Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ojämnt slitage på bakhjulen (Pro-Ski C2)


utter

Recommended Posts

Hej,

 

För ett tag sedan togs det upp om slitage på hjul. Detta på Pro-Ski C2 skidor.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=752

 

Det som kom fram då var att det kunde vara sned skida, att ena foten inte står rakt och att man åker bara på en sida på landsvägar.

 

Nu har jag bytt mina C2 mot C3 hjul. Men jag får fortfarande samma slitage på vänster sida av båda hjulen. Detta slitage blir inte på framhjulen.

 

Bifogar en bild som ni kan grunna över:

http://img469.imageshack.us/img469/8620/rullskidorjw3.jpg

 

Vet inte riktigt hur jag skall fixa till det. Närmast tänker jag bara åka på vänster sida av vägen istället för höger. Sen skall jag fundera igen om jag håller något ben snett.

 

Funderar nästan på att köpa nya skidor till nästa säsong. Nya hjul är ju ändå såpass dyra att jag funderar på att skaffa ett par där man kan sätta de spärrade hjulen fram.

 

Ni får gärna komma med tips om hur jag skall kunna bli av med det här problemet. Att köpa nya hjul varje säsong lockar inte riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Det är defenetivt lutningen på vägen som gör slitaget. Byt sida ibland på vägen så får du se att dom slits ner lika mycket på andra sidan. Och anldeningen att bakhjul slits mycket mer än framhjulen är ju enkel. Det är mycket mer tyngd på bakhjulen där du står med hälarna än vad det är på framhjulen.
Link to comment
Share on other sites

OK, tackar för svaren. Misstänkte att det verkligen var lutningen på vägen. Tur att det inte finns någon lag vilken sida man skall åka på utan bara rekommendationer. :)

 

Skall titta på Marwe också för även om man byter sida så blir ju hjulen snabbare med tiden. De skall ju gå trögt.

Link to comment
Share on other sites

Det tar slut på ena sidan först. Och det är klart att det är ett problem när det blir för slitet. Då tar helt enkelt hjulgaffeln i marken när man svänger åt det slitna hållet. Men det är ju inte stötte problem än att man måste byta däcken när det är för slitet. precis som man byter cykeldäck eller bildäck när det är för slitet. Man hinner ju ändå åka ett antal 100 mil innan man måste byta. Och för dom flesta åkarna är det långtid.
Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem. Mina hjul ser exakt ut som dina (faktiskt både fram och bak), mer slitna på vänstra sidan. Är inne på andra uppsättningen hjul på mina pro ski vario skidor (har tyvärr ingen koll alls på vilken sorts hjul det är). Första uppsättningen höll väl iaf ca 300 mil.

 

Jag har alltid varit jättenoga med att skifta höger/vänster var 30e minut på varje pass, så lutning på vägen tror jag knappast påverkar särskilt mycket, det verkar ju snarare vara något generellt pro ski-relaterat problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag byter också. Kanske inte så ofta som var 30 minut men efter halva passet som brukar bli 40-45 min.

 

Måste väl erkänna att de slitits lite fram också. Men detta är mina gamla C2 hjul som gått betydligt längre. I alla fall så kommer jag köra resten av säsongen på vänster sida av vägen. Om lutningen av vägen teorin stämmer borde högersidan börja se ut som vänster sida.

 

Sen till nästa säsong blir det nog ett par Marwe. Eller kanske några skidor där det utan att göra inverkan på skidan går att flytta de bromsade hjulen fram.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem. Mina hjul ser exakt ut som dina (faktiskt både fram och bak), mer slitna på vänstra sidan. Är inne på andra uppsättningen hjul på mina pro ski vario skidor (har tyvärr ingen koll alls på vilken sorts hjul det är). Första uppsättningen höll väl iaf ca 300 mil.

 

Jag har alltid varit jättenoga med att skifta höger/vänster var 30e minut på varje pass, så lutning på vägen tror jag knappast påverkar särskilt mycket, det verkar ju snarare vara något generellt pro ski-relaterat problem.

Prloblemet om det nu är ett problem. Jag ser det snarare som fakta! Är dock det samma om du kör med Swenor, Elpex och till och med Everest. Det är inte ett Pro-ski problem. Jag skulle vilja säga att alla hjul blir slitna efter mycket åkning helt enkelt. Men prova gärna att åka på vänster sida av vägen istället så kommer ni se att ni får samma slitning på hjulen fast på höger sida.

 

Bästa sättet att undvika "problemet" är väl att åka med så hårda och tröga hjul som möjligt. Dels slits dom inte så mycket pågrund av sin hårdhet, dels orkar ni inte åka lika mycket på dom ;)

Link to comment
Share on other sites

OK, berätta sen hur det gick! Annars kan man väl alltid vända på hjulen och åka baklänges ;).

Vägens lutning borde vara boven.

 

Har inte upplevt detta problem själv, men hjulen utan spärr borde man helt sonika kunna vända på (utan att behöva pilla ut lagret).

 

Om problemet är mer uttalat på bakhjulen - flytta fram dessa och vänd på de nya bakhjulen (nu utan backspärr).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...