Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpråd - helt ny utrustning till en vilsen amatör


Spiik

Recommended Posts

Ja dåså, då har snön kommit även hit och det kliar i fingrarna efter att få sticka iväg ut i skidspåret och avverka några kilometer. Läget är så att det enda jag åkt är 5-10 gånger i slutet av förra vintern, på mammas skidor med ett par gamla pjäxor från far. Nu är det dags att köpa egen utrustning och sluta tjuvlåna andras. Men jag kan mer eller mindre ingenting och det är här ni kommer in i bilden och jättegärna får hjälpa mig.

 

Jag behöver skidor, pjäxor, stavar, bindningar, valla - ja, allt. Jag antar att det är ett par klassiska skidor jag ska köpa. Funderar på att åka ca 1-2 gånger i veckan. Vill gärna komma undan så billigt som möjligt men heller inte köpa skräp. Men kan tänka mig att ha en budget på 4000:- kr?! Är det mycket eller litet? Tänk på att jag inte siktar på att bli elitåkare utan endast till motion nån enstaka gång i veckan, så behöver inte det värsta av det värsta. Och sen en sak till, bör jag vänta tills REA-n kommer eller köpa nu?

 

Tack på förhand! Mvh Spiik

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag ju inte vart du bor men jag skulle rekommendera att du går till en kunnig handlare som kan hjälpa dig mäta ut rätt spann. Finns ju även duktiga handlare på nätet som kan mäta ut rätt skidor baserat på uppgifter men köper du skidor för första gången skulle jag nog ändå vilja gå till en butik. Att du får ett par skidor som passar din vikt och åkförmåga är viktigare än vilket märke det är. Du hittar bra paket från ca 3 000 kr och uppåt men då ingår inte stavar och valla. Gällande valla så skulle jag satsa på vallatejp i början. Enkelt att lägga på, räcker i ca 40 mil i normalföre och sparar tid så att du kan öva på tekniken och njuta i spåret istället! Vad gäller stavar så är det bättre ju lättare och styvare de är, 30 cm under kroppslängd för klassiskt. Lycka till!!
Link to comment
Share on other sites

Köp ett par Atomic Skin Tec och stålsickla dem. Då kan du åka i alla fören och behöver inte tänka på valla. Budget: Skidor, 3500. Skor, drygt 1000. Bindningar 500. Stavar 500-600. Sickel+borste 1000. Köper du vanliga skidor så kan du få ett paket billigare men får då lägga till valla + en massa tid till vallning varje vinter och får dåliga skidor ibland.

Tänker man bara motionera och inte jagar sekunder och inte tänker tävla på högre nivå så finns egentligen bara alternativet Skin Tec.

Link to comment
Share on other sites

Köp ett par Atomic Skin Tec och stålsickla dem. Då kan du åka i alla fören och behöver inte tänka på valla. Budget: Skidor, 3500. Skor, drygt 1000. Bindningar 500. Stavar 500-600. Sickel+borste 1000. Köper du vanliga skidor så kan du få ett paket billigare men får då lägga till valla + en massa tid till vallning varje vinter och får dåliga skidor ibland.

Tänker man bara motionera och inte jagar sekunder och inte tänker tävla på högre nivå så finns egentligen bara alternativet Skin Tec.

Visst, skintec är absolut ett bra alternativ och går att få tag på från 2500 kr. Men med den budget som Spiik har för sin skidåkning så blir det ju tight att få råd med resten av grejerna. För att inte tala om Gundekalsonger, drickabälte, handskar och allt annat man inte klarar sig utan... :-). Och med tejp och stålsickling alt strunta i preparering av glid så läggs ingen tid på vallning heller. Men jag håller med dig Björn, Skintec är ett smart val efter vad jag hört, har dock aldrig provat att åka med dem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...