Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningskarraktären sätts på prov


Stefan Sand

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Spanade efter dig idag Lakota. Har just avslutat 41km på dyblöta vägar runt vällinge o båda golfbanorna (viksäng o högmanstorp kr va d heter)

Grusfritt om man ska va positiv, men satan va blött o kallt d blev.

Jag måste ut några timmar ikväll, får se var jag tar vägen då jag inte har någon lampa med mig. Är inte sugen på grusade cykelbanor. :/

Link to comment
Share on other sites

Spanade efter dig idag Lakota. Har just avslutat 41km på dyblöta vägar runt vällinge o båda golfbanorna (viksäng o högmanstorp kr va d heter)

Grusfritt om man ska va positiv' date=' men satan va blött o kallt d blev.[/quote']

Jag måste ut några timmar ikväll, får se var jag tar vägen då jag inte har någon lampa med mig. Är inte sugen på grusade cykelbanor. :/

Vart tog du vägen Ekis? Är just nu bortrest (och har åkt på en rejäl dagisförkylning) men är tillbaka i trakterna om ett par dagar. Saknar också vettig pannlampa och behöver tips på var man kan åka kvällstid.

Link to comment
Share on other sites

Spanade efter dig idag Lakota. Har just avslutat 41km på dyblöta vägar runt vällinge o båda golfbanorna (viksäng o högmanstorp kr va d heter)

Grusfritt om man ska va positiv' date=' men satan va blött o kallt d blev.[/quote']

Jag måste ut några timmar ikväll, får se var jag tar vägen då jag inte har någon lampa med mig. Är inte sugen på grusade cykelbanor. :/

Vart tog du vägen Ekis? Är just nu bortrest (och har åkt på en rejäl dagisförkylning) men är tillbaka i trakterna om ett par dagar. Saknar också vettig pannlampa och behöver tips på var man kan åka kvällstid.

Fan att du frågade. :) Jag vek ner mig, men nu måste jag ut på 4h stakning!

Link to comment
Share on other sites

Jag måste ut några timmar ikväll' date=' får se var jag tar vägen då jag inte har någon lampa med mig. Är inte sugen på grusade cykelbanor. :/[/quote']

Vart tog du vägen Ekis? Är just nu bortrest (och har åkt på en rejäl dagisförkylning) men är tillbaka i trakterna om ett par dagar. Saknar också vettig pannlampa och behöver tips på var man kan åka kvällstid.

Fan att du frågade. :) Jag vek ner mig, men nu måste jag ut på 4h stakning!

Se mig som en motivationshöjare! ;-)

Link to comment
Share on other sites

En skidåkares mentala berg och dalbana

 

Allt såg ju så bra ut. 258h träning sedan 1/5 varav 90mil på rullskidor och nästan 50 mil på snö. Jag hade t.o.m. byggt stakmuskler på gymmet så nu kund jag hävda mig väl i stakåkningen. A3 passen fanns också där och den 5/1 skulle DM i klassisk sprint avgöras i Sörmland. 5 semesterdagar var ordnade vilket ska ge 17 dagar ledigt i sträck. Tankar fanns att åka till stugan i Furudal för att köra dubbla pass. Allt såg så bra ut när Kung Bore beslöt sig för att ge oss ett stort jävla ”fuck you” rakt upp i ansiktet. Mentalt hamnar jag i botten. I dalen på berg och dalbanan.

Tomten knackar på och i säcken finns Erik Wikströms nya bok till mig medan sonen kvitterar in ett par Triac 2.0. I ren frustration finner jag mig på julaftonskvällen stå och väga mina Premio stavar och sonens nya Triac. Exakt 160 gram väger en stav av båda märkena i 160cm längd. Pendel och styvhet känns också identiskt. Humöret börjar närma sig toppen av berg och dalbanan av denna intressanta vetskap. Resten av släkten börjar febrilt söka efter journumret till Beckomberga….

Juldagsmorgon vaknar jag upp till +6 grader och regn. Återigen befinner man sig i dalen. Förmår mig till en promenad i regnkläder för att sedan desperat söka på internet. Kanske en resa till Seefeld……inga hotell…..var i Sverige finns snö?.....Kiruna kan man flyga till…..boende på Camp Ripan kanske…..hur var det, kommer solen över horisonten i Kiruna så här års?.

I detta desperata tillstånd känns 7,000-8,000:- som rena fyndet. Hur fungerar en skidåkarhjärna egentligen?

Annandagen bjuder ett bättre väder. Ger mig av till gymmet och kör intervaller på Skierg:en och 20 min hållningsgymnastik. Hem igen och direkt ut på en timme löpning. Tankarna börjar snurra, är det läge att skruva om fokus till löpning. Skita i helvetessporten längdskidåkning? Brooklyn Half i maj kanske vore ett kul lopp, några dagar i New York och en halvmara i Brooklyn. Är inte löpning en bättre sport egentligen?

Hur fungerar en skidåkarhjärna egentligen?

 

I den mentala berg och dalbanan en stackars skidåkare befinner sig en mörk december utan snö verkar vad som helst kunna hända. Man slits mellan hopp och förtvivlan med inslag av desperata yttringar av de mest märkliga slag. Tänk om man så bara för en dag kunde få 3h skidåkning i -5 grader, perfekta spår och solsken. Du vet när det riktigt gnistrar i björkarna och du glider farm genom vinterlandskapet med perfekta skidor.

 

Var det någon som hittade numret till Beckomberga?

Link to comment
Share on other sites

Visst har vi snö här i Storuman men det är 10cm, isigare än helvetet. Försöken till intervaller som gjordes idag tillsammans med Ferry liknar närmast ett skämt. Man skrenar runt utan att direkt lyckas jobba upp någon puls. Lägg därtill en något ångestfylld anmälan till tävlingspremiär i Skellefteå nu på lördag. Inget klassiskt intervallpass i bagaget pga utebliven snö och isgata till skidspår. Som inlandsbo i norra Sverige vet man knappt hur klister ser ut. Men det är nog högst aktuellt på lördag. Om man inte ska våga sig på "blanke ski"? Dock verkar den konstsnöslinga vi ska åka på innehålla en del av en slalombacke. Gissar att 8-10 varv och gånger uppför den backen kommer knäcka spaghetti armarna rejält.

 

Nåja, man får iaf sin planerade tävlingspremiär här i mellandagarna. 2014 blir bättre på alla sätt :)

Link to comment
Share on other sites

Ni som bor söder om Dalälven och klagar på det varma decembervädret verkar ha ganska kort minne. De senaste åren har det varit några exceptionellt tidiga vintrar i söder, men hur såg det ut t ex 2005 (när stormen Gudrun slog till)? Inte en snöflinga förrän långt in i januari. Likadant var det 2006/2007, då fick man nöta asfalten även efter nyår. 2008 skall vi inte tala om, det var nästan ingen snö alls i Boråstrakten på hela den vintern.

 

Själv köpte jag nya rullstavar i slutet av november, just med tanke på att snön kan dröja. De verkar komma väl till pass.

Link to comment
Share on other sites

Hur är snön i tunneln nu? Fort löst och sladdrigt? Var där i november och då var det bra på morgonen, men riktigt segt och mjukt efter en stund.
Fint och lagom mycket folk i skidtunneln idag. Blev drygt tre mil. Såklart hade jag sett fram emot att åka i ett vinterlandskap ute men nu är jag glad att tunneln ligger såpass nära. :)
Link to comment
Share on other sites

Hur är snön i tunneln nu? Fort löst och sladdrigt? Var där i november och då var det bra på morgonen, men riktigt segt och mjukt efter en stund.
Fint och lagom mycket folk i skidtunneln idag. Blev drygt tre mil. Såklart hade jag sett fram emot att åka i ett vinterlandskap ute men nu är jag glad att tunneln ligger såpass nära. :)

Det är lite bättre nu pga att det är betydligt färre åkare. Visst blir det sockrigt och går lite trögt men jämfört med rullskidor på blöta och grusiga cykelbanor är det ju en dröm.

Link to comment
Share on other sites

En skidåkares mentala berg och dalbana

 

Allt såg ju så bra ut. 258h träning sedan 1/5 varav 90mil på rullskidor och nästan 50 mil på snö. Jag hade t.o.m. byggt stakmuskler på gymmet så nu kund jag hävda mig väl i stakåkningen. A3 passen fanns också där och den 5/1 skulle DM i klassisk sprint avgöras i Sörmland. 5 semesterdagar var ordnade vilket ska ge 17 dagar ledigt i sträck. Tankar fanns att åka till stugan i Furudal för att köra dubbla pass. Allt såg så bra ut när Kung Bore beslöt sig för att ge oss ett stort jävla ”fuck you” rakt upp i ansiktet. Mentalt hamnar jag i botten. I dalen på berg och dalbanan.

Tomten knackar på och i säcken finns Erik Wikströms nya bok till mig medan sonen kvitterar in ett par Triac 2.0. I ren frustration finner jag mig på julaftonskvällen stå och väga mina Premio stavar och sonens nya Triac. Exakt 160 gram väger en stav av båda märkena i 160cm längd. Pendel och styvhet känns också identiskt. Humöret börjar närma sig toppen av berg och dalbanan av denna intressanta vetskap. Resten av släkten börjar febrilt söka efter journumret till Beckomberga….

Juldagsmorgon vaknar jag upp till +6 grader och regn. Återigen befinner man sig i dalen. Förmår mig till en promenad i regnkläder för att sedan desperat söka på internet. Kanske en resa till Seefeld……inga hotell…..var i Sverige finns snö?.....Kiruna kan man flyga till…..boende på Camp Ripan kanske…..hur var det, kommer solen över horisonten i Kiruna så här års?.

I detta desperata tillstånd känns 7,000-8,000:- som rena fyndet. Hur fungerar en skidåkarhjärna egentligen?

Annandagen bjuder ett bättre väder. Ger mig av till gymmet och kör intervaller på Skierg:en och 20 min hållningsgymnastik. Hem igen och direkt ut på en timme löpning. Tankarna börjar snurra, är det läge att skruva om fokus till löpning. Skita i helvetessporten längdskidåkning? Brooklyn Half i maj kanske vore ett kul lopp, några dagar i New York och en halvmara i Brooklyn. Är inte löpning en bättre sport egentligen?

Hur fungerar en skidåkarhjärna egentligen?

 

I den mentala berg och dalbanan en stackars skidåkare befinner sig en mörk december utan snö verkar vad som helst kunna hända. Man slits mellan hopp och förtvivlan med inslag av desperata yttringar av de mest märkliga slag. Tänk om man så bara för en dag kunde få 3h skidåkning i -5 grader, perfekta spår och solsken. Du vet när det riktigt gnistrar i björkarna och du glider farm genom vinterlandskapet med perfekta skidor.

 

Var det någon som hittade numret till Beckomberga?

Förstår dig och håller med till stora delar... Julen och nyår regnar bort och det är svårt att inte räkna på alla förlorade träningstimmar i spåren som man hade hoppats på och räknat med. Blir säsongen för kort kan jag känna tvivel på om det är värt att hålla på och försöka köra Vasaloppet återigen. Har man åkte flera ggr innan så är det ju inte direkt motiverande att bara ta sig i mål. Jag vill i alla fall prestera bättre eller i nivå med tidigare år. Och det kommer bli svårt att göra i mars nästa år, pga skador och utebliven snö. Inte lätt att hålla uppe motivationen då!

Link to comment
Share on other sites

Tycker folk klagar för mycket på utebliven snö. Givetvis vill jag också ha snö men rullskidor, styrketräning, löpning och massa annan träning ger också resultat. Just nu är det ju nästa lika illa i hela Sverige. (mer eller mindre). Borde vara betydligt lättare att plocka placeringar i VL när det är en dålig vinter om man sköter sin träning. Visst är jag lite less på rullskidor i regn och blåst ibland. Men idag hade jag ett kanon fint pass på 40 km utan regn och fin solnedgång.

Kämpa på alla glada skidåkare! När snön kommer då gäller det att man är redo. :)

Link to comment
Share on other sites

Håller faktiskt med dig Offa.

40km i hällregn på juldagen o 4 torra mil även idag.

Klart att det ger bra även om vi rullar istället för glider.

Träningen likartad, det man missar är ju naturupplevelserna dock.

Körde du Ladviksvägen västerut idag? Jag stog vid parkeringen vid korsningen med Vällingevägen när någon med tights, reflexväst och Oneway-stavar (?) åkte förbi efter att jag avslutat mitt pass. Imonerande tryck i grejerna!

Link to comment
Share on other sites

Håller faktiskt med dig Offa.

40km i hällregn på juldagen o 4 torra mil även idag.

Klart att det ger bra även om vi rullar istället för glider.

Träningen likartad' date=' det man missar är ju naturupplevelserna dock.[/quote']

Körde du Ladviksvägen västerut idag? Jag stog vid parkeringen vid korsningen med Vällingevägen när någon med tights, reflexväst och Oneway-stavar (?) åkte förbi efter att jag avslutat mitt pass. Imonerande tryck i grejerna!

Lockande att hävda att d var jag haha, men jag är kring Örebro och firar jul/nyår med föräldrar o släkt. Det var ett annat stakmonster :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...