Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Någon här som provat Vitargo Creatin?


Joo

Recommended Posts

[quote name=Joo]När jag tränade mycket styrketräning vet jag att många åt Kreatin från och till, någon här som testat det i syfte att förbättra kapaciteten som skidåkare?[/quote]
De flesta som har ätit kreatin vet också att man går upp i vikt. Kanske inte helt optimalt.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=Joo]När jag tränade mycket styrketräning vet jag att många åt Kreatin från och till, någon här som testat det i syfte att förbättra kapaciteten som skidåkare?[/quote]
De flesta som har ätit kreatin vet också att man går upp i vikt. Kanske inte helt optimalt.[/quote]
Ca 700gr - 1000gr vätska binder jag (å då tycker man att man växer...). Men det gör man även vid carboloading och vätska kan man alltid ha glädje av.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju om man vill öka muskelmassan som skidåkare. Majoriteten föredrar nog att träna upp styrkan i den muskelmassa de besitter och inte dra på sig mer massa, en stor muskel är nödvändigtvis inte en stark muskel. Då det gäller styrka under längre tid så är nog extra muskelmassa inte någonting att sträva efter, det blir bara mer muskelceller som skall syresättas.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino]Ca 700gr - 1000gr vätska binder jag (å då tycker man att man växer...). Men det gör man även vid carboloading och vätska kan man alltid ha glädje av.[/quote]
Det stämmer. Viktökningen beror på att kreatin binder vätska i kroppen. Det är dock en viss skillnad mellan kolhydrater och kreatin.

Kolhydrat bryts ner och blir till vatten och koldioxid (vilket frigör energi), detta vatten kan kroppen använda som om du i stort sett intagit det på en vätskekontrol (med den skillnaden att du släpat runt på det från start).

Kreatin släpper en bindning till en fosfor atom vilket frigör energi. Det frigörs liksom inte vatten som du kan använda. Du har bara bundit det i kroppen som extra vikt, även när du går imål.

Den stora skillnaden mellan kolhydrat och kreatin ligger sedan på ett annat plan. Kreatin är ett mycket snabbt sätt för kroppen att få energi (varken syre eller mjölsyra bildas). Kolhydrat är relativt kreatinet en långsam process (kräver syre, ahha kroppen måste öka pulsen, hmm långsamt)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...