Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spår med tillåtelse till hund omkring Stockholm


Norje_Anna

Recommended Posts

Har flyttat från Norge till Stockholm o har lite svårt för att hitta ställen jag

kan träna mina två hundar. Fler ställen jag hittat på nätet är det endast en liiiiten bit av spåret man kan ha med hund och då måste den gå brevid.

 

Vet att man kan ha med till Lida, men kul med lite alternativ som också kanske har lite längre spår.

 

Har inte bil, men van med att ta tåg/buss med hundar och skidor

 

Sorry svorskan.... :).

Link to comment
Share on other sites

Har flyttat från Norge till Stockholm o har lite svårt för att hitta ställen jag

kan träna mina två hundar. Fler ställen jag hittat på nätet är det endast en liiiiten bit av spåret man kan ha med hund och då måste den gå brevid.

 

Vet att man kan ha med till Lida, men kul med lite alternativ som också kanske har lite längre spår.

 

Har inte bil, men van med att ta tåg/buss med hundar och skidor

 

Sorry svorskan.... :).

Det var länge sedan jag själv tränade med hund. Om man tävlar med vederbörande är det ju skate som gäller, så då kanske du måste hitta skatespår i första hand. Själv tycker jag inte det gör något om hundar springer i skatespåren. (När jag var lite mer aktiv med hundträning bodde jag i Umeå. Då fanns det tider som vissa spår var öppna för hund, samt rena hundspår.)

 

Det jag funderar på är väl hur Rudan ställer sig till hund. Det borde ju vara lättare för dig att ta bara pendeln till Handen än att åka till Lida? Men det beror ju på var du bor. Du kan väl höra hur de ställer sig till hund i skatespåren där.

Link to comment
Share on other sites

Har flyttat från Norge till Stockholm o har lite svårt för att hitta ställen jag

kan träna mina två hundar. Fler ställen jag hittat på nätet är det endast en liiiiten bit av spåret man kan ha med hund och då måste den gå brevid.

 

Vet att man kan ha med till Lida' date=' men kul med lite alternativ som också kanske har lite längre spår.

 

Har inte bil, men van med att ta tåg/buss med hundar och skidor

 

Sorry svorskan.... :).[/quote']

Det var länge sedan jag själv tränade med hund. Om man tävlar med vederbörande är det ju skate som gäller, så då kanske du måste hitta skatespår i första hand. Själv tycker jag inte det gör något om hundar springer i skatespåren. (När jag var lite mer aktiv med hundträning bodde jag i Umeå. Då fanns det tider som vissa spår var öppna för hund, samt rena hundspår.)

 

Det jag funderar på är väl hur Rudan ställer sig till hund. Det borde ju vara lättare för dig att ta bara pendeln till Handen än att åka till Lida? Men det beror ju på var du bor. Du kan väl höra hur de ställer sig till hund i skatespåren där.

Finns det skatespår på Rudan?

 

Jag undrar också lite över Lida, har de sagt att de tycker det är okej att ha en hund som springer i de klassiska spåren? Det är ju ganska ofta man åker i nydragna spår som är söndersprungna av hundspår (och människospår). De pistar ju sällan för skate där heller (förutom söderskidankvällar). Visserligen brukar de säga att "nedre elljusspåret" är packat för skate men den packningen brukar inte hålla någon högre kvalitet och där är det såklart ingen som klagar om det springer en hund (så länge man har koll på hunden vid omkörning och möten dvs)

Link to comment
Share on other sites

Har flyttat från Norge till Stockholm o har lite svårt för att hitta ställen jag

kan träna mina två hundar. Fler ställen jag hittat på nätet är det endast en liiiiten bit av spåret man kan ha med hund och då måste den gå brevid.

 

Vet att man kan ha med till Lida' date=' men kul med lite alternativ som också kanske har lite längre spår.

 

Har inte bil, men van med att ta tåg/buss med hundar och skidor

 

Sorry svorskan.... :).[/quote']

Det var länge sedan jag själv tränade med hund. Om man tävlar med vederbörande är det ju skate som gäller, så då kanske du måste hitta skatespår i första hand. Själv tycker jag inte det gör något om hundar springer i skatespåren. (När jag var lite mer aktiv med hundträning bodde jag i Umeå. Då fanns det tider som vissa spår var öppna för hund, samt rena hundspår.)

 

Det jag funderar på är väl hur Rudan ställer sig till hund. Det borde ju vara lättare för dig att ta bara pendeln till Handen än att åka till Lida? Men det beror ju på var du bor. Du kan väl höra hur de ställer sig till hund i skatespåren där.

Finns det skatespår på Rudan?

 

Jag undrar också lite över Lida, har de sagt att de tycker det är okej att ha en hund som springer i de klassiska spåren? Det är ju ganska ofta man åker i nydragna spår som är söndersprungna av hundspår (och människospår). De pistar ju sällan för skate där heller (förutom söderskidankvällar). Visserligen brukar de säga att "nedre elljusspåret" är packat för skate men den packningen brukar inte hålla någon högre kvalitet och där är det såklart ingen som klagar om det springer en hund (så länge man har koll på hunden vid omkörning och möten dvs)

Det kanske inte finns skate på Rudan förutom de få tävlingar jag kört... Trodde att ett av spåren var skate.

 

Om vi lyckas dra skatespår på lilla Ekedalsspåret i Gustavsberg ska jag säga till.

 

När jag flyttade ner till Stockholm igen, brukade jag träna min hund på gångbanorna (grusvägarna) ute på Nackareservatet, till allmäna gubbars och kärringars fasa... Det var rätt ofta man skrämde slag på personer, både när jag cyklade med hunden i lina eller om man åkte skidor på liknande sätt. Ibland fick hunden även dra lätt pulka . mest för att vänja henne vid pulkaskaklar mm.

Link to comment
Share on other sites

Det var länge sedan jag själv tränade med hund. Om man tävlar med vederbörande är det ju skate som gäller' date=' så då kanske du måste hitta skatespår i första hand. Själv tycker jag inte det gör något om hundar springer i skatespåren. (När jag var lite mer aktiv med hundträning bodde jag i Umeå. Då fanns det tider som vissa spår var öppna för hund, samt rena hundspår.)

 

Det jag funderar på är väl hur Rudan ställer sig till hund. Det borde ju vara lättare för dig att ta bara pendeln till Handen än att åka till Lida? Men det beror ju på var du bor. Du kan väl höra hur de ställer sig till hund i skatespåren där.[/quote']

Finns det skatespår på Rudan?

 

Jag undrar också lite över Lida, har de sagt att de tycker det är okej att ha en hund som springer i de klassiska spåren? Det är ju ganska ofta man åker i nydragna spår som är söndersprungna av hundspår (och människospår). De pistar ju sällan för skate där heller (förutom söderskidankvällar). Visserligen brukar de säga att "nedre elljusspåret" är packat för skate men den packningen brukar inte hålla någon högre kvalitet och där är det såklart ingen som klagar om det springer en hund (så länge man har koll på hunden vid omkörning och möten dvs)

Det kanske inte finns skate på Rudan förutom de få tävlingar jag kört... Trodde att ett av spåren var skate.

 

Om vi lyckas dra skatespår på lilla Ekedalsspåret i Gustavsberg ska jag säga till.

 

När jag flyttade ner till Stockholm igen, brukade jag träna min hund på gångbanorna (grusvägarna) ute på Nackareservatet, till allmäna gubbars och kärringars fasa... Det var rätt ofta man skrämde slag på personer, både när jag cyklade med hunden i lina eller om man åkte skidor på liknande sätt. Ibland fick hunden även dra lätt pulka . mest för att vänja henne vid pulkaskaklar mm.

Tack för tips. Står inte märkt att hund är tillåten vid Rudan, men har skickat ett majl så får jag hoppas dom svarar :).

Lida svarade ja när jag majlade dom och då jag flyttade precis vid sluten av förra sesong fick jag även tränad där ett par gånger. Men det är inte så långa spår och oftast mycket folk så blir mycket höger/vänster träning på hundarna som är bra men också ofte jag får stanna och gå omkring så det inte blir riktig flyt i treningen.

 

Behöver inte skatespår då ene hunden jag tränar är pensionerad draghund så det är endast för att han älskar va ute i snö och dra så med honom går det inte så snabbt :).

 

Är lite enklare i Norge då det där är tvärtom; at det är veldig få ställen det INTE är tillåten med hund.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl mest om respekt mot andra människor och andra människors nedlagda arbete. Är det nya klassiska spår och relativt löst så åker man enligt mig inte runt och låter en hund trampa i dem, (likväl som man inte promenerar där)

Är det dock stenhårt frusna spår eller en skatebädd så inte gör det nånting, att gå i en lös nygjord skatebädd kan ju dock ge lika förödande resultat som att trampa i lösa spår.

 

obs, ovanstående gäller så länge man har sån kolla på hunden att andra åkare kan passera/passeras utan att behöva besväras av hunden, enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju ett jättebråk på Lida i i vintras med någon dåre som körde sönder spåren på kvällar/nätter med en stor draghundskälke som drogs av massor av hunder. Det blev bråk och slagsmål och draghundskillen körde över och skadade sin antagonist bl.a.

 

F.ö tycker inte jag heller att hundar (och människor) ska springa omkring i klassiska spår. Särskilt inte i Lida där det är så bra med dubbla klassiska spår.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju ett jättebråk på Lida i i vintras med någon dåre som körde sönder spåren på kvällar/nätter med en stor draghundskälke som drogs av massor av hunder. Det blev bråk och slagsmål och draghundskillen körde över och skadade sin antagonist bl.a.

 

F.ö tycker inte jag heller att hundar (och människor) ska springa omkring i klassiska spår. Särskilt inte i Lida där det är så bra med dubbla klassiska spår.

Har ingen aning vad antagonist betyder...lite för avancerad svensk för mig.

 

Jag brukar använda min ena hund till att dra släda hemma i Norge då jag lånar lite extra hundar och självsagt kör man ju aldrig den i skidspår. Där vart jag o min polare brukar köra upp med hyrad skoter har vi därimot problem med att skidåkare tycker vi lagar så fine breda spår o blir lite förvånade när det kommer en slede med 10 hundar bakom :).

 

Mina hundar beter sig bra i spåren och är fokuserad på jobb o inte hälsa på folk. Tagit mitt ansvar som hundägare att dom inte ska störa andra då ju inte alla är lika glad i hund.

 

Men jag hade inge planer om att bege mig inn på någon diskution om hur ni sköter hund/skispår i Sverige.

 

Undrade faktisk endast på om någon hade några bra tips vart jag kan träna mina hundar. Jag forsöker då sätta mig inn i hur ting funkar i dette landet..fast inte kanske alla ser det ;).

Link to comment
Share on other sites

Det är samma problem på andra ställen också dvs hundägare, som låter hunden springa i de klassiska spåren. Förra året blev en skidåkare med hund förbannad på mig, när jag vänligt frågade om det var nödvändigt att ha med hunden i det nypistade klassiska spåret på golfbanan. Jag blev kallad gubbjävel. I år var det en liknande händelse men jag var inte inblandad utan två andra skidåkare råkade i luven på varandra av samma orsak. Det har även hänt att folk har promenerat med hund i klassiska spår.

Jag håller med om att på skejtspåret på elljusbanan kan man både promenera och ha med sig hund, no problems, bara hundägaren ser till att inte hunden springer i det klassiska spåret i ena kanten. Tycker det fungerar bra i Växjö där jag bor.

Men alla har ingen kunskap om att det ligger mycket arbete att göra spår. Jag frågade på jobbet en hundägare, om hon kunde tänka sig att gå med hunden i ett skidspår. "Jag har väl lika stor rätt att vistas i naturen som skidåkare" blev hennes svar. Jag försökte förklara att det sabbade det arbete, som andra lagt ner, men då lyssnade hon inte.

Link to comment
Share on other sites

Som svar kan jag skriva att i Sverige är det inga problem där det finns skatespår. Men av någon konstig anledning så är skatespår en sällsynthet söder om Dalälven (för att sedan bli vanligt igen i S. europa).

Tack så mycket... får hoppas jag hittar något bra ställe, men tagit ledigt från jobben januar/februar för att åka hem till Norge :)

Link to comment
Share on other sites

Vill bara tillägga att även skidåkare kan visa bristande hänsyn till dragna spår. Igår skejtade jag på elljusbanan och då det är ganska smalt, så tog jag inte ut skären så att de skadade det klassiska spåret. Idag körde jag klassiskt och då var det någon som skejtat ut med skären i det klassiska spåret. Om jag träffat killen, så hade jag sagt till honom att sluta, annars är det risk att spårarna återgår till dubbelspår och då är det slutskejtat.

Ömsesidig hänsyn är lika viktigt skidåkare emellan som mellan hundägare och skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...