Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Enkel spannprovare


kallep

Recommended Posts

För att ha någonting att testa mina skidor med har jag gjort en enkel spannprovare.

 

http://i246.photobucket.com/albums/gg87/kallep_photos/spanntestare1.jpg

 

En tving, en badrumsvåg och några träbitar är det som behövs. Jag tror det framgår av bilden hur den är byggd, men om det finns intresse kan jag ta fler bilder.

Den kan inte mäta enskillda skidor utan bara skidpar men jag tycker den ändå ger mycket info. Många tack till HF7BD som i http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1824 beskrev sin fina spannprovare, och hur man använder den för att få ut det mesta av sina skidor.

 

Det borde inte vara alltför svårt att med samma delar (badrumsvåg och tving) bygga en spannprovare som kan mäta på en skida i taget. Det som tillkommer är en rejält styv "mätplanka". En sådan får nog bli nästa projekt.

 

Är det någon mer som har liknande apparat hemma? Det vore kul att jämföra mätresultat. T.ex. om man har ett par skidor som går riktigt bra i något visst före, hur långt, högt, hårt spann har dom ? Man kan också hitta egenskaper som ger dåliga skidor. T.ex hade jag ett par skidor som det var svårt att få bra fäste med. När jag köpte dom mätte vi upp ett långt mjukt ganska mjukt spann genom att jag stog på skidorna och säljaren testade med en bit papper. Dom borde alltså ha fungerat bra. I spannprovaren mätte jag också upp ett långt mjukt spann, men om jag tryckte ihop skidorna helt 8 cm bakom balanspunkten så fanns det fortfarande en glipa bakom tryckpunkten. Jag flyttade sen spannprovarens tryckpunkt 2 cm bakåt på skidorna och kunde då trycka ihop spannet utan att det blev någon glipa. Genom att flytta bindningen 2 cm bakåt fick jag också bättre fäste med skidorna.

 

Det vore kul att lära mig mer om olika spannegenskaper. Dels för att kunna lägga fästvallan optimalt på dom skidor man har, men också för att ha mer kunskap i bagaget nästa gång man lägger 2-3 tusen på ett par nya skidor.

Link to comment
Share on other sites

He he, ja det var fiffigt! Jag var själv på gång att försöka mig på ngt sådant att mäta trycket skida mot skida men det där var ju extra enkelt! Sen borde man ju kunna byta ut klossarna mot en mindra som man tar lite längre fram för att simulera då man går upp på tå. Och klossarna du har nu är väl lite långt fram för att simulera att man står med hela foten? Själv letade jag efter ngn typ av tving som hade en inbyggd mätare, finns det förresten?

 

Jag gissar att du väger ca. 82-83 kg! ;-)

 

Vissa kommer säkert att säga att det inte opimalt att prova så men jag tror inte att det är så farligt. Skillnaderna mellan skidorna jämnas ju även ut och skiljer det inte alltför mycket mellan skidorna så funkar det nog.

Link to comment
Share on other sites

Mindre klossar låter som en bra idé. Har funderat på det själv också.

När jag tog bilden satte jag bara upp skidorna för att visa hur ser ut. När jag mäter använder jag 8 cm respektive 15 cm bakom balanspunkten enligt http://www.caldwellsport.com/ski-service/flex-evaluation/

Väger 77 Kg så vågen borde väl stått på 38,5 Kg.

 

Ser föresten ut som om Bromma skidsport mäter spannet med samma metod (båda skidorna samtidigt) http://www.skidsport.nu/vinter/nordic/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3275/

 

En tving med inbyggd tryckmätare vore kalas. Ingen aning om det finns sådana.

 

Håller just på att testa en variant som ersätter den mekaniska vågen med en digital variant. Givaren kommer från en digital badrumsvåg köpt på Clas Ohlson för en dryg hundralapp. Har inte kommit så långt, men det ser lovande ut. Får väl återkomma med en beskrivning om jag får ihop något som fungerar.

 

Ett enkelt sätt att göra en spannprovare där man kan mäta på varje skida för sig borde annars vara att helt enkelt lägga en balk mellan skidorna i spannprovaren som jag beskrivit ovan. Balken behöver inte vara extremt styv eftersom respektive skida trycker på balken ungefär likadant.

Om man i stället bara har en skida och en balk kommer tvingen att trycka med t.ex.80 Kg på mitten av balken medans skidans belastningsytor trycker längre ut på balken. Om balken då böjer sig mer än 0.1 mm lär ju mätningen inte bli så bra.

Link to comment
Share on other sites

Ser föresten ut som om Bromma skidsport mäter spannet med samma metod (båda skidorna samtidigt) http://www.skidsport.nu/vinter/nordic/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3275/

 

En tving med inbyggd tryckmätare vore kalas. Ingen aning om det finns sådana.

 

Håller just på att testa en variant som ersätter den mekaniska vågen med en digital variant. Givaren kommer från en digital badrumsvåg köpt på Clas Ohlson för en dryg hundralapp. Har inte kommit så långt, men det ser lovande ut. Får väl återkomma med en beskrivning om jag får ihop något som fungerar.

 

Ett enkelt sätt att göra en spannprovare där man kan mäta på varje skida för sig borde annars vara att helt enkelt lägga en balk mellan skidorna i spannprovaren som jag beskrivit ovan. Balken behöver inte vara extremt styv eftersom respektive skida trycker på balken ungefär likadant.

Om man i stället bara har en skida och en balk kommer tvingen att trycka med t.ex.80 Kg på mitten av balken medans skidans belastningsytor trycker längre ut på balken. Om balken då böjer sig mer än 0.1 mm lär ju mätningen inte bli så bra.

Fast den Skidsport har duger nog utmärkt!

 

Spännande, vi väntar på resultatet.

 

En balk låter smart!

Link to comment
Share on other sites

Din spannprovare ser riktigt bra ut, det enda problemet jag ser med den är att när man mäter skidorna mot varandra så får man ett medelvärde av bägge skidorna, det är vanligt att det skiljer 2 - 5 cm mellan skidorna ( kan vara mycket mer ) Men du pratade om att använda en balk mellan skidorna och då blir den klockren!
Link to comment
Share on other sites

För att ha någonting att testa mina skidor med har jag gjort en enkel spannprovare.

 

http://i246.photobucket.com/albums/gg87/kallep_photos/spanntestare1.jpg

 

En tving, en badrumsvåg och några träbitar är det som behövs. Jag tror det framgår av bilden hur den är byggd, men om det finns intresse kan jag ta fler bilder.

Den kan inte mäta enskillda skidor utan bara skidpar men jag tycker den ändå ger mycket info. Många tack till HF7BD som i http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1824 beskrev sin fina spannprovare, och hur man använder den för att få ut det mesta av sina skidor.

 

Det borde inte vara alltför svårt att med samma delar (badrumsvåg och tving) bygga en spannprovare som kan mäta på en skida i taget. Det som tillkommer är en rejält styv "mätplanka". En sådan får nog bli nästa projekt.

 

Är det någon mer som har liknande apparat hemma? Det vore kul att jämföra mätresultat. T.ex. om man har ett par skidor som går riktigt bra i något visst före, hur långt, högt, hårt spann har dom ? Man kan också hitta egenskaper som ger dåliga skidor. T.ex hade jag ett par skidor som det var svårt att få bra fäste med. När jag köpte dom mätte vi upp ett långt mjukt ganska mjukt spann genom att jag stog på skidorna och säljaren testade med en bit papper. Dom borde alltså ha fungerat bra. I spannprovaren mätte jag också upp ett långt mjukt spann, men om jag tryckte ihop skidorna helt 8 cm bakom balanspunkten så fanns det fortfarande en glipa bakom tryckpunkten. Jag flyttade sen spannprovarens tryckpunkt 2 cm bakåt på skidorna och kunde då trycka ihop spannet utan att det blev någon glipa. Genom att flytta bindningen 2 cm bakåt fick jag också bättre fäste med skidorna.

 

Det vore kul att lära mig mer om olika spannegenskaper. Dels för att kunna lägga fästvallan optimalt på dom skidor man har, men också för att ha mer kunskap i bagaget nästa gång man lägger 2-3 tusen på ett par nya skidor.

Jag tillverkade en likadan spannmätara, fast jag VIDAREUTVECKLADE den:) Jag Har en balk som jag polerade, den har jag närmast vågen. Sen har jag en digital våg! Nu kan jag kolla en skida åt gången.

 

TACK för bilden å iden!

Link to comment
Share on other sites

Jag tillverkade en likadan spannmätara' date=' fast jag VIDAREUTVECKLADE den:) Jag Har en balk som jag polerade, den har jag närmast vågen. Sen har jag en digital våg! Nu kan jag kolla en skida åt gången.[/quote']

Var får man tag på en balk?

Det var snabbt jobbat Osquar! Om du har möjlighet att ta en bild och lägga in vore det kul att se hur den ser ut.

 

Har själv varit till byggvaruhuset och köpt material till några egna "balkar". Min idé är att göra en H balk av 22 mm MDF board. Återkommer med bilder så fort jag fått ihop något.

 

Till slut några tips när man använder spannprovaren.

 

- Det är viktigt att tvingen trycker mitt på skidan (i sidledd). På min spannprovare är tvingen lös. Om den bakre delen av tvingen (den som inte syns på bilden) t.ex. hamnar nedanför skidans mittpunkt så klämmer man ihop skidorna snett och mätningen blir felaktig. Man kan kolla det här genom att mäta med bladmått från båda sidorna av skidan. om spannet är olika långt på respektive sida så klämmer man antagligen snett. Bäst är nog om man sätter fast tvingens bakre tryckpunkt i rätt läge.

 

- Om man sätter en lampa under skidorna kan man enkelt se om skidorna går ihop helt eller om man har glipor kvar när man tryckt ihop spannet. Jag har ett par skidor där spannet går ihop helt utan glipor, och ett annat där det lyser igenom på flera olika ställen.

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt att jag blandade ihop namnen i mitt förra inlägg.

 

Tveksam till att göra en balk av mdf board, mått toleransen på materielet är för stor och så sväller och krymper det ojämt.

Håller med om att MDF kanske kan vara lite tveksamt.

Anledningen att jag ändå valde MDF var att det har en slät yta, att det är relativt billigt, enkelt att få tag på och enkelt att bearbeta.

När det gäller svälla och krympa så kanske man kan avhjälpa det genom att lacka hela balken. Ytan där man lägger skidan måste hur som helst lackas eftersom den annars kan släppa ifrån sig en del trädamm.

tjockleks toleransen verkar vara ok. Enligt det digitala skjutmåttet ligger tjockleksvariationen innom 0.05 mm.

 

Håller precis på att testa ut första varianten av balken. Återkommer med bilder innom kort.

 

Om det visar sig att MDF inte håller måttet får jag försöka hitta något annat.

Någon som har något förslag ?

Link to comment
Share on other sites

Om det visar sig att MDF inte håller måttet får jag försöka hitta något annat.

Någon som har något förslag ?

Kanske en aluminiumprofil i lämplig storlek? Ex:

http://www.alutrade.se/index.php?show=3169_SWE&&page_anchor=http://www.alutrade.se/p3169/p3169_swe.php

 

Finns säkert någon verkstad som kan sälja en bit till privatpersoner. Kolla med någon som håller på med arbeten i Al.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...