Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tankar från nybörjare


zeddo

Recommended Posts

Har läst detta forum under säkert 1 månad. Allt ifrån utrustning till tips och råd. Det slutade med att jag själv köpte en skateutrustning och har börjat träna så smått. Har varit ute i spåret 3 ggr. Har även haft förmånen att ta del av en del teknikträning ifrån en fd tävlingsåkare. Det som slår mig är att det är en fruktansvärt rolig träningsform och ett synnerligen bra komplement till min vardagliga gymträning. Men ack så svårt det är, jag har fram tills för 1 vecka sedan ingen erfarenhet alls, knappt stått på ett par skidor. Ingen balans eller tyngdpunkt ligger där den ska, men jag känner viss förbättring redan efter 3 ggr.

 

Sedan blir jag även påmind om att konditionen lämnar en del övrigt att önska, men det tar sig antar jag.

 

Om det är någon som har något matnyttigt tips för en total nybörjare som mottags det gärna.

 

Med hopp om en fortsatt härlig vinter med mycket skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips skulle vara att följa Tour de ski nu när det körs, man lär sig mycket av att iakttaga "proffsen" hur dom åker.

Jo jag försöker faktiskt att titta på skidor så fort tillfälle ges. Intresset växer i takt med den egna åkningen. Var ut en sväng idag igen och det kändes lite bättre mot för förra.

 

Tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppdatering 2011-01-12

 

Har genomfört ca 8 pass, det känns som att balans och teknik börjar sitta mer och mer. Känner mig ganska så komfortabel med 3:ans växel nu och det blir bara roligare och roligare. Åkmässigt klarar jag ca 3 km utan vila på en kuperad slinga med några för mig tunga backar.

 

Ser redan framemot nästa pass.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uppdatering 2011-01-27

 

Avverkat ytterligare några pass och är nog uppe i 12-13 st. Genomförde 10 km igår och det kändes riktigt bra. Okej jag ska erkänna att det inte gick speciellt fort eller snyggt på slutet, men men. En milstolpe i skidkarriären :).

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara ganska ovanligt att börja med skate före klassisk åkning. Jag säger inte att det är fel, men lite nytta av klassikerträning har man inte minst konditionsmässigt.

 

En sak spelar stor roll och det är underlaget, faktiskt mer än i klassiskt. Jag gillar inte hårt och isigt underlag, då skidorna vill sticka iväg och det är svårt att få grepp. I tisdags hade det kommit några cm nysnö ovanpå den hårda bädden och jag måste säga att det var den bästa skejtträningen i vinter. Det gick att åka helt avslappnat med långa glid även i dubbelskejten. Idag gick det inte lika bra, då ytan var mer packad och greppet inte lika perfekt.

 

Nu finns det chans till skejtåkning på sjöar framöver tack vare att det varit kraftigt töväder för nästa två veckor sedan och kylan har kunnat frysa till isen ordentligt utan det skyddande snölagret. På is med fastfrusen snö kan man ta ut härliga långa skär och åka totalt avslappnat - en högre dimenstion av skejtåkningen. Om du får chansen att prova - missa inte det.:)

Link to comment
Share on other sites

Det gick att åka helt avslappnat med långa glid även i dubbelskejten. Idag gick det inte lika bra, då ytan var mer packad och greppet inte lika perfekt.

Blev lite nyfiken, vad menas med "dubbelskate"?

 

 

Nu finns det chans till skejtåkning på sjöar framöver tack vare att det varit kraftigt töväder för nästa två veckor sedan och kylan har kunnat frysa till isen ordentligt utan det skyddande snölagret. På is med fastfrusen snö kan man ta ut härliga långa skär och åka totalt avslappnat - en högre dimenstion av skejtåkningen. Om du får chansen att prova - missa inte det.:)

Lite vår-sol på det, framöver, så kan det inte bli så mycket bättre! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jo men det verkar som att det är relativt ovanligt att börja med skate, jag har väldigt begränsad erfarenhet av längdskidåkning överhuvudtaget. Det började med att jag provade klassiska skidor av en polare som jag åkte skate på och på den vägen är det. Konditionsmässigt blev det en chock vill jag erkänna. Har haft ett väldigt aktivt idrottsliv i yngre år då främst, ishockey, fotboll, basket och innebandy. Men inget är att jämföra med detta faktiskt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...