Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor teknikfråga


kustlöparen

Recommended Posts

I många inlägg med träningstips läser man att man skall använda sig av 100% stakning (utom i branta backar) vid rullskidåkning.
Jag vill fråga vad som ligger bakom detta, det är ju nämligen inte alltid varken det snabbaste eller mest ekonomiska åksättet.
Ett av de mest tekniskt krävande momenten i klassisk skidåkning är ju stakning med frånskjut. Detta är en teknik som iaf jag anser är mycket viktig att behärska inte minst på snö då det i vissa tröga fören eller dyl är både snabbare och mer ekonomiskt att staka med frånskjut än att använda ren stakning, även på platten. Även mycket viktigt för att kuna behålla fart och stil i sk slakmotor och mindre kuperingar.

Jag anser att man ibland skall köra rena stakpass just för att bygga upp styrka och teknik för att kunna staka snabbare och även längre upp i backar och dyl. Men visst måste det vara viktigt att även träna på frånskjut eller?

Satsar man på Vasaloppet anser iaf jag på min nivå (6-7h) att stakning med frånskjut är viktigare än att vara fena diagonalåkning om man nu skall ställa dessa emot varann. I ett långt lopp som Vasaloppet kan man spara mycket kraft på detta.

Eller är jag helt ute och cyklar???
Link to comment
Share on other sites

Jag åker själv med frånskjut i långa motlut samt i kraftig motvind, men jag vet att en del förordar ren stakträning. Norska landslaget har väl under visa epoker rentav "förbjudit" diagonalträning på rullskidor med motiveringen att det gör mer skada än nytta på tekniken. Jag skulle tro att det är med samma motiv en del ratar stakning med frånskjut. På rullskidor behöver du inte åka med en aktiv höft och fördela vikten mellan skidorna för at få "fäste". Många som åker enbart rullskidor riktar därför för mycket av kraften i sin benspark rakt bakåt eller än värre gör ingen bakspark alls utan mer drar sig framåt på rullskidan som har låst bakhjul, den rörelsen blir omöjligt på snö om du inte har vallat enormt mycket fästvalla. På snö krävs det ju åtminstone en aktiv viktöverföring till skidan för att skapa tillräckligt med friktion mot snön, men en del av kraften i sparken går ju också åt att trampa ned spannet för att öka "friktionen" mot snön och därmed kunna använda mer kraft i frånskjutet utan att skidan "slinter".
Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med "stakåkaren" i dennes analys. För en överviktig gubbe som älskar rullskidor krävs dock att jag får med benen i åkningen. Som alltid krävs en medvetenhet om tekniken när man är ute och kör, så för "kustlöparen" rekomenderas ovanstående inlägg att ha i bakhuvudet när du kör stakning med frånskjut. En liten hjälp till påminnelse är att sätta de bromsade hjulen fram, lite bättre men inget vaccin mot "fusk". Som balansträning kan diagonal utan stavar användas men då måste man tänka tyngdöverföring ibland.
Link to comment
Share on other sites

Stakåkning är den snabbaste växeln och den växel som passar bäst i 95% av vasaloppet. För att kunna staka så längt krävs dock teknik, kondition och styrka. Det är ju ingen hemlighet att eliten stakar sig igenom vasaloppet medans 10 timmarsåkaren mest diagonalar.
Att träna teknik genom genom att köra stakning med spark tror jag inte på, däremot får sig vaden och vristen en omgång som kan vara värdefull inför skidsäsongen. Detta kräver dock en rejäl frånspark.

Att inte stakåkning alltid är det snabbaste och ekonomiska sättet att ta sig fram på stämmer ju om motståndet dvs föret eller lutning på backen blir för tung för att orka dra igenom hela stavtaget. Orkar du väl genomföra ett staktag i god stil så är det lättare att hålla högre frekvens med stakning än då frånspark används.
Här kan man nog jämföra med bilar, där en stark motor kan köra på högre växel i högre fart uppför en brant backe jämfört med en klenar motor.
Link to comment
Share on other sites

Brukar variera rullskidsträningen med att bara staka och åka på rullskidbana där det är branta backar och där använder jag sparkstak och diagonal, mest sparkstak.
Tycker diagonal och sparkstak på rullskidor är viktigt och bra träning iof så fuskar man med att trycka ifrån som man måste göra på vintern men du tränar ändå ganska lika muskler och får in balansträning och styrka i fotleder. Kungsberget utanför sandviken har en grym diagonalbacke 2km med 200m stigning grymt bra träning att diagonala uppför.

Tycker man det är svårt koordiantions och tekniskt att diagonala på rullskidor så har man nog problem även på vintern och då ska man nog träna på det. som sagt löpning är inte så tekniskt likt att diagonala heller så ska man hårddra det ska man inte göra det heller.
Men som sagt så ska backarna vara branta om man ska diagonal på rullisar tycker jag.

Att det skulle vara lätt att lära sig en felaktig teknik är väl möjligt men det kan man nog även göra på snö om man inte vet hur man ska göra.....
Link to comment
Share on other sites

Jag har belagt mig sjäv med diagonalförbud på rullskidor. Det känns enormt jobbigt att gå på snö om man "lurat" i sig massa diagonal på rullskidor under försäsongen. Iofs har jag en relativt extrem stakkapacitet. Om man känner att man inte aktiverar benen är det bättre att köra intervaller med ömsom "sprittande" ömsom djup stavgång i en rejäl uppförsbacke (m/slalombacke). Jag kombinerar syrketräning (allmänn styrka) / stakning (lokalt överkropp) / backgång (lokalt ben) / spinning (centralt syreupptagning och low impact). Ingen löpning.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Kustlöparen, att god teknik vid stakning med frånskjut är viktigt, framförallt på VL, och givetvis ren stakning.

"Min" rull-bana är relativt platt, så jag kör enbart på arm/mage.
I början av min rullskidkarriär orkade jag inte att enbart staka, men det kändes jätteskumt att diagonalåka och att staka med frånskjut, och gör så fortfarande.
Är det svår motvind, eller när jag börjar krokna efter ett längre pass, då händer det dock att benen får hjälpa till.

Stakning med frånskjut tar jag på snön (när den nu kommer ?? )
Den teknik jag har (på snö) är inget jag får Nobelpriset för, men det är ju den jag har !
Link to comment
Share on other sites

Även jag stakar mest på rullskidor, använder frånskjut när/om jag blir lite trött och vill få upp farten igen. Detsamma gäller när spetsarna inte längre är sylvassa utan tenderar att släppa. Med frånskjutet kan man därmed öka farten och man slipper bli vansinnig över lite slö spetsar.
Klas
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med stakåkaren i det han svarat. Jag tycker alltså att man kan vänta med frånskjut tills det blir på riktiga skidor. Rullskidor ser jag mer som en träning av överkroppen innan vintersäsongen, och då anser jag inte att frånskjutet ger någon extra träning. Sedan rent tekniskt tycker jag att det är bättre att vänta till snö också. Benen tycker jag är bättre att träna t ex genom löpning (stavgång kanske är OK) medan det är barmark.

För några år sedan började jag åka rulldskidor med några i den klubb jag är med i. Det gav en annan dimmension för mig att åka med riktigt duktiga stakåkare. Vi brukar åka på en väg där det finns några regäla men inte allt för långa backar. Rundan vi åker är på 10 km, och vi tar den olika många varv. Jag blev "itutat" att "jobbar du med benen i backen så tar vi ett varv till". Var jag nästan färdig med andra varvet var det inte det jag då ville höra.

Det jag vill säga med detta är att det är en mental fråga att inte börja använda benen i backar, utan vet man att det går med ren stakåkning så går det. För närvarande så är det detta jag tycker för träningen framåt för min del. På den rundan jag kör själv (35 km) så tycker jag att det är när det är 15 km kvar och jag vet att jag har 6 grymma backar kvar, det är då tränningen börjar...

Sen är det lite intressant att se på olika elitåkare på TV och se hur stakåkningen utvecklas. Jag hade årets Holmenkollen inspelad ett tag, och det är rätt intressant att se hur norrmännen stakar. Studera t ex Odd-Björn Hjelmesett (visst är det han med flinten som kom trea??? - har lite svårt att hålla isär alla duktiga norrmän) nästa gång han stakåker långt... Böjda armar med armbågarna svagt utåt, sen ett kort och snärtigt stavtag.

Det var ju någon som la en norsk skidorienteringslänk på någon annan sida för ett tag sedan. Hyfsad annalys på ny stakteknik, även om jag inte tycker det visar att man nu mera har betydligt mer böjda armar vid stavisättningen än förr.

[url]http://home.online.no/~ernkris/ski-o/ARTIKLER/Staking.htm[/url]
Link to comment
Share on other sites

Dom flesta verka vara allergisk mot att använd bena på rullisar :-)... En sak att tänka på med stakträningen som är bra för teknik och styrka som man lätt kan glömma är att köra stakintervaller(utan ben) korta och långa uppför och på platt och rullande terräng. och inte bara köra långa sega pass.
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, intressant ta del av era erfarenheter och tankar!
För egen del tycker jag att rädslan för att förstöra tekniken med rullskidor är överdriven iaf om man är medveten att man gör hyfsat rätt(??!!), jag har tvärtom använt rullskidorna för utveckla min teknik när snön väl kommer. Vet att en del landslagsåkare också finslipar teknik på rullskidor. Tex har jag förbättrat min stakning med frånskjut betydligt med hjälp av rullskidor, diagonal kör dock endast i en speciellt utvald brant intervallbacke, att tänka på är dock att ta det lugnt så man hinner med att utföra rörelsen korrekt annars är det meningslöst. När det väl sitter kan man öka farten. Kör utan stavar är också ett sätt att tvinga spig att göra rätt.

Nu hör till saken att jag gör precis som ni, kör mestadels med 100% stakning, även där kanske en annan teknik vore snabbare. Jag ville dock ha lite åsikter i ämnet, sedan tycker jag att stakning med frånskjut är lite eftersatt, trots att det är en snabb och effektiv teknik, på flack och lätt motlut är det många som inte behärskar den.
Intressant träningsidé från Dunderklumpen, kanske skall anamma det till någon klubbträning.

Odd-Björn är en riktig kämpe och åker kraftfullt i klassisk stil. Även skidförbundets teknik/video/dvd kan rekommenderas för teknikstudier. Man kan lära sig mycket av att titta på de bästa, och sedan filma sig själv (eller ännu bättre låta nåon annan göra det!)
Link to comment
Share on other sites

tycker oxå sparkstak är en växel som ska tränas mycket och på rullskidor och som många är dåliga på(är en väldigt viktig långloppsväxel). Ser många som kanppt använder den växeln utan går över på diagonal på en gång det lutar uppför. Sparkstak kräver mycket mindre syreupptagningsförmåga än diagonal och är mycket mer ekonomisk. Försöker alltid diagonala så lite som möjligt när jag tränar, använder sparkstak så långt det går i backarna(stakar givetvis så långt jag kan utan ben först). Tex risbergsbacken på vasaloppet ska man inte diagonala många tag på om man är bra, det är en stak/sparkstakbacke i normalt före
Link to comment
Share on other sites

Tillhör väl undantagen, men jag kör sparkstak säkert under 75-90% av rullskidpassen. Ska öka dosen enbart stakning lite så småningom, men då jag är i grunden cyklist och har starka ben så använder jag gärna även benen, vilket jag kommer att göra fullt ut på snö också.

/Leo
Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag tycker man kan köra stakning med frånskjut och diagonalåkning bara man tänker på att åka rätt när man kör rullskidor. Man måste lite tänka in sig hur det är när man är på snö. Göra avstampet rätt ner mot asfalten och inte bara sparka bakåt.
Jag har sett att en del (i Göteborgstrakten) får en felaktig teknik med mycket rullskidåkning som sen är svår sett rätta till när man ska på snö. Framför allt om man inte har en gedigen skidåkarbakgrund.

Vid diagonalåkning och stakning med frånsskjut gör "bombfästet" i rullskidor att man kan lära sig en"slarvig" åkning där man får teknikfel med själva avstampet vid frånskjut ,som bla gör att man får svårt att få fäste vid åkning på snö (det finns många duktiga rullskidåkare som har svårt att få till det på snö).

Är själv tidigare elitåkare, men numera god "elitmotionär" med 4,15-4,45 på Vasaloppet. Kör inte så mycket rullskidor, men däremot en hel del skidgång, mtb och inlines.

Gunnar M
[url=http://www.gmpuls.se]www.gmpuls.se[/url]
Link to comment
Share on other sites

gunnar har helt rätt. Det skiljer sig en hel del i teknik mellan asfalt och snö.

Sen tror jag största anledningen till att man åker så med rullskidor är att det är det snabbaste sättet att ta sig fram på, med snabba sparkar bakåt istället för att härma riktigt snöåkning. Är man ute och "bättrar på varvtiden" på sin slinga eller om man åker med kompisar så vill man kanske köra fort, då blir det den effektivaste rullskidtekniken man tar till för att hänga med. Inte helt optimalt med tanke på riktig skidåkning, men bättre än inget är det ju. Det bästa är helt klart riktig snöträning, ser fram emot det själv.

/Leo, Göteborg :-)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
[quote name=nick]Brukar variera rullskidsträningen med att bara staka och åka på rullskidbana där det är branta backar och där använder jag sparkstak och diagonal, mest sparkstak.
Tycker diagonal och sparkstak på rullskidor är viktigt och bra träning iof så fuskar man med att trycka ifrån som man måste göra på vintern men du tränar ändå ganska lika muskler och får in balansträning och styrka i fotleder. Kungsberget utanför sandviken har en grym diagonalbacke 2km med 200m stigning grymt bra träning att diagonala uppför.

Tycker man det är svårt koordiantions och tekniskt att diagonala på rullskidor så har man nog problem även på vintern och då ska man nog träna på det. som sagt löpning är inte så tekniskt likt att diagonala heller så ska man hårddra det ska man inte göra det heller.
Men som sagt så ska backarna vara branta om man ska diagonal på rullisar tycker jag.

Att det skulle vara lätt att lära sig en felaktig teknik är väl möjligt men det kan man nog även göra på snö om man inte vet hur man ska göra.....[/quote]
Jag tänkte åka förbi Kungsberget och köra lite rullskidintervaller i helgen. Var börjar backen upp, är det svårt att hitta? börjar den nedifrån liftarna eller går vägen upp från något annat håll? Hur lång tid tar det att köra upp ungefär, är det diagonal eller stak med frånskjut som gäller?

Vet att diskussionen på denna tråd slutade för ett bra tag sen men jag kan bara kort säga att min åsikt är att man självklart ska träna diagonalåkning på rullskidor om man vill bli bra på att åka uppför på skidor. Det är bättre att träna det och riskera att bli en aning slarvig med frånskjuten än att inte kunna träna diagonal alls under större delen av året. Det avhjälps enkelt med 1-2 veckor fokus på åkning utan stavar när väl snön kommit.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Ekis][quote=nick]Brukar variera rullskidsträningen med att bara staka och åka på rullskidbana där det är branta backar och där använder jag sparkstak och diagonal, mest sparkstak.
Tycker diagonal och sparkstak på rullskidor är viktigt och bra träning iof så fuskar man med att trycka ifrån som man måste göra på vintern men du tränar ändå ganska lika muskler och får in balansträning och styrka i fotleder. Kungsberget utanför sandviken har en grym diagonalbacke 2km med 200m stigning grymt bra träning att diagonala uppför.

Tycker man det är svårt koordiantions och tekniskt att diagonala på rullskidor så har man nog problem även på vintern och då ska man nog träna på det. som sagt löpning är inte så tekniskt likt att diagonala heller så ska man hårddra det ska man inte göra det heller.
Men som sagt så ska backarna vara branta om man ska diagonal på rullisar tycker jag.

Att det skulle vara lätt att lära sig en felaktig teknik är väl möjligt men det kan man nog även göra på snö om man inte vet hur man ska göra.....[/quote]
Jag tänkte åka förbi Kungsberget och köra lite rullskidintervaller i helgen. Var börjar backen upp, är det svårt att hitta? börjar den nedifrån liftarna eller går vägen upp från något annat håll? Hur lång tid tar det att köra upp ungefär, är det diagonal eller stak med frånskjut som gäller?

Vet att diskussionen på denna tråd slutade för ett bra tag sen men jag kan bara kort säga att min åsikt är att man självklart ska träna diagonalåkning på rullskidor om man vill bli bra på att åka uppför på skidor. Det är bättre att träna det och riskera att bli en aning slarvig med frånskjuten än att inte kunna träna diagonal alls under större delen av året. Det avhjälps enkelt med 1-2 veckor fokus på åkning utan stavar när väl snön kommit.[/quote]
Asfalten börjar i roten på backen och är svår att missa, längesen jag åkte där men den är tuff. Kring 10min tror jag man höll på, lite under kanske.. 9,40 kanske kom inte riktigt ihåg. du måste nog gå ner iaf annars är nog risken att du kör ihjäl dig, Staka, staka med frånskjut eller diagonal är väl valfritt beroende på vad man vill bli bra på, jag skulle nog köra stakning och stakning med frånskjut men jag diagonalar inte så mycket, tycker det är ett oekonomiskt sätt att transportera sig framåt.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=nick]Asfalten börjar i roten på backen och är svår att missa, längesen jag åkte där men den är tuff. Kring 10min tror jag man höll på, lite under kanske.. 9,40 kanske kom inte riktigt ihåg. du måste nog gå ner iaf annars är nog risken att du kör ihjäl dig, Staka, staka med frånskjut eller diagonal är väl valfritt beroende på vad man vill bli bra på, jag skulle nog köra stakning och stakning med frånskjut men jag diagonalar inte så mycket, tycker det är ett oekonomiskt sätt att transportera sig framåt.[/quote]
Tack för det, hmm, diagonalning oekonomiskt? Om du ska uppför mördarbacken i Falun tex så är det nog betydligt mer ekonomiskt att diagonala än att staka i alla fall. Även om du nu på nåt sätt skulle orka dra dig uppför med stakning. Jag ställer min fråga angående lutningen lite annorlunda då, Vilket sätt går snabbast att åka uppför för det mesta, stakning, stak med frånskjut eller diagonal. Jag är ute efter branta backar där det är tillräckligt tungt för att man ska kunna diagonala utan att behöva sträcka ut alltför mycket. Går det att åka bil upp och ner? (för att få skjuts ner)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Ekis][quote=nick]Asfalten börjar i roten på backen och är svår att missa, längesen jag åkte där men den är tuff. Kring 10min tror jag man höll på, lite under kanske.. 9,40 kanske kom inte riktigt ihåg. du måste nog gå ner iaf annars är nog risken att du kör ihjäl dig, Staka, staka med frånskjut eller diagonal är väl valfritt beroende på vad man vill bli bra på, jag skulle nog köra stakning och stakning med frånskjut men jag diagonalar inte så mycket, tycker det är ett oekonomiskt sätt att transportera sig framåt.[/quote]
Tack för det, hmm, diagonalning oekonomiskt? Om du ska uppför mördarbacken i Falun tex så är det nog betydligt mer ekonomiskt att diagonala än att staka i alla fall. Även om du nu på nåt sätt skulle orka dra dig uppför med stakning. Jag ställer min fråga angående lutningen lite annorlunda då, Vilket sätt går snabbast att åka uppför för det mesta, stakning, stak med frånskjut eller diagonal. Jag är ute efter branta backar där det är tillräckligt tungt för att man ska kunna diagonala utan att behöva sträcka ut alltför mycket. Går det att åka bil upp och ner? (för att få skjuts ner)[/quote]
Den är bland det tuffare du kan hitta i sverige så du diagonalar nog stora delar om du är diagonalfantast :-) ca 10% i snittlut gissar jag, dvs 200hm på 2km, oekonomiskt mena jag att det finns inget sätt att ta sig framåt som konsumerar mer syre och är mer tekniskt svårt än diagonalåkning av alla sätt att transportera sig, värdelöst om du frågar mig.
Dom brukar ju ha backtävlingar med bil där men den är inte bred, och jag vet inte om man får åka med bil där hur som helst heller
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...