Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakmaskin concept


Jägarn

Recommended Posts

Har nu testat stakmaskinen som concept utvecklat och jag måste säga att efter några minuters anpassning så funkade den riktig bra. Jag tyckte man fick en bra känsla för stakningen och detta är ett bra alternativ för mig vid dåligt väder. Den maskin jag testade finns på friskis och svettis och jag kan rekommendera den om ni inte testat den. Vore intressant att höra era åsikter om den. Min stakteknik passade den bra iaf.
Link to comment
Share on other sites

Pratar du om den uppställda där man står på en platta och drar i två snören (skierg)? Personligen tycker jag den är en katastrof jämfört med Thoraxtrainer där man har två stavar som går i ett spår och som blir mycket mer skidlikt enligt mig. Men Thoraxtrainer är väl 3-4 gånger dyrare så risken är att vi inte får se den på så många gym.

 

Jag hade problemet att det tar 20 cm att hinna få upp fart så det blir något motstånd med concept2 skierg. Så antingen får man inget motstånd i översta 20 cm av stakrörelsen, eller så får man gå extremt högt upp för att hinna få upp farten på hjulet lagom till händerna är höjd med axlarna.

Link to comment
Share on other sites

En stakergometer borde vara ett väldigt grennära styrketräningsredskap! Det gäller dock att vara medveten om att tekniken på en stakergometer blir lite annorlunda. Den moderna stakteknik som bygger på vertikal stavisättning och att man kommer över stavarna funkar bara om kroppen har fart framåt. På ergometern står man stilla och ska flytta stavspetsen bakåt med motstånd. Då kommer man att upptäcka att det går bättre med längre stavar och snedare stavisättning. Tekniken på en stakergometer kan liknas vid att om och om igen starta från stillastående, eller att staka uppför en brantare backe.
Link to comment
Share on other sites

Det jag menar är att den är ett, för mig, mycket bra komplement till att staka runt på rullskidor i regn och snöslask. naturligtvis kan man inte jämföra med riktig skidåkning men jag upplever ändå att det är rätt muskler som får jobba.

Det som saknas tycker jag är ett par riktiga stavhandtag istället för de plaströr som satt på den maskin jag testade.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är en trevlig makapär den där SkiErgen, om än inget för diagonalpuritanerna.

 

Jag brukar köra på 10ans motstånd och jämför man med utomhusstakning så tar den helt klart musten ur en snabbare.

 

Vill man ha lite balansträning också, kan man ställa sig på en balansplatta eller ekonomivarianten med 110 mm avloppsrör.

 

Är inte heller förtjust i handtagen, är väl inte fel med skidskytteremmarna men hade ju inte skadat med mjukare handtag.

 

Angående att man måste starta högt så tycker jag inte det stämmer utan det går att få till rejäla drag om man suger i ändå.

 

Tänk på att aldrig rycka ut till ändläget och att aldrig "ryckstaka" så att ställningen skakar.

Det påfrestar något enormt på linan.

Försök att få igång varje drag utan att känna något ryck.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ni som har testat Concept2 stakmaskin och som brukar använda Concept2 roddmaskin, skulle man kunna använda roddvarianten som stakmaskin om man ställer upp den och hakar i den i väggen?

 

Allting (mekaniken, displayen, elektroniken) är väl samma på de olika maskinerna förutom själva ställningen, eller?

 

Jag är väldigt sugen på en roddmaskin och skulle det även gå att stakträna med den så är saken så gott som klar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...