Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skigo HF röd vs Swix VR vs ??


TT

Recommended Posts

Det närmar sig vasan nu och rädslan ökar för varje dag att det ska bli nollföre utefter spåret. Har har inte hittat någon riktig favoritburk för de blanka spår som de brukar bli.

 

Har en gammal Skigo HF -1 - +3 som den väl hette innan den blev HF röd. (Vet inte om den förändrats något?)

Sedan har jag Swix VR50, 55 och 60. Ska man sedan gå på ännu varmare Swix typ VR65 - 70?

Hur kan Skigo säga sig täcka in i princip 3-4 Swixburkar med sin HF röd och gör den verkligen det? Eller vilken Swix burk är mest lik Skigo HF röd?

 

Vad säger ni? Vilken burk är bästa nollföresvallan om den inte är nysnö?

Link to comment
Share on other sites

Körde kortvasan med familjen, farsan och syrran. Alla vallade SkiGo HF vallan...

Farsan och syrran hade bakhalt och lade på en gammal favorit efterhand - SkiGo Yellow - fick superfäste utan ifrysning.

Jag, frugan och barnen hade redan Skigo Yellow på skidorna som jag lät sitta kvar och täckte med Skigo HF-vallan. Vi hade både fäste och bra glid.

Enligt mig så är det lättare att få bakhalt med SkiGo HF vallan än min gamla kära SkiGo Yellow. Å andra sidan kan SkiGo yellow ha tendenser att frysa i. Jag lägger i regel alltid ett eller två tunna lager blått uppe på den gula och slipper ifrysning (tips från Pölders gamla vallatabell från 1997-isch) .

Link to comment
Share on other sites

Swix Norske vallaexpert, sa att nya Swix VR62 var det som funkade efter väderomslaget under tjejvasan i Lördags.

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/vr62-festevoks-med-fluor-29557.aspx

'

Kanske det, fast det kan ju finnas ett visst egenintresse i att rekomendera den. Ny valla som ingen har i lådan än = mycket klirr till swix.

 

Hur stor skillnad kan det egentligen vara mellan 60, 62 och 65 om man jämför med hur mycket föret kan variera under ett vasalopp? (jag vet att rekomendationen gällde tjejvasan, men i alla fall)

Link to comment
Share on other sites

VR62... Jaha ännu en burk bland alla de andra i VR-serien som ska fungera runt nollan. Det blir att ta med sig VR50, 55, 60, 62, 65 och 70 då på VL. Varje burk har ett idealområde på några tiondels grader. Är det därför norskarna har obligatorisk ryggsäck på sina tävlingar?

Då får vi hoppas att väderprognoserna kommer med decimaler också. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte men silver klister ska väl undvika ifrysning och att vallan inte samlar smuts så det kan väl vara något liknande i burk vallor.

 

Svårt att veta varför swix rekomenderar sina nya burkar eftersom det båda kan vara för att sälga mer och för att burkarna faktiskt är lite bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
VR62... Jaha ännu en burk bland alla de andra i VR-serien som ska fungera runt nollan. Det blir att ta med sig VR50, 55, 60, 62, 65 och 70 då på VL. Varje burk har ett idealområde på några tiondels grader. Är det därför norskarna har obligatorisk ryggsäck på sina tävlingar?

Då får vi hoppas att väderprognoserna kommer med decimaler också. ;)

VR55N og VR62 gir godt feste og bra slipp når det er fuktig nysnø rundt 0 til + 3. VR55N er så bra at Swix skal slutte å produsere VR50 og VR55 fra neste år! VR62 kan man egentlig si er en hard klistersmøring.

 

Gi bort VR50 og VR55 så får du ikke noe mer å ta vare på viss du kjøper VR55N og VR62 :).

 

Ellers vil jeg si noen ord om Start Racing Special(violett) +2 til -3. Et glimrende alternativ (2-3 tynne lag) ved aggressiv, grov og omdannet snø, gjerne med varierende forhold(litt is/hardt føre i skyggen, oppvarmet snø der solen slipper til, og kanskje litt tørr snø i sporet pga vind). Mister litt på gli på noen av variasjonene , men festet er bra hele tiden. Blandingsforholdet i SRS +2/-3 består av en tredjedel klister og to tredjedeler voks. SRS passer nok oftest bra på slutten av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

VR62... Jaha ännu en burk bland alla de andra i VR-serien som ska fungera runt nollan. Det blir att ta med sig VR50' date=' 55, 60, 62, 65 och 70 då på VL. Varje burk har ett idealområde på några tiondels grader. Är det därför norskarna har obligatorisk ryggsäck på sina tävlingar?

Då får vi hoppas att väderprognoserna kommer med decimaler också. ;)[/quote']

VR55N og VR62 gir godt feste og bra slipp når det er fuktig nysnø rundt 0 til + 3. VR55N er så bra at Swix skal slutte å produsere VR50 og VR55 fra neste år! VR62 kan man egentlig si er en hard klistersmøring.

 

Gi bort VR50 og VR55 så får du ikke noe mer å ta vare på viss du kjøper VR55N og VR62 :).

 

Ellers vil jeg si noen ord om Start Racing Special(violett) +2 til -3. Et glimrende alternativ (2-3 tynne lag) ved aggressiv, grov og omdannet snø, gjerne med varierende forhold(litt is/hardt føre i skyggen, oppvarmet snø der solen slipper til, og kanskje litt tørr snø i sporet pga vind). Mister litt på gli på noen av variasjonene , men festet er bra hele tiden. Blandingsforholdet i SRS +2/-3 består av en tredjedel klister og to tredjedeler voks. SRS passer nok oftest bra på slutten av sesongen.

Ja, det låter som om jag får stuva om i vallalådan för två nya burkar då. Törs inte räkna hur många burkar jag har. Men tack för bra tips!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...