Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

DM 10 000 Västerbotten!


BjörnJonsson

Recommended Posts

Ja, Björn Ferry imponerade verkligen med 3:e plats och tiden 31:48 på 10 000m bana denna kväll i Skellefteå. :)

 

själv blev jag 6:a med tiden 35:37. nytt pers med 4 sek! ska testa ett lopp den 11:e sept och se om jag kan förbättra mig lite ytterligare ! Kul att testa på banlöpning. dock svårt att klara av att ligga på och hålla högt tempo hela tiden. blir lite monotont

Link to comment
Share on other sites

Ja, Björn Ferry imponerade verkligen med 3:e plats och tiden 31:48 på 10 000m bana denna kväll i Skellefteå. :)

 

själv blev jag 6:a med tiden 35:37. nytt pers med 4 sek! ska testa ett lopp den 11:e sept och se om jag kan förbättra mig lite ytterligare ! Kul att testa på banlöpning. dock svårt att klara av att ligga på och hålla högt tempo hela tiden. blir lite monotont

Bra tider! :)

Ja, banlöpning kan bli lite tråkigt, terräng är bäst!

Hur mycket löpning tränar eliten i skidor egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' Björn Ferry imponerade verkligen med 3:e plats och tiden 31:48 på 10 000m bana denna kväll i Skellefteå. :)

 

själv blev jag 6:a med tiden 35:37. nytt pers med 4 sek! ska testa ett lopp den 11:e sept och se om jag kan förbättra mig lite ytterligare ! Kul att testa på banlöpning. dock svårt att klara av att ligga på och hålla högt tempo hela tiden. blir lite monotont[/quote']

Bra tider! :)

Ja, banlöpning kan bli lite tråkigt, terräng är bätst!

Hur mycket löpning tränar eliten i skidor egentligen?

tack :) dom tränar nog bra mycke löpning. de är ju verkligen enkelt att pressa ut allt ur kroppen !

Link to comment
Share on other sites

Pölder har synpunkter på just millöpning och tider kontra elitskidåkning i sin blogg:

 

http://tonypolder.blogspot.com/2011/09/32minuter.html

 

Rimligt?

inte dagens skidåkare. dom är för kraftig i överkroppen och tunga.visst kan de bästa göra kring 30 - 32. men ja är tveksam att rickardsson är något mycket snabbare än ferry tex. ahrlin kan va god för höga 32. tynell kanske 34 - 35? johan olsson gör nog kanske under 31!

Link to comment
Share on other sites

Först, bra löpt Björn. Nu för tiden cyklar ju många skidåkare, egentligen mera nere i Europa och har så gjort där länge. För övrigt undrar jag vad Pölder säger om Mogren som knappt sprang på hårt underlag. Hellner har väl inget att skryta med heller vad jag vet, men det kanske mest beror på att han inte har provat.

 

Ferry med sina fågelben har ju lite löptalang, Ahrlin är ju lite mera mystiskt att den kroppen kan springa fort.

 

Nån som vet vad Gunde och Wassberg har preserat? Gunde har väl ok tider på ren kondition antar jag, Wassberg är lite före min tid.

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha belägg för det så tror jag också att dagens elitåkare i snitt är något tyngre vilket i sin tur inte påverkar löpningen positivt.

 

Men vi måste också förstå att en skidåkare är inne i en tung mängdträningsperiod under sommarmånaderna medan en löpare då är inne i formtoppning. Det påverkar också tiderna. Att springa på bana är också en annan sak mot terräng. På bana betalar sig ett utvecklat löpsteg med ett speciellt driv medan det i en tuff terrängbana krävs mer muskler och ännu bättre syreupptagning. En skidåkare ligger nog väldigt lika i sin "bantid" kontra "terrängtid" medan en löpare har större skillnad mellan bana och terräng.

 

Om sedan Tonys teorier stämmer kan väl diskuteras men visst krävs det en jädra syreupptagning för att hävda sig i skideliten och med en bra syreupptagning är förutsättningarna att göra en bra 10K tid bra. Men för en skidåkare är det väl inte vad du gör på banlöpning som räknas utan vad du presterar i skidspåren ;)

 

Jeilan som vann VM 10000m gjorde ett sjukt sista varv. 52 sek på 400m är det nog ytterst få skidåkare som fixar ens på bara 400m. Svenska damrekordet på 400m har Ann-Louise Skoglund, satt 1986, på tiden 51:69. Hade blivit en spurtduell mellan henne och Jeilan........ det är fan i mig sjukt snabbt efter 9600m löpning.

Undrar hur många som tar hans sluttid på 27:14 på rullskidor ens, inte jag i alla fall :D

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha belägg för det så tror jag också att dagens elitåkare i snitt är något tyngre vilket i sin tur inte påverkar löpningen positivt.

 

Men vi måste också förstå att en skidåkare är inne i en tung mängdträningsperiod under sommarmånaderna medan en löpare då är inne i formtoppning. Det påverkar också tiderna. Att springa på bana är också en annan sak mot terräng. På bana betalar sig ett utvecklat löpsteg med ett speciellt driv medan det i en tuff terrängbana krävs mer muskler och ännu bättre syreupptagning. En skidåkare ligger nog väldigt lika i sin "bantid" kontra "terrängtid" medan en löpare har större skillnad mellan bana och terräng.

 

Om sedan Tonys teorier stämmer kan väl diskuteras men visst krävs det en jädra syreupptagning för att hävda sig i skideliten och med en bra syreupptagning är förutsättningarna att göra en bra 10K tid bra. Men för en skidåkare är det väl inte vad du gör på banlöpning som räknas utan vad du presterar i skidspåren ;)

 

Jeilan som vann VM 10000m gjorde ett sjukt sista varv. 52 sek på 400m är det nog ytterst få skidåkare som fixar ens på bara 400m. Svenska damrekordet på 400m har Ann-Louise Skoglund, satt 1986, på tiden 51:69. Hade blivit en spurtduell mellan henne och Jeilan........ det är fan i mig sjukt snabbt efter 9600m löpning.

Undrar hur många som tar hans sluttid på 27:14 på rullskidor ens, inte jag i alla fall :D

Vill inte vara petig men Skoglunds rekord på 400m slogs för nån månad sen av Moa Hjelmer med 51,58....men det förändrar inte din poäng!

Link to comment
Share on other sites

Vill inte vara petig men Skoglunds rekord på 400m slogs för nån månad sen av Moa Hjelmer med 51,58....men det förändrar inte din poäng!

Fan, det borde jag ju vetat, var ju en av få höjdpunkter på SM.......skäms!

Vi får då konstatera att hon vunnit i spurten och Ann-Louise och Jeilan slagits om silvret :)

Link to comment
Share on other sites

Harri Kirvesniemi sprang som bäst 13.54 på 5000m enligt McMillan skulle det get 28.54 på 10 000m.

Kalkulatorn förutsätter att man är optimalt tränad för alla distanser vilket man inte är.

Körde världsrekordet på 5000m(12.37) och det gav att man ska springa 10000m på 26.13, VR där är 26.17 så det stämde rätt bra får man säga. Körde även VR 3000m(7,20) och det gav 12,47 på 5000m och 26,34 på 10000m, så det stämde rätt hyggligt speciellt med tanke på 3000m är sällan sprungen distans med ett 15 år gammalt rerkord.

 

Hittade dessutom att den gode Northug i somras gjorde 8.10 på 3000m under Toppidrottsvecka vilket skulle göra honom god för en tid precis under 30min på milen, Anders Aukland vann på 8.02...tror det var landsväg här så kanske är inte sträckan exakt 3000m...nån som vet?

 

Bäste svensk var Daniel R på 34:e plats med 8.36...

 

http://www.toppidrettsveka.no/files/dmfile/Res_Gatulop_Men_sen1.pdf

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...