Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längdåkning i Åre


AL

Recommended Posts

Hej!

 

Jag ska åka upp till Åre i morgon och undrar lite över längdåkningen där.

Är det någon som har erfarenhet av spåren i Åre Björnen, Ullådalen och Duved?

Jag har hittat en bra spårkarta här med kupering på spår osv:

http://www.skistar.com/Global/Destinationer/Are/PDF/sparfolder_2011_.pdf

 

Ullådalen ska ha fått två nya slingor från och med 1:a februari såg jag.

 

Men är det något område som sticker ut (prepareing härlig utsikt, våffelstuga osv)? Är det någon butik som är extra bra på längd?

 

Dessutom undrar jag om vinter/fjällederna är preparerade eller uppåkta så att det går att åka med vanliga längdskidor.

 

Alltid kul att höra era personliga erfarenheter!

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ett par gånger i åre björnen förra vintern. Bra preparering då det verkar som de kör med pistmaskin varje dag om det behövs, ganska fina spår med ialla fall en del kupering men också mycket platt, butiken tror jag hade en hel del saker och gissar den är bäst på längd i åre. Inte vidare bra utsikt men tror man ser åreskutan ibland och den är ju fin. Man kan ta en avstickare till fröå gruva och äta mat och vaffler der (tror det ialla fall). Tror björnen är längd sentret i åre. Gissar att det kan vara finare natur i ullådalen.
Link to comment
Share on other sites

Skidcenter Åre Björnens är Vasaloppsbutik. Jag tycker att spåren både i Duved och Björnen är bra. I Duved genomförs på söndagen den s.k. Duvedsrajden, så då är nog inte spåren i Duved att rekommendera. Spåren i Ullådalen ska öppna från 1 februari. Har inte koll på dagsläget. Mer info hittar du här:

http://www.skistar.com/sv/Are/Skidakning/Langdakning/

 

Skidåkningen kan kombinears med våfflor i Ullådalsstugan, tveksamt om Lillåstugan (samma område) ännu öppnat annars är den en klassisk våffesltuga i motsats till Ullådalsstugan som är mer restaurang.

 

Tänk på att obligatorisk spåravgift gäller fr o m denna säsong.

 

Här hittar du spårinfo och blogg avseende Björnenområdet:

http://www.arebjornen-skidcenter.se/

 

Ska själv till Åre i helgen men det blir för utförsåkning.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i området och vill verkligen rekommendera Järpens spårsystem! Det finns ett 20 km-spår som är otroligt härligt. Var och körde idag och det var perfekta spår. De preparerar allt för både skejt och klassiskt så fort det har kommit en centimeter snö, oavsett som det är en vanlig tisdag eller nyårsdagen. Banprofilen är ganska rejält kuperad, man startar nere i byn och åker upp på höjderna där man stundtals har riktigt fin utsikt. Det är avgiftsfritt och är det söndag så har skidstugan öppet och man kan stanna och ta en fika. Dessutom slipper man alla turister som åker i spårsystemen närmast Åre.

 

När det gäller butik så är det bara skidcenter i björnen som gäller. De är de som kan längdskidor i området. Dock lite dyra.

 

Hoppas du får en fin vistelse!

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för alla tips! Det kan ta ganska lång tid när man väl är på plats annars att luska ut sådana här saker.

Är det inte att rekommendera att åka runt tex Åreskutan om det är fint väder? Är det mer tänkt för turskidor? Tex i Funäsdalen finns det en del preparerade leder uppe på fjället (Ramundberget till Ösjöstugan och Bruksvallarna). Det är något liknande jag är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Jodå man kan – nästan - åka runt Åreskutan, men det blir nog lite problem med logistiken. Man kan börja från Fröå Gruva (eller för att få en ännu lite längre tur från Björnen, som Fredrik S föreslog) och sedan åka mot Bjelkes Gruva och så småningom, eventuellt via Stendalen komma fram till Ullådalen. Åker man åt andra hållet, dvs från Ullådalen kan man endera åka från Ullådalsstugan eller ta den längre Ullådalsliften upp för att vinna höjd och sedan ta ”pisten”/leden mot Stendalen. Från Stendalen kan man sedan följa vessel-/skoterspåret en bit för att därefter vika av på leden mot Bjelkes Gruva. Vessel-/skoterspåret brukat vara uppkört från nån gång när sportlovsveckorna börjar. Det logistiska problemet är att man inte åker runt hela Skutan utan börjar och slutar på olika ställen. Mellan Björnen och Ullådalen ligger ju själva skidsystemet med pister och transportsträckor, och jag ger mig ut där med längdskidor. Till/från Björnen finns skidbussarna, de går dock inte till Ullådalen utan bara till Rödkullen vilket gör att man få några kilometer ytterligare att åka för att komma till Ullådalen. Tippar på att turen blir cirka 3 mil.

 

Själv åker jag med turskidor när jag åker på fjället. Visserligen ser man en del som åker med längdskidor, men man vet ju inte om de bara gjort en kortare tur eller om de åkt hela vägen.

 

Har du bil med dig och är beredd att åka ett par mil finns annars mycket fina spår och leder i Edsåsdalen, Trillevallen och Ottsjö. Kanske mer ”Funäsdalskänsla” i den delen av Åre.

Link to comment
Share on other sites

Jodå man kan – nästan - åka runt Åreskutan, men det blir nog lite problem med logistiken. Man kan börja från Fröå Gruva (eller för att få en ännu lite längre tur från Björnen, som Fredrik S föreslog) och sedan åka mot Bjelkes Gruva och så småningom, eventuellt via Stendalen komma fram till Ullådalen. Åker man åt andra hållet, dvs från Ullådalen kan man endera åka från Ullådalsstugan eller ta den längre Ullådalsliften upp för att vinna höjd och sedan ta ”pisten”/leden mot Stendalen. Från Stendalen kan man sedan följa vessel-/skoterspåret en bit för att därefter vika av på leden mot Bjelkes Gruva. Vessel-/skoterspåret brukat vara uppkört från nån gång när sportlovsveckorna börjar. Det logistiska problemet är att man inte åker runt hela Skutan utan börjar och slutar på olika ställen. Mellan Björnen och Ullådalen ligger ju själva skidsystemet med pister och transportsträckor, och jag ger mig ut där med längdskidor. Till/från Björnen finns skidbussarna, de går dock inte till Ullådalen utan bara till Rödkullen vilket gör att man få några kilometer ytterligare att åka för att komma till Ullådalen. Tippar på att turen blir cirka 3 mil.

 

Själv åker jag med turskidor när jag åker på fjället. Visserligen ser man en del som åker med längdskidor, men man vet ju inte om de bara gjort en kortare tur eller om de åkt hela vägen.

 

Har du bil med dig och är beredd att åka ett par mil finns annars mycket fina spår och leder i Edsåsdalen, Trillevallen och Ottsjö. Kanske mer ”Funäsdalskänsla” i den delen av Åre.

För ett par år sedan tog jag skateskidorna och åkte från Kabin upp till Hummeln, körde först långsvängen bort mot Olypmia och sen tillbaka upp mot Hummeln, sen åkte jag ner till fjällgårn och körde uppför Tott och sen ner till Björnen och till längdspåren där. Det hade kommit ca 5cm pudersnö på alla pister efter pistning och jag var först i backen så det var fantastiskt att åka utför från hummeln. Det var inte så många som hängde med på transportvägarna ner från Tott mot Björnen. :) Ett av mina finaste träningspass nånsin.

Link to comment
Share on other sites

Är ofta i vålådalen 30min fr åre och sist, vidnyår kom folk fr åre dit för att åka fastän snötillgången var samma. I vålis har man förmodligen de tuffastesåvälsom lättåkta spår somprep minst 1gång dag. Dessutom kan man försöka hakapå oskar eller jerry när de ska ut :-)
Link to comment
Share on other sites

Ekis: den uppförs- och inte minst utförsåkningen inger respekt!!

Transportvägen upp på Hummeln är inte särskilt farligt (åt något håll), det värsta var dock en bit uppför Tottbacken, när man åkt från Fjällgårn och precis svänger upp vänster första branten. Där får man bita i för att öht ta sig framåt i 100-200meter. :)

 

Annars kan jag hålla med om att Vålådalen är fint men det har vart så jäkla blåsigt uppe på fjället varje gång jag vart där så spåren har drivit igen totalt.

Link to comment
Share on other sites

Ekis: den uppförs- och inte minst utförsåkningen inger respekt!!

Transportvägen upp på Hummeln är inte särskilt farligt (åt något håll)' date=' det värsta var dock en bit uppför Tottbacken, när man åkt från Fjällgårn och precis svänger upp vänster första branten. Där får man bita i för att öht ta sig framåt i 100-200meter. :)

 

Annars kan jag hålla med om att Vålådalen är fint men det har vart så jäkla blåsigt uppe på fjället varje gång jag vart där så spåren har drivit igen totalt.[/quote']

Ingenting går upp mot Sapporospåret i hyffsat kärvt före, snacka om teknikträning...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...