Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Södra berget runt 2014


racewax.se

Recommended Posts

så väldigt lite stakning mao ?

 

Får man provåka banan på lördag eller stänger dom av den för prep?

Jag stakade runt hela banan på blanka skidor i söndags... :) Inget jag rekommenderar dock, man ska ju trots allt upp på ett berg på varje varv. Det finns inte många platta partier för "vanlig" stakning.

 

Banan är inte avstängd dagen innan.

Link to comment
Share on other sites

Vallatips ?

Jag vet verkligen inte vad jag ska valla.

 

Ruggat ? googlat och läst mycket om hur man gör, men misstänker att spåren bli blanka och då är inte ruggat bra längre (?)

 

Klister och/eller burk ? Verkligen det svåraste förutsättningar jag utsatsför.. alla tips är varmt välkomna.

 

EDIT: Kan berätta att det i fredags-lördags snöade och va noll-gradigt. Natten till söndag så blir det minus i några timmar, och under loppet är det runt nollan, oklart om det blir plus- eller minusgrader, då banan gå upp på ett berg så temperaturen varierar säkert en del.

Spåren dras kvlällen innan och spåren dras i den mjuka nysnön timmarna innan minusgraderna

Link to comment
Share on other sites

Vallatips ?

Jag vet verkligen inte vad jag ska valla.

 

Ruggat ? googlat och läst mycket om hur man gör, men misstänker att spåren bli blanka och då är inte ruggat bra längre (?)

 

Klister och/eller burk ? Verkligen det svåraste förutsättningar jag utsatsför.. alla tips är varmt välkomna.

Klister! Exempelvis Grönt eller blått i botten (mindre betydelse) sen blanda Start Universal med Rode Rossa 50/50...behövs ej täckas med burk!

Jag hade valt Vauhti K-Grundklister sen lagt Vauhti K-Guld blandat med Swix KR60!

Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

I lådan finns tyvärr inget från Vauhti =( Endast Swix KR20 (Blå), KR50(lila), KR60(röd) och SkiGo Universal (tjära).

 

Så K20 i botten och KR60 över blir det närmaste jag kan blanda med mina tuber och ditt recept..

Ja tunt K20 i botten sen kan du blanda KR60 och Universal....tuta å kör och hoppas på 1-2 +grader:)

Link to comment
Share on other sites

Underlagsklister KB20 sedan Start universal blandat med Rode Rossa special.

Täckte med VR50.

 

Gick bra första varvet, men släppte rätt rejält på andra varvet när det blev glansigare och blötare i spåret. Slapp ifrysning men skulle nog skippat att täcka med burk och lagt på lite tjockare klisterlager.

 

Blev rejält trött! Är det bara jag som är dåligt tränad eller var det rätt tungt igår?

Link to comment
Share on other sites

jag vallade som jag fick tipset ovan (Tack Sniperolsson) och jag hade fäste hela loppet, så länge det fanns spår så behövde jag inte saxa.

 

I sista stund la jag på VR55 Silver, blev så dåligt applicerat att jag bara gjorde det på ena skidan. Under loppet kunde jag inte känna någon skillnad på skidorna.

 

Edit: de va TUNGT igår!

Link to comment
Share on other sites

fick panik och valde att köra ovallat. Dock hade jag grundvax och star violett på fäste från tidigare tävling som jag sicklade och täckte med fluorvätska. Bra glid till en början men sög i fästzonen av grundvaxrester? Mest störde det dåliga stavfästet i de sista stigningarna på varvet. Tungt lopp blev det
Link to comment
Share on other sites

fick panik och valde att köra ovallat. Dock hade jag grundvax och star violett på fäste från tidigare tävling som jag sicklade och täckte med fluorvätska. Bra glid till en början men sög i fästzonen av grundvaxrester? Mest störde det dåliga stavfästet i de sista stigningarna på varvet. Tungt lopp blev det

Högg du dig upp från Sidsjön mot LV5 eller saxade du?

Gissar att det inte var tvärkul att staka den här banan.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade universalklister blandat mer rossa, täckte lite med lila startburk för att slippa ifrysning. Sög förfärligt så fort man kommit upp för första backen, blev tungt att staka. På varv två gick skidorna betydligt bättre!

 

Antar det var racewax som vann loppet. Grymt starkt att staka 2 varv på den banan. Stavfästet var som sagt inte så bra på andra varvet upp mot Fågelberget..

Link to comment
Share on other sites

SEEDNINGSTABELLEN

Hårt dragna gränser enligt mig, hur kan det komma sig att Södraberget runt (SBR) hade hårdare gränser än t.ex. Röbäck Ski Marathon då SBR hade en tuffare bana enligt vinnartiden ?

 

Fanns det inte nog med duktiga åkare i de snabba leden eller hur resonerar kommittén ?

Link to comment
Share on other sites

Dom jag har koll på i övre halvan av resultatlistan hamnar där dom ska i seedningen. Dom som fick till vallning och dagsform hamnade i "rätt" led, dom som misslyckades med vallning etc kom ett led bak.

 

Kanske blir det tuffare en bit bak i listan. Stark kupering och vallaföre gör nog att mindre starka åkare tappar mer på täten än vad de gör på en platt bana i blåextraföre.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...