Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

byte från monterad rottefälla till SNS??


salomons son

Recommended Posts

mina nyköpta fischer rcr funkar kanon, dock var mina alpina pjäxor för små.

 

har ett par salomon bindningar liggandes och har hittat bra skor till dom. och funderar på att byta bindningar.

 

 

vad jag vet sedan tidigare ska väl "bultmönstret" i den främre delen av bindningen vara samma mellan de olika fabrikaten /systemen.

 

har dock mätt mig fram till att "jacket" i bindningen, där skons stålbygel sätts fast, ligger 2,5cm längre bak på rottefällabindningen.

 

samtidigt verkar bygeln på skon sitta ca 1cm längre bak på alpina skon. (den hamnar då 1cm längre fram)

 

summa sumarum skulle detta alltså göra att med salomon skon /bindningen hamnar jag 1,5cm längre fram än som det är monterat nu. om nu detta stämmer.

 

 

vad jag vet är befintlig bindning monterad vid balanspunkten.

 

jag vill ogärna borra nya hål, tror ni jag gör bort mig om jag byter bindning och hamnar 1,5cm längre fram?

 

vad får det för effekt på skidan /åkningen?

 

stort tack på förhand om någon har lust att svara.

Link to comment
Share on other sites

om jag vänder på frågan då, har ni bytt bindningstyp och gjort nya hål?

 

på slalomskidor har jag gjort det någon gång och pluggat gammla hålen med plastplugg + epoxi.

 

men hela min kropp skriker att det är fel att göra så i en längdskida. har jag rätt? någon som gjort det?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl relativt vanligt att det görs. Jag har fått det gjort ett flertal gånger. Görs det av en som vet vad han gör, är det ingen fara. Gamla borrhålen pluggas och fylls med epoxi så att det inte kommer fukt in i skidan. Du behöver inte oroa dig.

 

Skidforums hustekniker Dunerklumpen gör det säkert varje kväll så han kan nog oxå svara.

Link to comment
Share on other sites

Skidforums hustekniker Dunerklumpen gör det säkert varje kväll så han kan nog oxå svara.

... inte riktigt min kopp av te då jag alltid kört med salomon. Men jag tror att de tre främre hålen är lika men att ballanspunkten skiljer sig ca 2 cm. Mittenhålet (på pilotbindning VS Rottefella) skiljer mindre än 1cm ifall du väljer att ha kvar de tre främre hålen lika och struntar i ballanspunkten... Själv skulle jag nog pluggat hålen och börjat om.

Link to comment
Share on other sites

Skidforums hustekniker Dunerklumpen gör det säkert varje kväll så han kan nog oxå svara.

... inte riktigt min kopp av te då jag alltid kört med salomon. Men jag tror att de tre främre hålen är lika men att ballanspunkten skiljer sig ca 2 cm. Mittenhålet (på pilotbindning VS Rottefella) skiljer mindre än 1cm ifall du väljer att ha kvar de tre främre hålen lika och struntar i ballanspunkten... Själv skulle jag nog pluggat hålen och börjat om.

tackar för svaren.

 

jag kollade och själva mönstret /avstånden mellan de tre främre skruvarna verkar vara identiskt. det verkar förresten vara samma även på salomon /rottefälla några generationer bakåt i tiden också.

 

problemet är, som sagt, att balanspunkten hamnar längre fram.

 

 

två nya frågor:

 

1. är en fischer RCR väldigt "i hålig" eller är den där bikakekostruktionen ganska "tät"?

 

det känns lite olustigt att borra nya hål, även om dom gamla fylls med epoxi känns det som att man kan påverka skidans egenskaper /hållfasthet, är jag onödigt orolig? är det vanligt att man gör detta?

 

 

2. kompenserar man någonsin monteringen av bindningen (balanspunkten) för åkare med stora resp små fötter (skor)

 

sätter man bindningen helt lika för en kille med strl39 och en med 47?

Link to comment
Share on other sites

Jag har flyttat bindningar både med och utan pluggning utan problem. De hål jag inte pluggat har jag klistrat över med runda Hermaetiketter, ibland med tape över och de har hållit tätt, inga problem. Har ej heller märkt att skidans egenskaper förändrats, vilket dock har skett vid åtminstone ett tillfälle från omonterad till monterad.

Jag har ingen erfarenhet av SNS (kör på rottefella), men antar att du skall sätta på Profilbindning. Om inte utan Pilot, läs Boletus tråd om den.

Link to comment
Share on other sites

Jag har flyttat bindningar både med och utan pluggning utan problem. De hål jag inte pluggat har jag klistrat över med runda Hermaetiketter, ibland med tape över och de har hållit tätt, inga problem. Har ej heller märkt att skidans egenskaper förändrats, vilket dock har skett vid åtminstone ett tillfälle från omonterad till monterad.

Jag har ingen erfarenhet av SNS (kör på rottefella), men antar att du skall sätta på Profilbindning. Om inte utan Pilot, läs Boletus tråd om den.

tackar för varningen.

 

det blir den gamla profilbindningen EQ, känns trist då rottefälla bindningen som sitter på känns bättre, men mina fötter trivs ännu bättre i salomon pjäxor...

 

tycker ni förresten att rottefälla är betydligt bättre än den gamla salomon? eller är det mer en smaksak?

 

 

det skulle vara kanon om nån hade lust att hjälpa mig med följande:

 

 

1. om jag ställer ex en plåtbit på högkant och lägger skidan på den så att skidan är precis i jämnvikt, alltså balanserar i våg, då har jag väl hittat "balanspunkten"?

 

2. ska min tå, eller pjäxans främre del ligga precis på balanspunkten? pjäxans absolut främsta del?

 

3. det hade ju varit kanon med en "borr-mall" i alla fall en enkel i kartong, som följde med i paketet. så var tyvärr inte fallet. har ni nåt bra tips, för uppmärkningen? sist fick jag bakre delen lite förskjuten, iofs bara nån ynka mm, men ändå... trots noggranhet och mängder av praktisk erfarenhet var det lite trixigt att mäta /märka ut.

 

4. bindningarna som monterades i butiken sitter förskjutna ca6-7mm i längsledd, slarv eller är det så att balans punkten kanske är olika för hö resp vä och att man i sådana fall går efter det?

 

som vanligt enormt tacksam för hjälp!!

Link to comment
Share on other sites

Jesper- svar på dina frågor.

fråga 1. ja

Gör så här: markera balanspunkten. Rita ett streck 12 mm bakom. Där skall bakre skruvarna i bindningshuvet hamna. Var noggrann med mätningen om du inte har mall.

Knacka märken för borren med körnare eller spik. Detta blir svar på fråga 2 om pjäxans placering.

Använd borr med diameter 3,6 mm 3,5 går bra, borrdjup 15 mm

Fråga 4. Om balanspunkten hamnar på olika ställen mätt från bakänden, så skulle jag ta en medelväg mitt mellan punkterna och montera där. Där kan andra ha olika åsikter.

 

Bor du nära Stockholm kan du få låna mall och spec. borr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jesper- svar på dina frågor.

fråga 1. ja

Gör så här: markera balanspunkten. Rita ett streck 12 mm bakom. Där skall bakre skruvarna i bindningshuvet hamna. Var noggrann med mätningen om du inte har mall.

Knacka märken för borren med körnare eller spik. Detta blir svar på fråga 2 om pjäxans placering.

Använd borr med diameter 3,6 mm 3,5 går bra, borrdjup 15 mm

Fråga 4. Om balanspunkten hamnar på olika ställen mätt från bakänden, så skulle jag ta en medelväg mitt mellan punkterna och montera där. Där kan andra ha olika åsikter.

 

Bor du nära Stockholm kan du få låna mall och spec. borr.

får be om ursäkt, missade ju att tacka både för bra info och det generösa erbjudandet.

 

stort tack!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...