Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad åker ni milen på utan drag hjälp


drivernicke

Recommended Posts

Hej

Var ut och testade max på milen häromdagen.

Fick 31 minuter. Jag åkte med mina finestep 2:or hjulen är lite bredare än på fiberglass t.ex.

Vet inte hur mycket det gör. Blåste lite lätt sidovind 3-4 m/s

*

Vad åker ni milen på rullskidor då ni är själva och inte har drag hjälp?

Samt vad åker ni en mara på skidor? Jag åker en mara på ungefär 2h 45 minuter.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Var ut och testade max på milen häromdagen.

Fick 31 minuter. Jag åkte med mina finestep 2:or hjulen är lite bredare än på fiberglass t.ex.

Vet inte hur mycket det gör. Blåste lite lätt sidovind 3-4 m/s

*

Vad åker ni milen på rullskidor då ni är själva och inte har drag hjälp?

Samt vad åker ni en mara på skidor? Jag åker en mara på ungefär 2h 45 minuter.

Vad är det för testmil du kör?

Link to comment
Share on other sites

Det är en liten riksväg som det är lite trafik på, väldigt flack total stigning är 15 m enligt min GPS. Öppna fält med mycket åkrar runt om så det blåser ofta rätt mycket.

okej, jag tänkte mer specifikt vilken väg och vilken sträcka. :)

 

Själv körde jag något testvarv runt Varpan i Falun i höstas på (gamla) elpextvåor och tänkte försöka matcha det nu i vår. Sträckan är 13,8-13,9km nånstans och tiden blev 38:30, dock blött underlag.

Inte särskilt nöjd med det, hoppas på att kunna slå det ganska rejält.

Link to comment
Share on other sites

Det är en liten riksväg som det är lite trafik på' date=' väldigt flack total stigning är 15 m enligt min GPS. Öppna fält med mycket åkrar runt om så det blåser ofta rätt mycket.[/quote']

okej, jag tänkte mer specifikt vilken väg och vilken sträcka. :)

 

Själv körde jag något testvarv runt Varpan i Falun i höstas på (gamla) elpextvåor och tänkte försöka matcha det nu i vår. Sträckan är 13,8-13,9km nånstans och tiden blev 38:30, dock blött underlag.

Inte särskilt nöjd med det, hoppas på att kunna slå det ganska rejält.

Aha du har koll på trakterna. Det är vägen från Tunets fotbollsplan sedan rakan förbi segelflygfältet via långskö rakan som det kallas och bort till korsning före Hovgården och tillbaka. Sträckan är 10 380 m.

 

Tycker 38 minuter låter som en bra tid i mina mått mätt. Runt varpan har jag lurat på också och åka någon gång.

 

/Drivernicke

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara maxat på milen en gång. Det var 1:a november i höstas i +5 grader.

Startade i Moraberg och körde gamla Södertäljevägen till backen 5km innan Hallunda.

Det blev 26.55 på elpex evolution 2:or.

 

Specifikt marathon har jag aldrig testat, men maxade 4 mil i januari när jag ville simulera att jag körde ett seedningslopp. Då blev det 1.56, så lägg på 6minuter ungefär för en mara.

 

Idag testade jag 4:or för första gången. Det gick INTE fort... Tungt!

Link to comment
Share on other sites

På ett annat forum hade Skidforum kommenterats och man menade att där vågade man inte skriva för det var mest elitåkare eller strax under som skrev där. Av de som skrivit hittills om sina miltider håller de ju onormalt hög klass jämfört med "medelåkaren" på rullskidor.

 

För att balansera det hela och kanske förmå andra att skriva anger jag mina "pensionärstider";

 

Höst-vår: 42-46 min, sommarvärme: 37-40 min, vinter: 45-48 min (Marwe 610 årg. -98)

 

Kapacitet VL: ca 8 tim numera

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara maxat på milen en gång. Det var 1:a november i höstas i +5 grader.

Startade i Moraberg och körde gamla Södertäljevägen till backen 5km innan Hallunda.

Det blev 26.55 på elpex evolution 2:or.

 

Specifikt marathon har jag aldrig testat, men maxade 4 mil i januari när jag ville simulera att jag körde ett seedningslopp. Då blev det 1.56, så lägg på 6minuter ungefär för en mara.

 

Idag testade jag 4:or för första gången. Det gick INTE fort... Tungt!

Backen 5km innan Hallunda var väl inte helt solklart, är ju inga berg man ska över. :) Men riktigt bra tid!

Link to comment
Share on other sites

På ett annat forum hade Skidforum kommenterats och man menade att där vågade man inte skriva för det var mest elitåkare eller strax under som skrev där. Av de som skrivit hittills om sina miltider håller de ju onormalt hög klass jämfört med "medelåkaren" på rullskidor.

 

För att balansera det hela och kanske förmå andra att skriva anger jag mina "pensionärstider";

 

Höst-vår: 42-46 min, sommarvärme: 37-40 min, vinter: 45-48 min (Marwe 610 årg. -98)

 

Kapacitet VL: ca 8 tim numera

Jo dom flest verkar vara elitmotionärer inge fel med det man beundrar dom. Själv började jag med längdskidåkning för 3 år sedan och rullskidor för första gången i mitt liv förra året.

Jag är nöjd med min tid på milen som motionär. Ville kolla vad andra fått. Men alla är så snabba här så den tiden jag har står nog inte sig så bra, hi hi

Link to comment
Share on other sites

förutsatt start o mål på samma ställe, så borde det väl vara så, om inte marken långsamt sjunker allteftersom just när man åker det partiet, för att därefter stiga igen i väntan på nästa tur. - fast vid närmare eftertanke låter det lite långsökt. Iaf lite...
Link to comment
Share on other sites

Så är det nog. Ska vi vara riktigt vetenskapliga så ska det vara samma underlag, temperatur, vindförhållanden, vikt på åkare..............

Eller så kan vi se frågan som en liten koll om hur man ligger till rent allmänt.

Förvisso…

Men det jag menar är att jag åkte med en kompis för nå´n vecka sedan. Vi kunde inte jämföra rullskidor då jag har salomon och han rottefella. Hans kommentar på FunBeat var sedan

"...tillsammans med DK. Mycket lätt A1- pass, pulsen extremt låg:)"

Han hade 127 i puls medan jag hade ca 150. Då är vi två gamla gubbar som säkert har liknande pulsintervaller, och brukar kunna åka ungefär lika. Det jag menar är att hans rullskidor går säkert som "lätta" 2-or, medan mina med nyinfettade lager säkert går som 2,5-or. Det räcker ju för att göra det omöjligt att jämföra! Det jag menar är att jag låg på gränsen mellan A1 och A2, medan han låg på låg A1.

Själv gillar jag att åka med väl infettade lager mm, så det går relativt trögt. Så därför tycker jag inte jämförelser är möjliga, om man inte åker samtidigt och även kan byta skidor med varandra.

Det jag menar är att skillnaden för mig på bara exakt samma 2-or kan vara så stor som antingen 15 km/h eller 20 km/h, beroende på hur jag ordnat med hjulen. Alltså lite meningslöst att dra några slutsatser av just tider eller hastighet!!!

Link to comment
Share on other sites

Miltider är väl helt meningslöst att diskutera om man inte jämför PU-hjul (tävlingshjul). Vissa 2-or går som 1,5-or och andra går som 3-or!

Sedan är det nog så att mina fiberglas är 5 mm bredare än vanliga 2:or vet inte hur mycket det påverkar i tid. Jag är rätt lång 1.94 blir en del luftmotstånd när jag kommer upp en bit.

Väger ca 87 med utrustning på.

Om jag fattat rätt här på forumet verkar det som hjulen bli bättre när dom är lite gamla hårdare. Mina har rullat 53 mil nu. Då borde dom vara snabbare. Många faktorer som påverkar som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Om jag fattat rätt här på forumet verkar det som hjulen bli bättre när dom är lite gamla hårdare.

Om hjulen går snabbare går de väl inte bättre ;-)

 

För övrigt har jag svårt att haja logiken i att gummit rullar snabbare när det blir äldre. Hårdare gummi ger annars trögare hjul. Det gäller skillnaden normalt sett mellan tvåor, treor, fyror på samma sätt som det går trögare när det är kallt.

 

Spontant har jag svårt att förstå att lagren kan spela så stor roll, även om jag hajar att hjulen snurrar rätt många varv i minuten. Jag får försöka göra några egna tester för att bli övertygad.

Link to comment
Share on other sites

Spontant har jag svårt att förstå att lagren kan spela så stor roll, även om jag hajar att hjulen snurrar rätt många varv i minuten. Jag får försöka göra några egna tester för att bli övertygad.

Jag har ju sagt att jag kan byta lager åt dig vid tillfälle ;).

Jag ska Bosön i helgen på skidledarutbildning. Jag vet inte var på Lidingö du bor, men du kan väl komma förbi så kan jag byta lager på något par åt dig. Alternativt bara fetta in lagren. Men då måste det vara öppningsbara lager med gummi-plåt-tätbricka, som det brukar vara på Elpex.

 

Slå en pling om du vill att jag ska köpa 8 lager. Ca 280 kr. Infettning och/eller byte gratis… ;)

 

Efter att jag har fettat in lager ordentligt, brukar jag bara underhålla dem utifrån. Då behöver man ju inte ta ut eller byta lagren, utan bara skruva av hjulen så man kommer åt från ena sidan. Det brukar jag göra kanske varannan månad. Det går ju fort liksom… ;)

 

Sedan spelar väl infettade hjul inte lika stor roll på hastigheten när det är varmt ute. Så på sommaren gör det inte lika stor skillnad på hastigheten. Den största vitsen är väl annars att det skyddar hjulen (både lagren och nållagren) när det drar mot snöslask och salt.

Link to comment
Share on other sites

Spontant har jag svårt att förstå att lagren kan spela så stor roll' date=' även om jag hajar att hjulen snurrar rätt många varv i minuten. Jag får försöka göra några egna tester för att bli övertygad.[/quote']

Jag har ju sagt att jag kan byta lager åt dig vid tillfälle ;).

Jag ska Bosön i helgen på skidledarutbildning. Jag vet inte var på Lidingö du bor, men du kan väl komma förbi så kan jag byta lager på något par åt dig. Alternativt bara fetta in lagren. Men då måste det vara öppningsbara lager med gummi-plåt-tätbricka, som det brukar vara på Elpex.

 

Slå en pling om du vill att jag ska köpa 8 lager. Ca 280 kr. Infettning och/eller byte gratis… ;)

 

Efter att jag har fettat in lager ordentligt, brukar jag bara underhålla dem utifrån. Då behöver man ju inte ta ut eller byta lagren, utan bara skruva av hjulen så man kommer åt från ena sidan. Det brukar jag göra kanske varannan månad. Det går ju fort liksom… ;)

 

Sedan spelar väl infettade hjul inte lika stor roll på hastigheten när det är varmt ute. Så på sommaren gör det inte lika stor skillnad på hastigheten. Den största vitsen är väl annars att det skyddar hjulen (både lagren och nållagren) när det drar mot snöslask och salt.

Nyinfettade lager rullar ju inte signifikant sämre, när fettet har varmkört efter några meter rullar det mycket bättre, typ lika med något äldre lager. Vilket fett eller inte du har i lagren är nog helt underordnat backspärrens motstånd eller om lagren kommer i kläm.

Link to comment
Share on other sites

Spontant har jag svårt att förstå att lagren kan spela så stor roll' date=' även om jag hajar att hjulen snurrar rätt många varv i minuten. Jag får försöka göra några egna tester för att bli övertygad.[/quote']

Jag har ju sagt att jag kan byta lager åt dig vid tillfälle ;).

Jag ska Bosön i helgen på skidledarutbildning. Jag vet inte var på Lidingö du bor, men du kan väl komma förbi så kan jag byta lager på något par åt dig. Alternativt bara fetta in lagren. Men då måste det vara öppningsbara lager med gummi-plåt-tätbricka, som det brukar vara på Elpex.

 

Slå en pling om du vill att jag ska köpa 8 lager. Ca 280 kr. Infettning och/eller byte gratis… ;)

 

Efter att jag har fettat in lager ordentligt, brukar jag bara underhålla dem utifrån. Då behöver man ju inte ta ut eller byta lagren, utan bara skruva av hjulen så man kommer åt från ena sidan. Det brukar jag göra kanske varannan månad. Det går ju fort liksom… ;)

 

Sedan spelar väl infettade hjul inte lika stor roll på hastigheten när det är varmt ute. Så på sommaren gör det inte lika stor skillnad på hastigheten. Den största vitsen är väl annars att det skyddar hjulen (både lagren och nållagren) när det drar mot snöslask och salt.

Nyinfettade lager rullar ju inte signifikant sämre, när fettet har varmkört efter några meter rullar det mycket bättre, typ lika med något äldre lager. Vilket fett eller inte du har i lagren är nog helt underordnat backspärrens motstånd eller om lagren kommer i kläm.

Jag vet att du är duktig på att "meka" själv. Men jag kan byta lager åt dig på valfria skidor, så får du prova vid tillfälle!

Men visst, det blir inte så stor skillnad på sommaren när det är varmt.

Sedan försvinner effekten av nybytta/nyinfettade lager relativt snabbt.

Sedan är det så att lager med gummitätbrickor klämmer lite mot kulorna, vilket resulterar i trögare rull, jämfört med tätbrickor av enbart metall.

 

Sedan hade jag fel på priset där jag brukar köpa lager. 8 lager går på ca 170 kr ink moms.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen, hur brukar du montera lager med gummibrickor?

Kulhållaren inåt = lätt att komma åt att pilla i lite mer olja/fett men som sagt tidigare risk att klämma kulorna?!?

Kulhållaren utåt = svårt att komma åt men kanske mindre klämrisk?

Har införskaffat keramiska lager som ska på mina solade Skigo 2:or inför tävlingssäsongen...

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen, hur brukar du montera lager med gummibrickor?

Kulhållaren inåt = lätt att komma åt att pilla i lite mer olja/fett men som sagt tidigare risk att klämma kulorna?!?

Kulhållaren utåt = svårt att komma åt men kanske mindre klämrisk?

Har införskaffat keramiska lager som ska på mina solade Skigo 2:or inför tävlingssäsongen...

Har du köpt det som många av oss kallar keramiska lager, men som är hybrid-lager. D.v.s. keramiska kulor men metall i övrigt? Fördelen med sådana är väl lite att kulorna tål lite mer om man bara har olja. De kan rulla lite bättre. Lager med gummitätbricka skulle jag inte använda till tävling, tå gummitätbrickan kan bromsa mot kulorna.

 

Jag skrev just ner lite hur man byter på min blogg.

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/05/att-byta-eller-fetta-in-kullager-pa.html

 

Men vi kan höras privat, om du har frågor. Du är ju titt som tätt granne med mig ju ;).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...