Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blandade klisterfragor


zcream

Recommended Posts

Har lite fragor om klister.

Att lagga pa klistervallorna har jag ok koll pa men jag undrar lite om forvaring da jag ska upp till funasdalen over pask.

 

1. Kan jag lagga pa min klistervallning kvallen innan akning och lata dem sta ute pa natten (Da det brukar bli mycket kallt) for att aka pa dem morgonen efter?

 

2. Klarar klistret att sitta pa skidorna i en varm bil under ca 45 min eller borjar det rinna ?

 

3. Gar det att aka pa en klistervalla flera dagar? Eller ar det rengora skidan pa kvallen och valla om varje dag som galler?

I vanliga fall vallar jag i vallaboden vid skidsparet och tar bort fastvallan efter avslutat pass men nar jag nu ska ivag och aka med slakt och vanner sa har de nog inte lust att sta och vanta pa mig som ar overambitios. :)

 

Tacksam for svar.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

1. Ska inte vara ett problem. Ställ dem i verandan eller lutade mot husfasaden så ska det vara lugnt

 

2. Nej, skulle inte jag göra. Definitivt inte inne i bilen!

 

3. Ska inte heller var några problem att åka flera pass på en vallning. Har du otur så ligger det barr, tagellav, bark och annat skräp i spåret som kan fastna i klistret. Man kan peta bord detta och köra dagen därpå men till sist blir det för mycket skit och då är det bara att valla om.

 

Kör så det ryker :)

Link to comment
Share on other sites

Har inte varit några problem för mig att ha klisterskidorna i bilen då jag åkt i trakterna av E-tuna de senaste dagarna, har ni värmen på max i bilen eller? Har ju iofs bara 35 minuter dit så kanske hade varit värre om man åkt en längre tid. Men försäkerhets skull så har jag dom ovanpå skidfodralet utifall det skulle börja kleta.
Link to comment
Share on other sites

Har en bra tips: lägg en matfolie omkring skidor när du har klister på dem ;)

Aha, så jag är inte den enda som hittat på detta? :)

 

I Mora såg jag ett hårdplastalternativ till de olika "skidhållare" som finns för att hålla ihop skidornas fram- resp bakändar under transport. Hårdplastvarianten spändes över fästzonsdelen av skidan istället, med någon form av remmar eller spännen (kommer ej ihåg) över skidans ovansida och heltäckande hårdplastskydd längs sidorna, som ett behändigare alternativ till att vira ett lager gladpack runt (funkar också, men lite pillergöra där folien fastnar i klistret vid belagskanten). Borde ge optimalt skydd mot att stavar skidfordral, handskar, kläder eller annat kladdas ned av ett par klistervallade skidor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...