Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Minitrugor och skidbyten, varför?


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Toppstavarna, eller snäppet under blir ju billigare och billigare vilket gör att även vi motionärer köper dessa, själv köpte jag Exel Black Feather för 1195. Men, om det inte åkt någon bandvagn framför och tryckt till snön så sjunker staven ner, trugan är ju otroligt liten, Swix värstingar har väll ungefär samma storlek på trugorna. Varför, varför är det såhär? Standardtrugor som funkar enbart där det kört pistmaskiner för spårprepparering? Jag vill ibland komma ut i naturen, i skoterpreparerade skidspår, då funkar inte "!standardminitrugor".

 

Hur mycket tjänar man med en minitruga på ett Vasalopp, motsvarar det tre genomsjunkningar? Vädligt irriterande, vill man inte att folk ska åka skidor i "normala" spår i fjällmiljö? Det är väll ändå där potentialen att växa finns, folk som tröttnat på att åka utför vill åka längd för att få bort fläsket och förbättra konditionen medans ungarna åker i liftsystemet. Då köper man en dyr stav, för det borde gå lättare occh vara roligare, men sedan sjunker staven ner en halvmeter, meter och skidorna är bakhala...

 

En annan korkad sak, skidbyten, vem tjänar på detta? De i WC har väll alla gratis skidor, så då kostar det bara merarbete för skidsponsorerna. Vi motionärer tappar förtroende för vallning när det bara fungerar bra en väldigt kort bit, även för eliten, vilket gör att fler och fler antagligen struntar i att glidvalla. Vill man bredda sporten till fler länder i toppsen är detta ett hinder, de med små resurser har antagligen max ett par bra skidor för respektive före, inte tre...

Så vem har kommit på denna idiotiska ide, och varför? Vem tjänar på detta?

Link to comment
Share on other sites

Dessa mini trugor är endast för välpreparerade spår(tävl.)när det är löst finns ju billigare stavar för lös snö, har själv ett par med 5" trugor som funkar bra på mina åkturer i skogen utan spår. Vad beträffar skidbyte är ju sek. viktiga för tävl. åkare, som ni vet är att snön är aldrig ren, och att friktionen mellan skidan snön bildar smutsigt vatten, ny vallat glider alltid bättre beroende också hur rent snön är. Säkert finns det experter som kan svara det bättre.
Link to comment
Share on other sites

Dessa mini trugor är endast för välpreparerade spår(tävl.)när det är löst finns ju billigare stavar för lös snö, har själv ett par med 5" trugor som funkar bra på mina åkturer i skogen utan spår. Vad beträffar skidbyte är ju sek. viktiga för tävl. åkare, som ni vet är att snön är aldrig ren, och att friktionen mellan skidan snön bildar smutsigt vatten, ny vallat glider alltid bättre beroende också hur rent snön är. Säkert finns det experter som kan svara det bättre.

Tog själv upp det här i Stadumtältet i Mora med representanter för Madshusstavar och de resonerar lika.

Själv är jag av den uppfattningen att på klubbnivå har man ej tillgång till WC-spår, men man vill givetvis ha stavar som är lätta och framförallt styva. De trugor swix hade som klassiska trugor på åttiotalet är tyngre men det är ändå frågan om topprestanda i jämförelse med pulsa i skogen stavar. Vid tävling kan man ju byta trugorna till det optimala av senaste snitt eller ha två par stavar.

 

På ÖS på söndan hade större trugor varit guld värda. :)

Link to comment
Share on other sites

En annan korkad sak, skidbyten, vem tjänar på detta? De i WC har väll alla gratis skidor, så då kostar det bara merarbete för skidsponsorerna. Vi motionärer tappar förtroende för vallning när det bara fungerar bra en väldigt kort bit, även för eliten, vilket gör att fler och fler antagligen struntar i att glidvalla. Vill man bredda sporten till fler länder i toppsen är detta ett hinder, de med små resurser har antagligen max ett par bra skidor för respektive före, inte tre...

Så vem har kommit på denna idiotiska ide, och varför? Vem tjänar på detta?

Läste nånstans att det är FIS presidenten Gian Franco Kasper som vill att det skall synas tydligare i TV vilken materialsport längdskidåkning faktiskt är. Man vill ha mer formel 1 i skidsporten. Mer synlighet åt materialtillverkarna, mera närbilder på skidor och utrustning. Då är skidbyten ett sätt att åstadkomma detta.

 

Men jag håller med om att det är fel väg att gå.

 

Dock tycker jag att man i skidsändningarna kunde fokusera betydligt mer på vilka egenskaper, struktur och valla skidorna skall ha för att gå bra i det före som råder på tävlingsdagen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...