Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Draghund


Volevodin

Recommended Posts

Vi här i södra Sverige har lite kunskaper om draghundssport. När man har varit norrut så har man en och annan gång sett en skidåkare med hund på ett speciellt spår och sen har man hört talas om Fjälldraget - "draghundsportens Vasalopp".

 

Sign. Rossignol, du kan väl berätta lite om draghundssport; lite om utrustning för åkare och hund/ar och hur man tränar sig själv och hunden, vad som gäller vid tävling m m, det skulle vara intressant. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var lite vid fråga Volevodin, men då jag tävlade lite en gång i tiden får jag väl försöka mig på ett snabbsvar p g a den sena timmen. Jag kan vidareutveckla lite framöver om du vill.

Som jag förstod det hela så var det nordiskt du menade Jag utelämnar allt vad gäller nome (hundsläde), då jag förutsätter att du vill åka skidor efter!

 

Du har nog en utmärkt länk ovan. Jag känner mig urgammal då jag tycker flera små punkter ändrats. Jag har för mig att det hette "flerspann" och inte "obegränsad". Men jag kanske ska låta detta vara osagt då jag i stort sett bara kötrde 1-spann. Jag har även för mig att man ibland hade 2-spann som tävlingsklass. Sedan undrar jag om de ändrat i viktklasserna. Jag har för mig att "grundvikten" för pulka inklusive skalm mm var 25 kg, sedan viktreducering med 5 kg för tikar och även 5 kg reducering för vissa raser. Så det kunde bli 15 kg för vissa rasers tikar.

 

Det jag inte hittar nu är extravikten vid flerspann. Men jag har för mig att det var 15kg/hanhund och 10 kg/tik, men detta ska jag låta vara osagt. Och då de verkar ha ändrat vikter sedan jag höll på, så ta detta med en nypa salt och ring draghundsportförbundet om du vill tävla.

 

En sak att tänka på i så fall var att på den tiden var man tvungen att ha en skidlicens för att tävla på skidor, en annan för att tävla med hund. Hur det är nuförtiden när skidlicencerna är slopade vet jag inte, men jag gissar att man måste tillhöra en förening som är ansluten till Svenska draghundsportförbundet.

http://www.draghundsport.se/

 

Hundar A, B och C är i alla fall oförändrat.

 

Sedan kan man väl nämna några småsaker som att man inte får åka före hunden. Kroken i dragbältet var något de flesta stukade till lite så man slapp att linan som var fästad till pulkan lossnade, och därmed att hela hundekipaget stack iväg. Detta gjorde även att denna "nöd"-urlossningskrok var relativt meningslös. De gånger man ramlade låg man ändå nästan alltid fast.

 

Vissa körde med lite kortare skidor, vissa t o m med specialskidor som vissa skidorienterare körde med. Själv hade jag vanliga skateskidor, men något kortare än jag hade valt om jag inte kört med hund. Det gäller då att man får tillräcklig spänst i skidan.

 

Vad gäller träning så tyckte jag det var viktigast att hunden skulle tycka det var kul att springa fort. För vissa hundraser behövs nog detta knappast tränas. Själv cykeltränade jag nästan alltid mina hundar. Nästan alltid i nomsele med flexikoppel med extra expanderlina. Så det gällde att cykla fort ibland... På vintern var det även bra att vänja hunden lite vid att ha skalm och en skramlande pulka efter sig. Jag hade även en hemsnickrad träningspulka som inte vägde något. Jag tränade mycket sällan med tävlingsvikt i pulkan. Själv föredrog jag fartträning. På vintern var det mest träning med bara draglina i skidspåren.

 

En mindre lyckad träningsmetod råkade jag berätta i bilen på väg till ett rullskidlopp. Min käre vän Olle skrev då genast om historien på vår hemsida...

 

"PR-general Nitare underhåller med berättelsen om när han skulle träna sina draghundar och spände upp sig bakom jyckarna på ett par skaterullskidor.

Bilderna på Nitares skrubbsår används fortfarande i kandidatundervisningen på Umeå Universitetssjukhus."

http://www.nvskidor.se/artikel/155/

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mer och aktuell info om draghundsport nordisk stil. (finns fyra olika stilar,Släde,Barmark,Nordisk pulka och Nordisk lina). Om man då tittar på nordisk pulka och lina som sker på vintern med skidor.

 

För att få tävla så måste man ha licens ett så kallat grönt kort gäller efter 2008-12-31 kortet får man efter att ha gått en kurs som tar 4 kvällar i anspråk ~4timmar/kväll

kursen inefattar regelkunskap,utrustning,tävling och att en veterinär kommer och pratar inga svårigheter men tillíka ett krav.

 

Dunderklumpen pratar om A,B,C hundar där A klassen omfattar alla hundar blandraser och fågelhundar även bruks och doberman får tävla i A klassen om dom vill.

B klassen det är bara brukshundar och C klassen är doberman.

 

vad det gäller pulka vikten så räknas den ut med en koefficient (fint ord) i A klassen är det 0,7xhundens vikt det vill säga har du en hund som väger 30kg blir pulkans vikt 21kg inkl skalm,lina och sele. i B och C klassen så är det 0,5xhundens vikt en 30 kg´s hund behöver alltså bara dra 15 kg detta gäller tävling vid träning är det givetvis fritt. En draglasttabell finns på draghundsportförbundets hemsida den måste man följa vid tävling. Finns under fliken regler-tävling Dragviktstabell.

 

http://www.draghundsport.se/

 

Har ni fler frågor så är det bara att fråga på.

 

Ps att åka draghund är bland det roligaste som går att göra på skidor ds

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag undrar över och det är hur mycket "nytta" man har av hunden/arna. Drar dom fram dig som skidåkare eller får du jobba lika mycket som utan hund.

 

Barmark, vad är det (i alla fall inte på rullskidor kan jag förstå, eller) Här har jag en liten kul historia. Jag var en mörk novemberkväll ute och sprang en runda på elljusspåret. (barmark)Plötsligt lade jag märke till spår på marken, precis som någon "asat" något efter sig på något som liknade medar. Jag funderade länge på vad det kunde vara och svaret fick jag av ett reportage i lokaltidningen av en kille som tränade sin hund med pulka inför ett snöäventyr eller vad det Fjälldraget.

Link to comment
Share on other sites

Ja det mesta är väl redan sagt :) Men du, volevodin, undrade om barmarkskörning. Jag kör ju en hel del på sommaren, mn det är oftast för vamt för hunden att träna då (max 17 grader). Jag brukar låta hunden simma efter båten vilket är väldigt bra träning för konditionen. På sommaren kan man säga att hunden är inne i nån sorts viloperiod från intensiv träning.

 

Framåt hösten då det svalna på kvällarna kör jag mycket cykling med hund. Jag cyklar alltså bakom hunden, och det är en gren inom barmarken.

Sedan kan jag nämna att det har uppkommit en ny gren inom barmarken, Kickbike. Då åker man på en kickbike bakom hund. Jag själv har inte testat det så mycket, en gång tror jag, och det är väldigt jobbigt. Man ska ju sparka med benet och så, så det är jobbigt. Men den grenen ökar succesivt, och de som testat det tycker det är kul.

Åter till cyklingen. När man cyklar med hund går det väldigt fort, så risken för vurpor är stora. Jag har flugit över styret några gånger :)

 

På vintern övergår man ju till skidor. Volevodin frågade om man får jobb lika mycket som utan hund eller om hunden bara drar fram dig. Svar: Det är precis lika jobbigt. För om inte du jobbar så blir ju hunden tröttare fortare, vilket ger sämre resultat.

 

Själv har jag bara kört tre år, är 16 år, och tycker det är riktigt kul. Jag är också aktiv medlem i en vanlig längdskidklubb. Ni som inte har provat på det måste nog prova det hos någon brukshundsklubb, det finns alltid någon hund att låna :) :)

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag undrar över och det är hur mycket "nytta" man har av hunden/arna. Drar dom fram dig som skidåkare eller får du jobba lika mycket som utan hund.

Det går fortare med hund, åtminstone om man kör med en duktig fågelhund. En tuff mil på Röbäcks tävlingsbana gick med vorsteh på ca 20 min, och det tror jag ingen i världseliten skulle klara. (Banan i stort sett bara upp och ner...) Så visst blir man dragen av hunden, och det är det som är lite av tjusningen också. Men ju mer du själv orkar åka, ju mindre sliter man på hunden. Jag själv åkte dock mest med en lurvig polarhund, så då gick milen bara på 30 min ungefär. Så då gick det nästan fortare att åka själv. Men jag kunde få låna en "pensionerad" vorsteh emellanåt.

 

Många körde simning på sommaren redan på min tid. Men jag tyckte det var OK med korta cykelpass, och man behövde inte köra på max om det var varmt.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt allt är nästan sagt. Jag har provat att köra kickbike efter en potent vorsteh och det går jäkligt fort om man jämför kickbike och cykel så är kickbiken mer beroende av bra underlag tex grusväg, hårda skogsvägar och stigar medans med cykeln kan du köra på en barkbana om du vill. Sedan finns det något som heter cani-cross det är att springa efter hunden med sele och lina.

 

Hur mycket hjäp av hunden? Jag åker milen 15-20 min fortare med hund och då är jag måttligt tränad, Jag hjälper grabben att träna och hålla hunden i form han är aktiv i Boden dragunds IF kolla gärna in på våran hemsida där finns det en del bilder från olika läger och tävlingar.

 

www.bdif.nu

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...