Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Olika skateväxlar...


supermao

Recommended Posts

Jag är helt novis (endast ett par mil på samvetet med denna teknik) på detta med skate men jag vill gärna lära mig de olika växlarna. Någon som vet en bra resurs som tar upp detta på nätet? Jag brukar finna det mesta på nätet med detta finner jag inte. Någon aning om vad de olika växlarna heter på engelska. Vet man detta så borde man ju ha lite större chans att finna något på exempelvis youtube...
Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen anhängare av växlar, då man i skateskidåkning inte växlar som på en bil utan blandar lite beroende på terrängen. Då tycker jag Auklands beskrivning är enkel och lättfattlig. "Dubbeldans" kallar jag "dubbelskejt" och "enkeldans" kallar jag "tretakt" och "paddling" kallar jag "fyrtakt". Då räknar jag ett-två med benen och sen antingen tre eller tre-fyr med stavarna. Det tycker jag är enklare än att prata om växlar.
Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen anhängare av växlar, då man i skateskidåkning inte växlar som på en bil utan blandar lite beroende på terrängen. Då tycker jag Auklands beskrivning är enkel och lättfattlig. "Dubbeldans" kallar jag "dubbelskejt" och "enkeldans" kallar jag "tretakt" och "paddling" kallar jag "fyrtakt". Då räknar jag ett-två med benen och sen antingen tre eller tre-fyr med stavarna. Det tycker jag är enklare än att prata om växlar.

Man använder väl växlarna på bilen just av samma anledning...;)

Link to comment
Share on other sites

Växel 1 - används i mycket kraftig uppförsbacke. En armstakning med samma arm som ben. Blir som en sorts "passgång" uppför. Används i stort sett aldrig av eliten, men du kanske får se den i slalombacksklättringen i morgon på sista klättringen i touren.

 

Växel 2 - används i kraftig uppförsbacke. Dubbelstakning på varannat bentag. (Används när farten är för låg för att gå på 3-ans växel.)

 

Växel 3 - används på plan mark till svag uppförsbacke. Dubbelstakning på varje bentag. (Stakningen avslutas ungefär i höfthöjd, för att hinna med stakning på varje bentag.)

 

Växel 4 - används på plan mark till svag utförsbacke. Dubbelstakning på varannat bentag. Rörelse liknar växel 2 men "större" (Används när farten är för hög för att gå på 3-ans växel.)

 

Växel 5 - används i utförsbackar. Man kryper ihop med överkroppen och åker bara skridskoskär med benen.

 

 

På Corduroys länkar så är det lite mycket hopp på växel tre. Man kan väl åka så på en sprint, men inte på distans. Sedan är väl frågan om andra länken inte är 2-ans växel. Det går ju uppför! Men de har väl förvisso så mycket fart med sig från nedförsbacken man inte ser, så det kanske kan vara 4-ans ändå. 3-ans växel är något som elit mer och mer försöker utnyttja så länge de orkar uppför. När man kör på 2-ans växel blir stakningen med ena armen (motsatt mot stakfrånskjutsbenet) högre beroende på att man ska få bättre plats och kraft. Mer ju brantare det är. (Visas bra av Aukland.) Bra att växla mellan frånskjutsben i växel 2 (och även 4).

 

Detta var mycket kortfattat förklarat. Enklare att förklara till bilder.

Link to comment
Share on other sites

Tycker norrmenens namn som enkel dans, dubbeldans og padling är mye betre en att kalla dem växlar. Jag tycker ialla fall det är mycket lettare att komme i håg vad som är vad.

 

Tror det finnes en del ganska bra information her

http://turrennklubben.wordpress.com/2009/03/12/bedre-skiteknikk/

 

Grubbens skiskole og den kanadensiska visar ialle fall teknikkerna.

Link to comment
Share on other sites

För det är ju "väldigt" svårt att komma ihåg att det finns fem växlar av vilka ettan går långsammast och femman snabbast. :)

Ja ;) men jag synes ialle fall at det är lettare med namn på en stil en en numrering. Jag lärde mig på en gang vad dubbeldans var men jag må fortfarande tenke när jag hör växel 3. Hur ofta bruks egentligen växel 1 når man nu endå räknar med den.

 

Varför kan vi inte också infora väkslar i classic?

 

1. saxning

2. diagonal

3. stakning med dubbeltak

4. staking

5. plogning

6. fart stilling

 

Tycker nog endå att det är lättare att snakka om diagonal och stakning en växel 2 och 4.

Link to comment
Share on other sites

För det är ju "väldigt" svårt att komma ihåg att det finns fem växlar av vilka ettan går långsammast och femman snabbast. :)

Ja ;) men jag synes ialle fall at det är lettare med namn på en stil en en numrering. Jag lärde mig på en gang vad dubbeldans var men jag må fortfarande tenke när jag hör växel 3. Hur ofta bruks egentligen växel 1 når man nu endå räknar med den.

 

Varför kan vi inte också infora väkslar i classic?

 

1. saxning

2. diagonal

3. stakning med dubbeltak

4. staking

5. plogning

6. fart stilling

 

Tycker nog endå att det är lättare att snakka om diagonal och stakning en växel 2 och 4.

Det gör man redan!

Men din 3-a bör vara stakning med frånskjut och sedan kan du ta bort 5 och 6.

Link to comment
Share on other sites

För det är ju "väldigt" svårt att komma ihåg att det finns fem växlar av vilka ettan går långsammast och femman snabbast. :)

Jag håller med! ;) Det blir svårt för alla utan körkort... Själv brukar jag inte dansa, så det blir knepigt för mig och paddla brukar jag bara göra i flytande vatten.

 

(Varför borde inte dubbeldans vara en stakrörelse och dubbla bensparkar??????????)

Link to comment
Share on other sites

För det är ju "väldigt" svårt att komma ihåg att det finns fem växlar av vilka ettan går långsammast och femman snabbast. :)

Ja ;) men jag synes ialle fall at det är lettare med namn på en stil en en numrering. Jag lärde mig på en gang vad dubbeldans var men jag må fortfarande tenke när jag hör växel 3. Hur ofta bruks egentligen växel 1 når man nu endå räknar med den.

 

Varför kan vi inte också infora väkslar i classic?

 

1. saxning

2. diagonal

3. stakning med dubbeltak

4. staking

5. plogning

6. fart stilling

 

Tycker nog endå att det är lättare att snakka om diagonal och stakning en växel 2 och 4.

Det gör man redan!

Men din 3-a bör vara stakning med frånskjut och sedan kan du ta bort 5 och 6.

Blev fel der ja men vem säger tex växel två istellet för diagonal?

Link to comment
Share on other sites

(Varför borde inte dubbeldans vara en stakrörelse och dubbla bensparkar??????????)

Har lurt lite på detta själv faktiskt motsatsen kunde vara bättre men det jag endå tycker är bra är att de har ett namn på varje still och inget tull med växlar.

Jag kommer i alla fall aldrig komma ihåg att om man dansar så är det armarna som räknas... ;)

Link to comment
Share on other sites

Blev fel der ja men vem säger tex växel två istellet för diagonal?

Jag vet en hel del! Främst när man går igenom olika åkteknik! Kanske inte när man är ute i spåret och tränar.

Håller med, vi använder det lite då och då när vi lär ut teknik, eftersom det är ett bra sätt att beskriva det hela...växlar så som bilen alltså.

men pratar vi klassiskt så vill jag säga att det finns fem växlar där också. plogning är ju ingen växel!

1 Saxning

2 Diagonalåkning

3 stakning med frånskjut

4 stakning

5 fartställning........viktig att träna faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Fredrik S att det vore bättre att kalla det vad det är i stället för växlar, som är svåra att komma i håg. Jag kallar skateteknikerna följande:

 

1:an: Diagonalskate

2:an: Fyrtakt (ett-två med benen, tre-fyr med stavarna)

3:an: Dubbelskate (jfr dubbelstakning)

4:an: Tretakt (ett-två med benen, tre med stavarna)

5:an: Tvåtakt (ett-två med benen, inget med stavarna)

 

Fast 3:an borde nog heta Entakt, om min uppdelning skulle vara logisk, det har jag inte tänkt på tidigare. Skall nog börja kalla 3:an för Entakt alt Enkeltakt i fortsättningen.

 

Fö har jag körkort och gillar att dansa ................

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Fredrik S att det vore bättre att kalla det vad det är i stället för växlar, som är svåra att komma i håg. Jag kallar skateteknikerna följande:

Men det är väl just växlar det är, man växlar upp till större utväxling när det går fort och är flackt och växlar ner till lägre utväxling när det går sakta och tungt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker norrmenens namn som enkel dans, dubbeldans og padling är mye betre en att kalla dem växlar. Jag tycker ialla fall det är mycket lettare att komme i håg vad som är vad.

Tycker Sveriges namnsättning av skateväxlarna är den bästa. Rekommenderar Ola Rawalds teknikhäfte. http://www.idrottsbokhandeln.se/Shop/Article/View/?articleId=498

 

Här i Finland kallas växlarna:

 

1. Ankkatyyli=ankstil

2. Kuokka (ingen aning om vad det betyder)

3. Wassberg

4. Mogren

5. Sauvoittaluistelu (skate utan stavar)

 

Hur tänkte man här i växel 3-4? Hur skall stenfinska ungdomar kunna skilja på två "hundra-åriga svenska skidhjältar"? ;) Inte konstigt att man är mycket sämre på skate i Finland. :P

Link to comment
Share on other sites

Titta på gamla videon så ser du att Wassberg stakade på varje "spark" medan Mogren gjorde det på varannatt (på plan mark alltså). Mycket har utvecklats sedan dessa tider men var stolta över att varje finsk skidjunior känner till Wassberg och Mogren!

 

Kuokka är hacka på svenska och visst ser det ju ut som man slår ner hackan och drar sig fram ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig gillat norska "paddling" för "fyrtakten", då jag tycker det ger en beskrivning på en låst, odymamisk rörelse. Då tycker jag finska "kuokka" är en klockren beskrivning på just stavarbetet i den tekniken (uttalas det ung så här: "goåkka"ni som kan finska ?)

 

Man kan ju antingen köra vänster eller höger i fyr- resp tretakten. Det är ju samma sak, när man hackar, så kan man ju ha höger resp vänsterhandsfattning. Men kan man verkligen säga "trean vänster, trean höger", på en bil sitter växelläget bara på ett ställe, så där är liknelsen haltande.

Jag tycker det är lite svårt att byta från vänster till höger eller tvärtom steglöst dvs utan att göra ett extra stavhugg emellan, men det kanske inte gör så mycket bara det känns naturligt för en själv.

Säger man "oikea kuokka" och "vasen kuokka" i Finland ? (jag fuskar lite, då jag har ett litet finskt lexikon ;))

Link to comment
Share on other sites

När man byter sida så tar man oftast ett "halvt" stavtag... Typ som gjorde när man kom ur takt när man hade exercis i lumpen...;)

Fast jag tycker inte jag ser så många som byter sida...inte så ofta iaf...

 

Tittar man på rörelsen man gör när kör tvåan så påminner det väldigt mycket om samma rörelse man gör när man paddlar canadensare... Där av namnet...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...