Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fredagsintervju med Stevens


joco

Recommended Posts

Intressant joco att du redan hittat detta. Jag menar att Samuel är en auktoritet bl.a. beträffande betydelsen av det här med strukturer. Samuel är ju mycket kunnig och erfaren vilket vi på skidforum insåg redan efter hans tid som Canyon här. Redan då föreslog jag ju att han skulle kontakta mig så att vi fick diskutera mer om detta. Som av en ödets nyck har ju detta inträffat och jag har nu fått förmånen att träffa och prata med honom relativt regelbundet.

 

 

I den forskargrupp Samuel referererar till (under Sture Hogmarks ledning) fick ju även jag förmånen att följa på nära håll och även bl.a. Ronnie Löf.

Jag är inte säker på att alla i gruppen håller med om ALLT Samuel skriver men det han skriver är ändå mycket intressant och tänkvärt.

Hans bedömning att 80 % beror på skidan, 18 % på strukterer och bara 2 % på vallning är speciellt intressant.

Vad tycker ni ?

Link to comment
Share on other sites

För oss som befinner sig på ett lägre plan utan att vara motionärer känns det här med rillning som lite överkurs. Om man köper hela sortimentet på RS Riller + handtag till x kr kostnad, lär sig hur man använder dem, hur mycket kan man "hämta hem" av de 18 % ?

Några frågor kring detta:

1. Förstör man stenslipningen med rillningen

2. Behöver man återställa skidan inför en ny rillning eller kan man gå direkt på den nya

3. När rillar man före eller efter glidvallningen för dagens före

4. När borstar man i så fall

5. Kan man inte likaväl blanka med en frigolitkork

Link to comment
Share on other sites

För oss som befinner sig på ett lägre plan utan att vara motionärer känns det här med rillning som lite överkurs. Om man köper hela sortimentet på RS Riller + handtag till x kr kostnad, lär sig hur man använder dem, hur mycket kan man "hämta hem" av de 18 % ?

Några frågor kring detta:

1. Förstör man stenslipningen med rillningen

2. Behöver man återställa skidan inför en ny rillning eller kan man gå direkt på den nya

3. När rillar man före eller efter glidvallningen för dagens före

4. När borstar man i så fall

5. Kan man inte likaväl blanka med en frigolitkork

Dina frågor är relevanta men resonemanget kring att rillning är överkurs håller jag inte med om. Om Samuels uppdelning 80/18/2 stämmer betyder det att vi som är på ett lägre plan definitivt har mer att hämta genom rillning än genom vallning, eller hur?

 

Jag köpte en RS-riller i samband med mitt första besök i Torsby skidtunnel och det glidtest som jag då gjorde. Rillern är enkel att använda och tydliga instruktioner om vilken riller som ska användas, hur många ggr mm följer med. Det är som vilken "valla tabell" som helst. Handhavandet är busenkelt. Men visst, det kostar pengar mycket pengar!

 

Vad jag förstått så anser man att stenslipningens struktur är grunden och därmed förstör inte en ovanpålaggd struktur den som du fått vid stenslipningen. Detta för att stenslipens struktur "skärs" ut i belaget medan den handlagda mer pressas in i belaget. Tillför du lite värme kommer den pressade att försvinna vilket då kanske besvarar din fråga nr 2.

 

Mitt svar på 3-4 är att handrillningen lägger du sist, efter glidvallning och borstning.

 

Vad gäller blandkning har jag förstått att det är viktigt att rullen (eller vad man nu väljer att använda) ska vara så slät det bara går. RS-rillerns första blanka rulle har man utvecklat genom att göra den ännu "blankare". HAr för mig att man t.o.m putsar den med Autosol!

 

Jag är inte säker på att alla i gruppen håller med om ALLT Samuel skriver men det han skriver är ändå mycket intressant och tänkvärt.

Vilken del har du en annan uppfattning än Samuel?

Link to comment
Share on other sites

För oss som befinner sig på ett lägre plan utan att vara motionärer känns det här med rillning som lite överkurs. Om man köper hela sortimentet på RS Riller + handtag till x kr kostnad' date=' lär sig hur man använder dem, hur mycket kan man "hämta hem" av de 18 % ?

Några frågor kring detta:

1. Förstör man stenslipningen med rillningen

2. Behöver man återställa skidan inför en ny rillning eller kan man gå direkt på den nya

3. När rillar man före eller efter glidvallningen för dagens före

4. När borstar man i så fall

5. Kan man inte likaväl blanka med en frigolitkork[/quote']

Dina frågor är relevanta men resonemanget kring att rillning är överkurs håller jag inte med om. Om Samuels uppdelning 80/18/2 stämmer betyder det att vi som är på ett lägre plan definitivt har mer att hämta genom rillning än genom vallning, eller hur?

 

Jag köpte en RS-riller i samband med mitt första besök i Torsby skidtunnel och det glidtest som jag då gjorde. Rillern är enkel att använda och tydliga instruktioner om vilken riller som ska användas, hur många ggr mm följer med. Det är som vilken "valla tabell" som helst. Handhavandet är busenkelt. Men visst, det kostar pengar mycket pengar!

 

Vad jag förstått så anser man att stenslipningens struktur är grunden och därmed förstör inte en ovanpålaggd struktur den som du fått vid stenslipningen. Detta för att stenslipens struktur "skärs" ut i belaget medan den handlagda mer pressas in i belaget. Tillför du lite värme kommer den pressade att försvinna vilket då kanske besvarar din fråga nr 2.

 

Mitt svar på 3-4 är att handrillningen lägger du sist, efter glidvallning och borstning.

 

Vad gäller blandkning har jag förstått att det är viktigt att rullen (eller vad man nu väljer att använda) ska vara så slät det bara går. RS-rillerns första blanka rulle har man utvecklat genom att göra den ännu "blankare". HAr för mig att man t.o.m putsar den med Autosol!

 

Jag är inte säker på att alla i gruppen håller med om ALLT Samuel skriver men det han skriver är ändå mycket intressant och tänkvärt.

Vilken del har du en annan uppfattning än Samuel?

Som DU och andra vet så håller jag i stort sett med Samuel, som jag har mycket höga tankar om.

 

Exempelvis förstår Samuel helt vallans och putsningens betydelse för att

dölja och ta bort mikrohårens betydelse efter stenslipning och även att det är bättre med en fin stenlipningsstruktur eftersom då dessa mikrohår är kortare (jag diskuterade detta så sent som i går med Samuel själv !). Samuel har ju tillgång till stenslipning av landslagsklass och det borde påpekas klart att om man inte har tillräckligt bra stenslipning/slipare så kan det vara svårt att få riktigt konkurrenskraftiga skidor hur man än vallar och putsar.

 

Vidare skulle JAG (med MIN definition av motionär och deras skicklighet att valla och hitta värstingstenslip/slipare) ändra meningen

 

"för en motionär och vid vissa förhållanden på långlopp så är en "Kuzmin-sickling" ett väldigt bra och konkurrenskraftigt alternativ"

till

"för en motionär och speciellt på långlopp så är en "stålsickling" ett väldigt bra och konkurrenskraftigt ALTERNATIV till traditionell stenslipning/glidvallning"

Anm: Jag tycker att jag har mycket starka motiv till detta efter att själv helt tränat de senaste åren och åkt 8 Vasalopp/öppna spår på detta sätt och under mycket varierande förhållanden + den teoretiska kunskap och andra erfarenheter jag fått under de senaste åren.

 

Jag skulle dessutom vara lite mera försiktig att uttala mig om den vetenskapliga kvalitén i Kuzmins Licentiatavhandling (som ju faktiskt innehåller publikation i vetenskaplig tidskrift) även om jag helt håller med om att mycket där kan kritiseras, förbättras och undersökas vidare. Jag var säkert den förste att offentligt påpeka detta.

Anm: Om Samuel istället kritiserat SWIX tresidiga rapport ur denna synvinkel skulle JAG ha haft större förståelse för detta.

 

Dessutom borde Samuel påpeka att rillning är vktigt för att komplettera struktureringen även vid stålsickling åtminstone när det är varmt t.ex. varmare än - 6 grader (även Kuzmin själv kompletterar med att rilla då).

Detta borde ju dessutom gynna hans rillningsförsäljning.

 

Undrar föresten om de vinnande Norrmännen idag använde sig av Samuels grejer. Han har ju tydligen direktkontakt med det norska landslaget.

Link to comment
Share on other sites

Får tacka för upplysande info S S. När jag var inne och tittade på R S Rillerns hemsida kunde jag ej hitta några priser. Var köper man och vad är priset. Måste man köpa hela kitet eller klarar man sig med handtag + en el två rillrar (heter det så ?)

Om du går in på deras hemsida och klickar på "Kontakt" så hittar du priserna.

Kag köpte De Lux kittet (vem kan motstå ett sådant namn......) men har hittills inte använt 2.0 rullen och vad jag kan påminna mig 1.0 rullen bara 1 gång. Är sugen på det nya handtaget då det gamla, som jag har, ibland gör att rullen inte rullar. Mitt "De Lux kit a la Sand" skulle vara 0.3, 0,5, 1,0 och den blanka rullen + nya handtaget. Sedan skulle det innehålla en väska/låda att förvara det hela i. Det fick inte jag med mitt kitt men löste det med en "sortimentlåda" från K-rauta och lite rörisolering som skyddar rullarna.

 

Lars-Erik: Håller med dig helt och hållet. Antalet slipare som gör ett bra jobb är, utlästa av andra trådar, begränsade till knappt en handfull spridda över landet vilket givetvis gör att det blir lite vanskligt att uppnå punkt 1 i Samuels lista.

Link to comment
Share on other sites

Kopierat ur texten.

 

Vad betyder mest: skidor, struktur eller valla?

- Återigen en klurig och komplex fråga. Men skall vi vikta så skulle jag vilja säga 80% skida, 18% struktur och 2% valla.

 

Tala om typiskt, valla bara 2%, jag som precis köpt pulver för 1500 kr :(

Det får väl stå för honom. Där håller inte jag med. Det beror självklart på vilket före det är, men om man nu skulle sätta skidorna till 80%, skulle jag därefter snarare sätta vallan viktigare än strukturen. Pratar vi om rillade strukturer skulle jag sätta den lågt, däremot är vikten av skillda strukturer viktig vad gäller olika temperaturer, men då får du snarare köpa fler skidor som du slipar (eller grundbehandlar...) olika.

Link to comment
Share on other sites

Skidorna är absolut viktigast.

Sedan strukturen. Då menar jag hur stenslipen ser ut.

Därefter vill jag hävda att vallan och rillern tävlar om placering beroende på vilket före det är. Ni ska veta att man ofta tävlar på enbart stenslipad struktur på elitnivå.

Rillning är bra för att korrigera en mindre optimal struktur.

 

Flourvallning med klossar och pulver ger stor effekt på glidet. Säkert upp till 10% jfr mot rent paraffin.

Paraffin jfr med rent belag ger allt i från 2-5 % enligt mig. Har provat så jag pratar inte i nattmössan. Anledningen att valla är bättre har Stevens talat om och jag håller med i resonemanget.

Link to comment
Share on other sites

Håller med glidaren, skidorna är viktigast och skall ha de rätta egenskaper för dagens före, samma tävl.åkare kan 4 olika skidpar anpassade för åkarens vikt vad som skiljer är olika spann och struktur för maximal glid och fäste, att procentuellt räkna olika kategorier är inte enkelt,när dessa ovanstående stämmer är vallan och pulvret mycket viktigt föratt öka maximalt glid, är det inte lena kan struktur hjälpa och förbättra dessa egenskaper, att åka enbart med belag är bara att trötta ut sig i onödan.
Link to comment
Share on other sites

Håller med glidaren, skidorna är viktigast och skall ha de rätta egenskaper för dagens före, samma tävl.åkare kan 4 olika skidpar anpassade för åkarens vikt vad som skiljer är olika spann och struktur för maximal glid och fäste, att procentuellt räkna olika kategorier är inte enkelt,när dessa ovanstående stämmer är vallan och pulvret mycket viktigt föratt öka maximalt glid, är det inte lena kan struktur hjälpa och förbättra dessa egenskaper, att åka enbart med belag är bara att trötta ut sig i onödan.

Givetvis mycket svårt att procentuellt dela upp de olika beståndsdelarnas betydelse. Men att skidoran är viktigast är nog alla eniga om och att skidans betydelse har en hög porcentandel i slutresultatet.

Jag vill också påstå att man med strukturen får ett bra "släpp" i skidorna som då både ökar farten men också upplevs som "lena". Sedan om strukturen ger 4%, 9% eller något annat låter jag vara osagt. Jag har i de fall jag provat handlagd struktur upplevt en förbättrad känsla i skidan men aldrig en försämring.

 

Sedan är det i min mening mycket intressant att enbart åka på belaget och inget som tröttar i onödan ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej du veteran, Vad beträffar maskin märke så har det inte någon som helst betydelse 2 olika används idag för det mesta och båda är bra, det är slipning av stenen det hänger på + diamanten som ska göra jobbet på den, strukturer kan göras till oändlighet olika. Är en fd. aktiv som varvat ner helt tävl. men skidkunskapen använts fortfarande.
Link to comment
Share on other sites

Håller med glidaren, skidorna är viktigast och skall ha de rätta egenskaper för dagens före, samma tävl.åkare kan 4 olika skidpar anpassade för åkarens vikt vad som skiljer är olika spann och struktur för maximal glid och fäste, att procentuellt räkna olika kategorier är inte enkelt,när dessa ovanstående stämmer är vallan och pulvret mycket viktigt föratt öka maximalt glid, är det inte lena kan struktur hjälpa och förbättra dessa egenskaper, att åka enbart med belag är bara att trötta ut sig i onödan.

Det är detta som är det största problemet för dom flesta "elit"motionärer.

Vi har inte 4 olika skidpar som är bra, sen är det väl så att en riktigt bra tävl.åkare har betydligt fler än 4 par skidor?

Sen får många elit-tävlingsåkare sina skidor utplockade direkt från fabrik med perfekt spann och får ofta testa många skidor för att få dom med det bästa belaget.

Och sen det här med stenslipning, för att få fram rätt struktur för dagen är i princip omöjligt då vi inte har tillgång till någon bra stenslip, visst inför vasaloppet eller någon annan tävling kan jag kanske få slipat upp skidorna, men inte närmare i tiden än 1 vecka, och att föret då ska vara rätt för skidorna på tävlingsdagen krävs en hel del tur.

 

Det är detta som gör att stålsiklat+riller fungerar lika bra som vallat för så många motionärer, vi har inte dom rätta resurserna för att få belaget på skidorna bra.

Link to comment
Share on other sites

Även om du inte tävlar på toppen så har du troligen ett par skidor för klister och ett par för burk. Om du slipar burkskidorna med en fin rak struktur och kör en lite grövre struktur på klisterskidorna är dett helt tillräckligt. Precis som vid stålsicklat kan du sedan rilla för att optimera dagens före om du vill.

 

Landslaget på denna sidan om viken kör med mycket få slipvarianter och använder rillning i stället. Orsaken är att det blir omöjligt att få koll på ett stort antal slipstrukturer och hur de fungerar med ett stort antal rillningar. Genom att minska på antalet slipstrukturer är det möjligt att ha koll på vilken rillning som går i hop med vilken struktur.

Link to comment
Share on other sites

Här var det aldrig frågan om hur många par skidor du måste ha, utan vad är viktigast, skidor valla struktur osv. tog bara fram ex.hur viktigt det är att ha rätt spann och struktur skidor för dagens före och hur eliten gör dom kan ha 20 par men inte för dagens före. vad beträffar strukturer är erfarenheter som avgör vad som går bäst för dagen annars skulle det bli bara fiasko av allt.
Link to comment
Share on other sites

En fundering: På en färdigvallad skida gör jag en struktur för hand. Frågan är då hur mycket av strukturen blir i paraffinet och hur mycket går ner i belaget. Om strukturen blir i paraffinet påverkas ju inte den stenslipade strukturen och följdaktiligen är skidan återställd efter uppvärmning. Men om handstrukturen går ner i belaget har jag svårt att tro att stenslipningen skulle kunna återställas genom uppvärmning.

Sen är det frågan om det är skillnad på en handstruktur, som läggs på med en rullande riller typ RS Riller och en fast riller typ Toko ?

Men det jag är mest orolig för är att man "förstör" stenslipningsstrukturen och måste slipa om skidan efter någon/några rillningar.

Link to comment
Share on other sites

Här var det aldrig frågan om hur många par skidor du måste ha, utan vad är viktigast, skidor valla struktur osv. tog bara fram ex.hur viktigt det är att ha rätt spann och struktur skidor för dagens före och hur eliten gör dom kan ha 20 par men inte för dagens före. vad beträffar strukturer är erfarenheter som avgör vad som går bäst för dagen annars skulle det bli bara fiasko av allt.

Jag förstår vad du menar, det är bara frustrationen jag känner av att inte ha en chans att få samma glid som elitåkare ens från början, innan jag börjar med vallor eller riller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...