Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur lång är en stav?


The-Tor

Recommended Posts

Det kanske låter som en filosofisk fråga i stil med "hur långt är ett snöre" men det är faktiskt en seriös nybörjarfråga från mig.

 

Jag har två stavar - det står 140 cm på rören:

 

- Mina rullskidstavar är 140 cm från spetsen till kontrollremmens infattning.

- Jag fick min första vinterstavar idag och dom är 140 cm från spetsen till toppen av handtaget.

 

Det kanske är rätt att rullskidstavarna är lite längre (143,5 cm i mitt fall) eftersom man befinner sig lite högre på rullskidor än på snö?

Link to comment
Share on other sites

Det är en mycket intressant fråga, som jag har funderat mycket på. Skall man mäta från toppen eller där remmen går in ? Ni kanske inte vet, men ett modernt stavhantag förlänger staven med ca 2½ cm topplängd jfr med rålängd på stavröret. Jag vet därför att jag måste ta 152,5 cm-stav i butiken för att få en 150-stav med det gamla läderhantaget (gillar inte kontrollremmar)

 

Om man skall mäta från toppen är det enklast att vända på staven och mäta på stavspetsen. Väljer man ingången för remmen bör man tänka på att stavlängden påverkas av hur hårt man spänner remmen, en löst spänd rem kortar staven. Ja, det är mycket att fundera på.:/

 

Jag mätte nu mina klassiska stavar topp-spets till 148,8 cm, verkar som spetsen slitits ett par mm sen de var nya.

Link to comment
Share on other sites

Jag mäter alltid stavspetsen och överkanten tummen/pekfinger i den kontrollremsspänningen jag använder - det diffar betydligt mellan olika kontrollremmar - upp till någon centimeter.

 

Jag har kortare stavar i trögföre och på grusvägar och längre på snabbare turer i blixtföre/på asfalt...

 

Kortare när det är hög procent diagonalande och längre när det övervägande är stakning...

 

Så lätt var det med den ideala längden....

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar att detta är standardiserat som allt annat.

 

På skidor.com anges "Längden räknas från spetsen till högst upp på handtaget."

Skrivet av längdlandslagets materialansvarige. Detta låter för mig som det enklaste och rimligaste sättet att mäta. Se länk.

 

http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/Dagsattseoverlangdutrustningen/

Link to comment
Share on other sites

Men den verkliga längden måste ju vara som ulrkaa skriver dvs avståndet mellan mark och de fastsatta händerna i handtaget. Om avståndet mellan topp och händer diffar mellan olika stavpar, så är ju den upplevda längden på stavarna olika.

 

För att få en mer likvärdig längd på stavarna borde längden mätas från stavspets till undre delen av ingången för stavremmen.

Link to comment
Share on other sites

För att få en mer likvärdig längd på stavarna borde längden mätas från stavspets till undre delen av ingången för stavremmen.

Jag håller med. Tyvärr så mäter inte Swix/Pölder på det sättet utan mina nya 140-stavar är 140 cm från topp till spets.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...