Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallajärn eller strykjärn?


Pulkaåkaren

Recommended Posts

Jag tycker det är lite dumsnålt att inte använda vallajärn när man lagt ner pengar på skidor och valla. Termostaten i strykjärn är i regel inte lika exakt som i ett vallajärn, vilket medför att du riskerar att bränna belaget när du vallar med hårda paraffiner och pulver.
Link to comment
Share on other sites

Jag använder swix vallajärn när jag värmer in glidvalla och sen har jag ett litet resestrykjärn när jag värmer in fästvalla. Då behöver man inte vara orolig att man värmer in fel valla på fel ställe. Sen är det inte så noga med temperaturn när man värmer in fästvallan(inte för varmt)
Link to comment
Share on other sites

Det går bra med gammalt strykjärn om man är försiktig. Det man ska komma ihåg är ju att temperaturen ska vara så låg att paraffinet inte ryker. Sjäv tycker jag nämligen att det är bättre med lite för varmt järn och snabbt drag över skidan. Jag vallade i många år med strykjärn, medans man var ung och fattig. (Nu är jag bara gammal och fattig.) Belag brännde jag första gången när jag skaffat vallajärn och trodde att man kunde stå och gnugga grundparaffin länge på samma punkt på skidan med låg värme. Stot missstag med andra ord. Men det är möjligt att det statistiskt är större risk att bränna belag med strykjärn???

 

Nackdel med strykjärn som jag minns det var att termostaten ändrade sig (utan att man ändrade ratten). Den inställning som var bra i början, blev helt fel efter en liten stund. Jag kan tänka mig att det beror på att man ligger väldigt lågt på temperaturskalan, eller så är det bara sämre termostater på strykjärn (mitt gamla strykjärn).

 

Sedan använde jag länge strykjärnet till fästvallning (även förra säsongen), då mycket lägre temperaturer används, grundvallning samt klistervallning. Men nu i höstas köpte jag mig ett andra vallajärn så nu pensionerar jag nog gamla strykjärnet.

Link to comment
Share on other sites

Är det superviktigt att man har rätt temperatur när man smälter på slidvallan?

Bara hon inte bränner sig så går det nog bra! :P

Det går bra att gnida med handen. Eventuellt kan man korka in. Rotokorkning funkar inte så bra. Stålborste får absolut inte användas! :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...