Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur lång tid tar det för rullskidsskador att läka egentligen?


apelsin

Recommended Posts

Frågar här istället för en läkare för vi är ju en del som vurpat mer eller mindre illa.

I början av juli väjde jag för en huggorm i en nedförsbacke (jag gillar ormaroch ville inte köra på den) och ramlade.

Slog upp ett rejält sår på armbågen som fick sys och jag fick penicillin.

Struligt med läkningen, fick gå och lägga om såret flera gånger men det verkar ändå bli bättre tills i slutet av augusti då det börjar göra ont och öppna sig igen.

Ny vända med annan sorts penicillin och krångel.

Ännu idag är såret/ärret svullet och rött, gör ont om jag trycker på det. Syns så pass mycket att folk undrar vad jag gjort.

Är det normalt för ett rullskidssår?

Har skadat mig en hel del innan (hästrelaterat) men detta tycker jag är konstigt?!

Kanske ormen hann bita mig? ;)

Link to comment
Share on other sites

Att ha ett sår på ett ställe där huden rör på sig mycket tex armbåge elller knä eller fot eller bålen samtidigt som man är en aktiv person brukar inte gå ihop. Såret och stygn behöver vila och vara stilla för att läka om du nu sytt. Om man böjer och bänder på det stället så tar det mycket längre tid och det vill inte läka. Jag hade ett sådant sår och det läkte såpass dåligt att det fick sys en gång till och jag fick bemöda mig med att låta det läka ordentligt. Mina sårkanter ville inte läka ihop men jag var petig med att byta och hålla det rent så det var aldrig infekterat.

 

Jag åt bara antibiotika precis när det vart nysytt. Inte andra gången som det syddes.

Det behövdes inte.

 

Hur lång tid tog det då? Jo för mig så tog det 3 månader innan jag kunde börja sträcka i huden och röra på stället som vanligt någorlunda.Då hade det läkt i sårkanterna ordentlig. Visst är det fortfarande rött fult fortfarande efter 6 månader

men det håller i alla fall och har inte gått upp någon gång. Nu känner jag ingenting när jag

trycker på ärret.

 

Så...Inte rycka dra och bända i huden där såret är sytt är mitt tips.

 

Jag hade till och med förbandstejp som skulle hålla ihop sårkanterna

i fall jag glömde av mig och råkade spänna huden över såret. Det funkade

ochså bra i början men sedan blev huden irriterad av limmet

i denna hudfärgade vävtejp som jag köpte på Apoteket.

 

Så vila och åter vila för såret är A och O.

 

Det måste få läka annars tar eländet aldrig slut och det

hela blir bara utdraget och jobbigt. Stålsätta sig och vila såret blev det.

 

Så var det för mig i alla fall.

 

Jag har dock lite svårt för att sitta still bara....

 

Det gäller väl för dig med kan jag gissa?

Link to comment
Share on other sites

Jag skrapade upp ena smalbenet i somras och det tog evigheter innan det läkte. Fick klämma ut var, var och varannan kväll för det svullnade och blev ömt. Nu är det ett rött ärr kvar men det har läkt ordentligt. Tar tid sånt där :(

Jobbigt att ha det på armbågen när det är skidsäsong! Hoppas det läker snabbt nu för dig!

Link to comment
Share on other sites

Att ha ett sår på ett ställe där huden rör på sig mycket tex armbåge elller knä eller fot eller bålen samtidigt som man är en aktiv person brukar inte gå ihop. Såret och stygn behöver vila och vara stilla för att läka om du nu sytt. Om man böjer och bänder på det stället så tar det mycket längre tid och det vill inte läka. Jag hade ett sådant sår och det läkte såpass dåligt att det fick sys en gång till och jag fick bemöda mig med att låta det läka ordentligt. Mina sårkanter ville inte läka ihop men jag var petig med att byta och hålla det rent så det var aldrig infekterat.

 

Jag åt bara antibiotika precis när det vart nysytt. Inte andra gången som det syddes.

Det behövdes inte.

 

Hur lång tid tog det då? Jo för mig så tog det 3 månader innan jag kunde börja sträcka i huden och röra på stället som vanligt någorlunda.Då hade det läkt i sårkanterna ordentlig. Visst är det fortfarande rött fult fortfarande efter 6 månader

men det håller i alla fall och har inte gått upp någon gång. Nu känner jag ingenting när jag

trycker på ärret.

 

Så...Inte rycka dra och bända i huden där såret är sytt är mitt tips.

 

Jag hade till och med förbandstejp som skulle hålla ihop sårkanterna

i fall jag glömde av mig och råkade spänna huden över såret. Det funkade

ochså bra i början men sedan blev huden irriterad av limmet

i denna hudfärgade vävtejp som jag köpte på Apoteket.

 

Så vila och åter vila för såret är A och O.

 

Det måste få läka annars tar eländet aldrig slut och det

hela blir bara utdraget och jobbigt. Stålsätta sig och vila såret blev det.

 

Så var det för mig i alla fall.

 

Jag har dock lite svårt för att sitta still bara....

 

Det gäller väl för dig med kan jag gissa?

Tack Xintrot för lite utförligare förklaring.

Ja, jag har svårt att sitta still! ;)

Inser att jag kanske borde varit lite försiktigare med armbågen. När det var hopsytt efter olyckan tänkte jag liksom inte mer på det utan höll igång som vanligt mer eller mindre.

Men jag tycker ändå det är konstigt, jag har blivit sydd förr och har även reservdelar i handen och nacken, det har gått hur bra som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrapade upp ena smalbenet i somras och det tog evigheter innan det läkte. Fick klämma ut var, var och varannan kväll för det svullnade och blev ömt. Nu är det ett rött ärr kvar men det har läkt ordentligt. Tar tid sånt där :(

Jobbigt att ha det på armbågen när det är skidsäsong! Hoppas det läker snabbt nu för dig!

Jag stakar ju inte så mycket så det ska nog ordna sig! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...