Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor i nordvästra Stockolm


kallep

Recommended Posts

Om du håller till i nordvästra förorterna till stockholm så finns det en riktigt fin slakmota, nämligen vattenverksvägen i Viksjö http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=vattenverksv%e4gen+j%e4rf%e4lla

 

Den är c.a. 1,5 km lång och stiger sakta från mälarnivå till c.a. 50 möh. Jag tycker den är riktigt bra för långa stakintervaller. Det går hela tiden uppför, men lutningen varierar så man får ändra stakteknik efter lutningen.

 

Övriga egenskaper:

 

* Halvgrov asfalt med mycket bra stavfäste

* I stort sett grusfri. Lite grus längst ut på kanten som man enkelt undviker.

* Lite biltrafik. En vardagskväll är man rätt ensam. I dag runt 12.00 kom det i snitt en bil per 1,5 km sträcka

*Fina omgivningar med Ekbackar och mälarutsikt. Om du stannar en dag då det inte blåser kan man höra löven falla.

 

Det finns gott om parkeringar. Två st längst ner vid båtklubben och en halvvägs ner i backen.

Det är kanske inte helt lyckat att köra med alltför lättrullande hjul om man vill kunna köra ner kontrolllerat. Själv har jag en modifierad Pro ski vario broms som jag drar i på två ställen där det är lite brantare, men jag är å andra sidan rätt feg när de gäller utförsåkning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...