Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bergebo skimarathon


racewax.se

Recommended Posts

Seedningen för stråkenloppet uppdaterad, dock ligger seedningen för bergebo fortsatt kvar. Surt!

Med rankingpoängen på Skidresultat.se som riktmärke så var Stråken-seedningen just så tokig som ändringen nu på plus fyra minuter säger. Självklart är inte skidresultatsiffran på något sätt en hundraprocentig sanning, men ofta stämmer den helt ok. Två minuter snällare gränser på Bergebo ser inte orimligt ut. Men att seedningsgränsen diffar plus/minus två minuter mot vad man förväntar sig hör ju inte till ovanligheterna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply
Seedningen för stråkenloppet uppdaterad' date=' dock ligger seedningen för bergebo fortsatt kvar. Surt![/quote']

Med rankingpoängen på Skidresultat.se som riktmärke så var Stråken-seedningen just så tokig som ändringen nu på plus fyra minuter säger. Självklart är inte skidresultatsiffran på något sätt en hundraprocentig sanning, men ofta stämmer den helt ok. Två minuter snällare gränser på Bergebo ser inte orimligt ut. Men att seedningsgränsen diffar plus/minus två minuter mot vad man förväntar sig hör ju inte till ovanligheterna.

Helt rätt Löbon, det är absolut inget utöver det vanliga jämfört med tidigare år. Men det var ett väldigt konstigt beslut att välja 8 minuter på led 1 på just detta lopp som hade en vinnartid över 2 timmar. Det hade kunna varit motiverat om det varit kortare, platt, snöväder eller mycket vind som gjorde det svårt att ligga först. Det blev så tydligt att de just inte ville ha in de åkare som åkte på mellan 2.10-2.12 i led 1.

Link to comment
Share on other sites

Seedningen säger jag inte mkt om, den speglar rätt väl resultaten från Vasan förra året och det är det enda de går efter.

 

Däremot vågade jag äntligen vända på skidorna efter loppet och har aldrig varit med om något liknande. Fick ta fram kniven och karva av kanterna på många ställen. 3 platser utmed kanten där det var repor ända ner i träkärnan. Riktigt tråkigt..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Dags att lyfta denna tråd då det på söndag är dags för årets upplaga.

Några här som tänkt åka? Är sugen på start, men beror lite på om det går att lösa med barnaktiviteterna..

Enligt hemsidan blir det 4 varv på 10.5km-slinga.

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta denna tråd då det på söndag är dags för årets upplaga.

Några här som tänkt åka? Är sugen på start, men beror lite på om det går att lösa med barnaktiviteterna..

Enligt hemsidan blir det 4 varv på 10.5km-slinga.

Ja, jag kommer åka. Jag kommer prova att satsa offensivt eftersom jag uppnådde mitt mål om led 2 i Axa. Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag kommer att köra med eller utan fäste. Hur kommer ni göra? Vad tror vi om spårkvaliteten, vågar man köra med finskidor?

Link to comment
Share on other sites

Kommer jag till start åker jag definitivt fäste, krävs förvisso sjöisbana för att jag ska åka utan, men banan har ett antal slitiga stigningar för min del iaf.

Svårt att säga nått om spårkvaliteten, borde vara rätt ok o mer snö kommer både idag o imorrn, får se om det blir en testvända på lördag för att se hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl bli samma bansträckning som 2013. Skulle säga att banan har få riktiga "åkbackar" utan mest kortare spring/saxbackar vilket väl borde favorisera stakning. Ganska säker på att alla de bästa stakade ifjol (då 5x8,5 km men på liknande sträckning). Själv skulle jag nog aldrig fundera på att köra blank (liten klen led 3-åkare), men de riktigt starka kan nog säkert tjäna en del på att skippa fäste.

 

Snötillgången ser bra ut. Det har snöat en hel del idag och ska fortsätta imorrn. Genomslag _borde_ inte förekomma men det kommer säkert komma upp lite skräp från blåsvädret förra veckan.

Link to comment
Share on other sites

Ojj vilken fin skiddag vi hade igår. Hur upplevde ni loppet? Jag åkte ett av mina bästa lopp någonsin, det hade blivit ännu bättre om vi hade varit flera som hade orkat hjälpas åt. Nu blev avståndet upp till tät lite för stort för att drömmen att få starta i led 1 ska uppfyllas. Jag hade riktigt fint fäste, synd att så många inte hade det och därför saxade sönder de vid start helt perfekta spåren.

 

Vad tror ni om seedning? Det känns väl rimligt att de sätter elit på 1.57 antar jag och sen 10 min per led? Förra året satte de 8 min för led 1, men det misstaget borde de inte göra igen. Många led1-åkare ända upp till 2.12.

 

Bergebo är av de seedningslopp jag åkt den verkliga favoriten.

Link to comment
Share on other sites

Ojj vilken fin skiddag vi hade igår. Hur upplevde ni loppet? Jag åkte ett av mina bästa lopp någonsin, det hade blivit ännu bättre om vi hade varit flera som hade orkat hjälpas åt. Nu blev avståndet upp till tät lite för stort för att drömmen att få starta i led 1 ska uppfyllas. Jag hade riktigt fint fäste, synd att så många inte hade det och därför saxade sönder de vid start helt perfekta spåren.

 

Vad tror ni om seedning? Det känns väl rimligt att de sätter elit på 1.57 antar jag och sen 10 min per led? Förra året satte de 8 min för led 1, men det misstaget borde de inte göra igen. Många led1-åkare ända upp till 2.12.

 

Bergebo är av de seedningslopp jag åkt den verkliga favoriten.

Jag tror att du har rätt i din gissning. Finns ju dock en möjlighet att du har tur att de höjer elitledsgränsen nån minut och sätter tiominuterssteg från det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du har rätt i din gissning. Finns ju dock en möjlighet att du har tur att de höjer elitledsgränsen nån minut och sätter tiominuterssteg från det.

Synd att du håller med...Jag tycker nog att det skulle vara korrekt med 1.59 eller 2.00, men gör de någonsin så om det inte finns några elitåkare i det spannet? Jag har nog aldrig sett det.

Link to comment
Share on other sites

 Jag hade riktigt fint fäste, synd att så många inte hade det och därför saxade sönder de vid start helt perfekta spåren.

 

 

Sönderskejtade snarare. Alla stakare jag såg runt om tjuvskejtade ganska friskt. De hade inte bättre glid heller, så de hade nog tjänat en hel del på några lager blå burk.

 

Kasst lopp för min del. Formen var verkligen katastrof så det var väl inte speciellt njutbart att åka.

Kanonarrengemang dock!!

Link to comment
Share on other sites

Riktigt fin skiddag synd man stumnade rejält efter någon kilometer och kastade in handduken efter 13km. Jag var som en stoppkloss i ena spåret efter ca. 4km. Idag har jag ont i halsen så det var rätt beslut att runda av loppet och åka hem. Finns dock ett helt gäng glada skidåkare som gjorde fina resultat jag kan glädjas med.

 

Jag tycker nog du Betaåkaren är värd en led1 plats efter ditt lopp. Men tyvärr tror jag du har rätt angående seedningen med mer bredd bland elitåkare oxh led 1 åkare så hade du varit given. Men du får fler chanser så det fixar du lätt!

Link to comment
Share on other sites

Sönderskejtade snarare. Alla stakare jag såg runt om tjuvskejtade ganska friskt. De hade inte bättre glid heller, så de hade nog tjänat en hel del på några lager blå burk.

 

Kasst lopp för min del. Formen var verkligen katastrof så det var väl inte speciellt njutbart att åka.

Kanonarrengemang dock!!

Mig såg du inte eftersom jag var i rygg på dig sista varvet:). Men jag kan förstå din frustation, låg i rygg på en annan som också körde utan fästvalla innan du kom ifatt och jag tog din rygg, han skejtade i de brantaste knixarna där alla saxade, även de med fäste vad jag såg, under kraftledningen, inte för att han tjänade något på det, för jag kunde enkelt kliva på  utan att glida och hänga med, och starkt uppför är jag inte. Jag har inte svårt att saxa utan fäste, fast vissa verkar inte klara av det, vilket gör att de då skejtar eftersom de inte klarar av att staka de brantaste knixarna. Jo, jag hade nog också tjänat på några lager blått, framförallt där du körde stakning med fråskjut fint (verkar som många tappat den växeln, min favorit) i slakmotan, men jag ville testa om jag skulle klara av att staka en relativt tung bana i blå extra före.

Link to comment
Share on other sites

Mig såg du inte eftersom jag var i rygg på dig sista varvet:). Men jag kan förstå din frustation, låg i rygg på en annan som också körde utan fästvalla innan du kom ifatt och jag tog din rygg, han skejtade i de brantaste knixarna där alla saxade, även de med fäste vad jag såg, under kraftledningen, inte för att han tjänade något på det, för jag kunde enkelt kliva på  utan att glida och hänga med, och starkt uppför är jag inte. Jag har inte svårt att saxa utan fäste, fast vissa verkar inte klara av det, vilket gör att de då skejtar eftersom de inte klarar av att staka de brantaste knixarna. Jo, jag hade nog också tjänat på några lager blått, framförallt där du körde stakning med fråskjut fint (verkar som många tappat den växeln, min favorit) i slakmotan, men jag ville testa om jag skulle klara av att staka en relativt tung bana i blå extra före.

Aha! Skoj att ha åkt lite med ett känt namn från forumet! Frustrerad vet jag inte men det skär lite i ögonen trots allt. Jag tror jag vet vem du menar men var för trött och vindögd för att orka bry mej om att kolla nummerlapp. Han gick verkligen på ettans växel skejt i alla backar jag såg.

Jag hade tyvärr inget annat val än att gå mycket på benen. Var verkligen noll kraft i överkroppen i söndags. :P  Du var iaf en mycket hänsynsfull stakare som inte låg alldeles i bakhasorna när man sprätte iväg. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...