Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla zeroskida på vanligt vis


Carl A

Recommended Posts

finns det ngn nackdel med att valla en zeroskida (alltså med särskild ruggzon) jämfört med en helt vanlig skida?

 

- säg att en zeroskida samt en vanlig skida har identiska spannkurvor mm, det enda som skiljer är just "zeroytan"; blir det ngn skillnad, i praktiken, i teorin? - vikt, väger zerobelaget ngt extra?

Link to comment
Share on other sites

varför inte... :-)

 

finns ju nanosonic rugg redigt billigt nu. Och ruggat lär man ju sannolikt inte ha behov av särskilt ofta, så vore ju najs om det - främst - gick att använda som "vanlig" skida; utan att behöva ligga sömnlös och oroa sig över att man då teoretiskt tappar ngn nanosekund på att ha rugg istället för vanlig. Särskilt för mig som tävlar jämt.

 

- ska förresten nog tävla en 5-mila i Högbo i morgon e.m. - häng me den som vill.

Link to comment
Share on other sites

Borde funka utmärkt som "varm" skida. Ruggzonen på nanosonic zero är ju inte större än vanlig klisterzon och sålänge du slipar den med ett någorlunda fint sandpapper så lär ju inte ruggen ta glid. Man får tänka på att ta bort siliconsprayen med vallaväck bara för annars fäster inte fästvallan speciellt bra efter att man kört dem som normala zero skidor :)
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en rugg-skida på sommar-rean och tänker burkvalla den som en normal skida.

 

Min teori är att om spannet är lite högre så borde det gå att burkvalla en ruggskida. Dock får jag nog prova mig fram hur många lager som krävs för att få lagom med fäste och fortfarande bra glid.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en rugg-skida på sommar-rean och tänker burkvalla den som en normal skida.

 

Min teori är att om spannet är lite högre så borde det gå att burkvalla en ruggskida. Dock får jag nog prova mig fram hur många lager som krävs för att få lagom med fäste och fortfarande bra glid.

Köpte du den för att det var rea eller var du ute efter just en ruggskida?

 

Jag har 6 klassiska par jag kan tävla på, men ingen rugg. Så visst skulle jag kunna skaffa just en zero-skida också. Men ett av paren borde gå bra att rugga upp, om föret blir så någon gång. Jag ser mer det naturliga i att rugga en vanlig skida än att valla en ruggskida ;).

Link to comment
Share on other sites

Startar en ny tråd kanske; "fördel rugga ruggskida jfr m vanlig skida" eller kanske tom " fördel rugga vanlig skida jfr m ruggskida" eller varför inte "nackdel rugga vanlig skida jfr m ruggskida". Går säkert att variera ytterligare...

 

är väl som vanligt, bara ett påfund för att lura konsumenterna att konsumera.

 

eftersom ingen - jontec undantagen - egentligen svarat alls på frågeställningen, så svarar jag själv i ngn mån efter att nyss burkvallat nanosonic zero. En nackdel - mkt stor tycker jag som är patologiskt noggran o petig - är att man ser inte på ruggytan hur mkt o jämnt m valla man lagt på, samma sak efter klossning.

Link to comment
Share on other sites

Köpte två par från skistart och specade att ett av paren skulle gå enkom som klisterskidor.

Hittills har det funkat bra, märker ingen skillnad(dock har jag ju inga "riktiga"klisterskidor) mot för vanliga, stålsicklade ned ruggytan, mest för att jämna till ytan innan användning.

Så jag tror det ska gå bra att använda vanlig burkvalla på ett par zero skidor.

Mina är märkta med zoner 0,1-0,3 och 0.3 zonen går ca 5cm framför ruggytan klisterskidan.

Link to comment
Share on other sites

Startar en ny tråd kanske; "fördel rugga ruggskida jfr m vanlig skida" eller kanske tom " fördel rugga vanlig skida jfr m ruggskida" eller varför inte "nackdel rugga vanlig skida jfr m ruggskida". Går säkert att variera ytterligare...

 

är väl som vanligt, bara ett påfund för att lura konsumenterna att konsumera.

 

eftersom ingen - jontec undantagen - egentligen svarat alls på frågeställningen, så svarar jag själv i ngn mån efter att nyss burkvallat nanosonic zero. En nackdel - mkt stor tycker jag som är patologiskt noggran o petig - är att man ser inte på ruggytan hur mkt o jämnt m valla man lagt på, samma sak efter klossning.

Hur upplevde du skidan med burkvalla (åkmässigt, att fästet satt kvar etc)?

Som vilken skida som helst?

 

Mvh Tretjak

Link to comment
Share on other sites

Funkar alldeles utmärkt att valla på vanligt vis. Har kört upp till 25 km med min Fischer Zero med "vanlig" valla på ruggen. Mycket bra glid och fäste. Köpte mina på rea och tanken var att använda dom vid svårvallade förhällanden runt 0 grader, men jag har insett att de funkar i de flesta fören. Det enda som skulle hindra mig från att åka något långlopp med mitt par är att ruggzonen är rätt lång. Jag vallar de främre 10cm med glidvalla och jag tror att det skulle bromsa rätt så bra om glidvallan försvinner efter 3 mil.
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en rugg-skida på sommar-rean och tänker burkvalla den som en normal skida.

 

Min teori är att om spannet är lite högre så borde det gå att burkvalla en ruggskida. Dock får jag nog prova mig fram hur många lager som krävs för att få lagom med fäste och fortfarande bra glid.

Köpte du den för att det var rea eller var du ute efter just en ruggskida?

 

Jag har 6 klassiska par jag kan tävla på' date=' men ingen rugg. Så visst skulle jag kunna skaffa just en zero-skida också. Men ett av paren borde gå bra att rugga upp, om föret blir så någon gång. Jag ser mer det naturliga i att rugga en vanlig skida än att valla en ruggskida ;).[/quote']

Jag köpte ett par Hypersonic ruggskidor billigt hos Skistart för ett par år sen. Tanken med dessa var främst att ha ett billigt par skidor i sämre fören med dåligt underlag. Antingen använda ruggen, eller valla på vanligt vis.

 

Det har visat sig att ruggen funkar mycket bra i andra fören också, än i enbart snöfall kring nollan, vilket var en positiv överraskning. Man slipper vallning och det går snabbt att komma ut. En perfekt träningslösning för mig, när man har ont om tid.

Ska jag ha riktigt snabba skidor så funkar nästan alltid traditionell vallning bättre (på mina andra skidor), men för träning så är det kanon.

 

Skidorna har spannprofil som kallföres/allroundskidor. Skulle önska att de var lite högre på halvvikt. Ruggen tar glid vid mjuka, kallare spår. Köp högre ruggskidor är mitt tips!

 

Till trådstartaren fråga, så har jag inte provat att valla dessa på traditionellt vis. Ska prova det i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par jag med på rean till frugan... Orkar inte valla åt henne så tänkte lägga tejp ovanpå ruggzonen, är det risk man sabbar ruggbelaget tror ni?

Såg nån video där dom sa att man var tvungen att tvätta ruggzonen med glidzonsrengöring, dvs inte vanliga fästvallatvätten.. Känns som det är för att få sälja mer saker men vill inte sabba skidorna...

Sen är ruggzonen väldigt kort och zonerna börjar och slutar ca 7-13cm efter respektive före ruggzonen... Så jag funderar även på om man ska fästvalla den biten om man använder skidan som en vanlig ruggskida eller ska helt enkelt enbart rugga hela vägen + siliconsprayen?

 

Snälla hjälp! OMG!

Link to comment
Share on other sites

är det inte ruggföre (dvs fuktig nysnö runt nollan), så är det nog inget bra för glidet att köra ruggat.

 

Svårt se varför man inte skulle kunna lägga tejp på ruggen. Se då till att ruggen är "ren" och inte ruggad, då ju det skall suga glid. har man en sickel lär det nog vara bra att sickla ner ruggen jämn o fin, alt bara en vanlig stålsickel - alltså utan struktur. Kanske även en vass plastsickel gör jobbet.

 

Kan säkert rengöra ruggzonen med vallaväck. Iaf gjorde jag det, och det verkade funka bra, även om jag ännu inte åkt på skidan. - torde endast handla om att få bort Silicon, eller vad man nu haft i ruggen. Löser vallaväck det så är det väl bra, annars får man ta ngt som löser/får bort siliconet.

 

Skall du fästvalla på vanligt vis lär man ju såklart ha fästvallazonen som på vanligt vis också, dvs om den går ut utanför ruggzonen så fästvallar du även där, på belaget, precis som på en vanlig skida. Inga konstigheter med det.

 

Som sagt: tror inte det är ngn hokus-pokus med att valla rugg som vanligt; iaf inte om man inte är ute efter de där allra sista sekunderna. Att pajja ruggen skall nog mkt till. Borde inte pajja tidigare än vilket belag som helst.

Link to comment
Share on other sites

Förstår fortfarande inte varför ni ska köpa ruggskidor som ni sen vallar! är de inte ruggföre så kommer ju ruggen ta glid när vallan slits bort.. för den e lite aggresivare än vanligt ruggade skidor..

 

Bättre o köpa en vanlig skida o rugga den om de blir ruggföre! Funkar kanon!

För att det var billigt!

Link to comment
Share on other sites

Förstår fortfarande inte varför ni ska köpa ruggskidor som ni sen vallar! är de inte ruggföre så kommer ju ruggen ta glid när vallan slits bort.. för den e lite aggresivare än vanligt ruggade skidor..

 

Bättre o köpa en vanlig skida o rugga den om de blir ruggföre! Funkar kanon!

För att det var billigt!

Link to comment
Share on other sites

Förstår fortfarande inte varför ni ska köpa ruggskidor som ni sen vallar! är de inte ruggföre så kommer ju ruggen ta glid när vallan slits bort.. för den e lite aggresivare än vanligt ruggade skidor..

 

Bättre o köpa en vanlig skida o rugga den om de blir ruggföre! Funkar kanon!

för att det var billigt

 

(sen kan man ju undra varför det var billigt...)

Edited by Carl A
Link to comment
Share on other sites

Förstår fortfarande inte varför ni ska köpa ruggskidor som ni sen vallar! är de inte ruggföre så kommer ju ruggen ta glid när vallan slits bort.. för den e lite aggresivare än vanligt ruggade skidor..

 

Bättre o köpa en vanlig skida o rugga den om de blir ruggföre! Funkar kanon!

för att jag gick på försäljarlureriet att det skulle vara bättre i ruggföre

Link to comment
Share on other sites

Förstår fortfarande inte varför ni ska köpa ruggskidor som ni sen vallar! är de inte ruggföre så kommer ju ruggen ta glid när vallan slits bort.. för den e lite aggresivare än vanligt ruggade skidor..

 

Bättre o köpa en vanlig skida o rugga den om de blir ruggföre! Funkar kanon!

för att jag gick på försäljarlureriet att det skulle vara bättre i ruggföre

En zero-skida kanske kan bli nästa par (Jag har 5 par skate och åtminstone 6 parklassiska för tävling.

 

Jag köpte en gång ett par billiga toppskidor av äldrre modell som jag tänkte ha som ruggskida. Jag hade hört att de skulle vara mjuka, men de blev för mjuka. Så de är ett par utlåningsskidof numera. Egentligen har frugan fått dem, men hon föredrar bredare med fiskfjäll!!! Hon kallar dessa för spagetti-skidor;).

 

Numera ruggar jag ett annat par av de 6 som duger till tävling.

Link to comment
Share on other sites

Förstår fortfarande inte varför ni ska köpa ruggskidor som ni sen vallar! är de inte ruggföre så kommer ju ruggen ta glid när vallan slits bort.. för den e lite aggresivare än vanligt ruggade skidor..

 

Bättre o köpa en vanlig skida o rugga den om de blir ruggföre! Funkar kanon!

För att det var billigt.

Med facit i hand så är det bättre att köpa ett par Atomic Skintech, vilket jag också gjort. Du slipper ruggandet och siliconet. I mitt fall blev ruggskidorna "över" och då testade jag att använda dom i andra förhållanden och upptäckte att det funkade bra. Mina inlägg i ämnet har varit utifrån ett träningsperspektiv. Om jag var tävlingsåkare skulle jag nog tänka annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Förstår fortfarande inte varför ni ska köpa ruggskidor som ni sen vallar! är de inte ruggföre så kommer ju ruggen ta glid när vallan slits bort.. för den e lite aggresivare än vanligt ruggade skidor..

 

Bättre o köpa en vanlig skida o rugga den om de blir ruggföre! Funkar kanon!

För att det var billigt.

Med facit i hand så är det bättre att köpa ett par Atomic Skintech' date=' vilket jag också gjort. Du slipper ruggandet och siliconet. I mitt fall blev ruggskidorna "över" och då testade jag att använda dom i andra förhållanden och upptäckte att det funkade bra. Mina inlägg i ämnet har varit utifrån ett träningsperspektiv. Om jag var tävlingsåkare skulle jag nog tänka annorlunda.[/quote']

Om man kör med tejp på sina ruggskidor så borde de, med tanke på smidighet, vara i klass med Skintech eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...