Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mkt extra näring i fickorna (Öppet Spår)?


xcrikard

Recommended Posts

Okidoki' date=' tack för tipset Åkarparen!

 

Rikard[/quote']

Annars finns det buljong i Vasaloppskontrollerna....kanon att få i sig efter några mil

Buljong verkar inte ha så mkt kolhydrater ... men va sjutton, det är nog som du säger riktigt gött efter några mil! Nån nämde också att kaffe nånstans i slutet sitter som en smäck, kanske var det Eldris?

Svälj ner en gel med lite buljong ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply
Okidoki' date=' tack för tipset Åkarparen!

 

Rikard[/quote']

Annars finns det buljong i Vasaloppskontrollerna....kanon att få i sig efter några mil

Buljong verkar inte ha så mkt kolhydrater ... men va sjutton, det är nog som du säger riktigt gött efter några mil! Nån nämde också att kaffe nånstans i slutet sitter som en smäck, kanske var det Eldris?

det är inte för kolhydraternas skull man tar buljongen, det är för saltets skull...kroppen behöver mycket mer än kolhydrater för att funka.

 

Tog mig många vasalopp för att hitta rätt koncept för att få allt att klaffa hela loppet.

Under loppet dricker jag enbart vatten och blåbärssoppa samt någon mugg buljong sista halvan. Brukar också ta gelen i Hökberg, ger omedelbar respons, jag är helt övertygad om att det har att göra med det som tidigare skribenter varit inne på att hjärnan kickar igång på sockret snarare än energin. Det skönaste med att ha hittat sin grej är att man inte behöver stressa upp sig innan loppet över hur mkt man ska dricka och ladda innan och under loppet man kan fokusera på annat.

Sista tre milen är rätt tankar och attityd grymt viktiga, tänker du i fel/negativa banor spelar det ingen roll hur mkt du får i dig.

 

Tänk också på att från Oxberg och in finns det vätskekontroller i princip var 5:e km, jag saknar egetnligen endast en kontroll till mellan Evertsberg och Oxberg där blir det lite drygt annars räcker de befintliga väl.

Link to comment
Share on other sites

Så är det förstås Kustlöparen! Det är ett nog så bra skäl, att kanske komplettera eller ersätta sportdrickat med lite buljong emellanåt. Jag har normalt aldrig problem med saltbrist, men 90 km är långt så jag har planerat in ett par gt-tabletter vid några platser utmed sträckan. Tror dock att jag tänker kompletterar med lite buljong mellan tabletterna. Tack för tipset!

 

Jo, har hört det från flera hur viktigt det är att försöka vara positiv under loppet, att många åker mental berg-o-dalbana, speciellt mot slutet av loppet. Antar att det är här du menar att det är viktigt att hjärnan är med då en slapp hjärna nog inte är så lätt att tänka positivt med?

 

Kul att läsa att du drar din Gel i Hökberg, så är min tanke också. Rätt eller fel, men jag har tänkt dra ytterligare en gel i Eldris, enbart som "topping" till den första, detta i ett försök att inte börja åka "energi-jojo" de sista km in mot mål, en ren säkerhetsåtgärd alltså.

 

Bra också att veta att det finns täta vätskekontroller mot slutet, trodde att det bara var de officiella som fanns, tack för info! Nu förstår jag bättre varför vissa svarat att de åker utan egen flaska också. Detta kommer dock inte jag göra i år, kanske nästa :)

 

Mange tack för dina synpunkter Kustlöparen!

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Annars finns det buljong i Vasaloppskontrollerna....kanon att få i sig efter några mil

Buljong verkar inte ha så mkt kolhydrater ... men va sjutton' date=' det är nog som du säger riktigt gött efter några mil! Nån nämde också att kaffe nånstans i slutet sitter som en smäck, kanske var det Eldris?[/quote']

Svälj ner en gel med lite buljong ;)

Ahh, där har vi lösningen för att kunna dra den sista äckliga gelen jag har kvar i skafferiet - tack ^^

Link to comment
Share on other sites

Så är det förstås Kustlöparen! Det är ett nog så bra skäl, att kanske komplettera eller ersätta sportdrickat med lite buljong emellanåt. Jag har normalt aldrig problem med saltbrist, men 90 km är långt så jag har planerat in ett par gt-tabletter vid några platser utmed sträckan. Tror dock att jag tänker kompletterar med lite buljong mellan tabletterna. Tack för tipset!

 

Jo, har hört det från flera hur viktigt det är att försöka vara positiv under loppet, att många åker mental berg-o-dalbana, speciellt mot slutet av loppet. Antar att det är här du menar att det är viktigt att hjärnan är med då en slapp hjärna nog inte är så lätt att tänka positivt med?

 

Kul att läsa att du drar din Gel i Hökberg, så är min tanke också. Rätt eller fel, men jag har tänkt dra ytterligare en gel i Eldris, enbart som "topping" till den första, detta i ett försök att inte börja åka "energi-jojo" de sista km in mot mål, en ren säkerhetsåtgärd alltså.

 

Bra också att veta att det finns täta vätskekontroller mot slutet, trodde att det bara var de officiella som fanns, tack för info! Nu förstår jag bättre varför vissa svarat att de åker utan egen flaska också. Detta kommer dock inte jag göra i år, kanske nästa :)

 

Mange tack för dina synpunkter Kustlöparen!

 

Rikard

får väl lägga in en liten brasklapp att detta gäller Vasaloppet, där har Stadium haft en stor kontroll de senaste åren i Gopshus mellan Oxberg och Hökberg och i Läde mellan Hökberg och Eldris har typ Räddningstjänsten haft en stor kontroll tror även Volkswagen haft en kontroll på slutet sista året. Om detta gäller Öppet spår vet jag ju inte. I vasaloppet finns ju också en massa små klubb/privatkontroller sista halvan.

Link to comment
Share on other sites

får väl lägga in en liten brasklapp att detta gäller Vasaloppet, där har Stadium haft en stor kontroll de senaste åren i Gopshus mellan Oxberg och Hökberg och i Läde mellan Hökberg och Eldris har typ Räddningstjänsten haft en stor kontroll tror även Volkswagen haft en kontroll på slutet sista året. Om detta gäller Öppet spår vet jag ju inte. I vasaloppet finns ju också en massa små klubb/privatkontroller sista halvan.

Japp, nemas problemas. Om jag inte är helt felunderrättad så kommer också Enervit ha lagning på just de platser som du nämner + Völsjön, Långheden, Tennäng, Sundetvägen och Vasslan under måndagens ÖS, detta är dock en betaltjänst ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo på ÖS har också Stadium och VW extrakontroller, kaffe hade någon av dem.

Kaffe bjöd också en privatperson på vid Lundbäckbackarna ungefär, kanske bara till oss eftersläntrare :-)

 

Rickard , Detta ska inte vara något problem för dig att fixa.

Varje kontroll får vara ett mål, man kan också se det i tre mils etapper.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla! Jag känner mig superladdad och redo (iallafall så redo en premiäråkare nu kan vara ;) Skall bli riktigt skoj det här, en utmaning av rang!

 

Jag har inte funderat så mkt på delmålen, men två känns hyfsat säkra just nu:

1. Att stå frisk vid starten mån 25/2, med skidorna på fötterna (många sjuka nu)

2. Tennäng

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Ja det dök upp trådar där man skrek ut sin förtvivlan över att ha blivit sjuk förra året.

 

Jag rekommenderar Coldzyme munspray, man måste dock ta det när den första lilla förkylningskänslan kommer.

Har man råd sprayar man sig ofta.

Spraya innan läggdax är en variant

 

Märkligt nog fick jag inga sjukdagar förra vintern, tror det funkar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har försökt samla och sortera mina intryck från mitt första ÖS (nu i måndags). Det blev en hel del! Tänkte iallafall slutföra det jag påbörjade, att i denna tråden få ned mina erfarenheter vad mat och dryck beträffar. Kanske kan de hjälpa eller iallafall inspirera någon som är i samma situation som jag var. Än en gång, tack alla ni som gett mig synpunkter, de har hjälpt mig väldigt mycket! Nu börjar min resa mot nästa års ÖS eller VL, en gnutta klokare än i måndags morse :) //Rikard

 

- Borde ätit något strax innan jag startade, för lång tid mellan frukost (03-04) och starten

- Drickaplanen ok (1 blåbär + 1 sportdryck/ kontroll samt slurp ur flaska mellan kontrollerna). Fick förvisso kissa en gång (Evertsberg), men vätskenivån kändes perfekt hela tiden.

- Körde med flaskbälte (med 0,6L flaska) istället för termobälte, fungerade mkt bra

- Borde ätit mer än de halva vasaloppsbullarna som serverades samt de 2 gels jag tog vid slutet av loppet, kanske 2 energikakor e dyl samt 3-4 gels, alternativt Enervits koncept (1 bar + 5 gels)? Eller som ditt förslag Apelsin (en gel vid var och en av de 4 sista kontr).

- Borde kompletterat med gröt på morgonen (tog bara ÖS-tågets "vasafrukost" (äggröra, youghurt och fralla ... detta borde jag reagerat på, grötgubbe som jag är .. ;)

Link to comment
Share on other sites

Oj, ja, borde ätit något närmare start också. Blir frukost kring 02.45 för mig, sen en medtagen macka på bussen cirka 2-2½ timmar innan. Sista timmen en energikaka och kanske lite Enervit Pre-sport om jag gillar den, ska testa en imorrn!

 

Under loppet någon liten bit energikaka, Vitargo mellan kontrollerna, ett par gel/liquid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...