Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedningsgruppen hur resonerar de?


Elis

Recommended Posts

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
Jag tycker också i det stora hela att de gör ett bra jobb. Tycker bara seedningen för Nybroloppet i det här fallet är felaktig eller på tok för hård. Det gör ju i förlägningen att duktiga åkare drar sig för att göra dessa lopp i södra sverige i fortsättningen
Link to comment
Share on other sites

Allvarligt ... det är ju ingen myndighet. Det är en extraservice som de satt upp för att få sitt eget evenemang att fungera smidigare.

Håller med! Det är deras evenemang, och de bestämmer. Att vi har möjlighet att seeda upp oss på annat än Vasaloppet är ju ren bonus.

Link to comment
Share on other sites

Var är logiken

 

Åkte skidlopp i Dalarna förra året och var då 50-55 minuter efter på 42 km i ideala förhållanden och dålig form. Svensk/dala-elit i topp.. Gav led 5

 

Nu i helgen König Ludvig Lauf i tuffa förhållanden med världseliten i täten, 42 km. 42 min efter och en mkt starkare prestation än förra året... Ger led 5..

 

LÄRDOM - åk bara seedningslopp i närhet av Mora - det ger resultat i seedningen. Lycka till ni som åker Orsa- Grönklitt i morgon där kan ni vara rejält efter och ändå få bra seedning!

Link to comment
Share on other sites

Seedningsgänget gör i regel ett bra jobb, men så här års när det är många lopp varje helg så går det kanske lite för snabbt ibland. Nu har man börjat rätta till sådana misstag genom att i efterhand, och efter att många hört av sig, ändra i tabellen. Detta kommer att leda till att väldigt många missnöjda (rätt eller fel?) kommer att ringa varje vecka. Bättre att vara noggrann första gången och aldrig ändra i efterhand. Själv trivs jag bra i Led 2 och hoppas att mitt lopp på söndag visar att jag hör hemma där!
Link to comment
Share on other sites

Var är logiken

 

Åkte skidlopp i Dalarna förra året och var då 50-55 minuter efter på 42 km i ideala förhållanden och dålig form. Svensk/dala-elit i topp.. Gav led 5

 

Nu i helgen König Ludvig Lauf i tuffa förhållanden med världseliten i täten, 42 km. 42 min efter och en mkt starkare prestation än förra året... Ger led 5..

 

LÄRDOM - åk bara seedningslopp i närhet av Mora - det ger resultat i seedningen. Lycka till ni som åker Orsa- Grönklitt i morgon där kan ni vara rejält efter och ändå få bra seedning!

Tycker det är mycket gnäll på dalarna nu. Seedningsloppen är inte alls speciellt lätta där vad jag upplevt.

 

Däremot verkar ju König Ludvig Lauf varit väldigt speciellt iår med trögföre så att ingen kunde gå ifrån. Tom Seraina Boner och Jenny Hansson orkade gå med i förstaklungan länge vilket jag läst på Wickströms blogg. Med andra ord verkade det knappast vara någon hårdkörning i täten. En ganska logisk förklaring?

Link to comment
Share on other sites

Var är logiken

 

Åkte skidlopp i Dalarna förra året och var då 50-55 minuter efter på 42 km i ideala förhållanden och dålig form. Svensk/dala-elit i topp.. Gav led 5

 

Nu i helgen König Ludvig Lauf i tuffa förhållanden med världseliten i täten, 42 km. 42 min efter och en mkt starkare prestation än förra året... Ger led 5..

 

LÄRDOM - åk bara seedningslopp i närhet av Mora - det ger resultat i seedningen. Lycka till ni som åker Orsa- Grönklitt i morgon där kan ni vara rejält efter och ändå få bra seedning!

Tycker de gör ett bra jobb, lite surt bara när man missar ett led med några sekunder, men nånstans måste de dra gränsen.

 

Vad gäller König så tyckte jag seedningen verkade ganska schyst. Åkare som jag (jagar led 1) är jämbördiga med klarade nästan elitledet.

 

Att lopp i dalarna skulle vara snällare seedning på tycker jag inte heller är stämmer, inte för iår iaf (tänker främst på intersportloppet). Men vi får väl se efter Orsa :) Själv ska jag åka skinnarloppet nästa helg så hoppas på en bra seedning där.

Link to comment
Share on other sites

Hur hårda är det med tidsgränserna för varje startled? Jag var 2 sekunder över gränsen för startled 5 i ett seedningslopp. Är det helt kört för mig att hamna i startled 5 på den tiden då?

Det går att snacka sig upp i startled. Vet många mer än mig som klarat det och det gäller att hamna hos en vänlig själ i vasaloppstältet.

Dock tror jag att det är svårare ju bättre led du vill skuffa in dig i :)

Link to comment
Share on other sites

Hur hårda är det med tidsgränserna för varje startled? Jag var 2 sekunder över gränsen för startled 5 i ett seedningslopp. Är det helt kört för mig att hamna i startled 5 på den tiden då?

Det går att snacka sig upp i startled. Vet många mer än mig som klarat det och det gäller att hamna hos en vänlig själ i vasaloppstältet.

Dock tror jag att det är svårare ju bättre led du vill skuffa in dig i :)

Okej. Jag får göra ett försök då i alla fall. :)

Link to comment
Share on other sites

Såg nu seedningen efter helgens lopp och hickar till ordentligt, blir helt matt...

 

Jag startade denna tråd efter Nybroloppet för två veckor sedan då seedningen var löjeväckande hård där. Nu på Lövhultsloppet så är täten exakt densamma och tidsavstånden i princip identliska. Skillnaden är att jag ligger hemma sjuk och inte klämer mig in i tätkvintetten som jag gjorde i Nybro. Led1 åkaren med plats 266 på vasan i fjol som jag slog med dryga tre minuter i nybroloppet kommer nu i lövhultsloppet fortfarande drygt 6 minuter ifrån täten men den här gången lägger de led 1 tiden bakom honom. Enda skillnaden de här loppen emellan är att jag med min vasaloppsnotering på 820plats förra året inte syns i seedningsgruppens listor när de skall sätta gränserna.

 

Jag tycker defenitivt de har för bråttom ibland när de lägger gränserna.

Link to comment
Share on other sites

En intressant tanke. Tävling med 140deltagare. 10st led0 åkare, 10st led 1 åkare osv.

40 av dessa har aldrig åkt vasan, de placerar sig jämt fördelat inom respektive starleds åkare ex 1-5 kända led0 åkare 6-10 okända 11-15kända. 16-20 kända led1 åkare 21-26 okända 27-32 kända led1 åkare osv… kommer man då att placera gränsen hela tiden efter sista kända led åkare eller hur gör dom?

Skulle de okända komma siste i led0 gruppen dvs 11-15 sist i led1 dvs 26-31 osv. Då skulle de förmodligen komma i leden efter dem. Eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

ha! hoppas inte Jörgen Brink försöker seeda sig med "Brinkmaran" som han vann.

står att han vann på 2:46 (det är tryck fel men det står så i vasaloppets tabell)

 

led 0 2:16

led 1 2:28

led 2 2:40

 

men led 3 klarade han i alla fall med 2:55 :-)

 

Vinnaren av vasaloppet 2012 i led 3 det är hårt det. hehe.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

ha! hoppas inte Jörgen Brink försöker seeda sig med "Brinkmaran" som han vann.

står att han vann på 2:46 (det är tryck fel men det står så i vasaloppets tabell)

 

led 0 2:16

led 1 2:28

led 2 2:40

 

men led 3 klarade han i alla fall med 2:55 :-)

 

Vinnaren av vasaloppet 2012 i led 3 det är hårt det. hehe.

 

/hubes

:) ja det står naturligtvis fel. tror det var 2:10 han vann på. och kan säga att det var nog det kärvaste före en skidtävling genomförts i....... -15 nysnö och lite blåst som gjorde snön torr :(

därav dom stora glappen mellan leden.körde halva innan jag bröt... riktigt tvärnit på mina skidor. om det inte var nog kärvt så hade jag lagt flourpulver............. Gör inte det i det föret! Ett tips bara..............

Link to comment
Share on other sites

Lindmansloppet:

Ja, äntligen lite generösa seedningstider. Det lönade sig att köra 5 varv på knixig bana i lös snö, med sjukdom som följd... Glömde antioxidanterna. Men med superpublik ute i spåren (en glad man och ett äldre par som var mycket uppmuntrande, inte klokt vad sånt hjälper)

Marginal till 3.35 för led 5 i mitt fall. Gävleloppet kändes betydligt bättre att åka, men slitet lönade sig alltså.

Link to comment
Share on other sites

Såg nu seedningen efter helgens lopp och hickar till ordentligt, blir helt matt...

 

Jag startade denna tråd efter Nybroloppet för två veckor sedan då seedningen var löjeväckande hård där. Nu på Lövhultsloppet så är täten exakt densamma och tidsavstånden i princip identliska. Skillnaden är att jag ligger hemma sjuk och inte klämer mig in i tätkvintetten som jag gjorde i Nybro. Led1 åkaren med plats 266 på vasan i fjol som jag slog med dryga tre minuter i nybroloppet kommer nu i lövhultsloppet fortfarande drygt 6 minuter ifrån täten men den här gången lägger de led 1 tiden bakom honom. Enda skillnaden de här loppen emellan är att jag med min vasaloppsnotering på 820plats förra året inte syns i seedningsgruppens listor när de skall sätta gränserna.

 

Jag tycker defenitivt de har för bråttom ibland när de lägger gränserna.

Jag förstår att du bryter ihop lite över Lövhultsseedningen, Elis, du har helt klart hamnat illa till i skarven mellan led 1 och 2. Ditt Nybroresultat borde gett dig en plats i led 1, men nu valde de tydligen att ha dig som riktkarl och anpassade leden därefter. Surt, men du få krya på dig och visa var skåpet ska stå första söndan i mars. Själv nådde jag helt odramatiskt 2:an i båda loppen och bekräftade min seedning sedan rullskidssässongen.

Link to comment
Share on other sites

Hyfsat besviken efter helgens ICA-lopp i Åsarna. 38½ min efter Jerry A och Anton Karlsson på 47 km - det tyckte seedningsgruppen var värt led 5.

Ja det var för snål seedning på ICA loppet. Var 14min efter täten (dvs Jerry, Tiio, Lars Nelsson mfl elitåkare) på över 2 1/2h åkning men var typ 5min efter att hamna i startgrupp 1. Som sagt lite för snålt om man jämnför med tex König Ludvig Lauf (Jerry 1:a) där 14 min efter i svårt före hade räckt till led 1 på enbart 2h åkning.

Link to comment
Share on other sites

Hyfsat besviken efter helgens ICA-lopp i Åsarna. 38½ min efter Jerry A och Anton Karlsson på 47 km - det tyckte seedningsgruppen var värt led 5.

Ja det var för snål seedning på ICA loppet. Var 14min efter täten (dvs Jerry' date=' Tiio, Lars Nelsson mfl elitåkare) på över 2 1/2h åkning men var typ 5min efter att hamna i startgrupp 1. Som sagt lite för snålt om man jämnför med tex König Ludvig Lauf (Jerry 1:a) där 14 min efter i svårt före hade räckt till led 1 på enbart 2h åkning.[/quote']

Kan de bero på att täten höll distansfart större delen av loppet...

Link to comment
Share on other sites

En tanken...

 

Jag har en känsla av att det är rätt många förstagångsåkare i år och då kanske dom är tuffare när dom sätter gränserna...

Bara för att man seedar sig till led 1 innebär ju inte att man kommer att gå i mål på en led 1 tid!!!

Intressant...

 

Vad får dig att tro att det är fler förstagångsåkare än vanligt i år?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...