Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spännande möte


dubbeltumme

Recommended Posts

Har läst flera trådar på forumet som handlar om huruvida man ska åka rullskidor på höger eller vänster sida vägen. Själv har jag alltid hållit till höger och tycker att det finns många bra skäl för det.

 

När jag idag var ute på mitt långpass i den bleka novembersolen mötte jag först ett par åkare som körde högertrafik. Fine - precis som det brukar vara. Gissa om jag blev förvånad när jag några kilometer senare (på en hyggligt trafikerad 70-väg - gamla Södertäljevägen) mötte ytterligare en åkare, denna gång på min sida vägen! Kändes väldigt udda att möta en annan rullskidåkare och tvingas ut i vägbanan och fightas med bilisterna.

 

Mötet och resten av turen gick dock bra, men jag undviker helst detta igen.

Link to comment
Share on other sites

Har läst flera trådar på forumet som handlar om huruvida man ska åka rullskidor på höger eller vänster sida vägen. Själv har jag alltid hållit till höger och tycker att det finns många bra skäl för det.

 

När jag idag var ute på mitt långpass i den bleka novembersolen mötte jag först ett par åkare som körde högertrafik. Fine - precis som det brukar vara. Gissa om jag blev förvånad när jag några kilometer senare (på en hyggligt trafikerad 70-väg - gamla Södertäljevägen) mötte ytterligare en åkare, denna gång på min sida vägen! Kändes väldigt udda att möta en annan rullskidåkare och tvingas ut i vägbanan och fightas med bilisterna.

 

Mötet och resten av turen gick dock bra, men jag undviker helst detta igen.

Idiotiskt och livsfarligt att köra på vänster sida där!

Link to comment
Share on other sites

Hur ligger det till med väjningsplikten när cykelbana korsar bilväg? Gående lämnas företräde och cyklar ska lämna företräde om jag inte har helt fel

Rullskidåkare klassas som gångtrafikanter i det avseendet:

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Gaende/

 

Följaktligen ska bilar lämna företräde om det är ett övergångsställe. I praktiken är det bäst att som rullskidåkare att vara på tå och se upp, gissar att de flesta bilister är osäkra på vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Jag och en kompis åkte på höger sida och då kom vi ikapp en som åkte på vänster det kändes inte bra också detta va på en ganska trafikerad väg.

Vi va i slutet av ett långpass men vi fick köra på en bit, för att inte bilisterna ska möta rullskidåkare på båda sidor om vägen

Link to comment
Share on other sites

Hur ligger det till med väjningsplikten när cykelbana korsar bilväg? Gående lämnas företräde och cyklar ska lämna företräde om jag inte har helt fel

Rullskidåkare klassas som gångtrafikanter i det avseendet:

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Gaende/

 

Följaktligen ska bilar lämna företräde om det är ett övergångsställe. I praktiken är det bäst att som rullskidåkare att vara på tå och se upp' date=' gissar att de flesta bilister är osäkra på vad som gäller.[/quote']

Tack för länken!

•Om du åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart, ska du färdas på höger sida om det är lämpligare.

•Använd gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...