Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mkt extra näring i fickorna (Öppet Spår)?


xcrikard

Recommended Posts

Nu var det länge sedan jag smakade någon bar men de jag smakade tyckte jag var nestan helt oätliga. Konsistensen gjorde att jag nestan inte kunde få i mig en när jag hade vilopuls i soffan. Jag skulle inte ha en chans att äta en av de barerna med hög puls. Har dagens barer bättre konsistens?

Vitargos endurance bar är god. Corny har flera olika smaker som smakar bra. Dessa varianter skiljer sig inte jättemycket från godis/chokladkakor men det gör ju inget. Mer spannmålsbaserade är de ju förstås.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply
Rillo och DavidssonEddie' date=' tack för era tankar! Kommer nog inte våga åka ÖS i år utan att dricka iaf lite nånstans mellan kontrollerna, men kanske nästa år (ifall jag inte blir avskräckt av årets ÖS då förstås ;) Har testat gel under en löptävling, men jag kände just ingenting den gången, skall dock testa det vid ett skidpass också och se hur kroppen reagerar på det.

 

Apropå gel, visst kan man förvänta sig att "kicken" kommer ganska direkt, typ inom 5 min?

 

Rikard[/quote']

Kick och kick. Jag känner inga direkta "kickar" när jag tar sportdryck/liquid/gel. Tänk på att gel bara är mer koncentrerat. Under intensivt arbete blir inte blodsockerpåslaget lika dramatiskt.

 

Men ja, det börjar tas upp "direkt" men toppen inträffar efter 20-30 minuter när man förtär sockerlösning.

Jag håller med Johaaan här, jag använder liquid och upplever ingen omedelbar kick, men jag upplever att det hjälper till att "flytta gränsen", det hjälper mig att härda ut och inte "vägga".

Rikard_B: mycket viktigt att du testar gel/liquid innan! Magen kan spåra ur rejält, och det är väldigt olika vad man tål och inte tål.

Vitargo Complete är min favorit när det gäller bars.

Link to comment
Share on other sites

Av de som funkat bäst för mig hör Maxims kakor, vet dock inte hur de är när det är kallt ute.

 

Har iaf en sån på lager som skall testas under helgens långpass (jo, planerar att köra ett 47 km pass i helgen med fullt ÖS-kit och med en test av mat-/drickaplan enl distanser liknande sträckan Transtrand - Evertsberg med alla stationer ... äsch, varför inte samtidigt simulera uppförsbackarna som A3, nedförsdito som A1 och flacken som A2 ^^

 

Anl: Twix?! Undra om inte jag mulat på en sån för några år sen, och att de liknade de som tidigare kallades Raider? Är kanske inte optimala men för det priset är de väl ett absolut kap!

 

Rikard

 

Edit:

Apelsin: Japp, kommer testa gel vid testet ovan, tror dock att jag tål denna typen, men men ...

Link to comment
Share on other sites

S.k. "Runekakor" tror jag inte blir så stenhårda?

Jag har gjort några egna varianter och alla har blivit hårda. Även på sommaren måste jag ha dom nära kroppen för att kunna äta utan att riskera tänderna.

 

Själv tänkte jag ta med en kexchoklad eller två. Lite "matigare" och definitivt lätta att äta.

Link to comment
Share on other sites

S.k. "Runekakor" tror jag inte blir så stenhårda?

Jag har gjort några egna varianter och alla har blivit hårda. Även på sommaren måste jag ha dom nära kroppen för att kunna äta utan att riskera tänderna.

 

Själv tänkte jag ta med en kexchoklad eller två. Lite "matigare" och definitivt lätta att äta.

Jag har också gjort det men det var ett tag sedan.. På sommaren var de dock kletiga i värmen, skulle haft mer havregryn - och det torde väl inte frysa så mycket på vintern om man inte har så mycket "sockerlim".

 

Men twix är bra =)

Link to comment
Share on other sites

Här är några kakor testade http://www.expressen.se/halsa/praktiska-mellanmal---men-hur-nyttiga-ar-de/

 

Jo raider bytte namn till twix 1991 , i skandinavien först 2000 enligt wikipedia

http://matkalkyl.se/se-kexochkolaoverdragenmmjolkchokladtwixlion.php

 

Själv tänker jag inte ens tanken att ta med mig twix.

Varför ska jag spara just när jag skall åka Vasaloppet ?

 

Här har vi ett recept, se riktigt fina ut

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7134

Link to comment
Share on other sites

Nej om det är någon gång man ska kosta på sig är det väl VL och liknande. Tänkte mest för träning, blir inte så mycket fast föda på tävling... På VR tror jag bara det blev två st, hade laddat upp med många fler..! Och jag cyklade inte så snabbt heller.

 

Under Vasaloppet bör väl energiintag främst vara i vätskeform, desto saktare/mindre intensivt man åker desto mindre kritiskt antar jag.

 

Vidare är ju en Twix t.ex. i näringsinnehåll väldigt likt riktiga energy-bars så att säga. Antal kcal, kolhydrater, fördelning socker/"komplexa"...

Link to comment
Share on other sites

Ahh, ok, tyckte väl att det var nåt bekant med dem, twix/ raider :)

Förresten, klickade på länken till expressens test, såg den sista bilden ... blir antagligen en twix och/ eller kexchocklad i jackfickan istället .. ;)

 

Är mkt tacksam för alla kommentarer om mat och dryck, ni e grymma!

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Körde idag mitt sista långa pass, 50K inför mitt kommande ÖS och fick testat "mat-/ drickaplanen" samt utrustning (åkte fullt ÖS-kittad med allt vad det innebär), tänkte att det är lika bra att återkoppla erfarenheterna i denna tråden också :)

 

Dagens erfarenheter, i en salig blandning ..

Vid VL-kontrollerna 1,5 dl blåbär + 1,5 dl sportdricka + halv kanelbulle (1-1,5 dl sportdricka mittemellan dessa kontrollerna), funkade bra, blev ej kissnödig (kanske fördröjt). Flaskbältet med lilla flaskan funkade bra, var ej i vägen. Allt fick plats i fickorna (2 st gel, 2 st kakor (energi + recovery), GT-tabletter, extra mössa/ vantar (dessa i plastpåsar, annars blir de fuktiga/ våta) samt träningsmobilen (liten mobil) primärt för lite P3 radio :) Märkte ej av gelen jag tog vid 28K, dessutom ganska äcklig, prova annan smak eller fabrikat. Har säkert missat nåt, men ungefär så här :)

 

Resten blir nu finjusteringar. Stort tack för alla synpunkter och tips, de har varit guld värda för mig!

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Har med intresse följt denna tråd. Ska också premiäråka ÖS i år. Kommer att skippa extra vätska utan ta med 4 st Enervits flytande geler (liquid) samt GT-tabletter.

 

Har dessvärre känning av luftrörsbesvär så den femmil jag planerat igår blev en långsam tvåmilare. Vågar inte stå på mer så kort innan med risk för att bli sjuk (får bli lite lätt åkning och några gympass istället nu på slutet). Jag har därför inte testat åka med energitillskott som jag planerar på ÖS men tänkte mig följande:

 

Löpande GT-tabletter vid VL-kontrollerna

Blåbärssoppa / sportdryck / vatten vid VL-kontrollerna

En gel per mil från Evertsberg

Kanske en och annan bulle för att dämpa eventuella hungerkänningar.

 

Vad tror panelen om det?

 

Hur lång tid tog din femmil Rikard?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ed, hoppas dina luftrörskänningar stillar sig.

 

Min tid över sträckan blev 3:21 + 25 min för 3 långa och 4 korta stopp. De långa stoppen bestod av: stanna vid väska, hälla upp från termos, dricka, hälla upp igen, tugga bulle, packa ned rubbet i väskan. Väskan stod dock vid spåret så jag behövde bara ta av mig stavarna. De korta stoppen var bara att stanna vid väskan och ta en slurp ur flaskan i flaskbältet - snabbt stopp!

 

Vidare var det lite snöyra i gryningsmörkret (startade med pannlampa), och det försämrade mitt glid något när gryningsljuset började skina, men det är en annan femma :)

 

Rikard

 

Edit: Varje långt stopp tog mellan 6,5-7 min. De 4 korta tog sammanlagt 5 min.

Link to comment
Share on other sites

Snygg tid! Kommer att gå galant på ÖS. Jag körde en 49km för några veckor sedan på 4.08, inklusive stopp för blåbärssoppa och vatten och dylikt vilket jag tycker duger.

 

Inbillar mig att det är viktigt att hitta ett jämnt tempo och lagom många depåstopp för energipåfyllning + gel som extrabränsle sista halvan.

 

Som sagt - ett par mil skidor till, ett par gympass för magen, en rejäl stålsickling av skidorna och ett tjockt pannben så ska det nog gå vägen.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Skistart säljer en salt gel' date=' Salt tomat

http://sverige.squeezy-nutrition.com/?page_id=1043

 

Inte provat den själv.[/quote']

Härligt! Den lär nog generera många sköna kaskadspyor...

hehe, ja innehållet låter faktiskt lite spännande ;) Nån som vet om den finns på fler ställen än skistart? Man kan ju alltid testa det i tv-soffan och sen hoppas att ev "returer" kommer i reklampauserna ^^

Link to comment
Share on other sites

Okidoki' date=' tack för tipset Åkarparen!

 

Rikard[/quote']

Annars finns det buljong i Vasaloppskontrollerna....kanon att få i sig efter några mil

Buljong verkar inte ha så mkt kolhydrater ... men va sjutton, det är nog som du säger riktigt gött efter några mil! Nån nämde också att kaffe nånstans i slutet sitter som en smäck, kanske var det Eldris?

Link to comment
Share on other sites

Okidoki' date=' tack för tipset Åkarparen!

 

Rikard[/quote']

Annars finns det buljong i Vasaloppskontrollerna....kanon att få i sig efter några mil

Buljong verkar inte ha så mkt kolhydrater ... men va sjutton, det är nog som du säger riktigt gött efter några mil! Nån nämde också att kaffe nånstans i slutet sitter som en smäck, kanske var det Eldris?

Jag körde Vitargo Professionell de sista milen. Koffein i den sportdrycken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...