Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Visma Ski Classics startar p sndag

Vasaloppet och Stadium frlnger samarbetet

Calle Halfvarsson ny ambassadr fr Vitamin Well

Team United Bakeries blir Team Koteng

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Pausglid

• Vänligen logga in för att kunna svara
99 svar till detta ämne

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
För ett par veckor sedan la jag märke till ett lustigt fenomen. Jag höll som vanligt på att åka runt i skidtunneln. Det var mycket folk och en hel del ungdomsgrupper. Jag höll också, som vanligt, på att göra en del glidtester medan jag åkte. När jag skulle ge mig av utför den sista nedförsbacken kom det en stor grupp med barn och åkte förbi. Jag fick därför vänta ett par minuter för att få "klart spår". När jag sedan åkte iväg gled skidorna plötsligt mycket bättre. Eftersom jag höll på med glidtester så kunde jag direkt konstatera att det inte bara var inbillning. Alla andra tider nedför backen hade legat på 38.96-39.30 sekunder men tiden jag fick efter pausen var 37.16, alltså en skillnad på ca 5%. Påföljande varv var tiderna uppe på normal nivå igen.
För att kolla att det inte bara var en tillfällighet så gjorde jag om samma sak förra veckan och fick resultat som var nästan precis identiska. Då var det inte en massa folk som hade åkt i spåret precis innan så det kan inte bero på det. Den enda förklaring jag kan komma på är att skidorna kyls ned när man står stilla på snö och detta förbättrar glidet tillfälligt. Skidorna jag använde var Atomic Skin Tec vilka är stålsicklade, så ingen valla är inblandad.
Jag pratade med en av killarna på Allsport om detta och han sa att han också tyckt sig märka att skidorna glider bättre alldeles efter en vätskepaus, dock hade han förstås inga tider utan det var mer en känsla. I hans fall var det fråga om glid-, och fästvallade skidor.
Är det någon annan som lagt märke till samma sak eller har någon bra förklaring?

Ankan

Ankan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 135 inlägg
hmm intressant
jag har ju alltid trott att den tillfälliga upplevelsen av bättre skidor berott på energipåfyllning och att pulsen hinner sänkas ner ett par zoner

hellre än bra

hellre än bra

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg
Mycket intressant igen Bjorn12! Jag har trott, och tycker mig ha märkt, att då skidorna är varma glider de bättre än efter ett tag då de hunnit svalna av på grund av snön. Har lekt med tanken att ha uppvärmda skidor inför ett 1..2 km lopp och därmed hinna få fördel av detta fenomen.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Den praktiska nyttan av detta fenomen är väl diskutabel. Ta en paus på 2 minuter och tjäna 5 sekunder i glid under den nästa halvkilometern ;)

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Kanske kan det vara värdefull info för dem som testar skidor. Man kan ju få helt fel värden om man står och snackar en stund jämfört med om man kör skidorna direkt. OM nu det här gäller alltid, i alla typer av snö och i alla temperaturer. Det kan kanske förklara en del konstiga resultat som jag fått då och då när jag testat.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Gjorde ett nytt försök idag men med bara en minuts paus. Glidförbättringen blev då runt 3,5% både för Skin Tec-skidorna och fästvallade, stålsicklade Fischer RCS.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Ännu ett försök, nu med 30 sekunders paus. Resultatet var från 2,7% till 0% bättre glid med ett genomsnitt på 1,5%. Men klart är att även en så kort paus påverkar.

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Mycket intressant. Gäller det bara för dina Skin-tec eller har du provat även andra vanliga skidor också?

5% och till och med så att du känner det direkt?

Om detta även gäller för vanliga skidor så är ju detta snudd på sensationell kunskap/upptäckt. Jag har aldrig hört det tidigare. Det har ju verkligen stor påverkan om hur man ska lägga upp sina glidtest om det slår på 5% med en enkel paus och glidtesterna utförs i nedförslut med hastighet/klockning mellan 2 punkter och kanske även markera total glidlängd som komplement.

Det här vrider ju upp och ned på allt skulle jag vilja påstå om detta är ett faktum.

Då måste skidorna alltså "nollas" genom att de körs en viss sträcka INNAN glidtestet i sig dvs INGEN paus och glidsträckan påbörjas direkt. Står man och väntar några sekunder blir mätningen ej representativ om det är sant som du säger och funnit i dina tester.

Ja nu så funderar du nog mest på varför det slog såpass mycket i dina noggranna tester som jag följer med stort intresse. Tack för att du delar med dig av dina tester förresten. Guld för detta.

Sensationellt Björn, det är vad det är.

Du har kommit något på spåret och jag vill höra mer om hur du hittar på ett sätt att "nolla" skidorna så att resultaten blir jämförbara. Antingen måste du vänta X sekunder på att skidan ska kallna eller sätta sig eller vad det nu kan vara. Alternativt köra dina glidtester "i flygande fläng" utan någon paus alls på några sekunder.

Hur tänker du testa vidare detta sensationella nya du nu upptäckt?
Den här upptäckten smäller ju riktigt högt.
Bra Björn, du är en klurig man som kan klura ut det mesta har jag förstått.

Vi följer nu fortsättningen med spänning VAD det är som påverkar glidtester.

Tummen upp! (Båda denna gången)

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Jag har ingen aning om hur välkänt detta är i vallningskretsar, Xintrot. För mig var det helt nytt i alla fall. Jag har bara testat med stålsicklade skidor än, men både med Skin Tec och fästvallade Fischer RCS, och bara i tunneln. I eftermiddag tänker jag nog köra ett test med glidvallade skidor också. Vi får se hur det går.

BARKEN

BARKEN

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Hej! Ny här på forumet,men läst ett tag!Bara åkt ett par år,så ganska grön på det här!Men det Björn12 skrev,upplevde jag i dag väldigt tydligt!Har upplevt det,när man börjar åkningen för dagen,sen känns det som skidorna dör lite!

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Fästet blir ju alltid bättre efter att ha åkt någon km. Det var kanske så att du hade fästvalla på som hindrade glidet något. När sen fästvallan blev kall efter pausen så gick skidorna bättre?

Bara en tanke...

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Fästet blir ju alltid bättre efter att ha åkt någon km. Det var kanske så att du hade fästvalla på som hindrade glidet något. När sen fästvallan blev kall efter pausen så gick skidorna bättre?

Bara en tanke...

Fast Skin Tec-skidorna är ju inte vallade.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Dagens resultat: Fyra olika par skidor testades. En minuts paus. Glidförbättringen blev mellan 1,3% och 5,0%, med ett genomsnitt på 3,5%. Precis som 10/12. De två par som var glidvallade fick 2,6% bättre glid och de två par som var stålsicklade 4,6%.

Redigerat av bjorn12, 12 december 2012 - 23:40 .

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 374 inlägg
Vad händer på skidans ytor när de står stilla? Byggs det kanske upp ett tunt lager med fukt/snökristaller som kan agera glidskikt tills det är helt bortnött?

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 950 inlägg
Är det inte så att optimala glidfilmen är vid 4-5 grader kallt, i tunneln är det lite varmare, därför är det bättre med kallare skida. Är det kallare än 4-5t, borde det bli precis tvärt om, dvs man glider sämre efter en paus.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Är det inte så att optimala glidfilmen är vid 4-5 grader kallt, i tunneln är det lite varmare, därför är det bättre med kallare skida. Är det kallare än 4-5t, borde det bli precis tvärt om, dvs man glider sämre efter en paus.

I tunneln har det varit 6-7 grader kallt på sistone pga det kalla vädret.

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Jag tror fortfarande att det kan vara fästzonen som spökar. Får du samma resultat med helt rena skidor?

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Jag tror fortfarande att det kan vara fästzonen som spökar. Får du samma resultat med helt rena skidor?

Jag har inte testat det än men ska väl göra det nästa vecka.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Dagens resultat: En minuts paus. Stålsicklade Skin Tec -3,5%. Stålsicklade, fästvallade Fischer RCS -3,9%. Glidvallade, fästvallade Fischer RCS -3,5%.

Redigerat av bjorn12, 13 december 2012 - 23:14 .

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 000 inlägg
Jag har ju redan utnämnt Bjorn12 for president. Men det var innan detta.

Björn for Kingkong? - han gör ju kingarnas kingkongkingkingkingkongkingkongkingkongkingkongkingarnaskingkingkongkingarnaskinkongkong - tester!!!

Synd de e så mkt snö i sthlm nu, så det inte är lika stor anledning dra t tunneln, igen, o hoppas stöta på Bjorn12

Redigerat av Carl A, 13 december 2012 - 23:46 .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar