.
Hade kasst fäste! Det släppte vid minsta snedbelastning. Spåren var helt nyfrästa o jag flurar på om inte den gamla isen blandats och man ändå måste köra med isklister i botten??
Emotser gärna era dagsupplevelser i Lida!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar