Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Laddning a´la Australien


GundeG

Recommended Posts

Tjingeling,

Ni som testade 1dygns laddningen, gick det bra? märkte ni någon skillnad? (Jo m.m)

 

Själv tyckte jag det funkade klockrent, märkte ingen skillnad mot 3 dygns varianten.

Kan du förklara hur det hela fungerar, jag försökte fråga på en ny tråd tidigare, men ingen svarade? Och varför heter det Aussie?

Link to comment
Share on other sites

Jodå jag körde denna variant och jag tycket det funkade bra. Körde "tömningen" på fredag kväll upp i startbacken. Drog i mig ca: 350g kolhyderater (pannkaka med honung + carbonloader)direkt i bilen efter passet. Under lördagen försökte jag stoppa i mig 800g men fick ge mig lite tidigare efter som jag hade fått en lätt förstoppning. Ni skulle sett magen på kvällen, som en badboll!! Antagligen hade jag druckit för dåligt så det blev för tort i tjocktarmen. Men som tur var kom magen igång under natten. Ingen soppatorsk under loppet som förra året! I år körde jag endast på blåbärsoppa förutom i Smågan, funkade kanon. Förra året körde jag på vatten och sportdryck. Det blev nog för tunt, för lite kolhyderater.
Link to comment
Share on other sites

Cosmic,

Aussie, förkortning för Australisk kommer från en forskningsrapport just från Australien där man kommit fram till att detta upplägg fungerar lika bra som 3dygns varianten. Fördelen är att man slipper hålla på i 3dygn vilket för många innebär magproblem, huvudvärk, tung i kroppen m.m.

 

Kortfattat går det ut på att man antingen på fre em/kväll eller tors em/kväll (tävling på sön) kör ett pass där man första 15-20min kör i lugnt tempo (A1-A2) och sedan i 3-4min ökar till högfart (A3) och för att avsluta i 30sek-1min i maxfart (A3+/An). Använd samma muskler som du ska använda på tävlingen (i detta fall skidor...)

 

Direkt efter börjar du kostladdningen. Först mycket snabba kolhydrater. Jag tryckte i mig en 100g GEl + en Carboloader direkt efter vilket gav 140g på direkten, sedan körde jag som jag brukar i ett dygn (10g kolhydrater per kg kroppvikt och dygn).

 

Börjar du med detta på tors äter du sedan som vanligt på lördagen. Att köra tors istället för fre är en smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Tjena GundeG (= experimentmannen Niklas) och tack för senast. Det var trevligt att vi kunde träffas live.

Jag följde ditt upplägg till punkt och pricka men gjorde av praktiska skäl min korta urladdning på torsdag kväll..

Det funkade utmärkt och jag var definitivt lika stark hela loppet som jag brukar vara med längre (och mycket

mera "tung") uppladdning. Jag hade ju gjort denna längre uppladdning (som jag tidigare beskrev på din fråga) inför öppet spår. Jag kände mig minst lika "laddad" energimässigt hela vägen i Vasaloppet. Att jag åkte något sämre på Vasaloppet beror INTE på energin i kroppen utan på att jag har svårare att få ut min kapacitet när jag inte får fast skidorna (jag är relativt sett starkare i benen än i armarna !).

Jag kommer nog att köra med "din" modell även nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Som kuriosa kan jag berätta att jag träffade Ola Hassis (fd vinnare VL) i höstas. Han beättade om Botinovs laddning när han vann, 97 tror jag. Den laddningen var också kort, men inte exakt som "aussie"-varianten. Han kom till Orsa och Ola på onsdagen innan och sattes direkt på Atkins-diet. Ola körde honom totalt i botten under två dagar, Botinov körde sitt sista pass när han nästan svimmade på fredag eftermiddag, Efter det proppade de i honom kolhydrater och ni vet hur det gick sedan!
Link to comment
Share on other sites

Hittade den. Det är Kayaker som är pappan...

 

"En av de mer uppseendeväckande upptäckterna är från ett intressant experiment i Australien där man lyckats boosta glykogeninlagringen rejält på ett annorlunda sätt som i viss mån talar emot alla ovannämnda principer, se t.ex.

 

http://www.pponline.co.uk/encyc/0974.htm

 

Mer intressant på samma tema:

 

http://www.pponline.co.uk/encyc/0310.htm

 

Senast redigerat av kayaker (2007-02-24 09:26:51)"

Link to comment
Share on other sites

Jag "dog" i Oxbergsbackarna, tappade från 1100 till 1600 in. Jag tror själv att det beror på att jag hade för få långpass, fem över 1,5 timmar efter sommaren och alla i februari, lurigt med två småbarn. Det jag egentligen undrar, är kan det bero på dålig uppladdning? Eller t o m på motsatsen, att jag inte behövde köra på fettet förrän i Oxberg, dvs kunde hålla ett högre tempo än jag "borde" kunde hålla fram dit. Avancerade fram dit på lagom ansträngning, för att plötsligt "dö", har kört 9 ggr tidigare och aldrig upplevt något liknande.

 

Så frågan är egentligen, när gör en dålig och bra uppladdning skillnad, hela tiden efter säg 1,5 timmar eller kan de som laddat dåligt och de som laddat bra ha skillnad mellan säg 1,5 och 3 timmar för att det efter 3 timmar inte spelar någon roll.

 

Är det någon som har några bra teorier om detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag "dog" i Oxbergsbackarna, tappade från 1100 till 1600 in. Jag tror själv att det beror på att jag hade för få långpass, fem över 1,5 timmar efter sommaren och alla i februari, lurigt med två småbarn. Det jag egentligen undrar, är kan det bero på dålig uppladdning? Eller t o m på motsatsen, att jag inte behövde köra på fettet förrän i Oxberg, dvs kunde hålla ett högre tempo än jag "borde" kunde hålla fram dit. Avancerade fram dit på lagom ansträngning, för att plötsligt "dö", har kört 9 ggr tidigare och aldrig upplevt något liknande.

 

Så frågan är egentligen, när gör en dålig och bra uppladdning skillnad, hela tiden efter säg 1,5 timmar eller kan de som laddat dåligt och de som laddat bra ha skillnad mellan säg 1,5 och 3 timmar för att det efter 3 timmar inte spelar någon roll.

 

Är det någon som har några bra teorier om detta?

Du får nog gå till dig själv och se vilka skillander du har haft i träning och uppladdning inför detta år jämfört med tidigare år.

 

Hur var intaget under loppet, nån skillnad mot tidigare?

 

Personligen tror jag inte det beror på uppladdning så långt in i loppet, det låter ju mer som om du inte fått i dig tillräckligt under loppet. Långpasstoerin är också tänkbar har själv märkt tydligt när jag inte haft tillräckligt långa pass i kroppen speciellt när det är lite tyngre före.

Link to comment
Share on other sites

Triatleterna verkar ha kommit bra mycket längre än skidåkarna vad gäller laddning. För ett så långt lopp som VL är det nästan meningslöst att ladda eftersom vi möjligen kan förlänga glykogendepån max 10 minuter. Min erfarenhet är att väggen blir hårdare om man laddar eftersom övergången från kolhydrater till fett blir mer markant.

 

Triatleterna verkar foka mer på näring u n d e r loppet än före (för långa lopp), och enligt "Bibeln" skall man sikta på halva förbränningen dvs 450-500 kcal per h, vilket är en hel del, t ex en Maximgel och 5 dl sportdryck.

 

I år åt jag nästan helt normalt innan + 1 fl Maxim fredag kv och sön morgon. Under loppet: 1/2 powerbar på startlinjen, 2 Maximgel, 3 l Vitargo = ca 2200 kcal => Lätt i kroppen innan, ingen huvudvärk, inga svackor. Toppen!

Link to comment
Share on other sites

Triatleterna verkar ha kommit bra mycket längre än skidåkarna vad gäller laddning. För ett så långt lopp som VL är det nästan meningslöst att ladda eftersom vi möjligen kan förlänga glykogendepån max 10 minuter. Min erfarenhet är att väggen blir hårdare om man laddar eftersom övergången från kolhydrater till fett blir mer markant.

 

Triatleterna verkar foka mer på näring u n d e r loppet än före (för långa lopp), och enligt "Bibeln" skall man sikta på halva förbränningen dvs 450-500 kcal per h, vilket är en hel del, t ex en Maximgel och 5 dl sportdryck.

 

I år åt jag nästan helt normalt innan + 1 fl Maxim fredag kv och sön morgon. Under loppet: 1/2 powerbar på startlinjen, 2 Maximgel, 3 l Vitargo = ca 2200 kcal => Lätt i kroppen innan, ingen huvudvärk, inga svackor. Toppen!

Drog du i dig 3 liter vitargo + 2 maximgel + 1/2 powerbar på startlinjen ???

Näe, du måste mena under hela loppet. Då lät det faktiskt ganska lite men du kanske var snabb i spåret?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...